m

Kolla in supermåne och månförmörkelse på första parkett
Flygbolaget Qantas anordnar ball flygresa

Det australiensiska flygbolaget Qantas kommer att göra en flygning i slutet av den här månaden där passagerarna kommer att få möjlighet att kolla in både en supermåne och en månförmörkelse på lite närmare håll. Det är 26 maj som det både kommer att vara en så kallad supermåne och en total månförmörkelse, det som även kallas för "blodmåne", i vissa delar av världen. Qantas Supermoon Scenic Flight kommer att avgå från Sydney och vara i cirka två och en halv timme. Resan kommer att ske i en Boeing 787 Dreamliner och astronomen Vanessa Moss kommer att vara med och kommentera händelserna live. Biljetterna till den unika resan börjar säljas i morgon och priserna börjar på lite över 3200 kronor för en biljett i ekonomiklass och går upp till cirka 9800 kronor om man vill sitta i business class. För att kunna boka biljetterna måste man sedan tidigare vara med i Qantas lojalitetsprogram Qantas Frequent Flyer. Tumnagel
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2020

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Piloter testkör Microsoft Flight Simulator
En Airbus och en Boeing

Nya Microsoft Flight Simulator är ju väldigt snyggt, men hur väl stämmer det överens med verkligheten? Här får vi se en Airbus A320 NEO-pilot flyga flygplanet i spelet och han verkar rätt imponerad. För oss som är semiflygnördiga får man reda på massor med kul information. Nedan ser vi en Boeing 787 Dreamliner-pilot flyga just en Dreamliner men även en Cessna. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Boeing sägs sluta tillverka 747-8
Snart dags att säga hejdå till jumbojeten

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att flygplanstillverkaren Boeing kommer att sluta tillverka sina ikoniska modell 747-8, även känd som Boeing Jumbojet. Detta är inget som Boeing själva har meddelat officiellt än så länge men enligt Bloombergs källor kommer den sista jumbojeten att rulla ut från Boeings fabriker om runt två år. Anledningen till att vi snart får säga hejdå till jumbojeten beror bland annat på att flygbolag nu för tiden föredrar mindre och bränslesnålare flygplan som till exempel Boeings 787 Dreamliner. De 15 stycken 747-8 som Boeing har beställningar på är alla beställda av företag som ska använda dem för flygfrakt. Den första Boeing 747 började flyga för det amerikanska flygbolaget PanAm i januari 1970 och sedan dess har det tillverkats lite över 1550 stycken. Tumnagel
35.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Världens längsta flygrutt är genomförd
New York till Sydney

Tidigt i morse landade Qantas-planet QF7879 på Sydneys internationella flygplats efter flugit 19 timmar och 16 minuter från New York. Flygturen var en testflygning för vad som är tänkt att bli världens hittills längsta flygrutt. Enligt Qantas gick allt bra och de 49 testpassagerarna ombord fick genomgå kontroller hur deras kroppar hanterade en sådan lång flygning. För att passagerarna skulle undvika jetlag fick de mat på noga uträknade klockslag, erbjöds gymnastikövningar samt så såg man till att släcka ljuset i kabinen vid optimala tider. Qantas ska genomföra ytterligare tester, bland annat på en annan planerad sträcka, nämligen mellan Sydney och London. Om dessa tester går bra vill Qantas få till direkta flygrutter från London och New York till städer på den australiensiska västkusten senast 2023. Just nu går världens längsta kommersiella flyglinje mellan New York och Singapore. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Rekordsnabb jetstream ledde till rekordhastighet för flygplan
Det fläktade på rätt bra några tusen meter ovanför våra huvuden

I helgen klockade en jetstream över New York in på över 371 km/h vilket ska vara rekord sedan man började registrera jetstreamars hastighet 1957. Det tidigare rekordet låg på 359 km/h. Detta ledde även till rekordhastighet för vissa flygplan som utnyttjade jetstreamen för att kunna flyga fortare. CBS skriver att en av Boeings 787 Dreamliner på väg från Los Angeles - London uppnådde en hastighet på som mest nästan 1300 km/h. Marschfarten för en Boeing 787 ligger vanligtvis på runt 900 km/h. Det tidigare hastighetsrekordet för Boeing 787 sattes av en av Norwegians 787:or 2017 då flygplanet uppnådde en hastighet på 1249 km/h under en flygning mellan New York och London. Tumnagel
51.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu blir WiFi gratis på Norwegians långdistanslinjer
Men vill du surfa snabbt måste du betala

"Gratis" WiFi har funnits hos många flygbolag på långflygningar sedan tidigare men inte om du flyger i ekonomiklass. Nu går Norwegian ut och meddelar att de blir det första lågprisbolaget som erbjuder gratis surf på interkontinentala flygningar. Bolaget kommer löpande att installera WiFi på hälften av deras Dreamliner-kärror och även på Boeing 737 MAX-planen. Passagerarna kommer att kunna välja mellan två stycken WiFi-alternativ - Basic Option eller Premium Option (högre hastighet). Det förstnämnda är som väntat det som är gratis medan man för det andra får betala 12.95 euro för tre timmar. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0
2018

Tesla Model X bogserar flygplan
Nytt världsrekord

Flera biltillverkare tycker att det är kul att låta deras modeller dra olika flygplan för att bevisa hur starka de är och liknande. Nu har även Tesla gjort det genom att med en Model X P100D dra en Boeing 787-9 Dreamliner. Det här är också ett nytt världsrekord för bogsering med eldriven bil. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Airbag hindrar spädbarn och överviktiga från att flyga
Thai inför nya regler i business class

I september förra året fick flygbolaget Thai två stycken Boeing 787-9 levererade. Planen innehåller en del nyheter, bland annat så har man installerat airbags i säkerhetsbältena i business class. Det låter ju bra, men inte för alla. De nya bältena fungerar nämligen bara om man har ett omfång på 142 centimeter eller mindre. Eftersom det sitter en airbag i bältena så är det inte heller bra att sätta fast spädbarn på dem. De förlängningar som man får till vanliga bälten om man flyger med spädbarn i knät är med andra ord inte tillåtna. På grund av nymodigheterna har alltså Thai blivit tvungna att gå ut med regler som säger att överviktiga med ett omfång på 142 centimeter eller mer samt spädbarn inte är välkomna till business class, eller royal silk class som Thai kallar det. Detta har så klart mött kritik från både stora och små. Tumnagel
58.0°
+
Roger Åberg
0
2017

Boeing börjar skriva ut flygplansdelar i titan
Kommer spara företaget miljontals dollar enligt leverantören

Flygplanstillverkaren Boeing har anlitat det norska företaget Norsk Titanium för att dessa ska förse Boeing med 3D-utskrivna flygplansdelar i titan till deras flygplansmodell Boeing 787 Dreamliner. Anledningen till detta är att produktionskostnaden för varje Dreamliner då skulle sjunka med miljontals dollar per plan säger Norsk Titanium till nyhetsbyrån Reuters. För att de 3D-utskrivna delarna ska få användas i flygplansmodellen krävs dock att detta först godkänns av den amerikanska myndigheten Federal Aviation Administration. Detta är något man tror och hoppas kommer att ske senare i år. Boeing vill inte uppge exakt hur mycket man sparar in på att använda 3D-utskrivna delar i titan till Dreamliner men Norsk Titanium menar att man sänker kostnaden med cirka 2 - 3 miljoner dollar per tillverkat plan. I dagsläget kostar det cirka 265 miljoner dollar att bygga en Dreamliner och Boeing gör vanligtvis 144 stycken sådana om året. Tumnagel
51.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida