m

Torchlight 3-utvecklarna har köpts upp av Zynga
Ska hjälpa till att göra Zyngas spel mer lättillgängliga

Mobilspelsjätten Zynga meddelar att de köpt upp Torchlight 3-utvecklarna Echtra Games för en okänd summa. I ett uttalande säger Zynga-chefen Frank Gibeau att Echtra kommer hjälpa Zyngas många mobilspels-IP:n att nå nya spelare på PC och konsol. Mer specifikt sägs detta: "Max and his team at Echtra Games are responsible for some of the most legendary game properties ever created, and they are experts in the action RPG genre and cross-platform development. This acquisition will be instrumental in growing our iconic licenses and brands from mobile to PCs and consoles, while helping to further expand Zyngax27s total addressable market." Utöver detta kommer Echtra initialt assistera Zynga-ägda NaturalMotion med ett kommande RPG som kommer ha stöd för crossplatform-spelande. Vad som kommer hända med Torchlight-serien i framtiden är okänt, men det vore ju inte helt oväntat att assistansen mellan Zyngas studior och Echtra går åt båda hållen och att spelserien också dyker upp på mobiler. Tumnagel
28.6°
+
André Stray
0

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika formler i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enormt isberg har brutit sig loss från Antarktis
Har ungefär samma storlek som London

Ett enormt isberg har brutits loss från Antarktis bara 20 kilometer från en forskningsstation som drivs av brittiska The British Antarctic Survey (BAS). Isberget ska vara cirka 1270 kvadratkilometer och runt 150 meter tjockt vilket gör att det upptäcker samma yta som London ungefär. Det är inte onormalt att delar av isen från Antarktis lossar lite då och då men det lite mer sällsynt att sådana enorma isberg som det som nu brutit sig loss gör det. Den brittiske professorn och glaciologen Adrian Luckman säger till The Guardian: "Although the breaking off of large parts of Antarctic ice shelves is an entirely normal part of how they work, large calving events such as the one detected at the Brunt Ice Shelf on Friday remain quite rare and exciting. With three long rifts actively developing on the Brunt Ice Shelf system over the last five years, we have all been anticipating that something spectacular was going to happen.Time will tell whether this calving will trigger more pieces to break off in the coming days and weeks. At Swansea University we study the development of ice shelf rifts because, while some lead to large calving events, others do not, and the reasons for this may explain why large ice shelves exist at all." I inslaget här ovanför snackar australiensiska ABC News lite mer om isberget med doktor Ben Galton-Fenzi från Australian Antarctic Division. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

E3 blir ett digitalt event i år
Inte helt oväntat kanske

Vi har tidigare rapporterat om att organisationen som anordnar den stora spelmässan E3, Entertainment Software Association (ESA), inte skulle anordna någon fysisk mässa i år heller på grund av den pågående pandemin. Istället ryktades det om att det skulle hållas ett digitalt jippo även i år något som nu verkar vara bekräftat tack vare ett dokument från Los Angeles turismutveckling, Board of Los Angeles Convention and Tourism Development Commission. De publicerade nämligen en lista med vilka mässor som kommer hållas i staden i år och där ser man klart och tydligt att E3:s fysiska event är instället för 2021. Nu är väl detta kanske årets minst oväntade nyhet med tanke på världssituationen just nu. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nästa Dragon Age-spel blir singleplayerfokuserat
Efter Anthem-strulet

Biowares senaste titlar har inte precis erbjudit samma högkvalitativa upplevelse som studions tidigare titlar. Detta har till stor del berott på tryck från EA-ledningen om att spelen ska vara mer live service-spel som ska generera pengar under längre perioder. Efter strulet med Anthem och succén med Jedi: Fallen Order verkar EA ha insett att det kanske är en dålig idé med ett sådant fokus. Bloomberg rapporterar om att den initiala planen för nästa Dragon Age har tidigare varit att lägga mer fokus på en multiplayer-komponent, men nu ska fokus ha skiftat till att göra en singleplayerfokuserad upplevelse. Detta är förstås kalas för alla inblandade då Bioware ska fokusera på feta berättelser än något annat, men EA:s dåliga beslut har redan lett till en del skada hos Bioware. Den tidigare ansedda spelstudion har förlorat väldigt många tunga namn som bland annat Casey Hudson, Ben Irving, Mark Darrah och Mike Laidlaw som tidigare jobbat på Bioware-titlar som Knights of the Old Republic, Dragon Age och Mass Effect. Utöver att låta Bioware göra vad de gör bäst, verkar EA ha tagit ett steg tillbaka och kommer börja låta sina spelstudior ha mer kontroll över spelfranchises studiorna har skapat. I en intervju med IGN berättar Laura Miele, chief studios officer, bland annat att Respawn kommer få mer kontroll över vad som händer med Titanfall. Mer specifikt sägs detta: "That team will determine what the future holds for Apex and Titanfall. I don’t believe in directing or telling games teams what to create, it has to come from the player community, and the inspiration and motivation of developers." Nästa Dragon Age-spel väntas släppas någon gång efter april 2022 och förhoppningsvis kommer vi få ett svinbra singleplayeräventyr där Bioware verkligen får visa vad de går för. Tumnagel
49.0°
+
André Stray
0

GTO Engineerings Ferrari 250 GTO är nu under utveckling
Bellissima!

I november förra året meddelade GTO Engineering att de skulle bygga en modern hyllning till Ferrari 250 GTO. Bilen som går under namnet Project Moderna är nu under utveckling och det beslutet togs efter den mycket trevliga responsen man fick. Grundaren Mark Lyon säger följande: "After the exceptional reception from interested owners and fans who would like to own a car such as ours, we’re now making it happen and publicly documenting the development process. For our team, the engine and the aesthetics are two of the most important parts of any car, especially this one, which is why we were keen to start here. To ensure we keep to our goals we’re working around a custom ‘muletto’ chassis, which is situated in the GTO Engineering workshops. It’s a daily reminder of how we need to not only keep the design’s proportions right, as well as weight distribution and ergonomics. People have got a little taller since the Sixties, so we’re looking at the packaging with the design too, ensuring that the driver and passenger have enough room in the cabin and ample luggage space in the car." Bilen kommer att ha en V12:a utan överladdning med fyra överliggande kamaxlar. Till denna kopplas en manuell växellåda. Målvikten för ekipaget ligger på under ett ton. Orderböckerna är nu officiellt öppna så den som är intresserad behöver bara ladda Swishen ordentligt och kontakta GTO Engineering för att lägga en beställning. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Anthem kommer inte få någon extra kärlek
Spelet får leva vidare som det är

Det har gått över två år sedan det hypade Anthem släpptes. Intresset för Biowares episka Iron Man-simulator/Destiny-klon dippade dock rejält kort efter release då spelet var extremt repetitivt, hade ett dumt och onödigt tidskrävande inventory-system och allmänt mediokert. Kort sagt vad det inte riktigt vad någon väntade sig från studion bakom Mass Effect. Efter release jobbade dock Bioware hårt på att förbättra spelupplevelsen och styrde upp saker som inventorysystem och lade till diverse in game-events, men skadan var mer eller mindre redan gjord. För ett år sedan kom dock den trevliga nyheten att Bioware skulle göra om Anthem med bättre lootsystem och lite annat smått och gott och för några veckor sedan fick vi reda på att ett beslut var på ingång om arbetet med förbättringarna skulle fortsätta eller ej. Nu har beslutet trillat in och kort sagt är Anthem 2.0 dött. I ett blogginlägg skriver Bioware att på grund av hemmajobb under pandemin har produktiviteten påverkats och förbättringarna Anthem behöver kommer lägga en för stor påfrestning på utvecklarna, så man har nu bestämt sig för att låta Anthem vara. Spelet kommer inte få några större förändringar, utan kommer fortsätta leva som det är idag. I inlägget skriver gänget detta: Game development is hard. Decisions like these are not easy. Moving forward, we need to laser focus our efforts as a studio and strengthen the next Dragon Age, and Mass Effect titles while continuing to provide quality updates to Star Wars: The Old Republic. Tumnagel
29.2°
+
André Stray
0

Kolla in lite av nyheterna i iOS 14.5
Nästa iOS-version släpps snart

Snart förväntas Apple börja rulla ut nästa iOS-version till iPhone publikt efter att denna funnits tillgänglig i en developer preview-version sedan i början av månaden. I klippet ovan går CNET igenom lite av nyheterna som kommer att dyka upp i iOS 14.5. Vi har redan skrivit om en del av de nya grejerna som kommer i iOS 14.5 vilket ni kan läsa mer om i de inlänkade artiklerna här nedanför. Exakt när Apple kommer att släppa iOS 14.5 publikt finns det än så länge inga uppgifter om. Givet att det vanligtvis brukar gå ungefär en månad mellan det att Apple släpper developer preview-versioner av iOS tills man släpper den publika versionen så borde dock iOS 14.5 dyka upp förhållandevis snart. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony kommer satsa på fler PC-portar av PS-spel
Days Gone till PC släpps i vår

