Quantcast
m

Mer information kring Dysons elbil
Därför blev den aldrig verklighet

Förra hösten skrev vi om att Dyson bestämt sig för att lägga ned sin elbilssatsning. För några veckor sedan visade man upp bilen lite smått för The Times. Nu får vi andra även ta del av fler bilder och videoklipp på N526. James Dyson säger följande: "Stopping that project was one of the most difficult decisions we have had to make. Hundreds of our engineers, scientists and designers had poured everything into it. They developed a technology-loaded, beautiful car, which was a joy to drive and avoided belching exhaust fumes – but the backdrop in the automotive industry meant it was not commercially viable. I am incredibly proud of our car and of the team who worked so hard on it. I’m delighted that so many of the automotive team remained at Dyson to apply their expertise in other areas as we develop fundamental technologies and products." Mer information och bilder på projektet som aldrig blev av finns på länken nedan. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0