2 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
0
2014

Ken Levine och Julian Gollop spelar Chaos Reborn
Strategispel av den gamla skolan

Med endast sex dagar kvar på Kickstarter-kampanjen för Chaos Reborn släppte spellegenden Julian Gollop (UFO: Enemy Unknown) ett nytt klipp i dag där han och Ken Levine (System Shock 2, Freedom Force, BioShock) spelar spelet i nästan 30 minuter. Spelet är en nyversion av Julian klassiska ZX Spectrum-spel från 1985, Chaos: The Battle of Wizards och är ett turordningsbaserat strategispel där trollkarlar trollar fram olika varelse som då skall strida mot varandra. Spelet är inte tänkt att släppas förrän nästa år men redan nu kan man prova en prototyp av spelet här och det är även den prototypen som Ken, Julian samt YouTube-användaren UnstableVoltage spelar här ovan. Tumnagel
37.2°
0
2011

Panasonics mini-robot ska delta i Ironman
Inte många som pallar det

Panasonics lilla mini-robot EVOLTA ska vara med och delta i uthållighetstävlingen Ironman på Hawaii. Roboten, som är framtagen för att göra reklam för EVOLTA-serien med batterier, har tidigare gjort massa andra sjuka saker som bland annat firat upp sig uppför en 500 meter hög klippa i Grand Canyon och gått 50 mils-sträckan Tokyo till Kyoto. Nu är det dags för nästa galna upptåg och den här gången blir det inget mindre än triathlon-tävlingen Ironman som går av stapeln på Hawaii den 24 oktober. Roboten ska alltså simma 3.8 kilometer, cykla 18 mil och till sist springa 4.2 mil. En specialbyggd robot ska användas för varje delmoment, och den vi ser på bilden är alltså simmaren. Robotarnas batterier kommer att laddas upp under tävlingens gång. Panasonic räknar med att det ska ta ungefär en vecka att klara av tävlingen. Den stora frågan är när Duracell kommer in i matchen och kontrar? Tumnagel
36.7°
0

Höghus i betong
Pryder stadsbilden i Berlin

Gatukonstnären EVOL har prytt elskåp, soptunnor och andra fasta föremål som finns i stadsbilden och prytt dem med bilder på höghus i betong. Jag gillart! Tumnagel
39.0°
0
2010

Robot ska gå 50 mil
Från Tokyo till Kyoto på Tokaido Road

Japanska RoboGarage har på uppdrag av Panasonic tagit fram en tredje version av den lilla söta roboten Evolta vars uppgift kommer att bli att vandra den klassiska, 500 kilometer långa, Tokaido Road mellan Tokyo och Kyoto. Tidigare versioner av Evolta har klättrat rep i Grand Canyon och knatat runt på racing-banan LeMans i 24 timmar. För bägge dessa bedrifter belönades den med en plats i Guinness Rekordbok. Evolta 3 är cirka 17 centimeter hög och drivs av 12 stycken Panasonic-batterier som förvaras i en vagn som Evolta 3 drar bakom sig. Roboten styrs via en fjärrkontroll och kan ta sig fram med en hastighet på mellan 3 - 5 kilometer i timmen. Batterierna kommer att laddas upp en gång om dagen och om allt går som det ska så räknar teamet bakom Evolta 3 att det ska ta 49 dagar att avverka sträckan mellan Tokyo och Kyoto. Det hela är som ni säkert redan räknat ut ett sätt för Panasonic att visa upp hur bra deras Evolta-batterier är. Duracell-kaninen 2.0 typ. Tumnagel
37.4°
0
2009

Evoia satsar på Le Mans
Nästa pr-trick

Den lilla roboten Evoia som tidigare i år besteg Grand Canyon ska nu ge sig an bilracet Le Mans och det handlar igen om ett världsrekord. Roboten drivs av Panasonics EVOLTA-batterier och i nästa vecka är det dags. Tumnagel
37.2°
0
2008

Batterirobot tog sig upp för Grand Canyon
Klättrade i sju timmar

Panasonic visade nyligen upp att deras nya batterier Evolta håller ett tag. De lät nämligen en batterirobot klättra uppför ett rep från botten till toppen av Grand Canyon. En klättring som tog roboten sju timmar, men batterierna höll hela vägen. Sträckan som den klättrade var cirka 500 meter lång. Det är vad jag kallar reklamjippo. Tumnagel
37.2°
0
Slut på artiklar...