Playstation-chefen Jim Ryan har tagit ett ordentligt snack med GQ och gett oss några godbitar om vad som är på ingång på Playstation-fronten. I intervjun får vi inte bara reda på att Sony jobbar på en ny version av PS VR till Playstation 5, utan Ryan berättar också att Sony jobbar på fler PC-versioner av stora Playstation-titlar. Hittills har företaget släppt Horizon: Zero Dawn och Death Stranding och det hela har gett Sony mersmak. I intervjun får vi reda på att "a whole slate" av PS-titlar är på ingång till PC och först ut av dessa är Days Gone som kommer släppas i vår. I intervjun får Ryan frågan om att Sony på sistone ändrat sig gällande att släppa sina spel till PC och Ryan säger detta om Sonys ändrade tankar: I think a few things changed. We find ourselves now in early 2021 with our development studios and the games that they make in better shape than they’ve ever been before. Particularly from the latter half of the PS4 cycle our studios made some wonderful, great games. There’s an opportunity to expose those great games to a wider audience and recognise the economics of game development, which are not always straightforward. The cost of making games goes up with each cycle, as the calibre of the IP has improved. Also, our ease of making it available to non-console owners has grown. So it’s a fairly straightforward decision for us to make. Specifikt när Days Gone kommer släppas till PC är för tillfället okänt, men mer info lär dyka upp inom kort. Vilka andra PS-spel som är på ingång till PC är också okänt. Men vilka PS-spel skulle ni vilja uppleva på datorer? Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Volkswagengruppen ska bestämma Bugattis öde i år
Blir det Rimac som tar över?

I september förra året skrev vi om ryktet att Rimac skulle köpa Bugatti, och det kanske lät rätt bisarrt just då. Men ryktet var inte taget ur luften och Rimac finns med som potentiell förvaltare av Bugattis framtid. Hur det kommer bli kommer Volkswagengruppen att bestämma i år. Porsche köpte in sig i Rimac 2018 och med i Bugatti-dealen skulle då vara att Porsche får en större del av Rimac-kakan. Ryktet säger att aktieägandet skulle kunna gå från dagens 15,5 procent upp till hela 49 procent. Rimac skulle då få Bugatti utan kostnad. I dagsläget äger grundaren Mate Rimac 47,7 procent av Rimac. I en intervju med den tyska tidningen Automobilwoche säger Porsche-chefen Oliver Blume följande: "At the moment there are intense deliberations on how Bugatti can be developed in the best possible way. Rimac could play a role here because the brands are a good technological fit. There are various scenarios with different structures. I believe that the issue will be decided by the group in the first half of the year." Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Trubbel i Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2-utvecklingen
Utvecklarna plockas bort från projektet

2019 fick vi reda på att en uppföljare till kultspelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines skulle släppas någon gång under 2020. Någon 2020-release fick vi inte och under det gångna året verkar det ha varit rätt mycket strul hos utvecklarna. Spelets creative director och lead writer fick i augusti sparken och nu har det blivit känt att hela utvecklarstudion fått kicken från projektet. I distributören Paradox nya årsrapport får vi inte bara reda på att utvecklarna Hardsuit Labs plockats bort från projektet, utan även att spelet inte kommer släppas i år. Sedan har man tagit bort möjligheten att förboka spelet. Paradox skriver detta i ett uttalande: We have now chosen to postpone the release of [Vampire: The Masquerade Bloodlines 2] further, and we will not be launching the game in 2021. We have also decided that Hardsuit Labs will no longer be leading the development of Bloodlines 2, and we have started a collaboration with a new studio partner to finish work on the game. This has been a difficult decision, but we are convinced that it is the right way forward to do the game justice. Paradox letar nu efter någon ny utvecklarstudio som kan färdigställa har nu bett ny utvecklarstudio som ska färdigställa spelet Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, men vilka som får köra sista spurten är för tillfället okänt. För övrigt har 2020 varit ett rätt bra år för Paradox. Den svenska speljätten drog in 1,79 miljarder kronor i intäkter, vilket är en ökning på 39 procent jämfört med året innan, och vinst efter skatt låg på 490 miljoner kronor. Spelen som dragit in mest kosing under året har varit bland annat Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Google släpper första utvecklarversionen av Android 12
Bara att tuta och köra om man vill

Igår lyfte Google locket på nya Android 12 ordentligt och släppte en första utvecklarversion av det nya operativsystemet. Developer Preview 1 har blivit tillgänglig och kan installeras på Pixel 3, eller senare enheter i Pixel-serien, och länk till installationsinstruktioner har ni via länken här nere till vänster. Android 12 kommer med en rad olika förändringar som bland annat ny design som ska vara mer modern, lättare att använda, vara mer funktionell, ha förbättrad gestnavigering i helskärmsläge samt snabbare och mer responsiva aviseringar. Vidare kommer Android 12 ha utökat stöd för videoformatet HEVC samt omfattande stöd för bildformatet AVIF. Utöver det kommer Android 12 med andra godsaker som möjlighet att uppdatera fler funktioner via Play Store, vilket gör att man inte behöver förlita sig på systemuppdateringar för när något litet behövs patchas, samt förbättrad haptisk feedback kopplat till ljud, vilket är trevligt om man spelar mycket på telefonen. Ni kan läsa en mer omfattande genomgång av Dave Burke, ingenjörschef för Android, här: Första titten på Android 12. Google har även levererat en tidsplan för utrullningen av de olika Android 12-varianterna. Nu under våren är det utvecklare som får lägga vantarna på Developer Preview 1, 2 och 3 och dessa släpps med en månads mellanrum med start precis nu. I maj kommer första betaversionen släppas följt av en andra och tredje betaversion i juni och juli. I augusti kommer den fjärde och sista betaversionen släppas och därefter väntas operativsystemet vara stabilt nog för att färdigställas inför skarp release, vilket lär ske i slutet runt september-oktober. Ovan har ni en video där CNET går igenom några av nyheterna i Android 12. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Android 12 ryktas få enhandsläge
Känns som om det vore på tiden

XDA Developers har varit i kontakt med källor som uppger att Google kommer att lägga in stöd för så kallat enhandsläge i AOSP, open source-versionen av Android. Det innebär att alla mobilutvecklare som känner för att lägga in stöd för enhandsläge nu kan använda Googles egna funktioner för det istället för att utveckla egna grejer som tar hand om det. Huruvida Google kommer att implementera enhandsläge även i kommande Android 12 finns det än så länge inga uppgifter om. Det skulle antagligen vara en välkommen funktion för alla dem som tycker det är lite problematiskt att använda dagens jättetelefoner med bara en hand, undertecknad inkluderad. Flera mobiltillverkare har redan lagt in egna funktioner för att deras telefoner ska gå att köra i enhandsläge. I klippet ovan kan ni kolla in hur det ser ut på en Samsung-telefon. Hur Googles enhandsläge ser ut finns det än så länge inga uppgifter om men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att påminna om det som syns i videon ovan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Axiom Verge 2 blir exklusivt till Switch och Epic Games Store
Men släpps till andra plattformar senare

Metroid-liknande spelet Axiom Verge 2 kommer att släppas under våren till Switch och Windows där Windows-versionen kommer vara exklusivt för Epic Games Store. Utvecklaren, Thomas Happ, skrev att han valde göra det exklusivt på Epic Games Store av den enkla anledningen att han måste betala räkningarna och försörja sin familj. "Axiom Verge is my job now. I have a wife and child who depend on me and the game. I love that I get to work on my hobby all day, but at the same time, Ix27m always aware of the responsibility I have to my family. I donx27t want to go into too many details about the nature of the arrangement I have with Epic other than to say that Ix27ve been able to put my stress about how the game will perform out of my mind for a bit and just focus on making the game I want to make. Making games can be fun, but it can also be stressful. With this deal in place, game development started feeling like a hobby again." Thomas berättade också att spelet kommer dyka upp på Steam vid ett senare tillfälle. Han antydde också starkt att spelet kommer dyka upp på Sonys och Microsofts plattformar senare. På tal om exklusiviteter på Epic Games Store så kommer Kingdom Hearts-serien för första gången släppas till Windows. Den 30 mars kommer spelen dyka upp via just Epics spelbutik. Tumnagel
36.1°
+
Frode Wikesjö
0
Nästa sida