m

EHangs passagerardrönare har testats i Sydkorea
Kan bli del av autonomt taxiflyg i Seoul i framtiden

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har testflugit sin passagerardrönare EHang 216 ännu en gång och den här gången skedde detta i Sydkoreas huvudstad Seoul. Den lilla flygfarkosten rymmer två passagerare och ska kunna hålla sig flygande i 30 minuter på en laddning. Under testflygningen i Sydkorea flögs dock farkosten utan några passagerare för säkerhets skull. Sydkorea siktar på att dra igång flygningar med autonoma taxi-drönare under sitt "Korean Urban Air Mobility (K-UAM)"-projekt någon gång mellan 2023 och 2025. Då är det antagligen inte helt omöjligt att farkoster från EHang kommer att ingå i den autonoma taxiflottan. Sydkoreas borgmästare Seo Jeong-hyup säger om K-UAM-projektet: "The air taxi is a dream of mankind for the future transportation. We are excited that Seoul can host the countryx27s first domestic demo flight. Seoul is pioneering itself as an innovative hub of the world. Urban air mobility services are drawing keen attentions as an option to alleviate ground traffic congestions with a huge potential for growth. The city government will strive to realize the human dream of safe flights for Seoul citizens and thus support the future industry of Korea." EHang uppger att deras autonoma drönare redan används för olika typer av godstransporter i Kina. Än så länge har dock inga kommersiella tjänster med autonoma taxiflyg för persontrafik startat någonstans i världen. Här nedan kan ni kolla in när EHang 216 testades i Seoul 11 november. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny provflygning med Ehangs passagerardrönare
Första i USA

Vi har skrivit om den självflygande passagerardrönaren EHang i flera år och nu har man genomfört sina första försöksflyg i USA och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0
2019

EHang visar upp sin nya flygande taxi i Wien
Självflygande drönare för två passagerare

Det kinesiska drönarföretaget EHang har visa upp sin senaste modelle EHang 216 i Wien idag vilket är första gången som företaget visar upp sina flygande taxis i Europa. Den självkörande EHang 216 är försedd med 16 rotorer som ska kunna frakta två passagerare mellan 50 till 70 kilometer beroende på passagerarnas vikt. Topphastigheten ska ligga på runt 150 km/h. En EHang 216 kostar 300.000 euro, motsvarande cirka 3,1 miljoner kronor, men man lär antagligen inte få flyga med den i publikt luftrum även om man skulle ha råd att köpa en. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Nytt världsrekord i drönarflygning
Trots ett "epic fail"

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har satt nytt världsrekord i att flyga ett antal drönare simultant i formation. Detta gjorde man efter att ha haft sammanlagt 1374 stycken drönare flygande i formation över den kinesiska kejsarstaden Xi’an. Det var under 1 maj som de 1374 drönarna skapade en 1200 meter bred konstinstallation cirka 250 meter ovanför Xix27an. Under den cirka 13 minuter långa föreställningen så visade det sig att ett dussintal av drönarna verka ha fallerat och trillat mot marken vilket ni kan se i klippet nedan. Trots att några av drönarna inte verkar ha fungerat som det var tänkt så övertar Ehang världsrekordet i simultan drönarflygning från Intel. Intel tog världsrekordet i simultan drönarflygning under invigningen av årets Vinter-OS i den sydkoreanska staden PyeongChang. Tumnagel
42.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ehang har testflugit sin självflygande taxi
Eldriven multikopter för en person

Det har nu gått lite över två år sedan det kinesiska företaget Ehang visade upp sin eldrivna sjävlflygande multikopter på CES-mässan i Las Vegas. Då ställde sig många skeptiska till företagets produkte Ehang 184 men nu har företaget släppt videoklipp på när man testflugit fordonet som i dagsläget är avsett för att autonomt transportera en passagerare kortare sträckor. Den eldrivna Ehang 184 har en kapacitet att flyga en passagerare cirka 16 kilometer på en batteriladdning och är tänkt att användas som ett flygande taxifordon i storstäder där det är tidskrävande att förflytta sig på landbacken. Ehang ska nu ha testat Ehang 184 i en mängd olika väderförhållande, bland annat en kategori 7-tyfon, och detta ska ha fungerat fint. Ehangs grundare och VD Huazhi Hu säger i ett uttalande: "What we’re doing isn’t an extreme sport, so the safety of each passenger always comes first. Now that we’ve successfully tested the Ehang 184, I’m really excited to see what the future holds for us in terms of air mobility." I filmen nedan får vi även se när man testar en ny version av Ehang 184 som har kapacitet att transportera två passagerare med en sammanlagd maxvikt på 280 kilo. Vad en Ehang kommer att kosta eller när allmänheten skulle kunna få flyga i en finns det inga uppgifter om. Det var snack om att Dubai skulle drar igång passagerartrafik med Ehang 184:s redan förra året än så länge så ser inte det ut att ha blivit fallet. Tumnagel
41.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Ehang 184 börjar flyga över Dubai i sommar
Passagerardrönaren börjar äntligen testas

Passagerardrönaren Ehang 184 visades upp under CES förra året och nu verkar enheten vara redo för att ta en flygtur eller två. Enligt Dubais motsvarighet till Transportstyrelsen kommer drönaren börja köra runt med folk med start i juli. Drönaren ska redan ha testats Dubai sedan en tid tillbaka, men från och med juli kommer drönaren köra runt med folk som vill ha skjuts och tycker bilar är lite för 2016. Dubai är inte det enda stället dessa drönaren kommer flyga runt i framtiden. Företaget håller för tillfället på att ansöka om tillstånd i Nevada för att få köra med Ehang 184 i Las Vegas, vilket betyder att vi kanske kommer få ta del av en ordentlig demonstration av passagerardrönaren under nästa CES-mässa. Tumnagel
43.3°
+
André Stray
0
2016

CES Reuters tittar på Ehang 184
Världens första passagerardrönare

I går skrev vi om världens första passagerardrönaren Ehang 184 från det kinesiska företaget Ehang. Denna drönare kan flyga runt en passagerare med 101 km/h med en maxhöjd på 3 505 meter under 23 minuters tid. Reuters tog sig en närmare titt på denna drönare och i klippet ovan kan man se när de pratar med Derrick Xiong som är en av grundarna av Ehang. Tumnagel
50.7°
+
Frode Wikesjö
0

CES Företag presenterar drönare som transporterar människor
Verkar lite farligt

Det kinesiska drönarföretaget Ehang har visat upp en drönare i jätteformat som man säger ska kunna transportera människor kortare sträckor. Ehang 184 är storleksmässigt ungefär lika stor som en jätteliten bil och försedd med fyra stycken rotorer och man säger att den ska kunna transportera en person på max 120 kilo cirka 16 kilometer på en laddning. Personen i drönaren kommer inte att styra denna själv utan allt kommer att vara förprogrammerat så det ska bara vara för passageraren att kliva in och luta sig tillbaka tills den når sin slutdestination. Vidare är den försedd med luftkonditionering, en 4G-uppkoppling samt en läslampa. Flera journalister som sett den här skapelsen på CES ställer sig än så länge lite skeptiska till det hela och Ehang visade aldrig upp när den flög utan journalisterna ska ha fått se en video som inte verkar ha imponerat alltför mycket på dem. Engadget skriver bland annat: "We were shown an early video of the 184 flying, but it wasnx27t clear whether a human was on board, and perspective seemed off. Itx27s also a bit suspicious that we were told it wasnx27t possible to see it working at the event in Vegas due to unspecified legal reasons (not even indoors or tethered). It all seems very mysterious, and wex27re not entirely sure itx27s possible, let alone advisable. " Ehang säger att man planerar att lansera Ehang 184 på marknaden redan i år och att priset kommer att landa på 200.000 - 300.000 dollar. Jag tycker idén är rätt ball men jag kommer nog inte att vara bland de första som flyger med den. Tumnagel
49.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2015

Slipp drönare över huset med NoFlyZone
Spärrlista för radiostyrda flygtyg

Tycker man inte att det är kul med quadrokoptrar och andra flygmaskiner som flyger runt över huset så finns nu tjänsten NoFlyZone där man kan registrera sin adress för att slippa drönare över sitt hem. När man registrerat sin adress på NoFlyZone skickas denna ut till quadrokoptrartillverkare som samarbetar med NoFlyZone och dessa programmerar då in adressens koordinater i sitt så kallade geostaket. Det gör att det blir omöjligt att flyga in en qudrokopter i det spärrade området. Det går bara att registrera ett område per epostadress och skulle man vilja registrera fler områden med samma epostadress så måste man bevisa att man äger dessa områden. I dagsläget är följande tillverkare anslutna till NoFlyZone: EHANG, Horizon Hobby, DroneDeploy, YUNEEC, HEXO+, PixiePath samt RCFlyMaps. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
2013
2012
2010