m

Så här kommer M-modellen av BMW i4 att låta
Hans Zimmer har komponerat ljud till den eldrivna bilen

BMW har sedan ett tag tillbaka arbetat med den Oscars-belönade kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljud till företagets elbilar, ljud som bilarna ska ge ifrån sig när de kommer rullande i trafiken. Till M-modellen av av BMW i4 har Zimmer tillsammans med BMW:s ljudchef Renzo Vitale komponerat ett ljud som ska låta lite kraftfullare. BMW skriver om detta: "In the version developed specifically for electrified BMW M models, the drive sound of the BMW i4 is charged with extra energy. Added to which, the differentiation between COMFORT and SPORT mode is especially strong. Overall, the drive system note displays a less harmonious but engagingly rousing and technical sonic profile." Ni kan lyssna på ett smakprov av Zimmers ljud till M-modellen av BMW i4 i den inbäddade tweeten här nedanför. Zimmer är även inblandad i att ta fram ljud till den vanliga i4-modellen så väl som BMW iX. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google får miljardböter efter blockering av app
Straffas för Android Autos tidigare regler

Italiens konkurrensmyndighet har dömt Google att betala 102 miljoner euro, lite över en miljard svenska kronor, i böter för att man tidigare blockerat en app från det italienska elbolaget Enel. Bakgrunden till det hela är att Google fram till förra året inte tillät vissa tredjepart-appar som innehöll navigationsmöjligheter i Android Auto. Enels app "Enel X JuicePass" är en app där användare kan söka efter laddningsstationer för elbilar och därefter navigera sig fram till dessa. Då det även går att leta upp laddningsstationer med Google Maps och Waze, de två navigeringsappar som fram tills förra året var de enda navigationsapparna till Android Auto, ansåg den italienska konkurrensmyndigheten att Google bröt mot konkurrenslagen. En talesperson för Enel säger efter domen: "In accordance with this decision, a level playing field with Google apps will be granted for Enel Xx27s app, JuicePass, and in general for all recharging app developers." Google säger i ett uttalande om tvisten: "The number one priority for Android Auto is to ensure apps can be used safely while driving. That’s why we have strict guidelines on the types of apps which are currently supported and these are based on driver-distraction tests and regulatory and industry standards. Thousands of applications are already compatible with Android Auto, and our goal is to allow even more developers to make their apps available over time." Huruvida Google kommer att överklaga bötesstraffet från den italienska konkurrensmyndigheten finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Första bilderna på eldrivna Porsche Macan
Kommer 2023

Porsche håller som alla andra på med en rejäl omställning till eldrivet, men man kämpar även för att behålla den klassiska bensinmotorn genom att forska på nya drivmedel. Det uppskattar vi. Vi har fått se en hög med varianter av Taycan än så länge och försäljningen av bensinversionen Panamera verkar ha dalat duktigt. Att Macan ska bli eldriven har inte varit någon hemlighet, men tyvärr verkar det dröja. Bilen är en av de första på nya plattformen PPE och det verkar ta lite tid, för 2023 kommer bilen. Men nu får vi i alla fall se lite väl maskerade bilder. Om Panamera kommer att leva kvar så länge återstår och se, men Porsche ser en framtid för fossildrivna Macan. Den kommer nämligen att få sig en facelift under nästa år. Anledningen är att SUV-segmentet är alldeles för viktigt för att hoppa över de som vill ha bensin så den får helt enkelt leva kvar sida vid sida med elvarianten. Som ni ser på bilderna så får nya Macan samma typ av lyktor som de i dag har på Taycan. Tumnagel
38.5°
+
Roger Åberg
0

Fords eldrivna version av F-150 kommer att heta Lightning
Kommer att presenteras nästa vecka

Nästa vecka är det äntligen dags för Ford att presentera en eldriven version av sin klassiska pickup F-150, en av världens mest sålda bilmodeller. Inför presentationen nästa vecka så avslöjade Ford igår att den eldrivna versionen av pickupen kommer att få namnet "Ford F-150 Lightning". Fords vd Jim Farley sa i samband med detta: "Every so often, a new vehicle comes along that disrupts the status quo and changes the game … Model T, Mustang, Prius, Model 3. Now comes the F-150 Lightning." Ford kommer att presentera F-150 Lightning officiellt 19 maj och tills dess kan ni kolla in en teaser för det hela här nedanför. Tumnagel
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus släpper delningsapp
Pushbullet typ

OnePlus släppte förra veckan en ny app som heter Clipt. Med denna app kan du skicka filer, länkar och bilder mellan dina enheter. Clipt kopplas ihop med Google Drive där det skapar en temporär, krypterad och isolerad mapp så enheterna kan komma åt dem. En videogenomgång för hur Clipt fungerar kan ses i klippet ovan. Just nu fungerar det endast mellan Android och Chrome men en iOS-app är på gång. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Nu kan du betala vid laddstolpen med parkeringsappen
Easypark startar samarbete med Vattenfall

En av de tråkiga sakerna med elbil är att de ska laddas och har man ingen Tesla så är det ett gäng olika tjänster och appar att hålla reda på. Easypark försöker lösa detta precis som man försöker lösa alla appar för parkering och man verkar faktiskt vara mästare på samarbeten. Att betala för laddning via Easypark-appen har fungerat tidigare och man har samarbeten med Eways, Fortum Charge & Drive och Recharge och nu har man börjat samarbeta med InCharge, som är Vattenfalls nätverk av laddare. Samarbetet innebär att man alltså kan betala för sin laddning vid InCharge-laddstationen med Easypark-appen. Samarbetet håller på och rullas ut och det har sedan slutet av april gått att betala vid vissa laddstolpar med Easyparks app. Tumnagel
56.5°
+
Roger Åberg
0

Rykte SVT gör realityserie om svenska entreprenörer
Vägen till framgång

Breakit avslöjar att SVT håller på och spelar in en realityserie där tittarna kommer att få följa några svenska entreprenörers vardag. Enligt Breakits uppgifter så kommer serien följa fem entreprenörer som grundat och driver företag i Sverige. Sorosh Tavakoli, som tidigare varit med och drivit videoannonsplattformen Videoplaza och idag pysslar med växtbaserad ost, säger själv till Breakit att han är en av entreprenörerna som kommer att vara med i programmet. Förutom honom tros även Apoteas grundare Per Svärdson och influencern Margaux Dietz medverka i SVT:s tv-serie. SVT:s realityserie om svenska entreprenörer sägs få namnet Vägen till framgång och ska börja sändas i augusti. SVT har än så länge själva inte berättat något om det här projektet. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Earth 300 vill ta hundratals forskare till havs
Kolla in koncept på atomdrivet forskningsfartyg

Här kan ni kolla in lite bilder på det enorma forskningsfartyget Earth 300 som entreprenören Aaron Olivera hoppas kunna börja bygga snart. Det handlar om 300 meter långt fartyg som initialt är tänkt att drivas med miljövänliga bränslen och någon gång i framtiden även bli atomdrivet. Tanken är att 160 forskare tillsammans med 165 besättningsmän, 20 studenter, 20 experter och 20 superrika turister ska kunna inhysas på Earth 300. På fartyget kommer forskarna även ha tillgång till 22 stycken forskningslaboratorier. Man uppskattar att fartyget skulle kosta cirka 500 - 700 miljoner dollar att bygga. Driften av båten är tänkt att delvis finansieras av superrika turister som man hoppas vill betala 1 - 3 miljoner dollar för att tillbringa tio dagar i en av fartygets 20 så kallade VIP-hytter. Runt 2025 hoppas initiativtagaren och de andra som är inblandade i projektet att Earth 300 ska kunna sjösättas. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Quds Rise är den första bilen från Libanon
Eldriven bil från EV Electra

Det libanesiska företaget EV Electra har presenterat elbilen Quds Rise vilket ska vara den första bilmodellen som produceras i det nu för tiden rätt ekonomiskt sargade landet. På EV Electras webbplats står det att bilen kommer att ha en räckvidd på 450 kilometer, en topphastighet på 165 km/h och göra 0 - 100 km/h på 5 sekunder. EV Electra säger att man planerar att producera 10.000 Quds Rise om året och att produktionen ska starta någon gång senare i år. 30.000 dollar, motsvarande cirka 250.000 svenska kronor, kommer bilen att kosta. Här ovan kan ni kolla in en rendering av Quds Rise och här nedanför hittas ett videoklipp där ett exemplar av bilen glider runt på gatorna i Libanon. Tumnagel
14.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Scorsese gör tv-serie om kristendomen
The Last Temptation of Christ 2?

Regissören Martin Scorsese har ännu en gång börjar arbeta med sin gamle parhäst Paul Schrader och den här gången ska de båda göra en tv-serie om kristendomens ursprung. Scorsese och Schrader har tidigare bland annat gjort filmer som Taxi Driver, Raging Bull och Last Temptation of Christ tillsammans. I en intervju med The New Yorker uppger Scorsese att den kommande tv-serien ska gå i samma anda som Last Temptation of Christ, filmen om Jesus liv som släpptes 1988. Var och när Scorseses och Schraders tv-serie om kristendomen kommer att ha premiär finns det än så länge inga uppgifter om. Det är väl dock inte helt omöjligt att det kan komma att ske på Netflix efter Scorseses succé med The Irishman. Här ovan hittas trailern till Last Temptation of Christ, vilken här i Sverige fick titeln Kristi sista frestelse när den släpptes. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för Siberia
Flummig film med Willem Dafoe

Här har vi en trailer för filmen Siberia där Willem Dafoe spelar Clint som driver en bar på en av lägsen plats vars gäster talar ett språk han inte förstår. Andra skumma saker verkar också hända vilket gör att han måste försöka reda ut om det är han eller världen som håller på att bli tokig. Filmen är regisserad av Abel Ferrara som tidigare gjort Den korrumperade snuten från 1992. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Teslas Autopilot anses ha för dålig koll på föraren
Konsumentorganisation efterlyser säkrare körassistenter

Efter det att en Tesla Model S var inblandad i en olycka där två personer dog i Texas skriver nu den amerikanska konsumentorganisationen Consumer Report att Teslas körassistent Autopilot är för enkel att lura. Enligt polisen som utreder helgens dödsolycka så satt det ingen i förarsätet på Teslan när denna körde av vägen och kolliderade med ett träd, något som kan tyda på att Teslas körassistent Autopilot framförde bilen. Tesla har ett system som ska förhindra att Autopilot ska kunna aktiveras om ingen sitter i förarsätet och håller händerna på ratten men enligt Consumer Report ska detta system vara förhållandevis enkelt att lura. Consumer Report har genomfört flera tester av Teslas Autopilot och deras biltestare Jake Fisher säger: "In our evaluation, the system not only failed to make sure the driver was paying attention, but it also couldn’t tell if there was a driver there at all. Tesla is falling behind other automakers like GM and Ford that, on models with advanced driver assist systems, use technology to make sure the driver is looking at the road." Consumer Report efterlyser nu att Autopilot, och andra tillverkares körassistenter, bättre ska säkerställa att det faktiskt sitter någon i förarsätet och att denne har sin uppmärksamhet riktad mot trafiken. Efter helgens dödsolycka i Texas uppgav Teslas vd Elon Musk att Teslas egen data visade att Autopilot inte varit aktiverad vid olyckstillfället. Huruvida så var fallet är något som polisen nu utreder och de har begärt ut Teslas data för att själva kunna analysera denna. Här nedanför kan ni kolla in ett nyhetsinslag från ABC News Channel 9 om Consumer Reports test av Tesla Autopilot. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

FIA presenterar ny racingliga för elektriska GT-bilar
Som även ska fungera som ett laboratorium för framtidens elbilar

Motorsports-organisationen FIA, som bland annat driver racingligorna Formel 1 och Formula E, har presentera en ny racingliga där det kommer att tävlas med elektriska GT-bilar. Det ska handla något som kan beskrivas som den elektriska motsvarigheten till GT3 och bilarna kommer att ha en topphastighet på cirka 300 km/h och runt motsvarande 500 hästkrafter. Tanken bakom den nya ligan är även att den ska fungera som ett slags laboratorium för utveckling av teknik till elbilar. FIA:s ordförande säger om den nya elektriska GT-ligan: "The FIA’s vision is to make motor sport a laboratory for sustainable mobility. The announcement of this new electric-powered GT car category is a key milestone serving this goal as it will pave the way for new battery and fast-charging technologies. A perfect illustration of our race-to-road approach." När den nya racingligan för elektriska GT-bilar kan tänkas ha premiär är inget som har nämnts än så länge. På bilden nedan kan ni kolla in vilken prestanda som FIA siktar på med den första generationens elektriska GT-bilar. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

En kort titt på Test Drive Unlimited Solar Crown
Spelserien lever än!

Test Drive Unlimited släpptes 2006 och 2011 fick bilspelet en uppföljare. Ett tredje spel har varit på ingång sedan dess, men det har varit rätt tyst på den fronten rätt länge. Nu verkar det dock vara dags att rivstarta serien igen då en kort teaser för Test Drive Unlimited Solar Crown har släppts. Teasern ger oss inte så mycket info om spelet, men det verkar i alla fall som att vi kommer få köra bil. Och om Solar Crown erbjuder liknande gameplay som föregångarna så kommer det erbjudas bilkörande på en ordentligt stor karta. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

En närmar titt på Microsofts Project Natick
Och lite andra av Microsofts datacenter

Microsoft har lagt upp en webbplats med lite tillhörande korta filmer där vi kan få kolla in de enorma datacenter som driver Microsofts molntjänst Azure och andra plattformar. Det snackas även en del om tekniken bakom datacentren som till exempel hur anläggningarna kyls ner. På länken nedan kan ni ta en virtuell tur av Microsofts "We live in the Cloud"-webbplats. De tillhörande klippen är filmade i 360-grader och här ovanför kan ni kolla in ett sådant från Microsofts Project Natick, datacentret som Microsoft körde från havets botten under två år och nyligen tog upp till ytan igen. Här nedanför hittas ytterligare fyra 360-klipp som visar upp andra delar av Microsofts datacenter. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epos H3 visar att basic kan vara riktigt bra
Vi har testat Epos nya allround headset

Sennheiser-avstickarna Epos har visat upp ett nytt headset vid namn H3 och den här gången handlar det om ett headset med relativt grundläggande funktioner till ett billigare pris. I Epos-mått mätt, alltså. Headsetet är ett kabelförsett allround-headset och Epos har behållit en del av designen från företagets tidigare headset i GSP-serien, men har använt en stabil båge klädd i fejkläder. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Nissan presenterar ny generation X-Trail
Qashqais storebror

Nissan passade på att visa nytt på Shanghai-mässan och det blev en ny generation av X-Trail. den nya modellen får ett nytt ansikte i stil med det vi har sett tidigare på Juke och Qashqai. Precis som med Qashqai så kommer den nya modellen också med den lite underliga lösningen som Nissan kallar för e-Power. Med den så drivs bilen helt av en elmotor, men det finns även en bensinare som ser till att batteriet har energi. Det går inte att ladda batteriet med sladd utan det gör bensinmotorn, men det är alltså elmotorn som driver. Mer traditionella drivningar kommer också. X-trail kommer också med ett gäng andra saker som vi såg på nya Qashqai, som bakdörrar som går att öppna 90-grader, bättre assisterad körning med ProPilot och intelligent 4WD-väljare. Kort och gott så är alltså den här generationen av X-trail ännu mer en större version av Qashqai. Förr fanns det ju en Qashqai+2 som hade lite mer plats, men den säljs inte längre utan nu för tiden är det X-trail som gäller för den med större behov. Nedan kan ni titta närmare på Nissan Qashqai som vi kollade in när den hade premiär här i Sverige. Tumnagel
38.6°
+
Roger Åberg
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

AdBlock strular till det för Google Docs och Google Drive
Verktyg slutar fungera på grund av bugg

Har du haft problem med Google Docs eller Google Drive de senaste dagarna så är det inte omöjligt att det är annonsblockeraren AdBlock som strulat till det för dig. De senaste dagarna har det kommit rapporter om att flera verktyg i Googles webbaserade dokumenthanteringsprogram Google Docs buggat ur eller helt slutat fungera. Det samma gäller för Googles molnlagringstjänst Google Docs och det verkar vara något filter i AdBlock som har kommit i konflikt med de båda tjänsterna. AdBlock bekräftar på Twitter att något har strulat till sig i deras filterlistor men att man arbetar på att fixa det. Så förhoppningsvis kommer det hela att vara löst snart. Tills dess så rekommenderas de som upplever buggar på Googles båda tjänster och även kör AdBlock att avaktivera AdBlock på Google Docs och Google Drive, något som sägs få tjänsterna att fungera som vanligt igen. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple satsar på trädplantering
Restore Fund ska minska koldioxiden i atmosfären

Apple har dragit igång en ny miljöfond där man tillsammans med Conservation International och Goldman Sachs ska satsa på att återplantera träd som är tänkta att minska koldioxiden i jordens atmosfär. Apple kommer tillsammans med sina partners att satsa 200 miljoner dollar i något som man kallar för Restore Fund. Träden man planerar att plantera tror man kommer att minska koldioxiden i vår atmosfär med minst en miljon ton per år, något som ska motsvara årsutsläppet av koldioxid från cirka 200.000 bilar. Apples miljöchef Lisa Jackson säger om Restore Fund: "Nature provides some of the best tools to remove carbon from the atmosphere. Forests, wetlands, and grasslands draw carbon from the atmosphere and store it away permanently in their soils, roots, and branches. Through creating a fund that generates both a financial return as well as real, and measurable carbon impacts, we aim to drive broader change in the future — encouraging investment in carbon removal around the globe. Our hope is that others share our goals and contribute their resources to support and protect critical ecosystems." Restore Fund är en del av Apples plan att till 2030 bli ett koldioxidneutralt företag. Tumnagel
52.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida