m

Tesla levererade över 200.000 bilar under årets andra kvartal
Gjorde även en vinst på över en miljard dollar

Igår presenterade Tesla resultatet för året andra kvartal och företaget ser nu ut att gå bättre än någonsin förut. Under kvartalet levererade Tesla 201.250 bilar vilket var en ökning med 150 procent jämfört med samma period förra året. Det innebar även att Tesla kunde räkna in en vinst på 1,1 miljarder dollar för kvartalet, något som man man aldrig gjort tidigare under ett kvartal. Under presentationen av årets kvartalsrapport meddelade Tesla att man under kvartalet även byggt cirka 1000 nya laddstationer till sitt SuperCharger-nätverk. Tumnagel
31.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audi visar upp Audi RS Q e-tron
Hoppas hybridbilen ska vinna Dakar-rallyt nästa år

Audi har visat upp ett nytt koncept på en offroad-racer som man hoppas ska kunna röna framgångar i framtida offroad-tävlingar. Man kallar konceptet för Audi RS Q e-tron och det handlar om en hybridbil. Att Audi inte valde att köra helt elektriskt berodde på de långa körsträckorna som kan förekomma i vissa offroad-lopp. Audi skriver i en pressrelease om drivsystemet på RS Q e-tron: "Audi selected a hybrid drivetrain instead of going all-electric because Dakar stages can be up to 500 miles long before detours and other unexpected events are factored in. Finding a charging station in the Saudi Arabian desert is easier said than done, and waiting for an electric car to charge isnx27t ideal in a race where every split second is important. The system relies on a TFSI engine sourced from the firmx27s now-shuttered DTM touring car program and set up to charge the 50-kilowatt-hour battery pack on-the-go. It operates between 4,500 and 6,000 rpm." Audi planerar att delta i lite olika offroad-lopp redan i år men målet är att man ska ställa upp och kanske vinna i nästa års Dakar-rally, ett race som drar igång 2 januari 2022. Tumnagel
41.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det ser inte lovande ut för kombin
Volvo gör superresultat - men V-modellerna säljer dåligt

Det har varit suv-fest de senaste åren och eftersom det är det segment som säljer bäst så blir de allra flesta nya elbilar i det formatet. Och varje gång vi skriver om en ny suv så finns det ett gäng bland kommentarerna som skriker att tillverkarna ska satsa på kombis, för det är ju det "som alla vill ha". Tydligen inte, i alla fall inte stora kombins, för V90 säljer sämst i Volvos utbud. När Volvo nu har släppt rapporten för första halvåret 2021 så ökar alla modeller i försäljning utom V60 (-0,2%) och V90 (-5,6%). Nu är dessa siffror jämförda med första halvåret 2020 då pandemin kickade in med full kraft, så i andel av Volvos försäljning ser det ännu värre ut. Backar vi bara till 2018 så stod V-modellerna för en rejäl del av försäljningen, men nu för tiden är det XC-modellerna som stor för den stora delen. V-modellerna säljer nu för tiden även sämre än S-modellerna. Anledningen till det är så klart att USA och Kina har ökat för Volvo och där är det SUV som gäller, i USA har Volvo till och med slutat sälja V90. Men även här i Sverige är det segt för kombin. Visst säljer V60 bäst med drygt 10.000 sålda bilar och tillsammans med V90 blir det drygt 14.000 bilar. Vi räknar med S-bilarna här eftersom de är så få i Sverige. Men räknar vi ihop XC-modellerna så landar vi på drygt 17.000 bilar och inte ens här vinner alltså kombin. Tittar vi på Volvos resultat för halvåret så landar det på en vinst på 13 miljarder vilket är rekord. 25 procent av bilarna man sålde var Recharge-modeller och alltså laddbara. I Europa var siffran 41 procent. Tumnagel
28.1°
+
Roger Åberg
0

Tesla kommer sannolikt börja acceptera Bitcoin igen
Oklart när dock

I samband med en bitcoinkonferens denna vecka meddelade Tesla-grundaren Elon Musk att Tesla med största sannolikhet kommer börja acceptera bitcoin igen om man vill köpa en tesla med den digitala valutan. Tidigare i år så försvann möjligheten eftersom det gick åt så pass mycket fossila bränslen för att bryta kryptovalutan. Men eftersom Elon nu anser att mycket mer mot förnybar energi används för att bryta Bitcoin känner han att det är moraliskt försvarbart att acceptera Bitcoin igen som betalningsmetod. Tumnagel
30.1°
+
Frode Wikesjö
0

Elbilar är miljövänligare än fossildrivna bilar
66–69 procent bättre under sin livstid

Något man ibland kan höra från vissa är att elbilar släpper ut mer eller lika mycket växthusgaser totalt än en fossildriven bil, beroende på om bilen drivs med förnybar energi eller inte. En ny studie menar nu att detta inte stämmer. Detta ska gälla oavsett om bilen exempelvis körs och laddas i Europa, som har relativt stor andel förnybar energi, eller Indien som främst förlitar sig på kolkraft. Enligt studien ska utsläppen för en elbil i Europa jämfört med en fossildiven bil vara 66–69 procent lägre under bilens livstid, i USA 60–68 procent, i Kina 37–45 procent och i Indien 19–34 procent. Georg Bieke, forskare hos det icke-vinstdrivande International Council on Clean Transportation (ICCT), som bedrivit studien säger: We have a lot of lobby work from parts of the automotive industry saying that electric vehicles are not that much better if you take into account the electricity production and the battery production. We wanted to look into this and see whether these arguments are true... Studien har beräknat hur stora utsläppen är för mellanstora elbilar som registrerats 2021 i antingen Indien, USA, Kina eller Europa. Dessa länder ska utgöra 70% av alla nyregistrerade bilar globalt. De ska även representera försäljningen av bilmodeller i andra länder. Studien räknar också med att bilarna kommer att användas i 18 år. Tumnagel
66.2°
+
Hugo Engström
0

VW-gruppen börjar få igång elbilsleveranserna
Är, som grupp, halvvägs till Tesla

Bilbranschen har under många år förklarat för Tesla att det är svårt att bygga stora mängder bilar, men det verkar bevisligen vara väldigt svårt för bilbranschen att bygga stora mängder elbilar. Nu börjar man i alla fall komma igång. Eller en del börjar komma igång. VW-gruppen har berättat hur det gick under första halvåret i år och där berättade man att det hade levererats 170.939 elbilar. Men siffrorna har en starkt uppåtgående kurva. Under det första kvartalet levererades 59.948 bilar och under det andra 110.991, så det rör på sig. Detta är alltså för hela gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat, Cupra, Porsche etc) och alla märkena ligger nu på ungefär halva takten mot Tesla som förra kvartalet levererade 200.000 bilar. Så en bra bit kvar innan man ens som grupp slår Tesla alltså, men samtidigt så hann varken Skoda eller Audi få ut sin Enyaq och Q4 i större upplagor innan sista juni, så nästa kvartal lär vara ännu högre. Topplistan över sålda elbilar inom gruppen ser ut så här: 1. Volkswagen ID.4 (37.292 bilar) 2. Volkswagen ID.3 (31.177 bilar) 3. Audi e-tron (25.794 bilar) 4. Porsche Taycan (19.822 bilar) 5. Volkswagen e-up! (17.890 bilar) I Sverige ser topplistan över sålda elbilar för samma period ut som nedan (källa Bil Sweden). Tumnagel
41.1°
+
Roger Åberg
0

Tredjepartsladdar...misären
Teslas Supercharger är fortfarande en stor del av bilvalet

Det här med att ladda elbilar är ständigt på tapeten och Teslaförare pratar ofta gott om detta som en av de viktigare anledningarna till att välja just Tesla. Själv snabbladdar jag väldigt sällan och har inte riktigt tyckt att det varit ett viktigt argument i takt med att snabbladdarna byggts ut mer och mer. Men efter de senaste 10 dagarna flängandes runt i Stockholm och en tur till Öland, där ditresan inte gick via europavägar, så har jag fått smaka på hur det är att ladda på annat än Teslas Superchargers, och det blev minst sagt jobbigare än jag föreställde mig. Laddförsök #1 - Koppla alltid in kabeln Efter en tur med släp till sommarstugan i härligt svenskt sommarregn så orkade jag inte stå i regnet för att följa min sedvanliga ABC-rutin (Always Be Charging) och ta fram typ 2-kabeln från frunken och koppla in i laddboxen så bilen fick stå parkerad utan att ladda. Tumnagel
60.5°
+
Rasmus Åberg
0

Tesla ska öppna upp sitt Supercharger-nätverk
Så att även andra bilar ska kunna använda Teslas batteriladdare

Teslas vd Elon Musk uppgav igår på Twitter att Teslas så kallade Supercharger-nätverk av elbilsladdare kommer att öppna upp för elbilar från andra biltillverkare innan årets slut. Musk uppgav redan förra året att andra biltillverkare hade visat intresse för att låta sina kunder ladda elbilar via Teslas Supercharger. Exakt vilka biltillverkare det handlar om finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tesla uppger att man har runt 25.000 Supercharger-laddningsstationer runt om i världen. Vilka av dessa som initialt kommer att öppna upp för fordon från andra biltillverkare finns det heller inga uppgifter om för tillfället. Tumnagel
60.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Finska Valmet Automotive ska börja bygga Lightyear One
Vid fabriken i Nystad

Valmet Automotives fabrik i finska Nystad ska snart börja tillverka elbilen Lightyear One som har tagits fram av det nederländska start up-företaget Lightyear. Dessa bilar har solceller på hela ovansida som ska kunna generera upp till 1,2 mil extra per timme. Lightyears Lex Hoefsloot säger i ett pressmeddelande att de hittat en utmärkt samarbetspartner för att tillverka deras bilar med Valmet Automotive då de har tillverkat elbilar i över tio års tid. Tydligen ska de också dela samma och en liknande företagskultur vilket ju brukar underlätta samarbeten. När de första modellerna av Lightyear One kommer rulla ut ur fabriken återstår dock att se. Men om alla papper skrivs på rätt så kommer de första bilarna börja tillverkas där under första halvåret 2022. Lightyear har lyckats köra dryga 700 km på en enda laddning med sin prototypmodell. Tumnagel
42.6°
+
Frode Wikesjö
0

Hej Hugo!
Nytt ansikte på Feber

Det var riktigt länge sedan det var ett nytt ansikte här på Feber, men nu är det dags! Vakna personer har sett att det har dykt upp en ny skribent den senaste tiden vid namn Hugo. Tanken är att han ska dyka upp här då och då, inte som gubben i lådan men väl när vi behöver lite hjälp. Hej Hugo! Vem är du? Jag heter Hugo Engström och har precis tagit examen från informationsdesignprogrammet med inriktning textdesign på Mälardalens högskola. Jag har ett brinnande intresse för all form av design, teknikprylar och elbilar. Du är ny på Feber, men är Feber något nytt för dig? Det är det verkligen inte! Mitt första minne av Feber är faktiskt från YouTube, där jag kollade på er hands-on av den första iPaden när den kom. Jag var elva år då. Sedan halkade jag in på själva sajten och har varit helt fast sedan dess. Tror inte en vecka gått utan att jag inte varit in och läst. Vilka ämnen tycker du att vi har missat på Feber och nu kommer att skriva om när du får chansen? Jag har inget svar på det på rak arm men jag vill att Feber ska vara en plats man kan komma för att tänka på något annat än alla hemskheter man läser om nästan varje dag. Det känns jättekul att få vara med och bidra med något som gör läsarna glada! Tumnagel
69.7°
+
Roger Åberg
0

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
21kg
+
Wille Wilhelmsson

Voi-chef vill göra om våra städer
Jag med, men det är också dags att Voi tar ansvar

I en uppmärksammad intervju i DN pratar Vois VD Fredrik Hjelm om att våra städer måste göras om. När artikeln har delats har vinkeln som används varit att det är för att deras elsparkcyklar ska få plats, Omnis rubrik är till exempel Voi: Anpassa städerna efter våra elsparkcyklar. Och ja, Fredrik och Voi vill att städerna ska förändras men inte enbart för att deras elsparkcyklar ska få plats. Tumnagel
23.3°
+
Roger Åberg
0

Tibber börjar använda solenergi smartare
När du ska ladda bilen

Tibber har länge sett till att du laddar din elbil då det är billigast. Om du säger till att den ska vara fullt laddad klockan 09.00 i morgon så ser man helt enkelt till att fylla bilen med el när det är som billigast. Nu släpper man även en uppdatering för de som har solceller med stöd för Tibber. Det hela går ut på att man helt enkelt laddar bilen med den egna solenergin när man vet att det kommer att finnas mer energi att tillgå än vad man gör av med. Man håller nämligen koll på förbrukningen och vet hur du vanligen beter dig. Samtidigt håller man koll på vädret och synkar det med data från solcellerna så att man på så sätt kan gissa hur mycket energi som solcellerna kommer att producera. Sedan ser man till att bilen laddas vid rätt tillfälle. Det här betyder så klart att bilen måste vara hemma, så inget för dig som tar bilen till jobbet varje dag. Men ändå en trevlig lösning för semester och helger och sånt! Tumnagel
47.3°
+
Roger Åberg
0

Polestars CEO gästar Decoder
Pratar bland annat om förhållandet med Volvo

Decoder är en podcast med Nilay Patel. Chefsredaktör på The Verge. I podcasten intervjuar han olika ledare och politiska beslutsfattare. Nya avsnitt kommer varje tisdag och dagens avsnitt är med ingen mindre än Thomas Ingenlath, CEO på Polestar. De diskuterar bland annat varför deras första bil var en hybrid och inte en ren elbil, vilket sorts företag de vill vara, vad som gör ett bilföretag just ett bilföretag och deras förhållande med Volvo. Samtidigt annonserade Volvo att man utökat sitt aktieinnehav i Polestar till 49,5%. Volvo hade tidigare ett aktieinnehav på 50%, men det späddes ut vid en nyemission. Det är okänt hur stor andelen var efter nyemissionen. Tumnagel
38.0°
+
Hugo Engström
0

Chris Harris om att fransmännen kan vara på gång
Tyska biltillverkare däremot...

Att höra Chris Harris tycka till om saker är blandad kompott tycker jag. Den här gången pratar han om Renault 5 och att fransmännen kanske är på gång och jag hoppas att han har rätt. För i elbilens värld, när tekniken börjar komma på plats, kommer allt att handla om vad man gör ovanför basen. Och där kan de kreativa fransmännen kanske lyckas igen. Jag hoppas att han har rätt och att knäppt blir coolt. Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

En första titt på Audis kommande koncept
Nu blir bilen ett vardagsrum

När man designar en bil vill man ha långa linjer, stora hjul och lite överhäng. Detta har förbränningsmotorn i alla år hindrat, men nu är det dags för nya plattformar med rena elbilar som bjuder på mer frihet för designers. Det är utifrån detta som Audis tre kommande koncept kommer att byggas. Först ut av koncepten är Sky Sphere som visas på Monterey Car Week i augusti. I september kommer konceptet Grand Sphere, som vi får se lite bilder från här. Som ni märker är fokus på interiören och i en värld av el och autonom körning kan man göra väldigt trevliga utrymmen, i alla fall i lyxbilsklassen. Även om det här är koncept så känns hela branschen spännande just nu med många som försöker tänka utanför de gamla "måstena". Framtiden verkar trevlig att färdas i! Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Bara laddbart hos delningstjänsten M
Men först från nästa år

Bildelningstjänsten M meddelar nu att från nästa år så kommer man bara att ha laddbara bilar i sin tjänst. I dag är den siffran 30 procent, men i vår ska det alltså vara 100 procent. M säger att det är en praktisk utmaning eftersom det kräver en infrastruktur för laddning. – Vi vet att våra kunder gärna vill gå över till att köra eldrivna bilar, men laddinfrastrukturen måste förbättras för att få upp farten. Här måste beslutsfattare, stadsutvecklare och företag som M samarbeta för att skapa gynnsamma laddmöjligheter som sätter fart på övergången till bildelning med eldrivna fordon, säger Steinar Danielsen, ansvarig för hållbarhet vid Volvo Car Mobility. En av Mx27s konkurrenter Aimo har rullat 300 elbilar i Stockholm de senaste tre åren så det verkar helt klart vara görbart, men eftersom Ms tjänst fokuserar på längre resor än Aimo duger det inte att deras bilar har 22 procent laddning när kunden hämtar bilen vilket gör det hela lite klurigare. Tumnagel
40.9°
+
Roger Åberg
0

Opel kommer att ge oss en ny Manta
Satsar på att bli 100% elektriska 2028

Opel har kanske inte varit det credigaste märket men nu satsar man på ledorden Young, Green och Global. Det betyder bland annat att man 2024 kommer att erbjuda någon form av elektrifiering i alla modeller man säljer och 2028 kommer hela utbudet att vara 100% el. Det betyder också att man ska försöka inta Kina och kommer göra så med enbart elbilar. Runt 2025 kommer man även att släppa en ny version av Manta, den klassiska bilen. Men ni som hoppas på en retromod-version av klassikern får glömma det, inte så mycket är kvar av originalet. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

BMW släpper elscootern CE 04
Med snabbladdning och smarta lösningar

2017 visade BMW upp Concept Link förra året Definition CE 04. Nu är det äntligen dags för produktionsvarianten som får namnet CE 04. Det handlar om en eldriven scooter som kommer i en lätt och en tung version. Den lätta har 11 kW (15 hästar) och maximalt 23 kW (31 hästar) medan den tunga har 15 kW (20 hästar) och maximalt 31 kW (42 hästar). Båda har en toppfart på 120 km/h. Batteriet är på 8,9 kWh och det ska räcka till 13 mil. 11 kW-versionen ska konstigt nog komma kortare sträcka, 10 mil. Batteriet använder samma batteriteknik som nya iX och motorn är av samma typ som finns i BMWs hybrider. Även laddningen hämtar inspiration från bilvärlden. Stoppar man i en vanlig kontakt så tar det 4 timmar och 20 minuter från 0 till 100 procent. Men med en snabbladdare (tillval) så går det på bara 1 timme och 40 minuter. Att ladda från 20 till 80 procent ska ta 45 minuter med snabbladdaren. Snabbladdar man så gör man det från en laddbox med en Mode 3-kabel. Perfekt om du också har en elbil hemma! Fyra olika körlägen finns, Eco, Rain, Road och Dynamic. ASC (Automatic Stability Control) är standard och DTC (Dynamic Traction Control) är tillval. ABS är standard och ABS Pro är tillval. Scootern har en skärm på 10,25 tum där man kan se navigation och sånt. Lamporna är så klart LED. Hjälmen går att placera i ett fack under sätet. Mobilen kan du stoppa i ett speciellt fack och ladda med USB-C. Prislappen ligger på 132.295 kronor och färgerna som finns är grå och vit. Tumnagel
41.2°
+
Roger Åberg
0

Tre konceptbilar på gång från Audi
I samma stil som Audi A6 e-tron?

I en Linkedin-post så har en Audi-anställd vid namn Benjamin Honal visat upp den här bilden. Det handlar om tre kommande koncept från märket. Elbilar ser och fungerar (än så länge) mycket som fossilbilar men då och då dyker det upp nya varianter, speciellt i konceptform, och det här verkar vara tre sådana. Den första kallas för Sky Sphere och verkar vara en riktig grand turismo, lite som Maybach-konceptet. Det andra är Grand Sphere och här luktar det lite crossover tyvärr, men med en grandiosare stil. Urban Sphere är nästan lite minibuss, men även här får vi hoppas att det blir vackert. Alla tre har lite känsla från Audi A6 e-tron som ju är larvigt vacker, så jag har stora förhoppningar. Tumnagel
37.3°
+
Roger Åberg
0

Sverige snart om Norge i antal sålda laddbara bilar?
Skillnaden minskade rejält i juni

Norge är, med rätta, ett land som är känt för att köpa elbilar. Men vi i Sverige är faktiskt på väg att komma ikapp. Under första halvan av 2021 så köpte tre av fyra privata bilköpare en bil som går att ladda. Men på företags- och leasingsidan, där skatterna inte är lika hårda på fossilbilar, ser det annorlunda ut. Där är "endast" 37,3 procent av bilarna laddbara. Totalt var 57,3 procent av bilarna som såldes laddbara. Norska elbilsföreningen säger nu att man tycker att regeringen ska täppa till dessa hål. De senaste månaderna har försäljningen av elbilar ökat starkt i Sverige, främst för att alternativen har blivit fler. I juni slogs det rekord och 49,4 procent av de sålda bilarna var laddbara. En bit efter Norge alltså, men inte så långt. Om det fortsätter får framtiden avgöra, anledningen till de höga siffrorna var att MG började säljas sin billiga elbil. Tumnagel
46.5°
+
Roger Åberg
0

