10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Genesis rullar ut eldriven version av GV70 Har 800-voltsteknik För ett år sedan visade Genesis den kompakta crossovern GV70. Nu presenteras den i ett helt eldrivet utförande och blir därmed Genesis tredje elbil efter GV60 och den eldrivna versionen av G80. Under skalet på den här hittar vi dubbla elmotorer som tillsammans genererar 489 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det ska vara tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Vad batteripacket bjuder på för specifikationer får vi tyvärr inte reda på nu utan det enda man säger är att bilen använder sig av samma 400V/800V-teknik som sitter i GV60 och syskonet Hyundai Ioniq 5. Man ska därför kunna snabbladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter om man har en laddare på 350 kW. Räckvidden för GV70 ska ligga på runt 40 mil. Vehicle to Load-funktion finns och denna har en effekt på 3,6 kW. Utseendemässigt skiljer sig eldrivna GV70 mot vanliga genom en annan grill med dold laddlucka i sig och att den saknar avgasrör. Insidan får paddlar bakom ratten och med dessa bestämmer man hur mycket regenerering man vill ha. Det finns även en Boost-knapp på ratten som kan ge en snabb extra knuff. Man ska också ha använt sig av fler miljövänliga material i kupén. När lansering sker och vad prislappen då blir återstår att se. Tumnagel
38.5°
0
Liten Aston Martin DB5 i No Time To Die-version Blir din för 123.000 dollar The Little Car Company presenterar nu en Aston Martin DB5 Junior i No Time To Die-version. Det här är alltså en bil för barn men detaljerna, kvaliteten och bygget överlag osar vuxendagis. Så även prislappen som ligger på 123.000 dollar. Men då får man också miniguns i strålkastarna, möjligheten att skicka ut en rökridå och mest street cred i hela lekparken. Som tur är får även en vuxen plats i den och eftersom den lilla eldrivna kärran toppar 72 km/h skulle man ju kunna ta den ner till korvkiosken med kromad armbåge. Tumnagel
41.3°
0
Volkswagen visar lilla ID. LIFE Elbil som ska kosta från 20.000 euro Ytterligare en medlem i ID-familjen gör entré och det är ID. LIFE. Den här ska lanseras 2025 och är tänkt att locka yngre köpare som bränner runt i stan. Men unga kanske inte alltid har så mycket pengar så därför ska den kosta runt 20.000 euro när den väl lanseras. Såklart en slant det också, men i alla fall i det lägre segmentet när det kommer till elbilar. Under skalet på konceptet sitter det en elmotor fram som ger 234 hästar. Det ska räcka för att ta bilen från 0-100 km/h på 6,9 sekunder. Batteripacket är på 57 kWh och ska ge en räckvidd på 40 mil. På insidan ska man kunna fälla framstolarna och därefter antingen spela spel eller titta på film på en stor projektorduk. Alla material i bilen är naturliga och tillverkade av återvunnet material. Exempelvis är det avtagbara textiltaket helt gjort av återvunna PET-flaskor. Tumnagel
50.7°
0
Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
29.1°
0
Lexus nya elbil ska presenteras den 30 mars Här får vi se lite mer av den Nu får vi reda på att Lexus kommer att visa upp deras nya eldrivna konceptbil nästa vecka den 30 mars. Vi vet inte vad bilen kallas än men det nya klippet här ovan visar att det handlar om en slank crossover av något slag. Enligt Lexus är det här en förhandsvisning på nästa generation av modeller från tillverkaren. Tumnagel
37.4°
0
Smygtitt på Volkswagen Project Trinity Den eldrivna sedanen lanseras 2026 I slutet av januari skrev vi om Volkswagens Project Trinity första gången. Det handlar om en stor eldriven sedan som kommer bli ett nytt flaggskepp som ska sätta en ny standard när det gäller räckvidd, laddningshastighet, digitalisering och autonom körning. Nu får vi ytterligare en smygtitt på modellen i form av bilden ovan, men den ska inte lanseras förrän om fem år. Mer om hur Volkswagen tänker inför framtiden kan ni läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
37.1°
0
Volkswagen funderar på ID.3 som cabriolet Skulle ni vilja ha en sådan? Nu sägs det att Volkswagen har planer på att lansera elbilen ID.3 som cabriolet, men de vill veta om folket vill ha en sådan version först. Därför har följande två skisser skickats ut för att se hur responsen blir. Ralf Brandstätter som är vd för Volkswagenkoncernen säger följande: "An ID.3 convertible? Sounds quite appealing: enjoying nature with the top down, with the instant, but silent electric punch. This could provide an entirely new, extraordinary feeling of freedom. I admit: a very tempting idea. We are still pondering how to turn this attractive concept into reality. Just in case, our design team has already sketched out some initial ideas." Är detta något ni skulle vilja se på marknaden? Tumnagel
42.0°
0
Mercedes har nu byggt 50 miljoner bilar 75 år tog det Mercedes har nu passerat en ganska så mäktig milstolpe och det är 50 miljoner tillverkade bilar under 75 års tid. Jubileumsbilen blev en Mercedes-Maybach S-klass som rullade av bandet på fabriken i Sindelfingen häromdagen. Styrelsemedlemmen Jörg Burzer säger följande: "Mercedes-Benz has always been synonymous with luxury. That’s why I’m very proud of this very special production anniversary: Fifty million vehicles produced is a significant milestone in the history of our company, and an exceptional achievement by the team. I would like to thank the colleagues in the plants around the world for their work and their commitment. Their expertise and passion in the production of our stars make the wishes of customers all over the world come true day after day." Tumnagel
44.5°
0
Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
40.5°
0
Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
0
Nästa sida