m

Delar av Apples inlåsningsstrategi i detalj
Email från 2010-2013 mellan chefer avslöjar

Efter rättegången mellan Apple och Epic Games börjar nu dokument från de båda företagen publiceras offentligt. The Verge har hittat några intressanta utbyten mellan högt uppsatta på Apple där de pratar om hur deras olika produkter och tjänster ska fungera tillsammans för att hålla kvar användare i företagets ekosystem. Tjänst- och mjukvaruchefen Eddy Cue skrev 2013 att han tyckte att Apple borde skicka med iTunes-presentkort med köp av en Apple-produkt, istället för att användare skulle köpa dessa själva någon annanstans. Vilket han ansåg skulle kunna avstyra kunder från att byta till ett annat märke. "Whox27s going to buy a Samsung phone if they have apps, movies, etc already purchased? They now need to spend hundreds more to get to where they are today... Our teams just donx27t get the ecosystem. We (Val and team) just heard from Jennifer that iTunes cards are not a priority for her. This is ridiculous. Who leaves Apple products once theyx27ve bought apps, music, movies, etc!... In the meantime, Samsung is discounting and giving crap away everywhere... We havenx27t been putting our cards with our product displays (at 3rd parties) since the iPod. They have to be at a different location. We should have gift cards on the tables like we do in Apple retail. We should also consider having them pegged on all end cap of hardware." Apples tidigare VD och medgrundare Steve Jobs hade även denna rad i en punktlista om företagets planer i ett email 2010: "Tie all of our product together, so we further lock customers into our ecosystem." Man får minst sagt säga att Apple har tagit stora framsteg gällande den punkten sedan 2010, företagets produkter kompletterar varandra bättre än någonsin. Samtidigt har man gjort tjänster som Apple TV+ och Apple Music tillgänglig på andra plattformar än ens egna. Fler Apple-mail finns att läsa här. Tumnagel
18.3°
+
Hugo Engström
0

Uppdaterad CDPR listar ändringar i nästa Cyberpunk 2077-uppdatering
Det är inte bara aggressiva poliser som kommer se ändringar

Nyligen gav CD Projekt RED lite info om den kommande stora uppdateringen till Cyberpunk 2077 och kort sagt lämnade den nya informationen en hel del att önska. Det vi fick reda på då var att poliser skulle bli mer chill i spelet och inte teleportera till spelaren direkt när man begick brott samt att bilstyrning på PC skulle få lite ändringar. Nu har CD Projekt RED levererat en ordentlig lista med ändringar som kommer dyka upp i Patch 1.2 och det är totalt över 100 ändringar som kommer implementeras i spelet. Hela listan med ändringar hittar ni i faktarutan, samt via länken här nere till vänster, och det är som sagt en hel del buggfixar, stora som små. CDPR avslutar med att uppdateringen innehåller ännu fler ändringar än vad som skrivits ut. Förhoppningsvis kommer uppdateringen bland annat se till att spelet blir mer spelbart på grundversionerna av PS4 och Xbox One. Bland ändringarna nämns det att utvecklarna fixat slumpmässiga krascher och optimerad minneshantering, så förhoppningsvis kommer spelare inte behöva uppleva lika många krascher när man ska spela. Och möjligtvis även att spelet får återvända till Playstation Store. När Patch 1.2 släpps är för tillfället okänt, men den borde börja rulla ut när som helst på samtliga plattformar. Uppdatering: Patch 1.2 har nu släppts på samtliga plattformar. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0
2020

Streamingtjänsten Quibi är till salu
Verkar dock svårt att hitta köpare

Den hajpade amerikanska streamingtjänsten Quibi som lanserades i våras uppges vara till salu om företaget kan hitta rätt, eller någon, köpare av tjänsten rapporterar flera källor. Det verkar som om Quibi inte alls har blivit den succé som grundarna hoppats. Därför undersöks nu möjligheten att sälja tjänsten till någon större spelare som kanske kan ha intresse av att driva vidare tjänsten i framtiden. The Information uppger att bland andra Apple, Facebook och Warner Bros. fått förfrågan om att eventuellt köpa Quibi men att samtliga av dessa tre har tackat nej till det "erbjudandet". Quibi ("Quick Bites") lanserades i april och har haft som affärsidé att streama korta program som primärt riktat sig till mobilanvändare. När tjänsten lanserades var det närmare en miljon som valde att testa på tjänsten. 92 procent av dessa valde dock att avsluta sin prenumeration efter den gratismånad som tjänsten erbjöd var slut. Här i Sverige kostar tjänsten 95 kronor i månaden men Quibi började även testa en gratisversion av tjänsten i Australien och på Nya Zeeland i somras. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

Apple TV+ ska satsa på kvalitet framför kvantitet
Vi ska inte förvänta oss massivt med grejer på Apples streamingtjänst

I höst lanseras Apples streamingtjänst Apple TV+. och inför det så har den brittiska tidningen Sunday Times tagit sig ett längre snack med Apples innehålls- och mjukvaru-chef Eddy Cue. Där pratar han lite mer om den kommande konkurrenten till Netflix och de andra streamingtjänsterna på marknaden. I intervjun berättar Cue bland annat Apple TV+ kommer att fokusera på kvalitet och inte kvantitet. Det innebär med andra ord att vi antagligen inte kommer att få se en liknande uppsjö av tv-serier och filmer som till exempel Netflix har i sitt bibliotek på Apple TV+. Cue säger inte att Netflix utbud är något negativt men att det inte är det som Apple TV+ kommer att fokusera på primärt. Istället verkar Apple se Apple TV+ som ett ställe med ett lite mindre antal tv-serier och filmer som håller hög kvalitet varav Apple kommer att producera en del själva. Den första tv-serien som tros släppas i samband med att Apple TV+ lanseras är The Morning Show. Där kommer vi att få se bland andra Jennifer Aniston och Reese Witherspoon ikläda sig rollerna som två konkurrerande nyhetsankare. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Music har nu 60 miljoner användare
Har en bit kvar till Spotifys 100 miljoner

Apple-chefen Eddy Cue säger till den franska tidningen Numerama att Apples musikstreaming-tjänst Apple Music nu har 60 miljoner användare. Detta var siffror som en talesperson för Apple senare även bekräftade för nyhetsbyrån Reuters. Senast Apple rapporterade om hur många användare Apple Music hade var i maj förra året då man uppgav att tjänsten hade 50 miljoner betalande användare. Det kan jämföras med Spotify som tidigare i år uppgav att tjänsten hade passerat 100 miljoner betalande användare. Sammanlagt hade då Spotify 217 miljoner användare som använde tjänsten. Apple Music har inget reklamfinansierat alternativ som Spotify men i de 60 miljoner användare man nu rapporterar om inkluderas även de som än så länge har hoppat på någon slags test/gratis-prenumeration av tjänsten. Tumnagel
24.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Apple Music har 40 miljoner användare
Streamingen rullar på för Apple

Det var inte länge sedan Apple meddelade att deras streamingtjänst Apple Music hade 38 miljoner betalande användare. Nu verkar tjänsten ha passerat ännu en milstolpe och uppges ha över 40 miljoner betalande användare. Det ska observeras att dessa uppgifter baseras på en tweet från Steven Huon som är innehållschef på Apple Frankrike skriver Apple Insider. Det var för ungefär en månad sedan Apples mjukvaruchef Eddy Cue under SXSW-festivalen meddelade att Apple Music hade 38 miljoner betalande användare. Apple Musics största konkurrent Spotify hade vid årsskiftet 71 miljoner betalande användare och sammanlagt 157 miljoner aktiva användare. Tumnagel
25.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apples TV-satsning kan dra igång i mars nästa år
Apple vet dock inget om hur man gör tv

Under SXSW-festivalen tog sig New York Times ett snack med Apples mjukvaruchef Eddy Cue angående Apples kommande tv-satsning. Det handlar alltså om den streamingtjänst för TV som Apple redan under förra året började köpa in tv-serier till. Hittills har Apple köpt in tolv stycken produktioner som ska visas på den kommande tjänsten. Det handlar om nio stycken hela tv-serier samt tre stycken pilotavsnitt som kan bli tv-serier om de mottas väl av publiken. Förra året uppgav Apple att man hade budgeterat för att köpa in program för cirka en miljard dollar till tv-tjänsten. Det kan jämföras med Apples blivande konkurrent Netflix som lägger åtta miljarder på tv-program i år. Eddy Cue erkänner för New York Times att Apple inte har särskilt bra koll på tv-produktion men är hyfsat bra på en del andra grejer. "We don’t know anything about making television. So what skills does Apple bring to that? And the viewpoint is: very little. There’s other things we bring. We know how to create apps, we know how to do distribution, we know how to market. But we don’t really know how to create shows." New York Times har även talat med källor i filmbranschen som har varit i kontakt med Apple gällande deras tv-satsning. Enligt dessa källor så kommer Apple att lansera tjänsten någon gång mellan mars och sommaren nästa år. Tumnagel
33.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple Music har 38 miljoner betalande användare
Lite mer än hälften av vad Spotify har

Under musik/film/tech-festivalen SXSW i amerikanska Austin avslöjade Apples mjukvaruchef Eddy Cue att Apples streamingtjänst Apple Music nu har 38 miljoner användare. Det innebär att Apple Music nu har lite mer än hälften så många betalande användare som den för tillfället värsta konkurrent Spotify har med sina runt 71 miljoner betalande användare. När det kommer till Apple Musics andra konkurrenter har Amazon Music Unlimited 16 miljoner betalande användare medan Pandora har 5,48 miljoner betalande användare. Google uppger inte hur många betalande användare Google Play Music har. Spotify har som bekant en annonsfinansierad version av sin tjänst, något som många av deras konkurrent saknar. Exakt hur många som lyssnar på Spotifys "gratisalternativ" finns det inga dagsfärska uppgifter om men förra sommaren var det mellan 80 - 90 miljoner Spotify-användare som gjorde det. Tumnagel
27.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple köper Texture
Magasinsvärldens "Netflix"

Apple har köpt upp företaget Next Issue Media och deras magasinsapp Texture för ett okänt belopp. Texture har kallats magasinsvärldens "Netflix" då deras användare har haft fri tillgång till cirka 200 stycken magasin för 10 dollar i månaden. Eddy Cue, Apples mjukvaruchef, säger i ett uttalande om uppköpet: "We’re excited Texture will join Apple, along with an impressive catalog of magazines from many of the world’s leading publishers. We are committed to quality journalism from trusted sources and allowing magazines to keep producing beautifully designed and engaging stories for users." Exakt vad Apple ska göra med Texture och Next Media Issue finns det inga uppgifter om men det är väl inte helt omöjligt att det blir ett nytt alternativ till Newsstand som Apple skrotade 2015. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Spotifys VD Daniel Ek mäktigast i musikbranschen
Det tycker Billboard i alla fall

Den amerikanska musiktidskriften Billboard har tagit fram en lista på de 100 personer som de anser vara de mäktigaste i musikbranschen och i år toppas den listan av Spotifys VD, styrelseordförande och grundare Daniel Ek. På förra årets lista över de mäktigaste personerna i musikbranschen hamnade Ek på en tiondeplats. Att Ek i år anses vara den mäktigaste personen i musikbranschen motiverar Billboard bland annat med: "Against heavy odds, in 2011, the young, tech-savvy Swede convinced the major labels to invest in and support an on-demand subscription model that included a controversial free tier, arguing that it would curb piracy. Ekx27s model worked -- first in Scandinavia, then Europe, and now in the United States, where Spotifyx27s effect on the music business has been nothing short of transformative: In 2016, streaming accounted for 51 percent of music consumption in the United States, and Spotify dominated the category. The ­company is adding subscribers faster than Apple, to the point that it now accounts for 43 ­percent of paid subscribers worldwide, according to research firm MIDiA." Eddy Cue, Jimmy Iovine och Robert Kondrk från Apple delar på en fjärdeplats på Billboards lista medan Lucian Grainge, VD på Universal Music Group, och Michael Rapino, VD på Live Nation Entertainment, intar andra- respektive tredjeplatsen på listan. Ni hittar hela Billboards topp-100-lista på länken nedan. Tumnagel
60.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida