m

Mercedes visar elbilen EQC på styltor
4×4² Concept ska funka bra offroad

2015 lanserade Mercedes G500 4×4² som var en förhöjd version av vanliga G500. En riktigt grym bil som jag faktiskt haft förmågan att få busa lite med i leran. Nu kommer ett liknande koncept fast denna gång är det elbilen EQC som fått det förhöjda offroad-stuket med feta skärmbreddare och rejäla hjul. Den här är 20 centimeter högre än en vanlig EQC som ser riktigt pluttig ut i jämförelse. Markfrigången anges till 29,3 centimeter vilket är 15,3 centimeter vassare än originalet. Det är samma gäng som byggt om E-Klassen vi skrev om sommaren 2017 som byggt denna. Tyvärr kommer man precis som för E-Klassen inte att göra verklighet av det här konceptet. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes-AMG E 63 S får sig ett lyft
Uppdaterat utseende men samma effekt

I mars rullade Mercedes ut en uppdaterad version av E-Klass och nu har turen kommit till AMG-versionerna. Här handlar det om lite förfinat utseende men under huven ser det ut som tidigare. Bilarna får nya bakljus, strålkastare, grill och större luftintag. De fyra rektangulära avgaspiporna är också givetvis på plats. Precis som tidigare erbjuds E 63 och E 63 S men det är bara S:en som kommer hit till Sverige. Den kostar från 1.220.900 kronor i sedan-utförande och från 1.238.900 kronor om man vill ha kombin. För pengarna får man en prestandavagn med dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger hela 612 hästar och 850 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 3,4 respektive 3,5 sekunder. Drivningen sker på alla fyra hjulen och kraften kommer dit via en niostegad dubbelkopplingslåda. Försäljningen drar igång den 7 juli. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

Remastrade Final Fantasy Crystal Chronicles släpps 27 augusti
Lite tjusigare version av GameCube-klassikern

Final Fantasy Crystal Chronicles: Remastered Edition presenterades redan 2018 och då sade Square Enix att spelet skulle släppas i slutet av 2019. I vanlig ordning när det kommer till Final Fantasy-titlar så sköt utvecklarna upp releasen till januari 2020. Och sedan igen till sommaren 2020. Nu har vi fått ett ordentligt släppdatum och release kommer ske 27 augusti och spelet kommer släppas till Nintendo Switch, Playstation 4, iOS och Android. Den nya versionen av spelet erbjuder samma berättelse som originalversionen som släpptes 2003, men kommer med ny grafik och nya röster samt tillskott som nya bossar och utmanande dungeons. Spelet kommer även ha crossplay-stöd, så att du kan spela multiplayer med folk som lirar på andra plattformar. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Det här är Mercedes nya rattar till E-Klass
Får kapacitiva skärmar istället för fysiska knappar

En av nyheterna uppdaterade Mercedes E-Klass kommer med är ny design på ratten. Nu får vi reda på lite mer om just detta och förutom nytt utseende saknas knappar. Eller det finns självklart funktioner man kan styra, men istället för fysiska tryckknappar handlar det om små kapacitiva skärmar man trycker på. Om du vill höja eller sänka ljudet på stereon sveper du exempelvis med tummen över ytan, samma gäller för farthållaren. Det finns tre stycken olika rattar med den nya tekniken och dessa heter Supersport, Sport och Luxury. Hur Sport ser ut vet vi tyvärr inte än. Tumnagel
22.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes lyfter E-Klass
Uppdaterad design och teknik

Mercedes rullar nu ut en facelift för alla versioner av modellen E-Klass och det handlar om lite uppdaterad design och mer teknik på insidan. Bilen får nya LED-strålkastare som standard, ny grill och ny design på stötfångaren fram. Även baklamporna uppdateras. Insidan får nu de dubbla 10,2 tum stora skärmarna för instrumenteringen som standard. Infotainmentsystemet MBUX är nu av den senaste generationen och detta kan styras med gester, rösten, knappar eller med fingrarna. Under huven erbjuds sju stycken olika motoralternativ och det finns både mild-hybrider och ladd-hybrider att välja mellan. Effekten sträcker sig från 156 upp till 367 hästar om man vill köra på bensin, för diesel gäller 160 till 330 hästkrafter. Det finns även en AMG-version från start och det är E53 4MATIC+ med 440 hästkrafter. Lansering sker nu i sommar men hur priserna ser ut vet vi inte just nu. Läs allt om lyftet på länken nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Mercedes E-Klass facelift läcker ut
Läcker?

Mercedes har en facelift av modellen E-Klass på gång och nu har bilder på just denna läckt ut. Vi får se en bild som visar en vanlig E-Klass framifrån och en på Mercedes-AMG E63 bakifrån. Den uppdaterade modellen kommer att ha sin premiär på mässan i Genève i mars. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0
2019

Merceds lyfter fram strålkastar-utvecklingen
Teasar samtidigt produktions-versionen av EQS

En sak som biltillverkarna trycker på när de lanserar nya modeller är hur bra strålkastare de har. Det är laser och LED blandat och det känns lite som en tävling i vem som kan trycka in flest små lampor i ett kluster. Mercedes var tidiga med fokus på ljus och 1995 lanserade de E-Klass med Xenon. Jag minns så väl hur man då blev bländad av alla dessa Mercor som åkte runt med sitt blåa ljus. 2010 började man även med LED när nya CLS presenterades som den första modellen att få adaptiva strålkastare med tekniken i sig. 2013 blev S-Klass världens första fordon som skippade traditionella glödlampor helt och bara hade LED. Nu för tiden är LED något som många tillverkare erbjuder, även i de billigare segmenten. Mercedes kommande eldrivna modell EQS kommer att ta det hela till nästa nivå. Konceptet har en grill med inte mindre än 940 stycken olika små LED-lampor i sig. Riktigt så extrem lär inte produktionsversionen bli men det kommer att bli mycket ljus i alla fall. Längst till höger under skynket står bilen och nästa år får vi reda på hur den ser ut. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Fartgupp i höga hastigheter
Det här händer

För ett år sedan fick vi se en avskalad Mercedes E-Klass utsättas för en riktigt usel väg i Chicago för att se om airbagsen löste ut. Nu är man tillbaka med samma bil för att testa vad som händer om man kör över fartgupp i höga hastigheter. Tumnagel
27.8°
+
Bobby Green
0

HVO100 på 100 stationer i Sverige
Tanka och OKQ8 sprider drivmedlet till fler stationer

Det var i april som Volvo gick ut med att alla deras dieselbilar på SPA- och CMA-plattformarna är godkända att köras på HVO100. Härligt för alla som bor nära en mack med drivmedlet, vilket då inte var så många. Nu har dock Volvo-ägda Tanka och deras samarbetspartner OKQ8 jobbat på och drivmedlet finns numera på nästan 100 stationer över hela Sverige. HVO100 sänker, om det tillverkas av bra saker, CO2-utsläppen med upp till 90 procent. Enligt Volvo så sparar det in över två ton CO2 per år för en bil som körs 1200 mil och drar 0,76 liter milen. Förutom Volvo ska dessa vara godkända för HVO100 (kolla noggrant vad som gäller för din bil!): - Alla dieselbilar med Euro 5- eller Euro 6-motorer från Citroën, DS och Peugeot. - Alla Isuzu med diesel från 2017 och framåt. - Mercedes E-klass 220d - Alla Nissan med diesel från 2006 och framåt - Opel Grandland X och Combo med diesel - De flesta Renault med diesel från tillverkningsvecka 48, 2018. - Toyota Proace Källa: Gröna bilister Tumnagel
49.5°
+
Roger Åberg
0

Cadillac presenterar CT5
Ersätter CTS

Cadillacs ersättare till modellen CTS är nu presenterad. Den här kallar man för CT5 och precis som modellbeteckningen antyder är det här ett mindre syskon åt CT6. Med CT5 vill Cadillac utmana i klassen som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klass och Volvo S90 befinner sig i. Motormässigt finns det två val - en turbomatad fyra på 2,0 liter eller en V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. En automatlåda med tio stycken växlar är det som gäller och drivningen sker på bakhjulen - fyrhjulsdrift finns dock som tillval. Tyvärr berättar Cadillac inte mer om nyheten för närvarande. Premiär blir det på bilmässan i New York som öppnar den 19 april. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Bungie snackar Season of the Drifter i Destiny 2
En hel del nyheter är på ingång

Igår kväll höll Bungie lite låda för att berätta om några nyheter som kommer till Destiny 2 när Season of the Drifter drar igång. De stora nyheterna är de nya spellägena Gambit Prime och The Reckoning som du kommer ha möjlighet att hoppa mellan för att lägga vantarna på ny flådig utrustning. Gambit Prime är en variant av Gambit med mer fokus på specifika klasser. I Prime-versionen av Gambit kommer det endast köras en runda och det kommer vara lite annorlunda regler jämfört med originalversionen. Bland annat kan spelarna sno motståndarnas insamlade Motes och Primeval-striden är mer komplicerad med lite Raid-liknande spelmoment. Spelare kan spela som Sentry, Collector, Invader, eller Reaper och varje klass har specifik utrustning som gör spelaren mer effektiv i sin roll. Det andra tillskottet är The Reckoning, vilket är ett nytt PVE-läge där du och ett par vänner får möjlighet att hoppa in i The Plains of the Nine för att slåss mot horder av fiender likt Court of Oryx eller Blind Well. Belöningarna spelarna får om de klarar The Reckoning ger buffar som gör dig mer effektiv i Gambit Prime-klasserna samt att utrustningen har lite flådiga ljuseffekter. Något som är extra trevligt för spelare som fortfarande kämpar med att bumpa upp sin power-nivå är att Drifter kommer erbjuda speciella Power Surge-bounties som du kan utföra för att nå 640 power. Schemat för de olika händelserna i Season of the Drifter har ni här nere. Season of the Drifter kommer dra igång 5 mars. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0
2018

Sega Mega Drive Classics till Switch släpps 6 december
Med över 50 Mega Drive-titlar

Sega Mega Drive Classics är som känt på ingång till Nintendo Switch och nu har vi äntligen fått reda på när vi kommer få lägga vantarna på de klassiska spelen. Släppdatumet har nu spikats och Sega Mega Drive Classics kommer släppas 6 december till Switch. Utöver att få möjlighet att lira över 50 Mega Drive-klassiker som Sonic the Hedgehog, Altered Beast, Golden Axe, Streets of Rage och ToeJam & Earl kommer spelare också få tillgång till multiplayerläge, både lokalt och online, achievements, utmaningar, mirror mode, sparfiler samt tillbakaspolning. Hela listan med spel hittar ni i faktarutan här nere. Tumnagel
41.9°
+
André Stray
0

Sonos släpper Play:5 i Beastie Boys-version
Designad av Barry McGee

Sonos berättar i dag att man kommer att släppa en specialversion av Play:5 som alla Beastie Boys-fans typ måste ha. Den är framtagen för att hylla bandet i samband med att boken Beastie Boys Book släpps. Den är framtagen i samarbete med Ad-Rock, Mike D och deras kompis; designern Barry McGee. Brian Beck, som är musikchef på Sonos, säger att den första låten som någonsin spelades på en Sonos-högtalare var Beastie-klassikern No Sleep Til Brooklyn. Ad-Rock och Mike D kommer att ha en liten bokturné med start i New York 29 oktober och då kommer högtalaren att släppas. För oss vanliga kommer högtalaren att finnas från december på sonos.com och i utvalda butiker runt om i världen. Högtalaren kommer att kosta 5799 kronor. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Ta en titt på gårdagens Nintendo Direct
Trailerfest!

Igår kväll höll Nintendo ett nytt Direct-event och gänget presenterade en hel del trevliga nyheter. Bland meddelade Nintendo att Super Smash Bros kommer till Switch senare i år och att Mario Tennis Aces släpps 22 juni, men även ett gäng andra spel fick också sin tid i rampljuset. I Direct-videon berättade Nintendo att ett gäng nya, och halv-nya, titlar är på ingång till Nintendo 3DS. Bland dessa hittar vi minispelsfesten Warioware Gold som kommer släppas 3 augusti och även Gamecube-klassikern Luigix27s Mansion kommer till den handhållna konsolen. Nintendo berättade även att Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story med tillägget Bowser Jr.’s Journey kommer någon gång nästa år. Till Switch kommer bland annat Okami HD, Octopath Traveler, Captain Toad: Treasure Tracker, South Park: The Fractured But Whole, Travis Strikes Again: No More Heroes, Little Nightmares och Hyrule Warriors: Definitive Edition att släppas till sommaren. Hela Direct kan ni skåda ovan. Tumnagel
39.7°
+
André Stray
0

Dessa bilar sålde bäst förra året
Toyota Corolla i topp

Det är nytt år som ni säkert redan har märkt och allt eftersom börjar det trilla in sammanställningar på saker som skedde förra året. En sak som hände 2017 var att det såldes bilar, och nu har man alltså summerat vilka det var som det såldes flest av. Och högst upp med 1.224.990 stycken sålda exemplar är Toyota Corolla. Modellen är nu inne på sin elfte generation och köparna verkar alltså inte ha för avsikt att titta åt något annat håll. Bilen är världens mest sålda genom tiderna med över 45 miljoner exemplar. På andra plats hittar vi Fords F-serie som sålde i 1.076.551 exemplar och på en tredje plats ligger Volkswagen Golf med 952.826 stycken. Honda Civic har tagit ett rejält kliv på listan och hoppar från tionde till fjärde plats med 819.005 sålda bilar. Suven Nissan Qashqai som många säger är den mest populära i världen hamnar på en 20:e plats med 498.853 sålda exemplar. Den modell det gick sämst för procentuellt sett är Hyundai Elantra som tappade 21 procent. Även Toyota Prius backade med 20,9 procent. Hela listan kan beskådas här nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Mercedes elektrifierar några modeller
Heter AMG 53 och får runda avgaspipor

Mercedes har stoppat ned ett gäng elprylar under skalet på tre av sina modeller och skapat vad man kallar för AMG 53. Berörda modeller är nya CLS och E-Klass som coupé och cabriolet. Det man har gjort är att para ihop den dubbelturbomatade raka sexan på 3,0 liter med en så kallad EQ Boost som man placerat mellan motorn och växellådan. Förbränningsmotorn ger 435 hästar och har ett vrid på 520 newtonmeter men kan få en liten extra knuff av EQ Boostern på 21 hästar och 250 newtonmeter vid behov. Detta sägs eliminera turbolagget och det hjälper också som väntat till med att få ned både förbrukningen och utsläpp. På soppafronten säger siffran 0,85 liter per mil. Nyheten matar även 48-voltssystemet ombord med kräm. Till allt kopplas en niostegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 4,5 sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Det här blir de första AMG-bilarna som får elektrifierad hjälp och såvitt jag vet även första gången en AMG förses med runda avgaspipor? Förutom detta sitter det en liten läpp på bakluckan och en lite aggressivare front monterad. Några priser för respektive modell har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Volvo V90 CC bäst i polisens årliga test
Men spöar ändå inte vanliga V90

Förra hösten när polisen testade lite bilar som skulle kunna få vara polisbilar tog Volvo V90 hem segern och fick då 9,2 av 10 i betyg, bättre än tidigare vinnaren XC70 som fick 8,8 i betyg. Nu har man testat igen och den här gången ställde man V90 med tillägget CC efter, dvs Cross Country, mot BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klass Kombi, Mercedes E-klass All-Terrain, Volkswagen Passat Alltrack och Volkswagen Touareg. Volvo vann igen, men betyget blev "bara" 8,8. Bästa motståndet stod Mercered E-klass All-terrain som förlorade på bromsarna. Volvon som testades var polisbilsversionen som har extra bra bromsar jämfört med vanliga versionen. Oklart om det även gäller Mercan. Fem moment avklaras när man testar, dessa är bromsprov, körning i konbana, undanmanöverprov, broms med undanmanöver och simulerad utryckning. Volvo V90 CC fick högst betyg i bromsprov och uttryckning och lite sämre i de andra och fick totalt 44 poäng. Vanliga V90 fick poängen 10, 9, 9, 9, 9 och landade på 46 poäng. Tumnagel
51.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes-ingenjör byggde en E-Klass All Terrain 4x4²
Versionen man vill ha

Jag är lite av devisen att ska det vara så ska det vara. Därför tycker jag att alla upphöjda kombibilar med plast runt hjulhusen och "hasplåtar" är ganska ovettiga. Undantaget är dock Volvo V90 Cross Country som ändå ser rätt så bitig ut. Häromdagen såg jag Mercedes utmanare på vägen - E-Klass All Terrain. Den såg verkligen inte mycket ut för världen, och plasten såg malplacerad ut. Nu har Jurgen Eberle som jobbar som ingenjör hos Mercedes byggt den versionen man egentligen vill ha - All Terrain 4x4². Tyvärr finns den bara i ett exemplar men i mina ögon är det så här Mercedes borde ha gjort från början. Fetingskärmar, ordentlig markfrigång och ett set med 31-tumshjul i hörnen. Bilen har fått såpass mycket positiv respons att det ryktas om att Mercedes funderar på att bygga en mycket begränsad upplaga av monstret vi ser här. Det hade ju varit fantastiskt! Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Nya Jaguar XF i kombi-utförande är här
Istället för Volvo V90?

Jaguar ger sig in i kombi-svängen igen genom att presentera nya XF Sportbrake. Det här är en modell som utmanar bland annat BMW 5-Serie Touring, Mercedes E-Klass Kombi, Audi A6 Avant och Volvo V90. Bilen presenterades vid Castle Bromwich-fabriken i Storbritannien där den snart kommer att börja byggas. Som alltid när det kommer till Jaguar trycker man på sportigheten och Ian Callum som är designchef säger att han tycker att bilen ser minst lika sportig ut som sedan-versionen, om inte sportigare. XF Sportbrake ska ha en nästan 50/50-viktfördelning och kommer med luftfjädring som standard. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen finns det som tillval. Andra saker som finns att bocka för i listan är exempelvis Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-systemet som hjälper till att motverka understyrning och gör styrningen mer responsiv, samt All Surface Progress Control och Adaptive Surface Response som bägge hjälper till att förbättra köregenskaperna vid sämre väglag. Motoralternativen kommer från sedanen och det innebär att man kan välja mellan en tvåliters dieselfyra med effekterna 163, 180 eller 240 hästar eller en större dieselsexa på 3,0 liter med 300 hästar. För den som hellre kör på bensin finns en tvåliters fyra på 250 hästar eller en treliters V6:a med 380 hästar. Den sistnämnda ska dock endast säljas i USA. Om värstingen XFR-S Sportbrake med sina 550 hästar kommer att få en uppföljare är oklart för tillfället. På insidan ska det finnas ett luftreningssystem som hindrar luftföroreningar från att ta sig in. I mittkonsolen sitter ett infotainmentsystem med en skärm som mäter tio tum, ett ljudsystem från Meridian och möjligheten till att sätta upp en Wi-Fi hot spot. Det finns även ett armband som kopplas till bilen som ersätter den konventionella nyckeln. På säkerhetssidan hittar vi saker som autobroms, lane assist, adaptiv farthållare, döda-vinkeln-varnare, 360-kamera och teknik så att bilen kan parkera själv. Tack vare 5,1 centimeter längre hjulbas har de i baksätet fått lite mer utrymme att leva på. Med ryggen uppfälld går det in 565 liter där bak, fäller man sväljer utrymmet upp till 1 700 liter. Orderböckerna har öppnat och i Storbritannien börjar priserna på 34 910 pund och för den slanten får man en 2.0d med manuell växellåda och Prestige-utrustning. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Peugeot 3008 blev Car of The Year 2017
Första gången en SUV vinner

I Genève har man nu presenterat vilken bil som röstats fram till Car of the Year 2017 och vinnaren är Peugeot 3008. Bilen fick 319 stycken poäng från juryn och kammade därmed hem vinsten. Alfa Romeo Giulia som kom på andra plats med 296 poäng var inte så långt efter. Längre ned var det dock till tredjeplatsen som togs hem av Mercedes E-Klass med 196 poäng. Volvo S90/V90 hamnade på en fjärdeplats med 172 poäng. Tumnagel
29.5°
+
Bobby Green
0

Nya Mercedes E-Klass som cabriolet är här
Går nu att få med fyrhjulsdrift

Mercedes presenterar nu nya E-Klassen i ytterligare en smak - cabriolet. Därmed är klassen fylld med sedan, kombi, coupé och nu då även cabriolet. Inga konstigheter någonstans direkt, det här är en E-Klass Coupé som fått sig ett tygtak som går att fälla bort. Detta går att få i mörkbrunt, mörkblått, mörkrött eller svart. En öppning eller stängning tar 20 sekunder och kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Med taket uppe får man in 385 liter i bagageutrymmet, med det nedfällt sjunker den siffran istället till 310 liter. Jämfört med föregångaren är den här bilen större på alla ledder vilket bland annat ger över tio centimeter mer benutrymme i baksätet, något som säkerligen är välkommet i den här typen av bil. För första gången erbjuds modellen med fyrhjulsdrift och bland motorerna hittar vi bensinare och dieslar från 190 till 330 hästar. Starkare versioner lär komma i framtiden. Motorerna kopplas till en niostegad automatlåda. Premiär blir det på bilmässan i Genève nästa vecka och under andra halvan av året ska försäljningen dra igång. Några priser har vi tyvärr inte fått ta del av än. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Det är klart att en kombi ska ha 612 hästar
Mercedes presenterar galna E63 S 4Matic+ Kombi

I oktober förra året rullade Mercedes ut ett riktigt kraftpaket i form av senaste E-Klass i AMG-utförande. Då handlade det om sedanversionen, nu är det dags för kombin att visa upp sig. Och den är precis lika vild som sin lillebror. Med 612 hästar under huven i S-utförande blir det här världens snabbaste kombi och en dagisskjuts som heter duga. Motorn som gör allt det roliga möjligt är den härliga dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter. I S ger den 612 hästar och har ett vrid på hela 850 newtonmeter. Från stillastående till 100 km/h ska man ta sig på löjligt låga 3,5 sekunder - det är 0,2 sekunder snabbare än Audis motsvarighet RS 6 Avant Plus. Köper man bilen utan S-märket på bakluckan är den fortfarande snabbare än Audin med 0,1 sekund. Där är effekten istället 571 hästar och 750 newtonmeter. Till motorn kopplas en niostegad automatlåda som kallas för AMG Speedshift MCT och den skickar i sin tur kraften vidare till alla fyra hjulen. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h men kan med AMG Driver Package släppas lös upp till 290 km/h. För att få stopp på grejerna har man monterat 390 millimeter stora skivor fram på S, 360 på den vanliga. Keramiska skivor i dimensionerna 402 millimeter fram och 360 millimeter bak finns på tillvalslistan. Precis som sitt sedansyskon har S-versionen ett så kallat "drift mode" för den som vill få lite hjälp med sladderiet. Cylinderdeaktivering där halva cylinderbanken stängs av vid låg belastning är standard. Bränsleförbrukningen ska ligga mellan 0,91 till 0,94 liter per mil och utsläppet på 206 till 214 gram per kilometer. Monsterkombin begår sin premiär på bilmässan i Genève nästa månad. Från och med då går den att beställa och har man tur får man sitt exemplar redan i juni. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0

Nya BMW 5-serie Touring är här
Får lite större bagageutrymme än föregångaren

I oktober förra året presenterade BMW nya 5-serien i sedanutförande. Nu är det dags för nästa utveckling av samma bil att göra entré - kombiversionen. Den heter på BMW-språk Touring och har internbeteckningen G31. Det viktigaste är som alltid utrymmet, och den här har vuxit lite grann jämfört med föregångaren samtidigt som den har fyllts med ännu mer teknik. Bilen mäter 4,94 meter på längden vilket gör den 3,5 centimeter längre än modellen den ersätter. Hjulbasen mäter 2,97 meter vilket är samma som för sedanversionen. Måtten gör nya 5-serie Touring längre än Mercedes E-Klass Kombi men kortare än nya Volvo V90. På insidan ska benutrymmet ha förbättrats och det ska gå in tre stycken bilbarnstolar på bredden i baksätet. Med detta uppfällt ska det gå in 570 liter i bagaget, fäller man sväljer utrymmet 1 700 liter. Siffrorna för gamla kombin lyder 560 respektive 1 670 liter. Baksätet går att fälla enligt 40/20/40-konfiguration. Lastvikten har ökat med 120 kilo till max 730 kilo. Under huven finns det inledningsvis fyra stycken olika motoralternativ, ett av dessa går att få med antingen bak- eller fyrhjulsdrift. Vill man köra på bensin kan man välja mellan 530i med bakhjulsdrift som har en rak fyra på 2,0 liter som ger 252 hästar och 350 newtonmeter eller 540i XDrive med fyrhjulsdift som har en rak sexa på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter. Förbrukningen för dessa är 0,58 liter per mil respektive 0,73 liter per mil. Utsläppen stannar vid 133 respektive 177 gram per kilometer. Bägge motorerna har en åttastegad automatväxlad Steptronic-låda som standard. Är man en dieselperson får man 520d, 530d eller 530d xDrive att välja mellan. Den förstnämnda har en rak fyra på 2,0 liter som ger 190 hästar och 400 newtonmeter. Den kopplas i sin tur till en sexpetad manuell låda och mot tillägg till samma åttastegade automat som redan nämnts. Förbrukningen ska ligga på 0,47 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. 530d har en rak sexa på 3,0 liter som ger 265 hästar och monstervridet 620 newtonmeter. Den drar 0,5 liter och släpper ut 134 gram per kilometer. Dessa siffror ändras till 0,55 liter och 149 gram per kilometer om man väljer det fyrhjulsdrivna alternativet. Senare tillkommer även motoralternativen 520d EfficientDynamics Edition och laddhybriden 530e iPerformance. Standardprylar är bland annat full-LED-strålkastare, adaptiv farthållare med autobroms, Steering & Lane Control Assist och fjärrstyrd parkering via nyckeldosan. Bilen har premiär på mässan i Genève i början av nästa månad, efter det kommer den att finnas i hallarna. En utmanare till Mercedes E-klass All-Terrain och Volvo V90 Cross Country som troligtvis får namnet 5-serie Adventure finns också i planerna men när den kan tänkas dyka upp vet vi tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mercedes E-Klass All-Terrain blir din för 469 900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I september drog Mercedes täcket av deras motsvarighet till alla kombibilar som ska klara lite mer än bara asfalt och släta vägar. Mercedes kallar versionen All-Terrain och den erbjuds för tillfället till E-Klass. Nu är de svenska priserna klara och du får ett exemplar för 469 900 kronor. Den slanten ger dig en E 220 d SE Edition med dieselsnurra på 194 hästar och ett vrid på 400 Newtonmeter. Fyrhjulsdrift, niostegad automatlåda och ställbar luftfjädring är standard. Modellen bjuder på 29 millimeter högre markfrigång jämfört med en vanlig E-Klass kombi. Lansering blir i april och så här ser prissättningen ut: Listpris: 497 900 kronor SE Edition: 469 900 kronor (nettoprissatt för privatkund) Fleet Edition : 432 900 kronor (för företagskunder) Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Ny Final Fantasy XIV-expansion under sommaren
Stormblood släpps den 20 juni

Nästa stora expansion för Final Fantasy XIV kommer att släppas den 20 juni. Expansionen heter Stormblood och om man skulle få för sig att förboka specialutgåvan av spelet det så kan man göra det från den 24 januari. Precis som förra stora expansionen för spelet så kommer även Stormblood bjuda på en del nyheter. En av de större nyheterna som expansionen kommer medföra är Red Mage-klassen som är till för folk som vill avfyra lite magi på avstånd samt vifta med en värja. Annat nytt i Stormblood är att karaktärerna kommer kunna simma. Det innebär att man kommer kunna plaska omkring eller dyka ner i ett flertal olika sjöar och vattendrag. Som spelare kommer man dock inte kunna hoppa ner i allt vatten men de flesta nya områdena och även en del äldre ställen kommer ha dykbara platser. Man kommer dock inte lägga några strider under vattnet utan det är än så länge endast till för att utforska vad som finns under ytan. Om det kommer ändras vid ett senare tillfälle återstår att se. Nobuo Uematsu kommer återvända för att skriva ledmotivet för Stormblood. Uematsu är som bekant mannen som legat bakom de flesta klassiska Final Fantasy-låtarna i spelseriens långa historia. På tal om Uematsu så kommer han dyka upp på europeiska Final Fantasy XIV Fan Festival som hålls i Frankfurt nästa månad. Stormblood kommer sannolikt även bjuda på en massa nya vapen, föremål, rustningar och fiender men det lär vi väl få se mer av de närmsta månaderna. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Nya Mercedes E-Klass Coupé är här
Ett mellanting mellan S- och C-klass

Precis som utlovat har Mercedes nu presenterat nya E-Klass i coupé-utförande. Bilen är större och rymligare än sin föregångare och får ses som ett mellanting för den som tycker att S-Klass Coupé är för stor men C-Klass Coupé för liten. Utseendemässigt påminner den om sina syskon men sticker ändå ut lite - bland annat på grund av sin något märkliga tvådelade sidoruta. Att bilen även ser ut som en Renault Laguna baktill går inte att komma undan. Nya E-Klass Coupés mått är 4,82 meter i längd, 1,86 meter i bredd, 1,43 meter i höjd och 2,87 meter i hjulbas. Detta gör den längre, bredare och högre än tidigare version. Inledningsvis erbjuds fyra olika motoralternativ - dieseln E220d och bensinversionerna E200, E300 och E400 4Matic. Alla driver på bakhjulen utom den sistnämnda som är fyrhjulsdriven. Oavsett vilken man väljer är det den niostegade automatlådan 9G-Tronic som gäller. Längre fram presenteras prestandaversionerna som blir AMG 50 som tros få rak sexa med över 400 hästar och E 63 AMG med dubbelturbo-V8:a som ska ge 570 hästar. Premiär blir det på Detroit Auto Show i januari. Till bilhallarna kommer bilen nästa sommar. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida