m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Fem saker Gordon Murrays bil gör bättre än andra superbilar
Engineering Explained förklarar

I början av augusti drogs täcket av Gordon Murrays nya superbil T.50 och många hakor föll i backen. Med all rätt. Här går Jason från Engineering Explained igenom fem saker som gör att Gordons bil är så mycket bättre än övriga som finns på marknaden idag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Så fungerar raketerna i Teslas nya Roadster
Kan de få bilen att göra 0-100 km/h på 1,1 sekunder?

För två år sedan meddelade Elon Musk att nya Tesla Roadster skulle erbjudas med ett SpaceX-paket som gav bilen tio stycken raketmotorer. Låter ju helknasigt, men Elon hävdar att han är allvarlig och att raketerna skulle kunna hjälpa bilen att få extrem prestanda. Jason från Engineering Explained tar här upp idén och förklarar hur dessa skulle kunna fungera, om de nu blir verklighet vill säga. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om General Motors stora fyrcylindriga motor
Största fyran du kan få idag

L3B är namnet på en fyrcylindrig motor som General Motors introducerade förra året. Du hittar den i Chevrolet Silverado och Cadillac CT4-V. Det som gör den intressant är att den med sina 2,7 liter i cylindervolym är den största fyran på marknaden idag. I Silverado ger motorn 310 hästar, i CT4-V 325. Motorn har även en ganska så speciell turbo som Jason pratar mer om i klippet här ovan. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Vilken typ av kompressor är den bästa för din bil?
Engineering Explained pratar konstgjord andning

Om du tycker att din bil känns lite slö och vill liva upp effekten kan du ju alltid smacka dit en kompressor på motorn. Det finns ett gäng att välja mellan men vilken är bäst egentligen? Precis det snackas det om i Engineering Explaineds senaste video. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Jason snackar om kraftfulla motorer utan överladdning
Hur kan de ge så mycket effekt?

Både Aston Martin Valkyrie och Gordon Murrays T50 har rätt så unika V12-motorer under sina skal. I Valkyrie sitter en Cosworth-utvecklad maskin på 6,5 liter som ger hela 1014 hästar och som har 740 newtonmeter i vrid - helt utan överladdning. Cosworth ligger även bakom den V12:a som sitter i T50 men den är istället på 3,9 liter och 659 hästar. Bra siffror här också såklart. Men hur kan de ge så mycket effekt utan konstgjord andning i form av turbo eller kompressor? Det snackar Jason om i den här videon. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Därför är Koenigseggs lilla trecylindriga motor så kraftfull
Smart teknik gör att man kan plocka ut 600 hästar

En kul och rätt så oväntad grej i Koenigseggs nya modell Gemera är den egenutvecklade trecylindriga motorn som man har döpt till TFG (Tiny Friendly Giant). En Koenigsegg ska alltid bjuda på massa effekt och det gör synnerligen den här lilla krabaten. Maskinen är på 2,0 liter, har dubbla turbo och det unika Freevalve-systemet med fria ventiler. Effekten är hela 600 hästar och 600 newtonmeter i vrid. Förbränningsmotorn får i sin tur extra draghjälp från inte mindre än tre stycken elmotorer som tillsammans genererar 1100 hästar för en sammanlagd effekt på 1700 hästar. Så hur är det möjligt att plocka så mycket effekt ur den lilla trepipen? Det förklarar Engineering Explained i sitt senaste klipp. Tumnagel
49.2°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar Koenigsegg Jesko Absolut
Världens absolut snabbaste bil

Jesko Absolut är den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att tillverka. De har ännu inte visat upp exakt hur snabb den är men den lär bli snabbast i världen när det väl är dags. Men hur snabb? Det tar Engineering Explained upp i sitt senaste klipp. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Ett gäng nya tester av Corvette C8
Let 'er rip!

I helgen dök flera nya provkörningar av Chevrolet Corvette C8 upp och några som har testat är bland annat Engineering Explained, Shmee150, Cleetus McFarland och Emelia Hartford. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2019

Är Teslas bilar bättre för miljön?
Japp

Är elbilar räddningen för vår miljö? Visst, man slipper tanka med bensin eller diesel och de puffar inte ur sig några avgaser, men bilarna och batterierna måste ju tillverkas och det kan ju inte vara helt snällt mot miljön, eller? Jason snackar om ämnet i det här klippet, och specifikt om Teslas bilar är bättre för miljön än bilar med förbränningsmotor. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Därför var Teslas dragkamp med Cybertruck meningslös
Engineering Explained förklarar

Om ni missade så visade Tesla en dragkamp mellan Cybertruck och en Ford F-150 under presentationen av den nya pickupen. Cybertruck drog då Forden upp för en backe utan bekymmer. Enligt Engineering Explained är denna kamp meningslös, och i det här klippet berättar han varför. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ladda Tesla Model 3 genom att bogsera den
Engineering Explained experimenterar

I det här klippet testar Engineering Explained tillsammans med The Straight Pipes att ladda en Tesla Model 3 genom att bogsera den efter en Ford F-150 Raptor. Hur mycket el kan man putta in i batteriet igen tack vara detta och hur effektivt är det egentligen? Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Jason listar fem anledningar till att inte köpa en turbo-bil
Låter bland annat inte lika fränt

Ska man köpa en ny bil idag är det rätt så svårt att hitta en som inte är turbomatad. Men begagnatmarknaden för äldre bilar är stor så där kan man ju hitta något som drivs av en klassisk sugmotor. Men turbo är ju lite kul ändå, eller? I sitt senaste klipp tar Jason Fenske upp fem anledningar till varför man inte ska köpa en turbo-bil. Bland annat så låter de inte lika kul, och har inte samma direkta kraft som en sugmotor. Tumnagel
32.1°
+
Bobby Green
0

Koenigsegg har patent på sitt smarta avgassystem
Jason förklarar

I det här klippet pratar Jason Fenske från Engineerging Explained om ett patent Koenigsegg har på sina avgassystem som låter de leverera max effekt samtidigt som avgasreningen inte drabbas negativt. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Koenigseggs supersnabba växellåda
Den som sitter i Jesko

Koenigsegg fortsätter att släppa imponerande saker och en av dessa är växellådan i nya Jesko. Den är supersnabb, de själva kallar den för Light Speed Transmission. Här förklarar Jason Fenske från Engineering Explained hur den fungerar, och som vanligt hans videos är det lysande förklarat. Han förklarar även hur en dubbelkopplingslåda fungerar och vad skillnaden är. Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0

Lär dig mer om keramisk lackförsegling
Ge lacken lite kärlek

I sitt senaste klipp snackar Jason om det här med keramisk lackförsegling och allt du behöver veta kring behandlingen. Hur fungerar det och vilken är bäst att göra egentligen? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar om motorn i Koenigsegg Jesko
Världens mest kraftfulla produktionsmotor

För en månad sedan presenterade Koenigsegg nyheten Jesko och i det här klippet pratar Jason som driver Engineering Explained hur det är möjligt för V8:an i bilen att ge hela 1 600 hästar. Som vanligt på ett intressant och lärorikt vis. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Är Teslas AutoPilot värd 5.000 dollar extra?
Jason tycker till

Jason som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har en Tesla Model 3 och i det här klippet snackar han om dess funktion Enhanced AutoPilot och om den är värd de extra 5.000 dollarna man får slanta upp om man vill ha den. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained snackar om motorn i nya Supran
B58 - uppföljaren till N55

Som ni säkert alla redan vet så är nya Toyota Supra en BMW Z4 i andra kläder. Under skalet är det många saker som är samma, däribland motorn som heter B58. I det här klippet får vi lära oss mer om den. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Så fungerar BMW:s vatteninsprutning
Ger 50 hästar till

I början av 2015 visade BMW upp en motor som hade vatteninsprutning vilket gav 50 extra hästar. När M4 GTS presenterades samma höst stod det klart att den modellen fick det nya systemet. I bagagen finns en liten tank som du måste fylla på ibland, men hur fungerar allt? Jason förklarar i detta klipp. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0
2018

Allt som är fel med Jasons Tesla Model 3
Tråkiga kosmetiska saker

Jason Fenske som driver YouTube-kanalen Engineering Explained har köpt sig en Tesla Model 3 i hjulklapp. Dagarna innan jul fick han den levererad men istället för att direkt ge sig ut och köra parkerade han den i garaget för att gå igenom den. Det visade sig inte vara den roligaste upplevelsen eftersom han hittade en hel del anmärkningar. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

3D-printad Wankel-motor
Intressant

Wankel-motorer är rätt så spännande med sin unika design där rörelsen skapas med en trekantig roterande rotor istället för en rund kolv som rör sig upp och ned i en cylinder. Här får vi se när Jason spanar in en 3D-printad version av den motor som sitter i Mazda RX-7. Den här är ungefär tre gånger mindre än originalet och visar hur allt fungerar på ett mycket informativt vis. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Engineering Explained har levt med en elbil i ett halvår
Har nu utvecklat räckviddsångest

Jason Fenske, som driver YouTube-kanalen Engineering Explained, har levt med en Nissan Leaf i ett halvår. Det har bland annat lett till att han har fått räckviddsångest. Om det och lite annat pratar han om i den här videon. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Gör sportluftfilter din bil vassare?
Engineering Explained testar

Att hänga på ett öppet luftfilter på sin bil bara så där är ingen bra grej. Visst, du kanske får det att låta lite fränare men riskerar också att motorn suger i sig massa varm luft vilket inte är bra. En ordentlig skärmvägg och extra slangar som direkt förser filtret med kall luft när du är ute och kör är att rekommendera, eller så tar du den säkra vägen och monterar ett sportfilter direkt i original luftfilterbox istället. Men gör det någon skillnad egentligen? Spoiler: ja. Men är det värt det? Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Så lång tid tar det för en elbil att bli renare än en fossilbil
Du måste göra ett förståndigt val

"Elbilar är rena och påverkar inte miljön!" Det är något som elbilsägare gärna säger, men stämmer det? Ja! Och nej! Och det beror på. I den här videon går Engineering Explained igenom lite fakta på området och det är riktigt intressant. Vi börjar med tillverkningen. Ja, det påverkar miljön i högre grad att tillverka en elbil än en fossilbil. Anledningen är så klart batteriet, men det är långt från samma påverkan på alla batteriet. Ett stort batteri, vilket man vill ha, påverkar väldigt mycket mer än ett litet batteri, som kanske är det som man faktiskt behöver. Om man räknar på ett mindre batteri på säg 40 kWh så går det väldigt snabbt för elbilen att bli en, totalt sett, renare produkt. Även om man räknar högt är faktiskt elbilen då en plushistoria för miljön jämfört med en fossilbil redan efter drygt ett och ett halvt år. För en bil med ett stort batteri på 100 kWh tar det betydligt längre tid, då behövs det över fem år för att det ska vara någon vinning med det. Detta gäller om man kör som snittet i USA och använder el som är genomsnittligt skitig, återigen gällande USA. Om du använder el som kommer från kolkraft kommer du i princip aldrig att vara miljövänligare i en elbil. Tvärtom så går det betydligt snabbare att komma på rätt sida om du använder el som är från till exempel solenergi. I snitt kör vi väldigt lite per dag, men man vill ju även kunna köra långt ibland och därför vill man ha ett stort batteri. Men innan vi kan tillverka stora batterier miljövänligare är det kanske smartare att i dag köra en pluginhybrid med ett batteri som är väl tilltaget för den dagliga körningen och som använder fossilbränsle när det ska åkas långt. Och kör man på el så ska man vara noga med vart man får elen från innan man berättar för omvärlden hur fantastiskt miljömedveten man är. Men är det inte bättre att fortsätta köra en gammal bil? Nja, beroende på batteristorlek är det både sant och inte sant. Om du väljer en bil med ett litet batteri på 30 kWh är du på plussidan redan innan fem år har gått. Återigen är en fet Tesla med batteri på 100 kWh en dålig deal för miljön. Det enda som är riktigt, riktigt säkert är att det är miljövänligast att cykla. Behöver du däremot en bil, välj en med ett batteri som är precis så stort att det täcker dina behov. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Hur snabbt växlar en superbil?
Engineering Explained testar med en McLaren 720S

Dagens superbilar accelererar jättesnabbt, har jättesnabba toppfarter och smiskar i växlarna snabbare än Formel 1-bilar gör. Men hur snabbt växlar dessa bilar egentligen? Engineering Explained bestämde sig för att testa med en av de vassaste bilarna i gänget - McLaren 720S. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ett gäng provkörningar av Rolls-Royce Cullinan
Lär dig mer om monster-suven

Viss utvald press har fått möjlighet att provköra Rolls-Royce första SUV Cullinan och så här tyckte Autocar och Auto Express om bilen. Det sista klippet är från Engineering Explained där Jason går igenom ett par intressanta saker kring bilen. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Volkswagens gamla V5-motor
Intressant

VR6-motorn är en av Volkswagens mest kända maskiner. En mycket kompakt skapelse som tar mindre plats än en rak sexa och som då var billigare att konstruera än en V6:a. Att den dessutom bjöd på ett mycket säreget motorljud var bara bonus. Men ni kanske även visste att man byggde en V5-motor? Det var en VR6:a med en cylinder mindre och den stoppade man ner i Golf MK4, Jetta (Bora), Passat B5, New Beetle och Seat Toledo av generation två. I det här klippet från Engineering Explained tar sig Jason en titt på motorn och berättar hur den fungerar. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Så här fungerar Volkswagens fusk-manick
Engineering Explained förklarar

Det har nu gått tre år sedan det blev känt att Volkswagen fuskat med sina utsläpp. Man har gjort detta genom en liten manick som känner av när bilens värden testas och då automatiskt justerar dessa så att det ser fint ut på pappret. I det här klippet från Engineering Explained går Jason igenom hur det hela fungerar. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Vad är skillnaden mellan hästkrafter och vridmoment?
Engineering Explained förklarar

Engineering Explained är duktig på att förklara olika saker som man ibland kan fundera på. Här berättar han exempelvis vad det är för skillnad mellan hästkrafter och vridmoment. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida