m

Stockholms stad vill strypa hastigheten på elsparkscyklar
Och införa parkeringsförbud på vissa gator

DI Digital rapporterar att Stockholms stad har tagit fram lite nya förslag för att komma till rätta med vissa problem som uppstått i samband med att en mängd företag har lanserat tjänster för att hyra elsparkcyklar i staden. Bland annat föreslås att elsparkcyklarnas hastighet stryps till 6 km/h i Gamla Stan och på vissa gator som till exempel Drottninggatan. I dagsläget är elsparckcyklarna strypta till 20 km/h. Med hjälp av elsparkcyklarnas inbyggda GPS ska det ses till att hastigheten på fordonen stryps automatiskt om de befinner sig i dessa områden. Vidare föreslås att det ska bli parkeringsförbud på elsparkcyklarna på Odenplan, Stadshuset, Riksdagen, Sergels torg, Medborgarplatsen och delar av Rålambshovsparken, Tantolunden och Drakenbergsparken. Jag antar att även detta skulle skötas med hjälp av positionering men huruvida användarna respekterar det är givetvis en helt annan fråga. Tumnagel
56.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Stockholm börjar förbereda sig för sparkcykel-invasion
Funderar på att införa särskilda parkeringsplatser för dessa

Våren verkar vara på ingång över delar av Sverige och det innebär antagligen att det snart kommer att dyka upp betydligt många fler eldrivna sparkcyklar och hyrcyklar på våra gator. Redan idag har företaget som Voi, Blinkee, EU-bike och Lime etablerat sin verksamhet i Stockholm och även företagen Tier, Ubers cykeldel Jump, tyska Nextbike och den nederländska elmopedtjänsten Felyx verkar vara intresserade av att etablera sig i staden. Det kan innebära störningar i trafiken då dessa eldrivna fordon i dagsläget går att lämna lite var som helst. För att det inte ska leda till kaos i staden har nu Stockholms stad och de sju företagen haft ett möte för att undersöka vad man kan göra för att hantera situationen innan problem uppstår. En lösning som diskuterades var att ordna särskilda parkeringsplatser där användarna kan lämna av fordonen, så kallade "hotspots". Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger till DI Digital: "Trafikkontoret jobbar just nu med att ta fram förslag på hur man kan jobba med den här x27hotspotx27-lösningen. Vad vi gör är att vi hyr ut marken gratis till dem och markerar upp den, deras uppgift är att hålla rent och snyggt på platsen." Tumnagel
36.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Snart kan det bli ännu fler elsparkcyklar i Stockholm
Tar Lime upp konkurrensen mot Voi?

Voi har funnits en månad i Stockholm och i veckan tog de steg två i sin lansering. Från att endast ha funnits i City finns det nu betydligt fler sparkcyklar uppställda i fler områden. De verkar faktiskt användas av folk, det är ju väldigt roligt att åka sparkcykel. Men nu kan de få konkurrens. Det är Breakit som har spanat in att Lime söker personer som kan ladda deras sparkcyklar i Stockholm. Annonserna för detta har synts på Facebook. Så snart kan det bli ännu fler sparkcyklar på stan. Frågan är hur många som får plats innan folk och myndigheter kommer att reagera. Cykel-uthyraren EU-Bikes har ju fyllt stan med sina fula cyklar och någonstans går ju gränsen. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0