Volvo släpper billigare variant av XC40
Prislapp: 529.900 kronor

Både Polestar och Volvo har bara haft dyra versioner av sina elbilar, men för ett tag sedan kom Polestar med en billigare variant av sin Polestar 2. Nu gör Volvo samma sak med XC40, men man kommer inte ner under halvmiljonen som Polestar gjorde. För att spara pengar har man bara en elmotor i den nya versionen, som då driver på framhjulen. Denna version kommer att kallas XC40 Recharge och versionen med två motorer och fyrhjulsdrift kallas för XC40 Recharge Twin. XC40 Recharge kommer att ha 231 hästar och ett batteri på 69 kWh. Räckvidden sägs vara 40 mil enligt WLTP och 10-80 procent ska laddas på 32 minuter. Grundpriset ligger på 529.900 kronor. Då får man Core-utrustning och en motor. Plus kostar 25.000 kronor och då får man elbaklucka, nyckellöst låssystem, LED-strålkastare, elmanövrerat säte och värmepump. Detta vill man ha. Pro kostar 50.000 kronor och innehåller Plus men även Harman kardon-ljud och 360-kamera. Vill man ha två motorer, fyrhjulsdrift och högre effekt får man lägga till 120.000 kronor. Med Pro-paketet landar man på 699.900 kronor. Bilen kostar 5290 kronor per månad med 36 månaders bindningstid och 6590 kronor med tre månaders uppsägningstid. Tumnagel
34.1°
+
Roger Åberg
0

Trafikmagasinet kör eldriven Volvo 1992
Framtiden redan då

I förra veckan så presenterade Volvo nya Volvo Concept Recharge. Det konceptet visar hur Volvos elbilar kommer att se ut från 2022 och framåt. 30 år tidigare så presenterade Volvo sitt Environmental Concept Car, eller ECC. Till formen känner vi igen bilen som 1998 blev S80, men under ytan fanns ny teknik som är rätt het i dag. Bilen var nämligen en elbil som hade ett gäng batterier så att man kunde köra den som en ren elbil. Christer Glenning påstår att bilen kommer nio mil på en laddning, men wiki-sidan påstår 90 miles, alltså 14,5 mil. Rätt ok räckvidd ändå, för tiden och med tanke på att batteritekniken inte var så modern. Elmotorn levererade 95 hästar och man fick inte ut så mycket kraft ur batterierna så det tog 23 sekunder till 100. Men bilen hade inte bara en elmotor utan även en turbinmotor som kunde ladda batterierna under gång. Med denna igång tog det bara 12,5 sekunder till 100. Det fanns även ett hybridläge som gjorde att turbinmotorn slogs på och av automatiskt. Bilen var som sagt designmässigt en titt in i framtiden med det som blev S80. Även på insidan var detta sant, där känns mycket igen. Tumnagel
57.5°
+
Roger Åberg
0

Rimac och Bugatti går ihop
Kommer att ledas av Mate Rimac

Rimac är ett litet bolag som gör elbilar, eller det var ett litet bolag. Det har gått fort de senaste åren och nu har man slagits ihop med Bugatti. Japp, det Bugatti. Bolaget har ägts av Volkswagen Group som i sin tur ägs av holdingbolaget Porsche SE. Porsche SE äger alltså Volkswagen Group, eller stora delar av det i alla fall, som i sin tur äger Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som är bolaget som vi till vardags förknippar med Porsche. Porsche äger tillsammans med Hyundai, grundaren Mate Rimac och ett gäng till Rimac Group. Rimac Group kommer från och med nu äga 55 procent av Bugatti Rimac där Porsche är 45 procent av bolaget. Porsche äger alltså Bugatti Rimac från två håll. Bugatti Rimac äger i sin tur Bugatti Automobiles och Rimac Automobili som är de två bolagen som gör bilarna med Bugatti- och Rimac-loggor. Rimac Group äger även Rimac Technologies som utvecklar batterier, elmotorer, infotainmentsystem och annat åt andra tillverkare. Några av dessa är Porsche, Hyundai och Kia, Koenigsegg, Aston Martin och Pininfarina. Bugatti och Rimac kommer att fortsätta som två märken men kommer så klart att dela mycket teknik. Rimac kommer att bygga ett nytt campus utanför Zagreb med 2500 anställda. Där kommer Rimacs bilar att byggas, men man kommer även att bygga e-axlar, batterier och annat som kommer att hitta in i Bugattis. Detta är så klart intressant, inte bara för bilmärkena Bugatti och Rimac utan också för Porsche, Audi, Volkswagen-gruppen och andra delar av branschen. Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

Nu börjar Volkswagen med uppdateringar via internet
Äntligen!

Tesla har kört med uppdatering OTA (over the air) hur länge som helst, men hos de större tillverkarna har det gått långsamt. När Volkswagen började med en helt ny plattform för sina elbilar fanns ambitionen där, men man har helt enkelt inte hunnit med att fixa detta. Som ni kanske kommer ihåg så stod det tusentals färdiga ID.3 parkerade i Tyskland förra året i väntan på leverans, detta eftersom mjukvaran inte var färdig och man fick helt enkelt prioritera. Men nu börjar man komma ikapp och i juli är det dags för att börja uppdatera äldre bilar till en ID.Software2.3 som sedan kommer att kunna uppdateras över internet. Planen är att skicka ut en ny uppdatering var tolfte vecka. När det finns en tillgänglig så kommer det att dyka upp en fråga när man stänger av bilen om man vill uppdatera. Det tar ett tag, så inget man ska göra medan man köper en korv kanske utan låta stå över natten. Först i ledet att få uppdateringen är de som köpte ID.3 1st edition. Sedan kommer övriga ID.3, ID.4 och ID.4 GTX att få uppdateringarna. Uppdateringen som gör så att man kan uppdatera via internet, den lär inte komma via internet utan man lär behöva åka till verkstaden en sväng. Tumnagel
47.0°
+
Roger Åberg
0

Cool vätgasbil har börjat testas
500 hästar, 100 mils räckvidd

Det dyker upp konstiga elbilskoncept från små firmor typ varje månad nu för tiden. Men vätgas är desto ovanliga. Det franska företaget Hopium har ett coolt koncept på gång som de kallar för Machina och nu har man börjat testa det på riktigt. Räckvidden ska vara 100 mil och kraften ligga på 500 hästar, så det hela är intressant rent tekniskt. Och så verkar den ju var väldigt vacker! Om det blir något av den återstår att se. Tumnagel
45.0°
+
Roger Åberg
0

Audis elbilar ska säljas direkt till konsument
Lär vara slut på prutning

Trenden bland tillverkarna är tydlig, men vill äga kunden och då är återförsäljare i vägen. Både tillverkare och köpare verkar också vara trötta på att hålla på att pruta utan ett tydligt pris är fina saker, speciellt i dessa tider av privatleasing. Så nu har även Audi bestämt att man ska runda återförsäljarna. Från 2023 ska alla elbilar från märket säljas direkt till kund. Folk gör sin fönstershopping online och i allt större mängd vill de också göra köpet där och inte tvingas till en återförsäljare. Tumnagel
50.7°
+
Roger Åberg
0

Polestar och Volvo bjuder på laddning i sommar
För att du ska provköra deras bilar

Tanken med Polestar var att märket skulle göras sig lite fria från Volvo, men det verkar gå så där med det. Man kommer att tillverka Polestar 3 i samma fabrik som Volvos efterföljare till XC90 och man gör en hel massa aktiviteter tillsammans. Under sommaren så öppnar man en tillfällig station för snabbladdning där elbilskunder kan komma och ladda sin bil gratis. Stationen ligger i Mjölby och där erbjuder man sex laddare med 150 kW effekt. Stationen öppnar 8 juli och kommer att ha öppet under juli, augusti och september. Men Volvo och Polestar vill inte bara vara snälla, självklart passar man på att sälja lite. På plats kan man provköra Volvo XC40 och Polestar 2. Man kan dessutom kolla in kommande C40. Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0

Renault Zoe läggs ner 2024
Ersätts av andra modeller

I går skrev vi att Renault storsatsar på elektriskt, sju egna modeller är på gång och tre hos koncernsyskon. Hittills har modellen Zoe varit en stor del av märkets elektriska satsning och man kan tro att den skulle vara viktig även i framtiden. Istället berättar Renault att modellen läggs ner 2024. Anledningen är att man skapat en ny plattform för elbilar som man kallar för CMF-BEV. Denna gör att kostnaderna för att bygga en elbil minskar med 33 procent jämfört med i dag, vilket så klart är grymt. Man kommer att släppa en helt ny version av klassikern Renault 5 och det kanske även kommer en Renault 4-variant. Men när nya, roligare och billigare bilar får helt enkelt Zoe svårt att finnas till. Istället för att bygga en ny Zoe på den nya plattformen väljer man alltså att göra nytt och roligare. Vilket jag kan förstå. Tumnagel
41.7°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida