m

Är Jaguar XJS nästa klassiker att satsa på?
Magnus Walker undersöker

XJS var modellen som ersatte überklassikern E-Type. Det var nog många då, och fortfarande, som tycker att den nya modellen inte var en värdig ersättare. Men nu har det ju ändå gått några år, och det kanske är dags att uppskatta XJS för vad den är? En E-Type kostar ju multum idag, det gör sannerligen inte en XJS. Än. Här kör Magnus ett exemplar och träffar även entusiasten Caroline som har en i svart. Och jag tycker att hennes är riktigt ball, speciellt med de glödande blinkersen som USA-versionen har. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2020

En titt på Eagles lättviktar-E-type
Sexig!

Eagle bygger "nya" E-types där man tar en gammal skruttig och gör magi av dem. Senate modellen är lättviktaren och här får vi lyssna på när Eagle-bossen Paul Brace får prata om bilen. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Ny lättviktad Jaguar E-Type från Eagle
Det här är Lightweight GT

2011 lanserade Eagle modellen Speedster Lightweight. Det är en modern version av Jaguar E-Type där man så mycket det bara går har behållit de klassiska formerna men uppdaterat allt annat. 2016 presenterades Spyder GT och nu är det dags för Lightweight GT som är en hyllning till de tolv Jaguar E-Type Lightweight-bilarna som man körde racing med för längesen. Dessa bilar var dock renodlade racers utan någon som helst komfort, och riktigt så är det inte i den här nyversionen. Grundaren av Eagle, Henry Pearman, säger följande: "The factory Lightweight was a stripped-out racer. We wanted to retain that special feel of a 60s competition car from an incredible era in British motorsport, but with the comfort, refinement and reliability that would make it an exhilarating daily driver or long-distance GT." Man har utgått från en original Jaguar E-Type Series 1 som sedan strippats helt och hållet och byggts upp igen med nya karosspaneler i aluminium. Motorn är en rak sexa på 4,7 liter utan överladdning som ger 380 hästar och 508 newtonmeter i vrid. Tre stycken Weber-förgasare ser till att förse den med soppa. Till motorn sitter en fempetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Spakar man rätt ska 0-100 km/h gå på runt fem sekunder och toppfarten för den som vågar anges till 273 km/h. Lättvikts-jobbet på denna Lightweight-bil består bland annat av att man har använt magnesium till fälgar, växellådshuset, diffhuset, sumpen och de bakre naven. Avgassystemet i titan gör också sitt. Till slut stannar vågen för allt på 1017 kilo torr. Varje E-Type som Eagle bygger tar mer än 8000 timmar att färdigställa och man hinner bara med att bygga två stycken om året. Vad man får betala för nya Lightweight GT framgår inte men eftersom andra specialare de byggt kostat flera miljoner dollar styck lär inte den här bli billigare. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Brittisk startup bygger in eldrift i klassiska bilar
Går att återställa utan problem om man ångrar sig

Ionic är en ny brittisk startup som har som mål att bygga om klassiska bilar till eldrift. Man ska lägga mycket vikt vid att inte sabba något på originalet och göra det fullt möjligt att montera tillbaka förbränningsmotorn igen om nu ägaren skulle ångra sig någon gång. Man använder sig alltså av samma motorfästen, sågar inte sönder något och ser till att bädda in extra instrument och liknande utan att det förstör vare sig bil eller utseende. Företaget ska ha köpt upp gamla Jaguar E-Types, Pagodor som bilden visar och Porsche 911:or som de ska bygga om. En Merca har man redan byggt klart och under skalet på den finns en elmotor som ger 180 hästar och 550 newtonmeter i vrid vilket ska ge en 0-100-tid på sju sekunder. Räckvidden anges till 25 mil. En ombyggnation tar runt sex månader och målet är att bygga tre stycken i månaden. De första ombyggda modellerna ska släppas ut på vägarna i juni och för en Pagoda får man betala från 250.000 pund. Som väntat kan man speca sin bil på alla möjliga vis och det är bara plånboken som säger till när det roliga är slut. Tumnagel
50.0°
+
Bobby Green
0
2019

Jaguar släpper nya verktyg till E-Type
Perfekt om du saknar ett kit

Om man ska meka med en gammal bil måste man ha rätt verktyg. Speciellt om man får stopp när man är ute och kör och måste fixa något för att kunna köra vidare. I nya bilar hittar man väl max en tub med punkaspray men förr fick man alltid med ett verktygskit i bilen innehållandes ett gäng bra-och-ha-verktyg. Har du en gammal Jaguar E-Type och saknar den bilens kit har det inte varit billigt om du ska försöka få tag i originalgrejer. Kiten kan kosta upp mot 5.000 pund om de är i riktigt bra skick. Nu har dock Jaguar för första gången på nästan 50 år nytillverkat just detta kit och det är något snällare mot plånboken - 732 pund. Verktygen kommer självklart i ett skinnfodral som man kan rulla ihop och vad som ingår ser ni här nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2018

Jaguar kommer att bygga eldriven E-Type
Får drivlinan från I-Pace

Jaguars första eldrivna modell I-Pace ynglar nu av sig. I alla fall när det kommer till drivlinan. Den kommer nämligen även att hitta ner under skalet på klassikern E-Type som då får tilläggsnamnet Zero. Det är Jaguars Classic-division i Coventry som kommer att bygga bilen i en liten skala. Om man har en gammal E-Type som man vill att de ska konvertera ska det också gå bra. Räckvidden ska vara över 27 mil på en laddning och både vägegenskaper och viktfördelning ska vara nära det originalet bjuder på. Den första E-Type Zeron kommer att levereras till kund sommaren 2020. Fler detaljer kring bilen och dess pris ska komma senare. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Edd China ska renovera en gammal Jaguar E-Type
Nytt program tillsammans med kompisen Al Cox

Den 1 maj hade Edd Chinas nya bilfixarprogram Edd Chinax27s Garage Revival premiär. Eller det släpptes i alla fall ett pilotavsnitt. Det var helt okej i mitt tycke även om jag vill att det grävs lite djupare i saker och ting - mindre snack och mer meck vill jag se. Nu verkar det som att Edd kommer att köra vidare med ett annat program, tillsammans med sin gamla kompis Al Cox. Det vi ser här är det första från Built by Many - ett nytt program där duon bland annat kommer att renovera en Jaguar E-Type från 1968. Så här säger Edd: "We want to celebrate our automotive heritage by keeping classics cars on the road. Not just housed in museum collections or rusting away at the back of a shed! I’m all for the preservation of historic vehicles and want to get this beauty back on the road for all to enjoy. I’m looking forward to being a grease junkie again and inspiring others to join me on this road trip." Så här säger Al: "It’s collaborative because we’ll be working interactively with the audience in real time. Each week, we’ll also share our latest progress on YouTube. Critical support for the project has already been secured from Jaguar parts specialist SNG Barratt, which will provide parts and expertise, plus more specialist engineering companies like Spin-It, which has developed a bespoke ‘car restoration turntable’ – a key and quirky part of the show." Det första avsnittet väntas släppas i slutet av sommaren. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Harry körde Meghan till bröllopsmiddagen i elektrisk E-type
Stiligt!

I helgen var det bröllop och Harry fick sin Meghan eller om det nu var tvärtom. Hur som helst så körde Harry Meghan till bröllopsmiddagen i en klassisk Jaguar E-type, men den här går på el. Ni kan läsa mer om bilen nedan! Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Jaguar Classic har byggt XJ6 åt Nicko McBrain
Är lite mer hårdrock

Nicko McBrain som är trummis i hårdrocksbandet Iron Maiden har i många år varit en Jaguar-entusiast. Därför kokade Jaguar Classic ihop en alldeles unik version av en gammal XJ6 från 1984 åt honom för att fira att modellen fyller 50. Bilen har nu visats upp på mässan i Genève och det man har gjort är att lägga 3.500 mantimmar på att snygga till inte mindre än 4.000 stycken delar, lacka bilen i en härlig lila färg samt att modifiera delar av exteriören, interiören, drivlinan och fjädringen. Resultatet är Nickos dröm-XJ. "This is my ultimate XJ – my third, and lovingly named x27Johnny 3. It has been a true labor of love between Jaguar Classic and myself. I’m so excited by its completion and especially to be showing it at Geneva – it really is a Greatest Hits edition and to me it defines what the Jaguar XJ is all about. It’s a credit to the craftsmanship of the Jaguar Classic team. We couldn’t have timed it better, this being the 50th anniversary of XJ – my favorite of all Jaguars." Motorn som är en rak sexa på 4,2 liter har fått tre stycken SU-förgasare hämtade från E-Type monterade och ett väl avstämt specialbyggt avgassystem till detta för att det ska låta rätt. Det är även viktigt att ha en grym stereo i bilen och därför sitter det ett ljudsystem på 1.100 watt även här. Kontrollerna till detta påminner om rattarna på Marshalls förstärkare, och bilens pedaler om en trummis pedaler. Tumnagel
46.5°
+
Bobby Green
0
2017

Alla Jaguars bilar ska ha elmotor från 2020
Rena elbilar och hybrider på gång

I somras berättade Volvo att alla bilar de släpper från 2019 kommer att ha en elmotor i sig. Nu går Jaguar ut och säger samma sak, fast de kör från år 2020 istället. Då kommer alla nya Jaguarer att elektrifieras vilket innebär att det kommer att erbjudas rena elbilar, plug-in hybrider och så kallade milda hybrider. I-Pace som är den helt eldrivna nya suven kommer att börja säljas redan nästa år. I samband med uttalandet visade man även upp Future-Type - en helt självkörande prototyp som ligger många år bort i tiden men som ändå visar hur man tänker inför framtiden. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

E-Type med rätt utseende fast fel drivlina
Den här går på el

I min värld är halva grejen med en gammal klassiker designen, den andra är motorn och körupplevelsen kring den. Att sparka igång en förgasarfyra med lite startgas eller höra knattret från en liten tvåcylindrig tvåtaktare är något alldeles speciellt. Men, alla tycker inte det är så kul med gammal teknik även om de gillar gamla bilar. Då kan lösningen vara att elektrifiera en gammal bil, så får man det bästa av två världar. Det är precis vad JLR Classic Works i Coventry har gjort här när de skapade Jaguar E-Type Zero. Den ser ut som en roadster från 1968 men istället för att spotta och fräsa sig fram glider den ljudlöst tack vare sin elektriska drivlina. Motorn ger omkring 300 hästar och den är kopplad till ett batteripack på 40 kWh som ska vara tillräckligt för en räckvidd på 27 mil. En full laddning ska ta mellan 6-7 timmar. Motorn skickar sin kraft till bilens originaldiff och 0-100 km/h ska gå på 5,5 sekunder. Förutom det nya under skalet får bilen även LED-strålkastare och en ny instrumentpanel av modernare snitt. Bilen visas just nu upp på Jaguar Land Rover Tech Fest i London. Skulle man vilja ha ett exemplar får man förbereda lädret på att släppa över 300 000 pund. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Om 30 år kommer vi att prata med bilens ratt
Det tror i alla fall Jaguar

På Jaguar Land Rover Tech Fest visar Jaguar upp konceptbilen Jaguar Future-Type och i den sitter något alldeles speciellt - ratten Sayer. Den visar hur det kan se ut 30 år fram i tiden, när man i Jaguars värld ska kommunicera med ratten i sin bil. När man kört färdigt tar man med sig ratten och stoppar sen in den i nästa bil man har tänkt att köra, eller bli körd av. Den är röststyrd och fylld med artificiell intelligens och ska kunna utföra hundratals olika uppgifter. Exempelvis ska du kunna säga till ratten att du har ett viktigt möte inbokat varpå den fixar så att det kommer en självkörande bil och hämtar dig i god tid innan. Smart va? Precis som det ska vara, i framtiden. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguar E-Type är sjukt nära att krascha in i en Ferrari 250 GTO
Det där hade blivit riktigt dyrt

Under årets Goodwood Revival var en klassisk Jaguar E-Type en hårsmån från att krascha in i en ännu mer klassisk Ferrari 250 GTO. Hade det hänt hade inte ett öga varit torrt och historien hade blivit väldigt dyr, bara Ferrarin är nämligen värd omkring 30 miljoner pund. Tumnagel
44.4°
+
Bobby Green
0

Post- och Telestyrelsen om Telias och Tres fri surf-satsningar
Är inte förbjudet per definition i det nya EU-regelverket

De senaste dagarna har nätneutralitetsfrågan varit på tapeten då Telia bestämt sig för att göra sociala medier-surfande gratis för sina kunder, vilket går emot nätneutralitetens grundprinciper om att all trafik ska hanteras på samma sätt av internetleverantörer och operatörer. Tre kör samma race fast med olika musikstreamingtjänster. Tele2 går dock mot strömmen och respekterar nätneutraliteten. Post- och Telestyrelsen, PTS, har fått frågan om Telia och Tre bryter mot nätneutralitetsreglerna och svaret är att Telia och Tre håller sig inom ramarna för vad som är lagligt enligt de nya EU-reglerna som började gälla 30 april. Det finns en huvudregel att olika slags trafik på internet ska behandlas lika av internetleverantörerna. Fenomenet att viss trafik för till exempel en viss musiktjänst eller vissa sociala medier inte räknas inom ens surfpott (så kallad ’zero rating’) är inte förbjudet per definition i det nya regelverket. Det finns däremot aspekter i dessa affärsmodeller som vi kan behöva granska när regleringen börjar gälla. De nya reglerna som EU röstade om i oktober förra året säger att all trafik måste hanteras på samma sätt, oavsett om det är E-Type-låtar på Spotify, kattvideor på Youtube eller positiva Apple-recensioner på The Verge. Det finns dock ett undantag vid namn Zero-rating som är appar som kan köras över operatörers nät utan att dra någon data, vilket är vad Telia gör med sociala medier som Facebook och Instagram och Tre gör med streamingappar som Spotify och Tidal. Efter hoppet hittar ni hela svaret från PTS. Nedan ser ni även en video om nätneutralitet. Tumnagel
14.9°
+
André Stray
0

Eagle breddar utbudet med Spyder GT
Ytterligare en ny Jaguar E-Type

Eagle bygger nya bilar med utseendet av Jaguar E-Type och nu breddar de utbudet med modellen Spyder GT. Precis som sina syskon Speedster och Low Drag GT får den här en kaross i handbyggd aluminum och modern teknik undertill. Det som skiljer den från Speedstern är att denna har en något högre vindruta och ett tygtak man kan fälla över sittbrunnen. Kanske inte lika vacker som syskonet, men något mer praktisk. Under huven sitter en rak sexa med isprutning på 4,7 liter hämtad från E-Type och denna ger ifrån sig 346 hästar. Bilen väger in på strax över ett ton och till 100 km/h tar man sig på omkring fem sekunder. Några priser har inte presenterats än men det lär inte bli billigt. De första kunderna får sina bilar nu i sommar. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2015
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0
2013
Nästa sida