m

Intel presenterar Arc
Kraftfulla GPU:er dyker upp nästa år

Intel har presenterat sin kommande GPU-satsning Arc vilken kommer att täcka in både hård- och mjukvara samt tjänster för GPU:er som är tänkta att sitta i till exempel kraftfulla gaming-riggar. Den första generationen Arc-GPU:er kommer att lanseras under namnet "Alchemist" och längre fram kommer även generationen med namn som "Battlemage", "Celestial" och "Druid" att dyka upp. Alchemist GPU kommer att ha stöd för grejer som hårdvarubaserad ray tracing, mesh shading, variable rate shading och DirectX 12 Ultimate såväl som något som Intel kallar för "artificial intelligence-driven super sampling". De första Intel Arc-GPU:erna kommer att lanseras på marknaden någon gång under första kvartalet 2022. I videoklippet ovan kan ni kolla in när Intel snackar lite mer om Arc. Här nedanför hittas exempel där Intel visar gameplay inspelat från datorer som kör förhandsversioner av Arc. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Nintendo gillar inte Super Mario 64 PC
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan skrev vi att fans släppte en fullvärdig port av Super Mario 64 som körde 4K-upplösning och drevs direkt av DirectX 12. Då var det nog inte allt för många som trodde att det projektet skulle gå Nintendo obemärkt förbi. Hör och häpna! Det gjorde det inte heller. Nintendos advokater har nämligen skickat kravbrev som då kräver att allt kring detta projekt ska tas bort från nätet. Sökresultat, YouTube-klipp, Reddit-poster och länkar till spelet ska plockas bort enligt brevet. Tumnagel
22.8°
+
Frode Wikesjö
0

Fan släpper Super Mario 64 till PC
Upplev spelet i 4K!

Fans av Super Mario 64 har fått spelet att rulla på PC via emulatorer, men i helgen dök det upp en fullvärdig port av spelet till PC som kan rulla med 4K-upplösning och drivs av DirectX 12. I videon ovan går det att se PC-versionen i all sin prakt och den skapar onekligen ett sug att lira igenom spelet igen med olåst fps och snorhög upplösning. Att lägga vantarna på PC-versionen av Super Mario 64 är dock lite svårt för tillfället då Nintendo troligtvis jobbar hårt för att stänga ner projektet i sann Nintendo-anda, men vet man var man ska leta så borde det inte vara allt för svårt att få igång spelet på datorer. Pallar du inte pilla med PC-porten av spelet så kommer Nintendo släppa Super Mario 64 till Nintendo Switch senare i år. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0
2019

World of Warcraft med stöd för DirectX 12 släppt till Windows 7
Spelet blir lite rappare

Blizzard har släppt World of Warcraft: Battle for Azeroth 8.1.5 och där har man byggt in stöd för DirectX 12 för alla de som fortfarande lirar WoW på Windows 7. Enligt Microsoft ska det här ge en rejäl prestandaökning för spelet vilket även bekräftats av de som testat. Microsoft säger dock i ett blogginlägg att Windows 10 ska vara den bästa plattformen att spela WoW på vilket antagligen stämmer. Det ska ha varit Blizzard själva som frågat Microsoft om det inte var möjligt att fixa stöd för DirectX 12 på Windows 7. I blogginlägget skriver Microsoft bland annat: "At Microsoft, we make every effort to respond to customer feedback, so when we received this feedback from Blizzard and other developers, we decided to act on it. Microsoft is pleased to announce that we have ported the user mode D3D12 runtime to Windows 7. This unblocks developers who want to take full advantage of the latest improvements in D3D12 while still supporting customers on older operating systems." Blizzard blir därmed det första spelföretaget att använda DirectX 12 för Windows 7-spel men Microsoft säger att man arbetar med andra speltillverkare, utan att nämna vilka, för att fixa fler spel med DirectX 12-stöd på Windows 7. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018
2017

Nvidia visar upp GameWorks Flow
Funkar på både DirectX 11 och 12

Nvidias teknologi GameWorks för grafik fortsätter att utvecklas. Nu visar Nvidia upp mer från GameWorks Flow som liksom namnet avslöjar ska återge realistiska grafiska flödande effekter liksom rök, eld eller vätskor. I trailern ovan ser vi GameWorks Flow i DirectX 12, men det ska även fungera för DirectX 11. Tumnagel
42.8°
+
Emmy Zettergren
0
2016

Windows Holographic kräver inte allt för mycket av din dator
Inte helt oväntat kanske

Microsoft kommer som bekant erbjuda någon form av lösning för virtuell verklighet i Windows 10 inom kort med Windows Holographic. Headset som kommer stödja detta kommer kosta från 299 dollar och nyligen släppte man programmet Windows Holographic First Run som kollar om ens dator kan hantera Windows Holographic. Folket från The Verge har provat en rad olika datorkonfigurationer och enligt deras tester så verkar detta vara minimikraven: 4GB of RAM USB 3.0 port A graphics card with DirectX 12 support 4 CPU cores, including dual-core processors with hyperthreading Så inget allt för häftigt alltså men då Windows Holographic verkar vara ett mellanting mellan Gear VR och PlayStation VR så är det kanske inte helt oväntat att man inte behövde en monsterdator för att köra det. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Civilization VI har nu stöd för DirectX 12
Har även fått nya kartor

I dag uppdateras Civilization VI med en hel del trevligheter där en av dem är stöd för DirectX 12. Uppdateringen förde också med sig ett nytt onlinescenario som kallas Cavalry and Cannonades samt två nya kartor. Spelet har blivit riktigt populärt sedan det släpptes och nådde sex miljoner spelare på bara ett par veckor. Tumnagel
45.9°
+
Emmy Zettergren
0

Universala Windowsspel får stöd för G-Sync and Free Sync
Med start i maj

Windows ska vara den bästa plattformen för spel meddelade Phil Spencer under onsdagens Keynote vid Microsoft Developer Conference och berättade samtidigt att alla universala Windowsspel kommer att få stöd för G-Sync och Free Sync med start i maj. De här nya funktionerna innebär att spelen erbjuder bättre bildhastighet och mindre problem med screen tearing. Dessutom kommer användare att kunna stänga av V-sync som används för att minska problem med tearing men som också har en förmåga att försämra prestandan i spelen. Microsoft passade också på att visa upp en trailer för DirectX 12 demonstrerat med hjälp av några spel och videon kan ni kolla in ovan. Bland annat får vi se klipp från Quantum Break, Forza Motorsport 6: Apex och Deus Ex. Tumnagel
43.8°
+
Emmy Zettergren
0

Crytek visar upp nyheterna i Cryengine V
Stöd för DirectX 12 och fokus på VR

Under Games Developers Conference berättade Crytek att de ska släppa spelmotorn Cryengine V och att mjukvaran blir gratis men där användare också kan välja att donera pengar till indieutvecklare om de vill det. Nu har de släppt en film som visar upp några av nyheterna och bland annat ligger som bekant fokus på virtuell verklighet. Spelmotorn har också fått stöd för DirectX 12 samtidigt som renderingen för DirectX 11 blivit upp till 50 procent bättre. Tumnagel
42.0°
+
Emmy Zettergren
0

Hitman får stöd för DirectX 12 vid lansering
Lär höja prestandan

Det är snart dags för lansering av den första delen för kommande Hitman. Nu meddelar IO Interactive att spelet kommer att få stöd för DirectX 12 från dag ett vilket antagligen innebär att spelet får bättre prestanda och grafik. Uppgifterna framkom under en presentation som utvecklarna nyligen höll i och nedan kan ni se nyckelfunktionerna som DirectX 12 kommer att föra med sig till Hitman. - Better multi-threading - Increased performance where CPU bound - Better experiences for laptop gamers - Asynchronous compute on AMD cards for significant performance gains Spelet släpps för Microsoft Windows, PlayStation 4 och Xbox One den 11 mars. Tumnagel
43.4°
+
Emmy Zettergren
0

Microsoft visar upp styrkan i DirextX 12
Gör din hårdvara bättre

I en ny video visar Microsoft upp hur DirectX 12 presterar i jämförelse med DirectX 11 och bland annat får vi veta att mjukvaran höjer prestandan hos både grafik- och centralprocessorn. Tumnagel
51.2°
+
Emmy Zettergren
0

Här är systemkraven för Gears of War: Ultimate Edition
PC-versionen då

Gears of War: Ultimate Edition är som bekant på väg till Windows PC och nu har systemkraven för spelet avslöjats. Förutom att Gears kommer att ha stöd för DirectX 12 och 4K rekommenderas användare att ha 16 gigabyte RAM, processorerna AMD FX-8350 eller Intel Core i5 samt grafikkorten Nvidia 970 eller AMD R9 290x för att det ska flyta fint. Vill man köra 4K krävs lite mer kraftfulla prylar liksom Intel Core i7 4790k eller åttakärnig AMD FX tillsammans med Nvidia GTX 980Ti eller Radeon R9 390X. Även minimumkraven har presenterats och användare rekommenderas då att ha Intel Core i5 eller AMD FX-6350, åtta gigabyte RAM samt GTX 650Ti eller AMD R7 260x. Något exakt lanseringsdatum har vi inte fått ännu. Tumnagel
37.2°
+
Emmy Zettergren
0

Quantum Break till Xbox One skeppas med kopia till PC
Och med Alan Wake

Trevliga nyheter för alla som tänkt spela Quantum Break, spelet som ursprungligen var Xbox One-exklusivt. Remedy Entertainment meddelar nu nämligen att Xbox One-spelet även kommer att innehålla en digital kopia för Windows 10 så att användare själva kan välja vilken plattform de vill spela på. Erbjudandet gäller om man förhandsbokar spelet via Xbox One-affären, köper det digitalt via återförsäljare eller köper Xbox One Special Edition Quantum Break bundle. Men det kommer mer. Xbox One-versionen kommer också att innehålla en digital kod för Remedys populära spel Alan Wake och dess två tillägg The Writer och The Signal. Erbjudandet för både PC-versionen och Alan Wake gäller fram till 4 april vilket är dagen innan lanseringen. Two of Remedy Entertainment’s most popular and critically-acclaimed classics — Alan Wake and Alan Wake’s American Nightmare — are now part of the Quantum Break experience. Every copy of Quantum Break for Xbox One will come with a full-game download for Alan Wake for Xbox 360, plus its two add-on packs, The Signal and The Writer, playable on Xbox One via Backward Compatibility. Fans who pre-order Quantum Break for Xbox One at participating retailers or through the Xbox Store will also receive a full-game download of Alan Wake’s American Nightmare for Xbox 360. Ovan kan ni kolla in den senaste trailern för spelet som är en live action-variant och efter hoppet ser ni specifikationerna för spelet till PC som är rätt saftiga. Värt att notera är att spelet bland annat kommer att kräva DirectX 12. Tumnagel
46.7°
+
Emmy Zettergren
0

Rykte Blir Rise of the Tomb Raider först med stöd för DirectX 12?
Spelfiler tyder på det

Många väntar fortfarande på att DirectX 12 ska göra entré på spelmarknaden och nu verkar Rise of the Tomb Raider kunna bli det första spelet som får stöd för Microsofts nya API. Det är en användare på reddit som rotat i filerna för spelet och hittat tecken på att DirectX 12 finns med som val i inställningarna. Dock verkar det inte gå att trigga funktionen ännu men gissningsvis kommer en uppdatering av spelet i framtiden att aktivera valmöjligheten. Sedan tidigare har det också bekräftats att Deus Ex: Mankind Divided kommer att få stöd för DirectX 12 precis som Gears of War 4 då de båda spelen släpps i höst. Tumnagel
41.4°
+
Emmy Zettergren
0
2015

Deus Ex: Mankind Divided får stöd från DirectX 12
Från dag ett

AMD har meddelat att kommande Deus Ex: Mankind Divided kommer att få stöd för DirectX 12 vid lansering. Dessutom lanseras spelet med inbyggda benchmarkverktyg för den som vill testa skillnaden mellan DirectX 11 och DirectX 12. Spelet kommer också att ha stöd för AMD:s egna teknologi för håranimationer TressFX Hair 3.0 när det släpps nästa år Tumnagel
45.4°
+
Emmy Zettergren
0
Nästa sida