m

Doms Dodge Charger från Fast & Furious nu som Lego
När du också vill leva ditt liv en kvartsmil i taget

Det senaste från Lego Technic är en replika av Dominic Torettos Dodge Charger R/T från 1970 som han brummar omkring med i några av Fast & Furious-filmerna. I lådan hittar man 1077 stycken bitar och när man har fått ihop alla på rätt ställen har man en bil med V8:a där kolvarna rör sig, ordentlig hjulupphängning, lustgas-flaskor i bagagen och möjligheten att hissa upp bilen så att det ser ut som om den kör på bakhjulen. Går att förhandsbeställa nu, kommer till butiker den 27 april och kostar då 99,99 dollar. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2019

Dominic Torettos Charger från Furious 7 är till salu
Maximus har över 2280 hästar

I slutscenen på filmen Furious 7 kör karaktären Dominic Toretto runt i en Dodge Charger från 1968. Den är givetvis långt från original och man byggde faktiskt en riktig bil och inte bara ett skal. Imorgon kommer åket att auktioneras iväg av Riyadh Auction. När man byggde bilen utgick man från ett chassi tillverkat av Scott Spock Racing. Det är 400 procent mer vridstyvt än originalet. På det sitter en kaross som är breddad med tolv centimeter och som tog hela 16.000 (!) timmar att få till. Anledningen är att bilen saknar lack och allt vi ser är bara rå metall som fått klarlack på sig. Under huven sitter en 9,4 liter stor Hemi-V8:a med dubbla turbo som byggts av Tom Nelson. Maskinen ger över 2280 hästar och 0-100 km/h ska kunna klaras av på strax över 1,8 sekunder. 0-257 km/h gör bilen på bara åtta sekunder. Det sjuka är att bygget är helt lagligt för gatan, i alla fall i USA. För att klara av den enorma effekten sitter det fullt justerbar coilover-fjädring runt om, justerbara krängningshämmare och 356 millimeter stora bromsar med sexkolvsok. Även om bilen blir såld nu i helgen och får en ny ägare finns det önskemål om att den även medverkar i Fast & Furious 9 och 10. Vad utgångspriset ligger på framgår tyvärr inte. Bonusklipp på plats två. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Säljare krossade klassisk bil eftersom folk prutade så mycket
Ville lära folk en läxa

När man säljer något begagnat så får man räkna med det - att folk prutar. En del säljare sätter ett pris som innehåller en del prutmån medan andra är fast beslutna om att ingen prutning får ske. En del köpare slänger till med en ganska så snäll prutning så att det känns bra för båda parter medan en del andra skambudar till höger och vänster. Det var det sistnämnda som Daniel Gagliardi råkade ut för när han la ut sin gamla Dodge Charger 500 från 1970 till försäljning. Bilen var ganska så rutten men Daniel ville ändå ha 10.000 dollar för den. Det är ju en klassisk och eftertraktad bil så priset kanske ändå var rättfärdigat. Men buden som kom in var så låga att Daniel kände sig förolämpad. Till slut blev han såpass trött på att ha och göra med folk som bara slösade hans tid att han bestämde sig för att krossa bilen och skrota den. Detta något märkliga ansåg han skulle fungera som utbildningsmaterial för alla som skambudar på objekt och att hela spektaklet skulle lära dem en läxa. Rätt onödigt i mina ögon men lackar man ur så lackar man ur. Tumnagel
30.5°
+
Bobby Green
0

En genomgång av Dodge Charger Hellcat Widebody
Redline Reviews klämmer och känner

I början av året rullade Dodge ut en ännu fetare version av Charger Hellcat - Widebody. Den redan tjocka bilen hade nu blivit ännu tjockare genom ett rejält breddningskit. Redline Reviews har tagit sig en titt på kärran och så här såg det ut. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Dodge rullar ut Charger SRT Hellcat Widebody
Och Charger Scat Pack Widebody

Efter teasern under skynket har Dodge nu lättat på hemlisarna och presenterat Dodge Charger SRT Hellcat Widebody. En breddad version av Scat Pack lanseras också. Skärmarna ökar på bredden med 89 millimeter och för att hjulhusen ska fyllas ut ordentligt sitter där nu 20-tummare som är elva tum breda skodda med 305/35ZR20-däck. Fjädringen har ställts in ytterligare och det finns dämpare från Bilstein som går att ställa in i tre stycken olika lägen. Bromsarna har även uppgraderats och har numera sexkolvsok från Bremo. Charger Scat Pack Widebody har en Hemi-V8:a på 6,4 liter under huven. Den ger 492 hästar och kopplas till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,3 sekunder och kvartsmilen avklaras på 12,4 sekunder. Väljer man Charger SRT Hellcat Widebody får man istället en kompressormatad V8:a på 6,2 liter som ger hela 717 hästar och 881 newtonmeter i vrid. Det räcker för att klara 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 315 km/h. Maskinen gör den här modellen till "most powerful and fastest mass-produced sedan in the world". Försäljningen drar igång i höst men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Något "stort" är på gång från Dodge
Borde handla om Charger Hellcat Redeye

Dodge har släppt följande teaserklipp som visar en fet Charger under ett skynke. Troligtvis rör det sig om versionen Hellcat Redeye som får ett rejält breddningskit på sig och ännu mer effekt ur den kompressormatade V8:an på 6,2 liter. I Challenger SRT Hellcat Redeye ger maskinen hela 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid och det borde vara samma siffra även för Charger. Bilen kommer att ha premiär inom några veckor. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2018

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard

Dodge uppdaterar nu modellerna Charger och Challenger med diverse godis så att de kan få leva några år till. Chargern som är sedanen med fyrar dörrar går att få som SXT, GT, SXT AWD, R/T, R/T Scat Pack och Hellcat. Den sistnämnda är den riktigt vassa och nu får den ett par saker som den ännu vassare versionen Demon haft sedan tidigare. Line lock, torque reserve, After-Run Chiller och launch assist är nämligen numera standard. Man får även 20 tum stora smidda fälgar och en ny grill med två stora luftintag i. Information om de andra versionerna finns på länken nedan. Challenger som är coupén får också som sagt ett par uppdateringar och värstingen heter numera Hellcat Redeye. Effekten ur den 6,2 liter stora kompressormatade V8:an har hoppat upp till 808 hästar och 957 newtonmeter i vrid. Den beskrivs som "most powerful, quickest and fastest muscle car" och ska göra 0-100 km/h på 3,5 sekunder och toppa 326 km/h. Kvartsmilen ska den göra på 10,8 sekunder med en slutfart på 210 km/h. Även här har man hämtat grejer från Demon och det handlar om inte mindre än 25 stycken olika uppdateringar. Bland annat sitter en större kompressor, starkare kolvar, ett annat sprut och ett uppdaterat smörjsystem monterat. Motorn kopplas i sin tur till en åttastegad automatlåda som driver bakhjulen. Bilen erbjuds i standard och widebody-utförande. Oavsett vilken du väljer får du en ny huv med fler hål än tidigare. Adaptiv fjädring och Brembo-bromsar är standard. Läs mer om bilen här. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Svensken Johan Eriksson visar sin bil för Jay Leno
En klassisk Dodge Charger med Viper-motor

På SEMA-show är det svårt att sticka ut men en som gjorde det i år var svensken Johan Eriksson med sin kraftigt ombyggda Dodge Charger från 1968. Vid en snabbtitt ser den hyfsat original ut på utsidan förutom enorma fälgar, men under huven döljer sig här en V10:a hämtad från Dodge Viper. Den har i sin tur fått dubbla turbo och ger numera 1 000 hästar. Ett trevligt bygge som Johan tog med sig till Jay Leno och visade upp. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Fast and the Furious-bilar till Rocket League
How fast do you like it?

Rocket League-spelare kommer snart kunna köra omkring i Dominic Torettos Dodge Charger R/T då de i samarbete med Universal Pictures kommer släppa två bilar från Fast and the Furious-filmerna nästa vecka. Förutom Chargern så kommer man även slänga in 1999 Nissan Skyline GT-R från 2 Fast 2 Furious. Förutom bilarna kommer man även slänga in nya dekaler som man kommer kunna slänga på bilarna. Bilarna kommer kosta runt 20-lappen styck. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Fiat Chrysler återkallar 1,1 miljoner fordon
Det är rätt många det

På grund av att det finns en risk att några av Fiat Chryslers bilar fortsätter att röra sig efter att föraren lämnat bilen återkallar bilföretaget nu hela 1,1 miljoner fordon. Modellerna som man fått återkalla är Dodge Charger (årsmodell 2012-2014), Chrysler 300 Sedan (årsmodell 2014-2015) och Jeep Grand Cherokee SUV (årsmodell 2014-2015). Detta har man gjort på grund av att mer än 40 fall där folk potentiellt har skadats på grund av att folk har lämnat bilen och felaktigt trott att de satt bilen i parkeringsläge. Av dessa 1,1 miljoner fordon återkallas omkring 850 000 bilar i USA och runt 250 000 i resten av världen. Bjarne Petersen, som är PR-chef på Fiat Chrysler i Sverige, nämnde till TT att det för tillfället oklart om några av dessa fordon kommer återkallas i Norden. Tumnagel
28.2°
+
Frode Wikesjö
0
2015

Fem meter lyxyacht byggd för att köras
Jag har kört Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé

Människor med hjärna kör bil med stjärna. Den har ni kanske hört förut? Stjärnan i det här fallet är självklart Mercedes. Och visst är det bra om man har en hjärna när man kör bil, annars vore det lite olyckligt. Vi börjar dock närma oss en tid när det kanske ändå inte är så viktigt, eftersom bilarna kommer göra allt åt oss. Men jag som bilälskare vill i alla fall njuta av att köra själv ett tag till i alla fall. I en S-Klass myser man säkert lika ofta i baksätet som i förarstolen men när en bil är i coupé-form blir det inte riktigt lika mysigt, därför är det självklart bakom ratten man sitter i nya S 500 Coupé. Det har jag gjort ett par dagar och så här var det. Tumnagel
53.1°
+
Bobby Green
0
2014

Dodge Charger SRT Hellcat
Världens starkaste serietillverkade sedanmodell

När Dodge presenterade Challenger SRT Hellcat hävdade de att det här var världens starkaste serietillverkade muskelbil. Nu presenteras syskonet Charger med samma specifikationer, och det här ska alltså vara världens starkaste serietillverkade sedanmodell. Och det stämmer nog eftersom bilen har 717 hästar. Motorn är en kompressormatad V8:a på 6.2 liter som alltså ger hela 717 kusar och som har ett vrid på 881 Nm. Via en åttastegad automatlåda skickas all denna kraft till bakhjulen och från 0 till 100 km/h ska det ta 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 328 km/h och kvartsmilen ska avverkas på elva sekunder blankt. Precis som den i mina ögon kaxigare brodern Challenger SRT Hellcat förses denna med fetare front och kjolpaket överlag. En knöl på huven inger respekt och en liten vinge avslutar bakluckan. I hjulhusen sitter 20-tummare klädda med Pirelli P Zero-däck. Tillverkningen drar igång tidigt nästa år och även om inget pris har avslöjats borde det hamna i närheten av det Challengern kostar - 60 000 dollar. Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0
2013

Oculus Rift-grundare dödad
Påkörd av bil

En av grundarna bakom Oculus Rift, Andrew Scott Reisse, avled tidigare i veckan efter han blivit påkörd av en bil som jagades av polisen. Reisse, 33, was walking in a crosswalk, about 4 miles from the offices of Oculus VR, when he was struck and killed at the end of the mile-long police chase on Thursday. The Dodge Charger that police say hit Reisse crashed about 100 feet down the road, according to KABC-TV, and the three suspects in the car tried to flee but were captured by police. Tumnagel
6.7°
+
Frode Wikesjö
0
2012

Mopar visar muskler i Detroit
Har pillat på Chrysler 200 och Dodge Charger

På bilmässan i Detroit som drar igång nu i mitten på januari kommer Mopar att visa upp specialversioner av både Chrysler 200 och Dodge Charger. Om vi börjar med Chryslern så får den namnet Super S och kommer i två stycken versioner. Steg 1 innebär kjolpaket och 18-tummare, steg 2 betyder annan upphängning och lägre markfrigång. V6-motorn på 3.8 liter lämnas orörd och lämnar som tidigare 287 hästar och 353 Nm. För Dodgen gäller ungefär samma som för Chryslern i steg 1. Nytt kjolpaket, lite kolfiberdetaljer, scoop och 20 tummare. Steg 2 innebär lite bättre flås tack vare ett sportavgassystem och lite skönare väghållning tack vare en krängningshämmare. Även bromsarna uppdateras. Steg 3 är inte helt oväntat det värsta och här får man en rejäl effektökning. Från standard 370 hästar får man 220 till och får helt plötsligt hela 590 hästar ur Hemi-V8:an på 7.0 liter att leka med. Bilmässan i Detroit öppnar den 14 januari och pågår till den 22:e. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0
2011

Jag har varit på bilmässan i Elmia
Jag och 74 999 personer till

Nu i påsk var det återigen dags för bilmässa i Jönköping, för fyrtionde året i rad. Jag var där första dagen det var öppet för allmänheten, fredag, och redan då var det mycket folk. Mer skulle det bli, när mässan stängde på måndag eftermiddag hade hela 75 000 personer besökt den. Vädret var kanon men ändå valde folk att lunka omkring inne bland 800 stycken utställningsbilar. Lite show fanns även utomhus, men då det var enormt mycket folk var det svårt att få en skymt av vad som hände om man inte var först på plats. På lördagskvällen var det även en speciell burnout-show som hela 5 000 personer kom för att titta på. Det fanns otroligt mycket att titta på och själv fastnade jag ganska länge i nostalgi-hallen. Där fanns bland annat en 125 år gammal Benz Patent-Motorwagen i mint-condition. Bredvid den stod Mercas senaste skapelse snyggt uppställd, SLS AMG. Även Chevrolet hade en hörna där man kunde se deras 100-åriga historia och Volvo ställde ut allt från Jakob till V60. Bland alla dem som släpat dit sina åk var det Jim McNeil från Kalifornien som tog hem priset "Best In Show Custom Car" med sin världsberömda "Hirohata Mercury". "Peoples Choice" gick till en betydligt yngre bilmodell, en Audi A4 som fått sig en rejäl ombyggnad. Meguiars Challenge vanns av Johan Eriksson från Mora med sin Dodge Charger från 1968. MC-priset "Best In Show Bike" gick till Torsten Fritz från Huddinge med sin "Spirit of Sweden". Min personliga favorit på mässan var helt klart P1800 GT som stod i Volvos monter. En ombyggd P1800 ES som byggts för att hylla P1800:s 50-års jubileum. Under det vackra skalet sitter samma V8:a som XC90 och S80 har på 315 hästar och 440 Nm. Bakvagnen kommer från BMW 5-serie och bromsarna från S80. Ett mycket imponerande bygge som tåldes att synas i sömmarna. Mässan i Jönköping är stor och det är lätt att fastna vid olika byggen lite väl länge. Det fanns otroligt mycket att se på, och de jag var där med var alla eniga om att det är fantastiskt med människor som dedikerar så mycket av sina liv åt deras hobbys. Mer sånt! Vi ses nästa år Elmia! Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

HEMI-Power Dodge Charger SRT8
Dodges hetaste Charger presenterad

På Chicago Auto Show har Dodge precis presenterat faceliftade Charger i SRT8-version, en HEMI-späckad gummibrännare för den som inte nöjer sig med den klenare R/T-versionen. SRT-gänget, eller Street and Racing Technology som de heter om man skriver ut förkortningen, har preppat modellen med en helt ny 6,4-liter stor V8:a som pumpar ur sig 465 hästar och 630 Nm, vilket är 108 fler Nm än den gamla motorn. Tack vare Fuel Saver kan man även om man vill tillfälligt bara köra på fyra cylindrar. Via en femstegad automat skickas krutet till hjulen och 100 km/h når man efter 4,8 sekunder. Toppfarten anges till 280 km/h. Andra saker som är nytt är nya 20-tummare, ett avgassystem med ventilflärpar för att bestämma ljudnivån, adaptiva dämpare, större bromsar, ny front och LED-lampor i bakljusen. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2010

Nya Dodge Charger
Första officiella bilderna

Chrysler Group släpper på skynket till nya Dodge Charger. Det kanske inte är en jätteöverraskning vi bjuds på då bilen redan visats som polisfordon, men nu är även den civila versionen här. Chargern har fått sig en lite omdesignad grill, kofångare och nya strålkastare. Aluminumhuven är också ny och vindrutan är tiltad lite mer bakåt. Baktill hittar vi en klassisk bakljusuppsättningen som sträcker sig över hela bilen. Inte mindre än 164 stycken LED-lampor är insatta i lampformationen som inspirerats av Charger från sent 60-tal. Under huven hittar vi Chryslers nya Pentastar-motor. En V6:a på 3,6 liter som fås med basmodellerna Charger SE och Rallye. R/T-versionen har en 5,7-liters HEMI-V8:a. Den sistnämnda är standard bakhjulsdriven, men går även att få med fyrhjulsdrift som går att koppla ur. Fjädringen ska också ha fått sig en översyn. Några bilder på interiören har inte släppts än, men enligt Dodge ska det vara genomgående premiummaterial. Det vet vi ju i och för sig vad det innebär i en amerikansk bil, troligtvis ganska svart, stelt och tråkigt. Mer information om nya Charger väntas dyka upp inom ett par veckor. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida