m

Lordstown Motors verkar vara i trubbel
Både vd och ekonomichef lämnar företaget

Det verkar vara allt annat än frid och fröjd på den tidigare hajpade elbilstillverkaren Lordstown Motors för tillfället. Igår meddelade företaget att både deras vd Steve Burns och ekonomichefen Julio Rodriguez hade sagt upp sig. Detta kommer kort efter att företaget varnade för att man hade ekonomiska problem och var tveksamma till om man skulle kunna fortsätta sin verksamhet. Lordstown presenterade förra året den eldrivna Pickupen Endurance. Tidigare i år uppgav man att den hade förbeställts i 100.000 exemplar och skulle börja levereras i september. I mars kom dock uppgifter om att Lordstowns siffror gällande antal förbeställningar kan ha varit uppblåsta. Företaget börsnoterads förra året via ett så kallat SPAC-företag, en slags genväg för företag att snabbt ta sig till börsen. Bara under gårdagen föll företagets aktie med nästan 19 procent och sedan årsskiftet har aktien rasat med 54 procent. Tumnagel
35.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Beta-versioner av Lordstowns eldrivna pickup klara
Milstolpe innan masstillverkning

Lordstown Motors presenterar nu två stycken beta-versioner av deras eldrivna pickup Endurance. Det här ska vara en stor milstolpe för företaget innan den riktiga produktionen drar igång. Totalt ska 57 stycken beta-versioner bli till och några av dem kommer att användas för krocktester och liknande. Några kommer även att skeppas till potentiella kunder för att höra vad de tycker. Målet är att börja masstillverka Endurance i september. Priset kommer att ligga på 52.500 dollar och för detta får man en pickis med fyra stycken eldrivna navmotorer som tillsammans genererar 608 hästar. Batteripacket är på 109 kWh och ska ge en räckvidd på över 40 mil. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

ByKolles Racing presenterar sin Le Mans-racer
Kommer även i gatutförande

ByKolles Racing visar nu upp bilen de ska tävla med på Le Mans och man kallar den för PMC Project. Förutom att tävla inom FIA World Endurance Championship kommer även andra versioner att tas fram, och även en du ska få köra med på gatan. Under skalet på Le Mans-versionen finns en V8:a utan överladdning som ger runt 700 hästar, inga hybridgrejer här alltså. Bilen ska väga in på 1039 kilo. Gatversionen kommer att få hybridiserad V8:a och en effekt runt 1000 hästar. Målvikten kommer att ligga på ett ton. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Över 100.000 beställningar av Lordstowns eldrivna pickup
Tillverkningen drar igång i september

Lordstown Motors meddelar nu att de passerat över 100.000 stycken förhandsbeställningar av den helt eldrivna pickupen Endurance. Reservationen är inte bindande så därför kanske en del hoppar på tåget bara för att, men det visar ju samtidigt att detta är något folket vill ha. Många av beställningarna kommer från företag som vill bredda sin flotta med elbilar och den genomsnittliga beställningen här ligger på 600 stycken bilar. Steve Burns som är CEO för Lordstown Motors säger följande: "Receiving 100,000 pre-orders from commercial fleets for a truck like the Endurance is unprecedented in automotive history. Adding in the interest we have from federal, state, municipal and military fleets on top of that, I think you can see why we feel that we are about to revolutionize the pickup truck industry." Endurance ska ha 600 hästar sammanlagt från sina fyra stycken navmotorer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Bilen får även dra upp till 3,4 ton efter sig. Produktionen ska dra igång i september och prislappen börjar på 52.500 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2020

Lordstown har varit ute och testat sin skateboardplattform
Så ser Endurance ut under skalet

Nästa år är planen att Lordstown Motors ska börja tillverka sin eldrivna pickup Endurance. Innan dess måste såklart mängder av tester genomföras. För tillfället har man tagit fram ett gäng Alpha-prototyper för att kunna testa bilens chassi på olika vis. Här får vi se när man är ute och kör med det som är grunden - skateboardplattformen. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Lordstown Endurance har dragkamp med en Ford F-150
På vått gräs

Amerikaner gillar dragkamp och speciellt då mellan två stycken pickuper. Nu har Lordstown Motors gjort just detta med deras eldrivna pickup Endurance och motståndaren är bästsäljaren Ford F-150. Det här testet gjordes för att demonstrera greppet Endurance har men eftersom den verkar tjuvstarta lite i klippet kanske den fick lite fördel ändå. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Lordstown Motor släpper reklamfilm för Endurance
Den eldrivna pickupen för arbetaren

För en månad sedan presenterade Lordstown Motors sin eldrivna pickup Endurance och nu har man släppt en reklamfilm för modellen. I den trycker man på hur bilen är framtagen för blue-collar workers (arbetaren) och att den ska fungera perfekt på daglig basis för allt som behöver göras. Endurance har en elmotor i vardera hjul och tillsammans levererar dessa 600 hästar. Räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Tillverkningen ska dra igång nästa år. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Lordstown Motors presenterar sin eldrivna pickup idag
Dags för Endurance att göra entré

Vi har tidigare skrivit om Lordstown Motors och idag kommer de att live-sända presentationen av pickupen Endurance. Det hela kommer att ske i videoklippet nedan klockan 18.00 så ställ klockan om du skulle vara intresserad av vad de har att visa upp. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Så här ser Lordstowns eldrivna pickup ut på insidan
Presenteras den 25 juni

Lordstown Motors bjuder nu på några renderingar som visar hur deras kommande eldrivna pickup Endurance ser ut på insidan. I samband med detta berättar man även att bilen kommer att visas upp officiellt den 25 juni, på torsdag nästa vecka alltså. Som vi kan se får bilen ett digitalt instrumentkluster på en stor skärm som breder ut sig ända bort till infotainmentsystemets område. Mellan framstolarna är inte ett tredje säte utan istället ett rejält armstöd som lär bjuda på mycket förvaringsmöjligheter. Planen är att lansering ska ske i januari. Bilen ska bjuda på fyra stycken hjulmonterade elmotorer som tillsammans ger 608 hästar. 0-100 km/h ska gå på 5,6 sekunder och räckvidden på en laddning ska ligga på strax över 40 mil. Priset ska börja på 52.500 dollar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Nya renderingar på Lordstowns eldrivna pickup
Det blir nog så här den kommer se ut

Lordstown Motors har släppt några nya renderingar på den kommande eldrivna pickupen Endurance. Planen är att visa upp den färdiga produkten senare den här månaden på nätet, och det är troligtvis så här den kommer att se ut då också. Bilen har bland annat fått mer produktionsmässiga strålkastare och vanliga dörrhandtag. Om allt går som det ska kommer 30 stycken förserie-bilar att tillverkas innan december och hela 20.000 produktionsversioner nästa år. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Första Brabham BT62 Competition levererad
Kommer att tävla i Britcar Endurance Championship

Brabham har nu monterat ihop och tillverkat den allra första BT62 Competition-versionen. Bilen har skeppats till Storbritannien där den kommer att tävla i årets upplaga av Britcar Endurance Championship. Stallet som kommer att förfoga över bilen heter Horsepower Racing och det ägs av Paul Bailey. Köra kommer Ross Wylie att göra. Competition-versionen kostar från 750.000 pund och har ett FIA-godkänt chassi, komplett telemetrisystem med tillhörande ratt i kolfiber, kolfiberkaross, lättviktshjul och kralliga bromsar. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 5,4 liter utan överladdning som ger 700 hästar och 666 newtonmeter i vrid. Kraften går endast till bakhjulen och den kommer dit via en sexstegad sekventiell växellåda. Matchvikten för ekipaget ligger på bara 972 kilo. Härnäst för Brabham är att bygga både banpreppade och gatlegala versioner av bilen som sedan ska skeppas till Australien, Nya Zeeland och Europa. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Lordstown Motors fabrik
Premiären av den eldrivna pickupen flyttas fram

Lanseringen av Lordstown Motors eldrivna pickup-modell Endurance har flyttats fram till nästa år istället för i år, schemat går helt enkelt inte ihop som det är just nu. Planen är fortfarande att visa upp pickupen i sommar, men det hela kommer troligtvis att ske över nätet. Fram tills dess får vi nöja oss med det här klippet där vi får en rundtur genom fabriken som just nu är väldigt öde. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Canepa renoverar boxertolvan till en Porsche 917/30
Vilken maskin!

Racing på 60-talet, precis som alla andra år egentligen, handlade om att biltillverkarna ville visa sin styrka och innovation. Porsche behövde något som skulle få dem att vinna inom Endurance racing och det var då de kontaktade ingenjören Hans Mezger. Han tog då två stycken boxersexor och smackade ihop dessa till en boxertolva som fick dubbla turbo. Motorn som är otroligt komplex hamnade i Porsche 917/30 och det är bara några Porsche-mekaniker som vet hur man jobbar på den bäst. Här får vi se en timelapse när de ger sig på att renovera maskinen. Bonusklipp nedan. Mer om motorn på länken. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Lordstown Motors visar upp sin fabrik
Här ska den eldrivna pickupen tillverkas

Lordstown Motors är en startup inom elbilsbranschen och de har en pickup vid namn Endurance på gång. Den kommer att byggas i General Motors före detta fabrik i Lordstown, Ohio och här får vi ett klipp som tar oss med bakom kulisserna på stället. Bilen kommer att ha en elmotor i varje hjul, en sammanlagd effekt på 600 hästar och en räckvidd på 32 mil. Lansering ska ske någon gång i år. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Motorola kör eget viktest av nya Razr
The real Razr flip test

Under gårdagen rapporterade vi att CNET hade gjort ett böjtest på av Motorola Razr och kommit fram till att den kollapsade strax efter 27 000 vikningar. Motorola själva var så klart inte helnöjda med resultatet och körde därför igång en egen video som ska visa att telefonen klarar bra många fler vikningar än så. De kallar detta test för The real Razr flip test och påstår att maskinen som CNET använde inte representerande en normalanvändares rörelser. SquareTrade’s FoldBot is simply not designed to test our device. Therefore, any tests run utilizing this machine will put undue stress on the hinge and not allow the phone to open and close as intended, making the test inaccurate. The important thing to remember is that razr underwent extensive cycle endurance testing during product development, and CNET’s test is not indicative of what consumers will experience when using razr in the real-world. We have every confidence in the durability of razr. Detta test ser dock ut att inte sätta någon press alls på gångjärnen så oklart hur representativt normalanvändaren detta egentligen också är. Tumnagel
36.8°
+
Frode Wikesjö
0
2019

Lordstown Motors köper GM:s fabrik i Ohio
Ska bygga eldriven pickup där från och med nästa år

Lordstown Motors är namnet på en elbils-startup som precis som namnet avslöjar är baserade i Lordstown, Ohio. Nu har man köpt GM:s gamla fabrik i området och där planerar man att börja tillverka en eldriven pickup vid namn Endurance från och med nästa år. Lordstown Motors ägs till tio procent av Workhorse Group som vi tidigare har skrivit om. "GM is committed to future investment and job growth in Ohio and we believe LMC’s plan to launch the Endurance electric pickup has the potential to create a significant number of jobs and help the Lordstown area grow into a manufacturing hub for electrification." Nu behöver inte helt oväntat Lordstown Motors massvis med pengar för att bygga om fabriken från att ha tillverkat bilar med förbränningsmotor till eldrivna modeller. Enligt uppgift ska man ha pengarna för att kunna köpa fabriken och börja jobba fram modellen men det behövs mer för att kunna vidareutveckla och genomföra säkerhets- och krocktester. Bilen kommer att ha en elmotor vid varje hjul och flera eluttag som man ska kunna koppla in maskiner i. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Glickenhaus visar bilder på sin nya racerbil
Kommer att tävla i World Endurance Championship Hypercar

Scuderia Cameron Glickenhaus ska vara med och tävla i den nya racingklassen World Endurance Championship Hypercar och man kommer att göra det med följande fordon som man nu visar bilder på. Vad skapelsen heter får vi inte reda på just nu och det enda vi vet är att den kommer att ha en dubbelturbomatad V6:a på 650 hästar under skalet. Den skickar kraften till bakhjulen medan ett KERS-system på ytterligare 150 hästar ser till att driva framhjulen vid behov. Den nya serien ska dra igång i samband med FIA WEC nästa år och andra som kommer att delta är bland annat Toyota, Aston Martin och ByKolles Racing. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Porsche har slagit rekord på Ringen med Taycan
För eldrivna sedaner med fyra dörrar

Porsche har tagit ut en prototyp av den kommande modellen Taycan på Nürburgring och där slagit rekord när det kommer till fyrdörrars eldrivna sedaner. Med Lars Kern bakom ratten lyckades man sätta tiden 7:42. "The Taycan is also suitable for race tracks and it convincingly proved that here on the world’s most challenging circuit,” Kern explains. “Again and again, I am impressed at how stable the all-electric sports car handles in high-speed sections, such as Kesselchen, and how neutrally it accelerates from tight sections, such as Adenauer Forst." Stefan Weckbach som är Vice President Product Line Taycan säger följande: "The Taycan mastered its Triple Endurance Run superbly. First, our electric sports car demonstrated the reproducibility of its performance as part of a strenuous test involving 26 successive acceleration runs from zero to 200 km/h. Then it completed 3,425 kilometres within 24 hours in Nardò without any issues and now the record at the Nürburgring-Nordschleife. Numerous factors contribute to this performance and the efficiency of the powertrain, also at high speeds. These include the chassis systems that react within a fraction of a second as well as the outstanding aerodynamics." Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

CES 2019 JBL presenterar fler trådlösa in-ear-lurar
Mycket fokus på träning

JBL utökar nu sitt utbud av in-ear-lurar som inte behöver någon sladd. Nyheterna presenteras på CES-mässan och de ska passa träningsentusiasten, den äventyrslystne och musikälskaren. Vi börjar med Tune 120TWS som har JBL:s Pure Bass Sound, röstassistent och som kommer i vitt, svart eller blått. Du laddar lurarna i den lilla asken som kan ge dig 12 timmar innan det är dags att även ladda den. Lurarna själva ska hålla för fyra timmars aktivt lyssnande. Asken ska även kunna ge en timmes lyssning på bara 15 minuter. Släpps nu i vår och kostar 999 kronor. Reflect Flow är för dig som gillar att lyssna på något medan du tränar. De har den patenterade FreeBit-ergonomin, IPX7-klassning och 30 timmars kombinerad batteritid. Lurarna har teknikerna TalkThru och Ambient Aware. Det förstnämnda ser till att sänka volymen samtidigt som tal förstärks genom ett knapptryck. Det andra gör att du hela tiden hör bakgrundsljuden omkring dig så att du bättre kan hålla koll på omgivningen. Kommer i svart eller isblå, släpps till sommaren och kostar 1.499 kronor. Endurance Peak som ni kan se här ovan är en nyhet i Endurance-serien. De ska vara speciellt utvecklade för att klara tuff träning och feta äventyr. De klarar sig fyra timmar på en laddning och sen har man 20 till i fodralet man förvarar dem i. De är lite större än vanligt och har något man kallar för PowerHook som ska se till att de sitter kvar i örat även när du studsar omkring som värst. Går att köpa nu och blir dina för 1.499 kronor. Sist ut är True Wireless Flash som också är för dig som tränar. De är lätta, vattentäta och speciellt designade för löpare. Den kombinerade batteritiden anges till 25 timmar. Lurarna bjuder även på funktionen Bionic Hearing som gör det möjligt att höra sin omgivning på två olika sätt – antingen med TalkThru eller Ambient Aware. Kostar 1.799 kronor men när de släpps framgår tyvärr inte. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida