m

Einrides lastbil sätter rekord på Top Gears testbana
Första varvet för ett självkörande fordon här

Det är inget snabbt varv ni kommer att få bevittna här och det är inte heller det som är "rekordet". Istället handlar det om att ett självkörande fordon för första gången har tagit sig runt den klassiska sträckan. Man kör med versionen som kan toppa 80 km/h. Under helgens SpeedWeek som vi skrivit om tidigare kommer den självkörande lastbilen även att köra ett varv på Goodwood-banan, och den blir den första av sitt slag att göra det. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

Einride visar uppdaterad version av självkörande lastbilen
Kommer i fyra stycken olika versioner

Sommaren 2017 visade den svenska startupen Einride upp den självkörande eldrivna lastbilen Pod. Nu har man uppdaterat fordonet som kommer att säljas i fyra stycken olika versioner - 1 till 4. 1 är tänkt att användas i inhägnade områden där maxhastigheten är 30 km/h. 2 är av samma princip men kan även köras på allmänna vägar. 3 toppar 45 km/h och är tänkt för större vägar och nummer 4 som klarar 85 km/h ska kunna köra på motorväg. 1 och 2 går att reservera nu och leverans ska då ske någon gång nästa år. Bokningen kostar 10.000 dollar. När man väl fått sin Pod kommer 1:an kosta 18.000 dollar i månaden och 2:an 19.000 dollar. I priset ingår en frakthanteringsplattform och operatörer som både fjärrstyr och övervakar Pod:arna. 2022-2023 kommer nummer 3 och 4 att lanseras och de kommer då kosta 20.000 respektive 22.500 dollar i månaden. Båda dessa har mer avancerade sensorer vilket gör att prislappen går upp lite. Alla Pod:ar har radar, lidar och kameror som ser 360 grader. De kan laddas automatiskt och fjärrstyras. Lastkapaciteten är 15 stycken pallar och totalvikten ligger på 26 ton. Räckvidden på en laddning anges till mellan 13 och 18 mil. De första exemplaren kommer att tillverkas i Göteborg. Jämfört med konventionella alternativ ska företagen enligt Einride kunna minska sina koldioxidutsläpp med 90 procent och minska sina transportkostnader med upp till 60 procent om de använder sig av dessa. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2019

Coca-Cola testar självkörande lastbilar
Svenska Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas lager i Jordbro

Coca-Cola har tillsammans med Axfood inlett ett samarbete med det svenska företaget Einride vilket innebär att Einrides självkörande lastbilar ska testas på Coca-Colas och Axfoods logistikcenter i Jordbro utanför Stockholm. Sofie Eliasson Morsink, VD Coca-Cola European Partners Sweden, säger i en kommentar till försöket med självkörande lastbilar: "Vårt partnerskap med Einride är början på en omställning till ett mer hållbart och effektivt transportsystem som gör att vi kan minska våra utsläpp. Som ett av Sveriges ledande FMCG-företag ("Fast-Moving Consumer Goods") arbetar vi kontinuerligt med att hitta innovativa lösningar som rustar oss för framtiden. Det känns spännande att nu inleda partnerskap med innovation- och teknikbolag och kunder, för att tillsammans skapa synergier som tar oss framåt." Någon gång under nästa år är det tänkt att Einrides lastbilar ska rulla runt på Coca-Colas anläggning i Jordbro. Einride har tidigare testat sin självkörande lastbil T-Pod med logistikföretaget Schenker här i Sverige. Tumnagel
46.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu rullar Einrides självkörande lastbilar i Jönköping
Testas nu på allmänna vägar

Det svenska företaget Einride har nu tillsammans med fraktföretaget DB Schenker testat sin självkörande lastbil T-Pod på allmän väg. Einride har utvecklat den självkörande lastbilen sedan 2017 och fick tidigare i år tillstånd av Transportstyrelsen att testa det hela på allmänna vägar i Sverige. Einrides samarbete med DB Schenker presenterade man förra året och även Telia och Ericsson är med som tekniska partners i det samarbetet. Robert Falck, den före detta Volvo-mannen som nu är vd för Einride, uppgav även att man nu aktivt letar efter en samarbetspartner för att kunna skala upp produktionen av sina självkörande bilar. Falck säger till nyhetsbyrån Reuters att Einride primärt ser sig som ett mjukvaruföretag och att de därför behöver inleda ett samarbete med något företag som kan tillverka deras lastbilar. Ovan hittas ett klipp från när Einride testade T-Pod i Jönköping i veckan som gick och nedan hittas ett klipp från när man testade ekipaget i Barcelona tillsammans med Ericsson tidigare i år. Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride som kör själv utan förare får nu köra på allmän väg
Transportstyrelsen har gett tillstånd

Volvo får sedan en tid tillbaka köra med sina självkörande bilar på vissa vägsträckor i Göteborg, men en säkerhetsförare måste alltid sitta bakom ratten. Nu har svenska Einride fått tillstånd av Transportstyrelsen att köra på allmän väg med sin eldrivna lastbilsmodell T-Pod. Den kör också själv men skillnaden är att den är byggd utan hytt och därför helt och hållet saknar en förare. Det här blir första gången som Transportstyrelsen beviljar något sånt här men förvänta dig inte att se bilen passera när du sniglar dig fram på motorvägen. Lastbilen kommer endast att köras mellan DB Schenkers terminal och lager i Ljungarums industriområde i Jönköping vilket är en mycket kort sträcka. Kravet är att en operatör ska finnas i närheten och kunna stoppa bilen om något går snett. Tumnagel
51.1°
+
Bobby Green
0
2018

Einride börjar testa självkörande lastbilar i Jönköping
Tillsammans med Ericsson, Telia och DB Schenker

Det svenska företaget Einride har nu börjat testa sin förarlösa och eldrivna lastbil T-pod tillsammans med fraktföretaget DB Schenker, Telia och Ericsson skriver Telia ett pressmeddelande. Bilarna testas på DB Schenkers lagerområde i Jönköping och bilarna är uppkopplade mot nätet med hjälp av 5G-teknik från Ericsson. Telia står för själva uppkopplingen till mobilnätet vilket egentligen är ett 4G-nät som förstärkts med 5G-teknik. Einrides grundare och vd Robert Falck säger i pressmeddelandet: "Einrides mål är att leda en hållbar transformation av godstransportsektorn. Och medan vi gör detta måste säkerhet förbli vår högsta prioritering. 5G erbjuder den uppkoppling och driftsäkerhet som krävs för att på ett säkert sätt kunna lansera T-podden på allmänna vägar, vilket i sin tur kommer att reducera koldioxidutsläpp och helt eliminera utsläpp av kväveoxider." Telia planerar att lansera 5G-nät kommersiellt i Sverige någon gång under 2020. Tumnagel
46.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Einride presenterar en eldriven och självkörande timmerbil
Det här är T-log

Vi har tidigare skrivit om det svenska företaget Einride som för ett år sedan visade upp en eldriven lastbil utan förarhytt som kunde köra själv. Den kallades för T-pod. Idag på Goodwood Festival of Speed visar man en vidareutveckling av produkten - T-log. Det är en timmerbil som ska vara 50 procent starkare än T-pod och speciellt framtagen för att kunna ta sig fram i skogen. Under skalet finns bland annat Nvidia Drive och lastbilen ska vara självkörande i nivå 4. Batterikapaciteten ska vara på 300 kWh och räckvidden på en laddning anges till 20 mil. Lastkapaciteten ligger på 16 ton. Robert Falck som är vd för Einride säger följande: "Einride försöker hela tiden tänja gränserna för vilka uppgifter elektriska, automatiserade fordon kan ta sig an och för vilka miljöer de kan verka i – för att driva på en omställning till miljövänliga transporter. Med T-logen ger vi oss ut på outforskat område – en krävande, men massiv, oexploaterad marknad för eldrift och självkörande. I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020." Den 5-7 november kommer T-log att ställas ut på Logistik & Transportmässan i Göteborg. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Svenska Einride T-pod släpps i höst
Självkörande lastbil med hjärna från Nvidia

Inom kort kommer antagligen de som är ute och kör bil på den svenska västkusten stöta på Einrides självkörande lastbilar T-Pod rapporterar TechCrunch. T-Pod är självkörande och eldrivna lastbilar som kan rulla cirka 200 kilometer på en batteriladdning. I lastbilen sitter bland annat teknik från Nvidia som ska hjälpa den autonoma lastbilen att ta sig fram säkert på vägarna. Det finns även möjlighet att fjärrstyra T-Pod om man skulle föredra det framför att låta lastbilen ta sig fram för egen maskin. Varje T-Pod har en lastkapacitet på 15 pallar med gods. I höst planerar Einride att börja köra varor med T-Pod mellan Göteborg och Helsingborg. Initialt är det tänkt att 200 stycken T-Pods ska sköta dessa leveranser. Huruvida företaget faktiskt har fått tillstånd att göra det framgår inte. Tumnagel
44.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Lidl börjar med självkörande transporter
Med T-poddar från Einride

Lidl har uppget att de kommer att börja testa att transportera varor till sina butiker i självkörande ellastbilar från och med kvartal tre nästa år. Det handlar om den självkörande ellastbilen T-Pod som utvecklats av det svenska företaget Einride. T-poden är en cirka sju meter lång lastbil som ska kunna transportera 15 stycken standardlastpallar med varor. Den har en batterikapacitet på 200 kWh och ska kunna köra cirka 200 kilometer på en laddning batterier. Johannes Fieber, VD på Lidl Sverige, kommenterar satsningen på förarlösa transporter i ett pressmeddelande: "Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter." Tumnagel
50.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Svenska Einride visar självkörande lastbil
Prototyp utan förarhytt

Det svenska företaget Einride visar nu upp den självkörande eldrivna lastbilsprototypen T-Pod. Det handlar inte om en traditionell lastbil som man monterat nya prylar i utan här har man tänkt om helt - bland annat genom att plocka bort förarhytten. Detta gör att lastutrymmet kan maximeras och enligt uppgift ska lastbilen kunna ta 15 stycken pallar med gods trots att den bara är sju meter lång. Den ska som sagt klara av att köra själv, i alla fall på motorvägen. Kör man på mindre vägar där det är lite sämre med plats ska man kunna fjärrstyra den. Batteripacket är på 200 kWh och räckvidden anges till 20 mil. Einride planerar att ha en flotta med 200 stycken T-Pods ute på vägarna redan 2020. Inledningsvis ska man köra mellan Göteborg och Helsingborg. Tumnagel
55.7°
+
Bobby Green
0