m

Parallels 17 släppt till macOS
Optimerat för macOS Monterey och Windows 11

Parallels har släppt en ny version av sin virtualiserings-mjukvara till macOS som låter mac-användare köra både Windows och Linux på sina datorer om de känner för det. Parallels 17 ska vara optimerat för att köras på kommande Windows 11 på nästa macOS Monterey men fungerar givetvis även för att köra Windows 10 på nuvarande macOS-versioner. Det kommer gå att köra Windows 10 och Windows 11 på mac-datorer med både Intel- och M1-chip medan det finns stöd för åtta Linux-distar för Intel-macar och fyra stycken för M1-macar. Parallels har även arbetat en hel del med att snabba upp hur de virtuella operativsystemen körs på macOS och ni kan se lite av dess förbättringar under "Läs mer". Parallels 17 går att köpa för hemmaanvändare och studenter för en engångskostnad på 1190 kronor eller som en prenumeration för 950 kronor om året. För professionella användare kostar Parallels 17 till macOS 1190 kronor om året. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020
2019
2018
2017

Nvidia visar upp GameWorks Flow
Funkar på både DirectX 11 och 12

Nvidias teknologi GameWorks för grafik fortsätter att utvecklas. Nu visar Nvidia upp mer från GameWorks Flow som liksom namnet avslöjar ska återge realistiska grafiska flödande effekter liksom rök, eld eller vätskor. I trailern ovan ser vi GameWorks Flow i DirectX 12, men det ska även fungera för DirectX 11. Tumnagel
42.8°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Crytek visar upp nyheterna i Cryengine V
Stöd för DirectX 12 och fokus på VR

Under Games Developers Conference berättade Crytek att de ska släppa spelmotorn Cryengine V och att mjukvaran blir gratis men där användare också kan välja att donera pengar till indieutvecklare om de vill det. Nu har de släppt en film som visar upp några av nyheterna och bland annat ligger som bekant fokus på virtuell verklighet. Spelmotorn har också fått stöd för DirectX 12 samtidigt som renderingen för DirectX 11 blivit upp till 50 procent bättre. Tumnagel
42.0°
+
Emmy Zettergren
0

Microsoft visar upp styrkan i DirextX 12
Gör din hårdvara bättre

I en ny video visar Microsoft upp hur DirectX 12 presterar i jämförelse med DirectX 11 och bland annat får vi veta att mjukvaran höjer prestandan hos både grafik- och centralprocessorn. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Systemkraven för Dark Souls III har anlänt
Ser lugnt ut

Nu har de rekommenderade systemkraven för Dark Souls III anlänt och det ser rätt lugnt ut på hårdvarufronten då kraven liknar de som släpptes för Dark Souls II: Scholar of the First Sin. Som rekommenderat grafikkort anges GeForce GTX 750 eller Radeon HD 7580 medan det räcker med ett GeForce GTX 465 eller Radeon TM HD 6870 för att driva spelet. Minimikrav: OS: Windows 7 SP1 64bit, Windows 8.1 64bit Windows 10 64bit Processor: AMD® A8 3870 3,6 Ghz or Intel® Core TM i3 2100 3.1Ghz Minne: 8 GB RAM Grafikkort: NVIDIA® GeForce GTX 465 / ATI Radeon TM HD 6870 Rekommenderade krav: OS: Windows 7 SP1 64bit, Windows 8.1 64bit Windows 10 64bit Processor: AMD® FX 8150 3.6 GHz or Intel® CoreTM i7 2600 3.4 GHz Minne: 8 GB RAM Grafikkort: NVIDIA® GeForce® GTX 750, ATI RadeonTM HD 7850 Dessutom krävs DirectX 11, bredbandsuppkoppling, 50 GB utrymme på hårddisken samt DirectX 11-kompatibelt ljudkort. Spelet släpps den 12 april. Tumnagel
40.2°
+
Emmy Zettergren
0

Deus Ex: Mankind Divided får stöd från DirectX 12
Från dag ett

AMD har meddelat att kommande Deus Ex: Mankind Divided kommer att få stöd för DirectX 12 vid lansering. Dessutom lanseras spelet med inbyggda benchmarkverktyg för den som vill testa skillnaden mellan DirectX 11 och DirectX 12. Spelet kommer också att ha stöd för AMD:s egna teknologi för håranimationer TressFX Hair 3.0 när det släpps nästa år Tumnagel
45.4°
+
Emmy Zettergren
0

AMD funkar riktigt bra med DirectX 12 i ny benchmark
Medan Nvidia verkar ha en del problem

Eurogamer har publicerat en benchmark av DirectX 12 där mjukvaran jämförts med DirectX 11 i olika konstellationer av grafikkort och processorer testat på det kommande spelet Ashes of the Singularity. Först och främst visar testerna att DirectX 12 inte helt oväntat höjer prestandan rejält jämfört med föregångaren. Men testerna visar även att AMD presterade mycket bättre med den nya mjukvaran medan Nvidia i vissa fall till och med presterade sämre än med DirectX 11. De testsammansättningar som användes var Radeon R9 390 och Nvidia GTX 970 kombinerat med en Core i7 4790K (upp till 4,4 gigahertz) i ena testet och en Core i3 4130 med 3,4 gigahertz i det andra. För AMD var ökningen signifikant där kortet presterande 67 procent bättre i kombination med en Core i3 och 75 procent bättre i kombination med en Core i7. Det är en stor framgång från AMD som tidigare haft en del problem med prestandan i kombination med DirectX 11. GTX 970 testat med DirectX 11 är exempelvis 28 procent snabbare med en i3 och 45 procent snabbare med en i7 jämfört med AMD. Däremot verkar inte Nvidia dra nytta av DirectX 12 på samma sätt som de gjort med föregångaren. I Eurogamers tester presterade kortet till och med sämre med DirectX 12 i kombination med i7-processorn. Nvidia har dock kommenterat de prestandatester som gjorts med just Ashes of Singularity och påpekar att spelet är i ett Alfa-stadium och att de räknar med bättre resultat i andra tester med DirectX 12. "The alpha benchmark will run a series of pre-selected scenes and will give you a score at the end to show how well your system ran that series of scenes. The game looks intriguing, but this alpha benchmark is primarily useful to understand how your system runs a series of scenes from the alpha version of Ashes of Singularity."We believe there will be better examples of true DirectX 12 performance and we continue to work with Microsoft on their DX12 API, games and benchmarks. The GeForce architecture and drivers for DX12 performance is second to none - when accurate DX12 metrics arrive, the story will be the same as it was for DX11." Ovan kan ni kolla in hur testerna såg ut med Radeon R9 och via länken nedan kan ni läsa alla detaljerna kring resultaten. Vill ni kolla in ytterligare ett test har IGN också publicerat sina resultat. Tumnagel
42.9°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida