m

Dags för årets dragrace!
McLaren Senna är i en annan klass

Det är dags för World’s Greatest Drag Race nummer nio. I den här omgången får vi se Toyota Supra, McLaren Senna, Ford Mustang Shelby GT350, Porsche 911 Carrera S, Jaguar XE SV Project 8, Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+, BMW 850i xDrive, Bentley Continental GT V8, BMW M2 Competition, Aston Martin DBS Superleggera, Lamborghini Urus och Dodge Challenger Hellcat Red Eye Widebody. Men vem vinner? Med en McLaren Senna med i gänget är det kanske inte så supersvåra att gissa, men bakom är det inte alls så självklart. Och det är viss skillnad på quarter-mile och half-mile. Bilen jag kör den här veckan ramlar in på plats nummer nio... Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0
2019

Full fart med en Dodge Challenger Hellcat
På Autobahn

YouTube-kanalen AutoTopNL tar ut nya och snabba bilar på Autobahn där det inte är någon hastighetsbegränsning och kollar vad de går för. En av de senaste bilarna att gasa med är en Dodge Challenger Hellcat. Snabbt går det, men trafiken hindrar från att kunna maxa helt. Enligt Dodge själva ska toppfarten ligga på hela 320 km/h. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar

Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering. "I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isnx27t going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles." Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på. Tumnagel
41.0°
+
Bobby Green
0
2018

12 stycken bilar och över 6.000 hästkrafter
Vilken är snabbast?

Motor Trend har nu avklarat sitt åttonde "Worlds Greatest Drag Race" där de ställer upp massa olika nya prestandabilar på en flygraka och ser vilken av dem som är snabbast över mållinjen. I år var deltagarna McLaren 720S, Porsche 911 GT2 RS, Dodge Challenger RT Scat Pack 1320, Honda Civic Type R, Lamborghini Huracán Performante, BMW M5, Ford Mustang GT Performance Pack Level 2, Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Kia Stinger GT, Audi TT RS, Chevrolet Corvette ZR1 och nya Aston Martin Vantage. Ni ser här ovan hur det gick för respektive bil. Nedan får vi reda på vilken av bilarna Motor Trend tycker är bäst att köra. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Rykte Shelby GT500 får 730 hästar
Nya specifikationer har läckt ut

Specifikationer kring den kommande Shelby GT500:an har tidigare läckt ut och nu har det hänt igen. Innan har det snackats om att bilen skulle få hela 772 hästar men nu verkar det som att det istället rör sig om 730. Inte så illa pinkat det heller dock. Motorn ska vara en kompressormatad V8:a på 5,2 liter och vridet anges till 881 newtonmeter. Tjänstevikten ska ligga på 1,916 kilo vilket om det stämmer kommer att göra bilen lättare än Dodge Challenger SRT Hellcat. De läckta dokumenten säger även att kardanaxeln är tillverkad av kolfiber och att viktfördelningen är 56,2 procent fram och 43,8 procent bak. Om dessa nya siffror stämmer återstår att se. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Världens snabbaste Demon på kvartsmilen
9,14 sekunder

Hennessey trimmar som ni vet muskelbilar och en modell de gärna sätter tänderna i är Dodge Challenger SRT Demon. Den här som de har masserat till 1 050 hästar är nu världens snabbaste på kvartsmilen (402 meter) med tiden 9,14 sekunder och en slutfart på 244,6 km/h. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Dodge har facelift av Challenger SRT Hellcat på gång
Får näsborrar på huven

I sommar kommer Dodge att presentera en lyft version av Challenger SRT Hellcat och nu får vi ett par första teaserbilder på vad som komma skall. Det man tydligt ser är att bilen kommer att få en huv med två stycken maffiga luftintag inspirerade av Mopar-prylarna från 60- och 70-talet. De nya näsborrarna ska se till att den kompressormatade V8:an får så mycket luft det bara går. Effekten i Hellcat är 717 hästar och 881 newtonmeter och det är oklart om faceliften kommer att innebära någon förändring på den fronten. Det ryktas om en försiktig höjning till 735 hästar men det återstår att se. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord
Toppade över 200 mph

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6. En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Doug testar Dodge Challenger SRT Demon
Bilen som kan köra på bakhjulen

Förra våren rullade Dodge ut Challenger SRT Demon. En ännu värre version och en av sakerna man tryckte på var att den med de jättesmala framdäcken kunde gå upp på bakhjulen när man stämplade fullt. Totalt meningslöst, men ganska häftigt tydligen. Nu har Doug DeMuro spanat in bilen som i staterna kostar 100 000 dollar - och trots detta är snabbare än superbilar som Bugatti Veyron, Porsche 918 Spyder och Ferrari LaFerrari. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2017

Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Efter bilden i måndags är det nu dags för Dodge Challenger SRT Demon att presenteras i sin helhet. Hellcat var tydligen inte tillräckligt musklig och till alla som ville ha mer drämmer man nu till med en riktig dräpare. Eller vad sägs om 852 hästar och 0-100 km/h på 2,4 sekunder (0-97 km/h på 2,3)? Kvartsmilen (402 meter) ska gå på 9,65 sekunder med en slutfart på 225 km/h. Det gör monstret till världens snabbast accelererande produktionsbil och även till den snabbaste produktionsbilen på kvartsmilen. Som om inte det var nog är det här även världens första serieproducerade bil som kan gå upp på bakhjulen när man drar på. Wheelie med bil är alltså det nya som gäller nu. Hjärtat i bilen, V8:an på 6,2 liter, har fått nya kolvar, bättre kylning, bränsleinsprutning i två steg och en större kompressor på 2,7 liter. I Hellcat gav motorn 717 hästar, i den här ger den alltså våldsamma 852. Vid leverans ger dock motorn "bara" 819 hästar eftersom den är kalibrerad för att gå på 91-oktanig bensin. Mot en extra slant får man en kontrollmodul som gör det möjligt att köra på 100-oktanigt, och det är först då all effekt släpps lös. Tycker man att allt låter på tok för mycket kan man välja den snällare nyckeln av två när man ska ut och köra. Då får man bara tillgång till 507 hästar och det kanske är mer lämpligt om man bara ska köra ungarna till dagis. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda och det är precis som tidigare endast till bakhjulen som kraften skickas. Förutom kralligare motor har bilen som synes även fått ett betydligt kralligare kjolpaket med skärmbreddare och grejer. Huven har även öppnats upp för att släppa in mer kylning till maskinen. Man har dessutom plockat bort ljudsystemet, baksätet - och passagerarsätet. Du blir alltså ensam i bilen tillsammans med alla hästarna. Den drastiska rensningen av prylar som inte ansågs nödvändiga har bantat vikten med totalt 91 kilo. Vill man kan man dock få både baksäte och passagerarsäte monterat i sin bil när man beställer den, och grejerna kostar då 1 dollar styck extra. Fälgarna bak mäter elva tum på bredden och de är skodda med dragracing-däck för gatan (också en worlds first) och dimensionen är 315/40R18 - runt om. I sommar börjar bilen byggas men vad det står på prislappen är oklart för tillfället. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

Första officiella bilden på Dodge Challenger SRT Demon
Muskelbilen får mer muskler

Efter kopiöst många teasers hit och dit visar Dodge äntligen upp en ordentlig bild på Challenger SRT Demon. Det här är en ännu värre version än Hellcat och det man har gjort är att slänga på ett breddningspaket, fetare däck samtidigt som man har rivit ut grejer interiört vilket bland annat har fått ned vikten med 90 kilo. I övrigt har man filat på fjädring, växellåda, avgassystem och launch control-systemet för att göra bilen riktigt vass - åtminstone när det kommer till att köra rakt fram. V8:an under huven som i Hellcat lämnar hela 717 hästar ska ha trimmats en del men till hur mycket vet vi inte. Den ska nu även gå att köra på vanlig macksoppa och racesoppa och man ska enkelt kunna växla mellan dessa för att snabbt kunna ställa om från gata till bana. Premiär blir det på New York Auto Show och i samband med det lär vi få lite mer information om bilen. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Dodge visar lite av Challenger SRT Demon
Har bred häck och breda däck

Dodge tycker tydligen inte att värstingen SRT Hellcat är vass nog och kommer därför inom kort att presentera en ännu värre version. Den heter Challenger SRT Demon och här får vi en liten försmak på den i form av två bilder och ett videoklipp. Som vi kan se är det på bredden man har jobbat och både fram och bak sitter det massiva hjul skodda med 315/40-däck. Japp, även fram. Det gör att det här blir den första produktionsbilen med såpass breda framdäck. För att dessa inte ska sticka ut har bilen breddats totalt nio centimeter med hjälp av skärmbreddare. Det nya utseendet kommer att matchas med ännu mer pulver ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an. I Hellcat ger den över 700 hästar men här väntas mer alltså, hur mycket vet vi tyvärr inte än. Förutom detta ska man även ha skalat bort 91 kilo vikt. Demon har sin premiär på New York Auto Show som slår upp sina portar den 14 april. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0
2016

Dodge ger Challenger fyrhjulsdrift
Perfekt vinterbil?

Dodge Challenger är en vräkig amerikansk muskelbil med frustande V8:a som gärna sätter eld på bakhjulen. I alla fall har det varit det modellen har förknippats med fram tills nu. Det här är nämligen Challenger GT AWD - en fyrhjulsdriven version med en V6:a under huven. Motorn är den klassiska Pentastarsexan på 3,5 liter och här levererar den 309 hästar och har ett vrid på 363 Newtonmeter. Den kopplas endast till en åttastegad automatlåda från ZF. Bilen får samma fördelningslåda och framaxelkoppling som den fyrhjulsdrivna versionen av systermodellen Charger och är i grunden bakhjulsdriven, framhjulen kopplas endast in när det behövs. Bilen börjar säljas nästa år och på prislappen står det då 34 490 dollar. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Nya muskelbilar presterar dåligt i krocktest
Sämst var Dodge Challenger

Chevrolet Camaro, Dodge Challenger och Ford Mustang. Tre mycket populära muskelbilar som bjuder på mycket kraft till en vettig peng. Men hur går det när man väl mular in en av dem i en bergvägg efter att man varit lite för het på gasen? Inte så bra som de borde har det visat sig. Den Amerikanska säkerhetsorganisationen IIHS har krocktestat alla tre bilarna och resultaten ser ni här ovan. Sämst var Challenger. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här
Snabbare än BMW M4 på Ringen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar. Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda. Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana. Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Jeep Grand Cherokee kommer i Hellcat-utförande
Lanseras i slutet av nästa år

Det har sedan mitten på förra sommaren ryktats om att Jeeps suv Grand Cherokee skulle komma i samma Hellcat-utförande som de mindre syskonen Dodge Challenger och Charger. Nu är det hela bekräftat och nästa år lanseras monstersuven. Det innebär bland annat att den får en Hemi-V8:a på 6.2 liter men om det för den sakens skull handlar om samma effekt (717 hästar och 881 Nm i vrid) som syskonen är oklart för tillfället. Får den det blir suven den starkaste i sitt slag på marknaden. Om Cherokeen också kommer att få Hellcat som tilläggsnamn är oklart, rykten säger att den istället kan få heta Trackhawk. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2015

Ny Chevrolet Camaro presenteras den 16 maj
Och så här låter den

Både Ford Mustang och Dodge Challenger har uppdaterats vilket gör att Chevrolet inte kan ligga på latsidan. Det är därför snart dags att presentera den sjätte generation av Camaro och för att ladda inför premiären som äger rum den 16 maj bjuds vi på ett litet klipp som avslöjar hur den nya bilen låter. Ljudet kommer från en helt ny LT1-V8:a på 6.2 liter. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Dodge Challenger SRT Hellcat bänkad till 717 hästar
Världens starkaste serietillverkade muskelbil

När Dodge först släppte på Challenger SRT Hellcat avslöjade de inte motorns effekt, utan nämnde bara att den skulle ha över 600 hästar. Nu kommer de officiella siffrorna, och man kan väl säga att Dodge var lite försiktiga när de nämnde effekten - motorn ger nämligen hela 717 hästar och 881 Nm. Det gör modellen till världens starkaste serietillverkade muskelbil och att den tar över tronen efter den 662 hästar starka Ford Mustang Shelby GT500. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Så låter Dodge Challenger SRT Hellcat
Sinnessjukt!

Varning för högt ljud! Dodge har nyligen visat upp Challenger SRT Hellcat för allmänheten och där bjöds det på lite torrgasande som självklart filmades. Bilen låter helt galet och eftersom det här säkert rör sig om en förseriebil kommer säkerligen produktionsversion att låta lite mindre. Tyvärr. Tumnagel
62.3°
+
Bobby Green
0
2012

Dodge Challenger SRT - som limousine
Komplett med tacky inredning

LA Custom Coach klippte av en Dodge Challenger SRT på mitten och förlängde den till en limo. En muskellimo alltså. Bilen visades för första gången upp på Spring Festival of LX och hela bygget tog 18 månader att färdigställa. Den är komplett med minibar, soffa, TV, högtalare och lagom tacky inredning. Efter festivalen har bilen visats upp på olika platser i Las Vegas där den har fått mycket uppmärksamhet och lockat fler kamerablixtar än de vanliga limousinerna som vanligtvis svämmar över staden. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida