m

Det här är nya Mercedes S-Klass
Mest teknikstinna flaggskeppet någonsin

Då var det så dags för Mercedes att presentera helt nya S-Klass. Som väntat är bilen förbättrad på alla punkter och utseendet följer nu övriga modeller i utbudet. Bland nyheterna hittar vi bland annat det innovativa stötdämparsystemet E-Active Body Control som består av aktiva dämpare, en kamera och 20 stycken sensorer som hela tiden övervakar vägen och ställer in bilen för att ge den mest behagliga åkturen. Annat är bakhjulsstyrningen som vinklar bakhjulen upp till tio grader och därmed kortar vändcirkeln med två meter jämfört med föregångaren. Nya S-Klass kommer att erbjudas som laddhybrid (S580e) med en räckvidd på tio mil nästa år. Den kommer även att dyka upp som ren elbil och då ha en räckvidd på hela 70 mil. Övriga versioner kallas för S 450 4MATIC, S 500 4MATIC, S 350 d, S 350 d 4MATIC och S 400 d 4MATIC. Bilen får en uppdaterad version av Drive Pilot-systemet som ger dig självkörning i nivå 3 i upp till 60 km/h. Det finns även Over-The-Air (OTA)-uppdateringar som gör det möjligt att uppdatera bilen framöver. Thomas berättar allt du behöver veta i klippet nedan. Annars finns mer info på denna länk. Säljstart i Sverige blir i slutet av september och de första bilarna kommer hit i december. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2019
2018

Nya Mercedes GLE kan hoppa sig loss om den fastnar
Alla hiphoppare approves

För två månader sedan presenterade Mercedes nya GLE. En av sakerna som finns på tillvalslistan på är E-Active Body Control. Det är det senaste inom fjädringsteknik och även ett hjälpmedel som ska se till att du inte fastnar när du är ute och kör i terrängen. Enligt Mercedes är det det första fjädringssystemet i världen som individuellt kan styra fjädrarna och dämparna vid varje hjul, något som tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen innebär att man kan göra det som demonstreras i videon här ovan. Skulle du fastna på något ställe kan du alltså i princip hoppa dig ur situationen. Aktivera bara läget som kallas för "free-driving" varpå systemet känner av omgivningen och automatiskt börjar höja och sänka fjädringen flera gånger tills bilen får grepp igen. Det ska även via pekskärmen på mittkonsolen gå att ställa höjden på varje hjul enskilt om man skulle behöva det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes GLE är här
Uppdaterad design och bättre utrymmen

I början av oktober kommer Mercedes att plocka med sig nya GLE till bilmässan i Paris och nu får vi se hur bilen ser ut i sin helhet. Mercedes beskriver den nya bilen med orden "based on the harmonious interaction between emotion and intelligence, characterized by timeless beauty, a combination of high-grade technology and craftsmanship and reduction to what is really important". Vad det betyder för dig som är potentiell köpare är oklart, men att kärran är förbättrad på alla punkter är nog sant. Linjerna följer det senaste språket och det är väl mest baktill den största förändringen har skett. De nya baklamporna följer samma stil som tidigare visats av både CLS och nya A-klass. Insidan har också fått mycket jobb och mer plats. Hjulbasen har förlängts med 80 millimeter vilket ger 69 millimeter mer plats för benen i baksätet. Utrymmet för frisyren har även ökat med 33 millimeter. I bagagen får man nu in 825 liter och hela 2.055 liter om man fäller baksätet. Som tillval ska det även gå att få en tredje stolsrad. Infotainmentsystemet är baserat på den senaste versionen av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) och det består av två stycken skärmar på 12,3 tum - en för instrumenten och en för leksakerna. Motormässigt erbjuds det inledningsvis en rak sexa på 3,0 liter som ger 372 hästar och ett vrid på 500 newtonmeter. Det finns 48-voltsteknik ombord och vid behov kan man få en extra knuff på 22 hästar och 250 newtonmeter. Denna version kallas för GLE 450 4MATIC och som namnet avslöjar sker drivningen på alla fyra hjulen, detta via den niostegade 9G-TRONIC-lådan. Dieselmotorer, en laddhybrid och fyrcylindriga motorer kommer senare, så även AMG-versioner. De senaste säkerhetssystemen finns självklart i bilen och dessa är bland annat Active Distance Assist Distronic, Active Stop-and-Go Assist, Active Steering Assist, Active Distance Assist, Active Brake Assist och Active Blind Sport Assist. På tillvalslistan finns bland annat teknik som ska hjälpa dig när du kör med släp. Annat på tekniksidan är E-Active Body Control. Det använder sig av 48-voltssystemet och tillsammans med den nyutvecklade luftfjädringen kan fjädrar och dämpningen kontrolleras individuellt för varje hjul. Detta i sin tur gör att turen ska bli ännu behagligare och mindre vinglig. Nya GLE kommer till återförsäljarna i början av nästa år. Vad priserna börjar på vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
33.9°
+
Bobby Green
0