m

Betatesta Battlefield 2042 nästa vecka
Beta für alle

Den 6 oktober klockan 09.00 kommer DICE köra igång en öppen beta för Battlefield 2042 som sedan kommer pågå fram till den morgonen 10 oktober och köras på PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox Series X/S, Xbox One samt Windows. Betan kommer erbjuda folk att testa spelläget Conquest på banan Orbital. Folk som har förbokat spelet eller betalar för EA Play kommer kunna hoppa in i betan på direkten och alla andra kommer kunna delta den 8 oktober. Reda den 5 oktober kommer man kunna förladda betan så man är redo när servrarna öppnas upp. Battlefield 2042 släpps den 19 november. Tumnagel
44.4°
+
Frode Wikesjö
0

Systemkraven för Halo Inifinte
Är din dator redo?

I veckan uppdaterades Steam-sidan för Windows-versionen av Halo Infinte med bland annat spelets systemkrav. Det innebär att du nu kan kolla om din dator klarar av att spela detta spel när det väl släpps senare i år. Precis som utlovat så krävs det inte jättemycket för att köra spelet då ju vill få in så många spelare som möjligt till spelets flerspelardel som kommer vara gratis att spela. Minimumkraven ser ut så här: OS: Windows 10 RS3 x64 Processor: AMD FX-8370 eller Intel i5-4440 Minne: 8 GB RAM Grafik: AMD RX 570 eller Nvidia GTX 1050 Ti DirectX: Version 12 Lagring: 50 GB tillgängligt utrymme De rekommenderade är dock snäppet biffigare dock ej skogstokiga och ser ut så här: OS: Windows 10 19H2 x64 Processor: AMD Ryzen 7 3700X eller Intel i7-9700k Minne: 16 GB RAM Grafik: Radeon RX 5700 XT eller Nvidia RTX 2070 DirectX: Version 12 Lagring: 50 GB tillgängligt utrymme På Steam-sidan kan man också läsa att spelet, till skillnad från flera tidigare Halo-spel, är byggt för Windows vilket innebär att spelet kommer ha fullt stöd för finlir som variabel bildskärmsuppdatering och dynamisk uppskalning. Halo Infinite is built for PC. From advanced graphics settings, ultrawide/super ultrawide support and triple-key binds to features like dynamic scaling and variable framerates, Halo Infinite is the best Halo experience on PC to date. Halo Infinite släpps den 8 december. Tumnagel
38.8°
+
Frode Wikesjö
0

Intel presenterar Arc
Kraftfulla GPU:er dyker upp nästa år

Intel har presenterat sin kommande GPU-satsning Arc vilken kommer att täcka in både hård- och mjukvara samt tjänster för GPU:er som är tänkta att sitta i till exempel kraftfulla gaming-riggar. Den första generationen Arc-GPU:er kommer att lanseras under namnet "Alchemist" och längre fram kommer även generationen med namn som "Battlemage", "Celestial" och "Druid" att dyka upp. Alchemist GPU kommer att ha stöd för grejer som hårdvarubaserad ray tracing, mesh shading, variable rate shading och DirectX 12 Ultimate såväl som något som Intel kallar för "artificial intelligence-driven super sampling". De första Intel Arc-GPU:erna kommer att lanseras på marknaden någon gång under första kvartalet 2022. I videoklippet ovan kan ni kolla in när Intel snackar lite mer om Arc. Här nedanför hittas exempel där Intel visar gameplay inspelat från datorer som kör förhandsversioner av Arc. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parallels 17 släppt till macOS
Optimerat för macOS Monterey och Windows 11

Parallels har släppt en ny version av sin virtualiserings-mjukvara till macOS som låter mac-användare köra både Windows och Linux på sina datorer om de känner för det. Parallels 17 ska vara optimerat för att köras på kommande Windows 11 på nästa macOS Monterey men fungerar givetvis även för att köra Windows 10 på nuvarande macOS-versioner. Det kommer gå att köra Windows 10 och Windows 11 på mac-datorer med både Intel- och M1-chip medan det finns stöd för åtta Linux-distar för Intel-macar och fyra stycken för M1-macar. Parallels har även arbetat en hel del med att snabba upp hur de virtuella operativsystemen körs på macOS och ni kan se lite av dess förbättringar under "Läs mer". Parallels 17 går att köpa för hemmaanvändare och studenter för en engångskostnad på 1190 kronor eller som en prenumeration för 950 kronor om året. För professionella användare kostar Parallels 17 till macOS 1190 kronor om året. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Black Ops - Cold War tar en hel del lagringsutrymme
Treyarch släpper PC-kraven

Planerar du att lira nya Call of Duty: Black Ops - Cold War till PC? Då kan det vara en bra idé att investera i en större hårddisk. Treyarch har släppt specskraven för PC-versionen av spelet och det ser ut som att även årets Call of Duty kommer ta en hel del plats på hårddisken. Vill du ha den fetaste upplevelsen och köra grafikinställningar på Ultra med RTX så kommer du behöva ha 250GB ledigt för spelet, vilket beror på en hel del 4K-texturer. Har du ingen best till dator så kan du komma undan med 175GB. Det finns dock lite goda nyheter gällande lagringskraven. Det kommer vara möjligt att köra en uppdelad installation. Om du vet med dig att du bara vill spela multiplayer så kommer du endast behöva avse 50GB på hårddisken för spelet. Detta gäller förstås endast PC, men ger oss ändå en fingervisning av hur läget kommer se ut på konsol. Troligtvis kommer vi få se liknande siffror Specskraven kan ni se i bilden nedan samt i faktarutan. Tumnagel
33.5°
+
André Stray
0

Ubisoft släpper djupdykning i Assassin's Creed: Valhalla
Visar hur vi får jobba med bosättningen

I Assassinx27s Creed: Valhalla kommer vi inte bara härja runt som regelrätta vikingar, utan vi får även jobba för att bygga upp vår nya bosättning. I en ny video från Ubisoft går gänget igenom hur vi kommer få arbeta med bosättningen och hur detta påverkar resten av spelvärlden. Nedan kan ni också kika på några nya förhandstittar av spelet. Assassinx27s Creed: Valhalla släpps i november till pc och konsol. Ska ni lira på PC så kan det vara bra att ha koll på specskraven och dessa hittar ni i faktarutan nedan. Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0

Specskrav för Baldur's Gate 3 släppta
Kräver ingen monsterdator

För några veckor sedan blev det känt att Baldurx27s Gate 3 kommer skjutas upp en skvätt och igår blev det känt att spelet kommer nå early access 30 september. I samband med detta har utvecklarna även levererat specskrav för spelet och som underrubriken avslöjar så kommer det inte behövas någon monsterdator för att spöa monster. Specskraven ser ut som sådan: The Kobold: OS: Windows 10 64-bit Processor: Intel i5-4690 / AMD FX 4350 Memory: 8 GB RAM Graphics: Nvidia GTX 780 / AMD Radeon R9 280X DirectX: Version 11 Storage: 70 GB available space The Bulette: OS: Windows 10 64-bit Processor: Intel i7 4770k / AMD Ryzen 5 1500X Memory: 16 GB RAM Graphics: Nvidia GTX 1060 6GB / AMD RX580 DirectX: Version 11 Storage: 70 GB available space Utöver detta har spelet Steam-sida också uppdaterats och vi har fått reda på att early access-versionen kommer ge oss tillgång till spelets första akt som kommer ta drygt 25 timmar att spela igenom. Samt att vi kommer få tillgång till fem origin-karaktärer, sex klasser och mer eller mindre färdigställda funktioner. Ovan har ni en ordentlig video där Larian Studios pratar om spelet. Tumnagel
41.6°
+
André Stray
0

Parallels 16 släppt till macOS
Har nu fullt stöd för macOS Big Sur

Igår släppte Parallels sin 16 version av mjukvaran som gör att man kan boota Windows på macOS-datorer, något som kan vara intressant för dem som gillar macOS men ibland kanske måste köra olika Windows-appar. Den största uppdateringen i Parallels 16 är att det nu finns fullt utbyggt stöd för den senaste macOS-versionen Big Sur. Förutom det så stödjer nu Parallels 3D-grejer i Metal på Big Sur samt har fått bättre stöd för OpenGL. Det går nu även att dela samma skrivare mellan operativsystemen på maskiner som kör Parallels 16. Dessutom uppger Parallels att det hela ska ha blivit betydligt mycket snabbare. Ars Technica skriver: "Parallels Desktop 16 also promises faster performance than the previous version; it claims to launch twice as fast and offer a 20 percent improvement in DirectX performance, as well as 75 percent faster "git status" in Linux virtual machines." Huruvida Parallels kommer att fungera på Apples kommande mac-datorer med Apples egenutvecklade Apple Silicon-processor är fortsatt oklart. Parallels har än så länge inte velat svara på frågor runt detta skriver Ars Technica. Standardversionen av Parallels kostar 99 dollar i en engångskostnad. Har man Parallels 14 eller 15 sedan tidigare går det att uppgradera till Parallels 16 för 49 dollar. Det går även att köpa Pro och Business Edition vilka kostar 99 dollar om året. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nintendo gillar inte Super Mario 64 PC
Inte helt oväntat kanske

Tidigare i veckan skrev vi att fans släppte en fullvärdig port av Super Mario 64 som körde 4K-upplösning och drevs direkt av DirectX 12. Då var det nog inte allt för många som trodde att det projektet skulle gå Nintendo obemärkt förbi. Hör och häpna! Det gjorde det inte heller. Nintendos advokater har nämligen skickat kravbrev som då kräver att allt kring detta projekt ska tas bort från nätet. Sökresultat, YouTube-klipp, Reddit-poster och länkar till spelet ska plockas bort enligt brevet. Tumnagel
22.8°
+
Frode Wikesjö
0

Fan släpper Super Mario 64 till PC
Upplev spelet i 4K!

Fans av Super Mario 64 har fått spelet att rulla på PC via emulatorer, men i helgen dök det upp en fullvärdig port av spelet till PC som kan rulla med 4K-upplösning och drivs av DirectX 12. I videon ovan går det att se PC-versionen i all sin prakt och den skapar onekligen ett sug att lira igenom spelet igen med olåst fps och snorhög upplösning. Att lägga vantarna på PC-versionen av Super Mario 64 är dock lite svårt för tillfället då Nintendo troligtvis jobbar hårt för att stänga ner projektet i sann Nintendo-anda, men vet man var man ska leta så borde det inte vara allt för svårt att få igång spelet på datorer. Pallar du inte pilla med PC-porten av spelet så kommer Nintendo släppa Super Mario 64 till Nintendo Switch senare i år. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0
Nästa sida