32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nästa Dodge Challenger elektrifieras Inga fler V8:or med 700 hästar Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
0
2018
Dodge uppdaterar Charger och Challenger Mer effekt och prylar från Demon som standard Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
0
Världens snabbaste Demon på kvartsmilen 9,14 sekunder Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
0
Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord Toppade över 200 mph Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
0
Doug testar Dodge Challenger SRT Demon Bilen som kan köra på bakhjulen Förra våren rullade Dodge ut Challenger SRT Demon. En ännu värre version och en av sakerna man tryckte på var att den med de jättesmala framdäcken kunde gå upp på bakhjulen när man stämplade fullt. Totalt meningslöst, men ganska häftigt tydligen. Nu har Doug DeMuro spanat in bilen som i staterna kostar 100 000 dollar - och trots detta är snabbare än superbilar som Bugatti Veyron, Porsche 918 Spyder och Ferrari LaFerrari. Tumnagel
41.1°
0
2017
Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil Och man kan köra på bakhjulen med den! Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
0
Första officiella bilden på Dodge Challenger SRT Demon Muskelbilen får mer muskler Efter kopiöst många teasers hit och dit visar Dodge äntligen upp en ordentlig bild på Challenger SRT Demon. Det här är en ännu värre version än Hellcat och det man har gjort är att slänga på ett breddningspaket, fetare däck samtidigt som man har rivit ut grejer interiört vilket bland annat har fått ned vikten med 90 kilo. I övrigt har man filat på fjädring, växellåda, avgassystem och launch control-systemet för att göra bilen riktigt vass - åtminstone när det kommer till att köra rakt fram. V8:an under huven som i Hellcat lämnar hela 717 hästar ska ha trimmats en del men till hur mycket vet vi inte. Den ska nu även gå att köra på vanlig macksoppa och racesoppa och man ska enkelt kunna växla mellan dessa för att snabbt kunna ställa om från gata till bana. Premiär blir det på New York Auto Show och i samband med det lär vi få lite mer information om bilen. Tumnagel
40.6°
0
Dodge visar lite av Challenger SRT Demon Har bred häck och breda däck Dodge tycker tydligen inte att värstingen SRT Hellcat är vass nog och kommer därför inom kort att presentera en ännu värre version. Den heter Challenger SRT Demon och här får vi en liten försmak på den i form av två bilder och ett videoklipp. Som vi kan se är det på bredden man har jobbat och både fram och bak sitter det massiva hjul skodda med 315/40-däck. Japp, även fram. Det gör att det här blir den första produktionsbilen med såpass breda framdäck. För att dessa inte ska sticka ut har bilen breddats totalt nio centimeter med hjälp av skärmbreddare. Det nya utseendet kommer att matchas med ännu mer pulver ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an. I Hellcat ger den över 700 hästar men här väntas mer alltså, hur mycket vet vi tyvärr inte än. Förutom detta ska man även ha skalat bort 91 kilo vikt. Demon har sin premiär på New York Auto Show som slår upp sina portar den 14 april. Tumnagel
43.1°
0
2016
Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här Snabbare än BMW M4 på Ringen Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
0
Slut på artiklar...