10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nya Opel Astra visas som kombi Kommer som laddhybrid, men inte som elbil I somras rullade Opel ut nya Astra som fått ett helt nytt utseende. Nu är det dags för kombi-versionen som man kallar för Sports Tourer att göra entré. I början av september fick vi reda på att Astra kommer att erbjudas som elbil, men detta kommer bara gälla för femdörrarsversionen och inte för kombin som presenteras nu. Men kombin kommer i alla fall som laddhybrid, något som gör den till Opels första elektrifierade kombi. Under locket kan man även få bensin- och dieselmotorer från 110 till 130 hästar. Till dessa maskiner kopplas antingen en sexpetad manuell låda eller en åttastegad automat. Laddhybriden kommer i två stycken versioner där det starkaste alternativet bjuder på 225 hästar. Till paketet kopplas en elektrisk växellåda. Hur långt dessa tar sig på bara el och andra tekniska detaljer får vi tyvärr inte nu. Bilen mäter 4,64 meter på längden, 1,86 på bredden och är 1,48 hög. Den är 60 centimeter kortare än föregångaren men ska ändå svälja 608 liter i bagagerummet, 1643 om man fäller baksätet. Insidan får bland annat två stycken skärmar där den ena visar instrumenten och den andra infotainmentsystemet. Det finns även head-up-display och teknik som Android Auto och Apple CarPlay. När nya Astra Sports Tourer och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
37.1°
0
BMW börjar leverera i4 tre månader tidigare än väntat Första iX-kunderna får även sina bilar om en vecka Det brukar handla om förseningar när det gäller leveranser av nya bilar, men inte nu. BMW har nämligen börjat leverera de första exemplaren av elbilen i4 till kunder och det är tre månader tidigare än man först hade sagt. Om en vecka ska även de första kunderna få sina exemplar av den eldrivna suven iX. Bernhard Kuhnt som är Senior Vice President BMW Group Market Germany säger följande: "It is a very special moment for us when we hand over brand new models to customers for the first time. The BMW i4 shows in an emotional way how well fully-electric mobility and sporty driving dynamics fit together. For us, it is therefore clear: the BMW i4 will offer our customers a whole new dimension of driving pleasure." i4 erbjuds i två stycken versioner - eDrive40 och M50. Den förstnämnda har en elmotor på 340 hästar och en räckvidd på 59 mil medan M-versionen har dubbla motorer, fyrhjulsdrift, 544 hästar och räckvidd på 52 mil. Tumnagel
43.3°
0
Genesis rullar ut eldriven version av GV70 Har 800-voltsteknik För ett år sedan visade Genesis den kompakta crossovern GV70. Nu presenteras den i ett helt eldrivet utförande och blir därmed Genesis tredje elbil efter GV60 och den eldrivna versionen av G80. Under skalet på den här hittar vi dubbla elmotorer som tillsammans genererar 489 hästar och 700 newtonmeter i vrid. Det ska vara tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. Vad batteripacket bjuder på för specifikationer får vi tyvärr inte reda på nu utan det enda man säger är att bilen använder sig av samma 400V/800V-teknik som sitter i GV60 och syskonet Hyundai Ioniq 5. Man ska därför kunna snabbladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter om man har en laddare på 350 kW. Räckvidden för GV70 ska ligga på runt 40 mil. Vehicle to Load-funktion finns och denna har en effekt på 3,6 kW. Utseendemässigt skiljer sig eldrivna GV70 mot vanliga genom en annan grill med dold laddlucka i sig och att den saknar avgasrör. Insidan får paddlar bakom ratten och med dessa bestämmer man hur mycket regenerering man vill ha. Det finns även en Boost-knapp på ratten som kan ge en snabb extra knuff. Man ska också ha använt sig av fler miljövänliga material i kupén. När lansering sker och vad prislappen då blir återstår att se. Tumnagel
38.5°
0
Toyota rullar ut RAV4 ADVENTURE Får bland annat tuffare front Till årsmodell 2022 får Toyotas modell RAV4 en ny medlem i form av RAV4 ADVENTURE. Den har en helt ny tuffare front, underkörningsskydd och enligt Toyota en "go anywhere spirit". En ännu mer äventyrlig version av vanliga RAV4 alltså. Du kan få bilen med tvåfärgslackering där tak, A-stolpar och bakspoiler är lackade i Dynamic Grey och resten av karossen i Urban Khaki - som bilderna visar här alltså. Det är en vink till den klassiska terrängbilen Toyota FJ40 Land Cruiser och färgsättningen den hade. Strålkastarna är av projektortyp med LED-teknik, även dimljusen har nu LED i sig. Nya är också de tio-ekrade fälgarna. Insidan har fått ny klädsel i syntetiskt läder och orange dekorsömmar. Under skalet finns en elmotor på bakaxeln och under huven sitter en bensinfyra på 2,5 liter. Tillsammans genererar dessa 222 hästar. På dragkroken får man hänga upp till 1650 kilo. Tumnagel
39.2°
0
Stellantis storsatsar på elektrifiering Ska lägga 30 miljarder euro på utveckling Nu är det verkligen dags för elektrifiering och även de som har varit sena på pucken börjar vakna. Nu är det Stellantis tur, bolaget som kanske har flest varumärken under sitt paraply, här hittar vi varumärken som Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Maserati, Opel, Peugeot, Citroen och Alfa Romeo. I dag hade man en EV-dag och berättade om sin framtid. Man kommer att investera 30 miljarder euro på elektrifiering och mjukvara till 2025. Trots att man verkligen slänger pengar på projektet så säger man att man ska få ut 30 procent bättre effekt per krona än snittet i branschen. I Europa räknar man med att sälja 70 procent elektrifierad fordon 2030 och i USA räknar man med 40 procent. Man har också hittat på ett nytt uttryck, LEV, som står för Low emission vehicle. Man säger att alla varumärken ska erbjuda el-lösningar som är "best in class". Fyra olika plattformar kommer att tas fram som är baserade på storlekar. Tre är liten, mellan, stor och fokuserar på bilar. Den sista fokuserar på pickups och större fordon. Räckvidden för bilarna ska vara mellan 50 och 80 mil och man ska ta fram snabbladdning som klarar av att fylla på med 32 km per minut. Plattformarna har alltså olika storlekar men kommer att dela mycket komponenter som batterier, motorer och mjukvara. Man kommer att bygga batterier motsvarande 260 GWh 2030 och det ska man göra i fem gigafabriker som ska ligga i Europa och Nordamerika. Man har hittat på fyndiga små slogans för alla varumärken. Känn på den här raddan! Abarth – “Heating Up People, But Not the Planet” Alfa Romeo – “From 2024, Alfa Becomes Alfa e-Romeo” Chrysler – “Clean Technology for a New Generation of Families” Citroën – “Citroën Electric: Well-Being for All!” Dodge – “Tear Up the Streets… Not the Planet” DS Automobiles – “The Art of Travel, Magnified” Fiat – “It’s Only Green When It’s Green for All” Jeep – “Zero Emission Freedom” Lancia – “The Most Elegant Way to Protect the Planet” Maserati – “The Best in Performance Luxury, Electrified” Opel/Vauxhall – “Green is the New Cool” Peugeot – “Turning Sustainable Mobility into Quality Time” Ram – “Built to Serve a Sustainable Planet” Commercial Vehicles – “The Global Leader in e-Commercial Vehicles” Tumnagel
39.3°
0
Så här kommer M-modellen av BMW i4 att låta Hans Zimmer har komponerat ljud till den eldrivna bilen BMW har sedan ett tag tillbaka arbetat med den Oscars-belönade kompositören Hans Zimmer för att ta fram ljud till företagets elbilar, ljud som bilarna ska ge ifrån sig när de kommer rullande i trafiken. Till M-modellen av av BMW i4 har Zimmer tillsammans med BMW:s ljudchef Renzo Vitale komponerat ett ljud som ska låta lite kraftfullare. BMW skriver om detta: "In the version developed specifically for electrified BMW M models, the drive sound of the BMW i4 is charged with extra energy. Added to which, the differentiation between COMFORT and SPORT mode is especially strong. Overall, the drive system note displays a less harmonious but engagingly rousing and technical sonic profile." Ni kan lyssna på ett smakprov av Zimmers ljud till M-modellen av BMW i4 i den inbäddade tweeten här nedanför. Zimmer är även inblandad i att ta fram ljud till den vanliga i4-modellen så väl som BMW iX. Tumnagel
38.6°
0
Hybriderna från Mercedes-AMG kommer ha upp till 815 hästar Nästa C 63 får turbofyra med över 650 hästar Nu berättar Mercedes-AMG lite mer om sina kommande hybrider och inte helt oväntat handlar det om effektstinna diton. Tillverkaren håller på att ta fram förbränningsmotorer med både åtta och fyra cylindrar som sedan paras med en elmotor som AMG har utvecklat själva. Max effekt kommer ligga på 815 hästar och nästa C 63 som bara kommer erbjudas med fyrcylindriga motorer kommer i AMG-utförande att bjuda på över 650 hästar. Elmotorn finns inbyggd i en elstyrd tvåstegad växellåda och en elstyrd bakre diffspärr. Den kan ge upp till 204 hästar och 320 newtonmeter i vrid. Den driver i huvudsak bakhjulen men kan även skicka kraft till framhjulen om detta skulle behövas. Flaggskeppet kommer bli Mercedes-AMG GT73 och den kombinerar en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som alltså får en sammanlagd effekt på 815 hästar. Vridmomentet anges till 1000 newtonmeter och 0-100 km/h ska klaras av på runt tre sekunder. Nästa C 63 AMG kombinerar den turboladdade fyran på 2,0 liter (M139) med en elmotor. Förbränningsmotorn ska ge 448 hästar och elmotorn 204 hästar vilket sammanlagt blir strax över 650 hästar. Den första elektrifierade AMG-modellen kommer att lanseras senare i år. Läs allt om nyheterna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
39.6°
0
Det här är Lexus elektriska framtid Konceptet LF-Z Electrified ska bli verklighet 2025 I morse var det dags för Kia att visa sin elektriska framtid och nu är det dags för Lexus. Det här är än så länge bara ett koncept, men det visar vart märket är på väg. Toyota och Lexus har varit lite sega på riktiga elbilar och plug-in-hybrider men nu har man fått fart. 20 stycken helt nya eller vidareutvecklade elektriska bilar (varav tio helt elektriska) kommer att släppas de närmsta fem åren, så takten kommer att bli rejält mycket högre. Konceptet heter LF-Z Electrified och är alltså ett koncept, men ska realiseras 2025. Lexus lovar att det här ska bli något alldeles extra att köra, med fantastisk respons och "en känsla av att vara fullt ut sammanlänkad med bilen". Lexus har tagit fram en ny plattform som driver på alla fyra hjulen och som ska ge en styrning som är något alldeles extra. Låter lovande. Konceptet bjuder även på en ny förarmiljö som är lite annorlunda, men intressant. Här har föraren tre skärmar och en rätt som mer kan kallas för styrdon. Detta infotainmentsystem verkar kunna bli verklighet innan 2025 vilket vi tackar för, Lexus system som man har i dag behöver få sig en rejäl uppdatering. Tumnagel
41.1°
0
Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5 Kan laddas riktigt snabbt Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
0
Det här är nya Bentley Bentayga Hybrid Inga överraskningar direkt I juli förra året rullade Bentley ut en uppdaterad version av modellen Bentayga. Nu presenteras denna som laddhybrid och det är samma recept som tidigare som gäller. Under huven sitter en dubbelturbomatad V6:a på 3,0 liter som ger 449 hästar och 700 newtonmeter i vridmoment. Till detta kopplas en elmotor och på bara el ska man enligt NEDC-cykeln kunna ta sig runt fem mil. Batteripacket har dock ökat i storlek från 13 till 17,3 kWh och en full laddning ska ta runt 2,5 timmar - men det gjorde det innan också. 2026 ska alla modeller som Bentley erbjuder vara hybrider och 2030 ska alla vara helt eldrivna. Läs allt om den nya bilen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
34.8°
0
Nästa sida