m

Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP
Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem

När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
+
Roger Åberg
0
2020

Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar
Säkerheten ligger flera år efter personbilar

Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0

Honda e och Hyundai i10 missar toppbetyg i Euro NCAP
Får fyra respektive tre stjärnor

Euro NCAP har testat ett helt gäng med nya bilar och det visar sig att det skiljer en hel del mellan resultaten. Seat Leon och Audi A3 får toppbetyg medan Hyundai i20 och Honda e inte alls presterade lika bra. Hondan har inte alla aktiva säkerhetssystem som är kraven för att få högsta betyg så där stannar man på fyra stjärnor. Hyundaien får bara tre stycken stjärnor och detta beror på att föraren kan glida framåt under bältet vid en frontalkrock. Bilen har även ett begränsat autobromssystem som också ser till att dra ned betyget. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
34.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.3 får fem stjärnor i Euro NCAP
Volkswagens första modell med mittkrockkudde fram

Volkswagen ID.3 har nu genomgått krocktesterna hos Euro NCAP och den fick det högsta möjliga betyget fem stjärnor i samtliga fyra kategorier - skydd av vuxna, skydd av barn, oskyddade trafikanter och förarstödsystem. När det kommer till skydd av förare och passagerare fick bilen 87 procent och 89 procent när det kommer till skydd av barn. ID.3 har som första Volkswagen även en mittkrockkudde för framsätena. Den ska se till att skydda de där fram så att de inte slår i varandras huvuden vid en krock. Läs mer om Euro NCAP:s betyg på länken nedan. Tumnagel
47.3°
+
Bobby Green
0

Euro NCAP skärper sina krav
Nu ännu svårare att få maxpoäng

Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

De säkraste bilarna testade av Euro NCAP förra året
55 modeller krockades under 2019

Om ni inte har sovit väldigt länge så är ni medvetna om att det har slagit över till ett nytt år vilket bland annat gör att man kan summera lite saker som hände förra året. Här får vi en video från Euro NCAP som sammanfattar vilka som var de säkraste bilarna i sin klass som testade under 2019. Klassvinnarna per kategori är listade här under. Som ni ser kammar Tesla hem tre kategorier med Model 3 och Model X. Runner-up i kategorin Hybrid & Electric var för övrigt just Tesla Model X. Tesla Model 3 - Hybrid & Electric BMW 3 Series - Large Family Car Tesla Model 3 - Large Family Car Tesla Model X - Large Off-Road Mercedes-Benz CLA - Small Family Car Subaru Forester - Small Off-Road/MPV Audi A1 - Supermini Renault Clio - Supermini Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Nya krocktester från Euro NCAP
Porsche Taycan, Tesla Model X med flera krockas

Euro NCAP har genomfört ett gäng nya krocktester och i dessa stod bland annat Tesla Model X ut. Den belönades med fem stycken stjärnor och lyckades få betyget 98 procent när det gäller Adult Occupant Protection, 81 procent i Child Occupant, 72 procent i Pedestrian Protection och 94 procent i Safety Assist. En annan elbil som var med var Porsches nya modell Taycan och den fick också fem stjärnor. Procenten här blev 85, 83, 70 och 73. Andra bilar som också kammade hem alla stjärnor var nya Skoda Octavia, Renault Captur, Ford Kuga, Audi Q7, Subaru Forester och Ford Mondeo. Jeep Renegade fick bara tre stjärnor eftersom autobroms är tillval. I klippen ser ni hur alla tester såg ut och på länken nedan kan ni läsa om hur alla bilar klarade sig. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Dekra har krocktestat elbilar - brutalt
Exploderade inte

Vad händer om man krockar med en elbil? Exploderar den direkt? Tar batteripacket eld och bränner ner allt till molekyler på sekunder? Dekra bestämde sig för att testa och genomförde därför krocktester med elbilarna Renault Zoe och Nissan Leaf. Testerna var betydligt mer våldsamma än de Euro NCAP har genomfört med modellerna som båda fått fem stycken stjärnor. Här ökade man hastigheten till 84 km/h som max och man krockade bilarna mot en stolpe istället för mot en vägg eller liknande. Resultatet man fick fram var att elbilarna skadades på samma vis som bilar med förbränningsmotor, och ingen av dem började brinna. När en elbil är med om en krock ska högspänningssystemet i den stängas av och detta fungerade utan anmärkning i båda bilarna. Tumnagel
46.3°
+
Bobby Green
0

Toppbetyg i Euro NCAP för Mazda CX-30
Grattis!

Mazdas modell CX-30 har nu genomgått diverse olika krocktester hos Euro NCAP och den kom ur detta med toppbetyg - fem stjärnor. I kategorin skydd av vuxna fick den exempelvis 99 procent. I skydd för barn fick den 86 procent och i kategorin oskyddade trafikanter 80 procent. Hela testet kan ni läsa om på länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQC får fem stjärnor av Euro NCAP
Grattis!

Mercedes nya eldrivna modell EQC har nu varit en sväng hos Euro NCAP för att genomgå diverse krocktester. Bilen fick fem stjärnor i betyg vilket är det högsta man kan få och hur testerna såg ut ser ni här. Bedömningen kan ni läsa mer om på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nu har Euro NCAP krocktestat Tesla Model 3
Fick toppbetyg

Euro NCAP har nu krocktestat Tesla Model 3 och där blev den tilldelad fem stjärnor. I kategorin "Safety Assist" där man tittar på hur bilen klarar av att undvika olyckor, förhindra att förare kommer ur sin fil och mildra skaderisken fick bilen det högsta betyget som trafiksäkerhetsamarbetet delat ut under hela 2018/2019. I USA har Model 3 sedan tidigare fått femstjärnigt betyg av NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Mer information finns på länken och i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
56.3°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0

Euro NCAP har testat bilars självkörande system
Folk tror att det redan finns helt autonoma bilar

Euro NCAP har tillsammans med Global NCAP och Thatcham Research gjort en undersökning och den visar att fler än 70 procent av bilförare tror att det redan idag finns bilar som kan köra helt av sig själva. Så är det ju inte riktigt. Det finns självkörande funktioner i många nya bilar men att tro att man bara kan hoppa in och be bilen köra en till mataffären helt själv fungerar inte. Tillverkarna pratar om sina Adaptive Cruise Control, Speed Assist och Lane Centering-prylar men vad är dessa och vad gör de egentligen? Euro NCAP bestämde sig för att testa tio stycken olika modeller med dessa grejer och nedan ser vi hur detta såg ut. Läs mer om testerna på länken nedan. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Nya Suzuki Jimny fick bara tre stjärnor i krocktest
Det var ju inte så bra

Euro NCAP har testat ett gäng nya bilar och däribland fanns nya Suzuki Jimny. Den sticker ut i testerna men tyvärr inte på ett positivt sätt. Bilen fick nämligen bara tre av fem möjliga stjärnor och detta på grund av att den har för dåligt skydd för fotgängare. Det är speciellt i fronten på grund av dess fyrkantiga design som det är illa. Det automatiska bromssystemet fungerar heller inte när det är dåligt ljus och reagerar inte tillräckligt snabbt på cyklister. Att bilen inte går att få med Emergency Lane Keeping eller Lane Keep Assist drar också ned betyget. Tumnagel
29.9°
+
Bobby Green
0

Försäkringsbolag varnar för mopedbilar
Har för dålig krocksäkerhet

Glöm Puch Dakota och trimmade Yamaha FS1:or. Idag ska kidsen ha mopedbil när åldern slagit över till 15 år. Att dessa kostar över 100.000 kronor verkar inte skrämma köparna, för antalet på vägarna ökar kraftigt. Mellan 2016 och 2017 ökade försäljningen med över 60 procent. För tillfället finns det runt 10.000 stycken exemplar på Sveriges vägar. Nu går försäkringsbolaget If ut och varnar för bilarna då de har väldigt dålig krocksäkerhet. Johan Granholm som är motorexpert på företaget säger följande: "Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo. Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter. Det är alltid säkrare att sitta i någon form av kaross jämfört med att sitta på en vanlig moped. Men eftersom karossen är så undermålig finns risken att föraren vaggas in i en falsk trygghet och tar större risker än på en vanlig moped." 2016 gjorde Euro NCAP krocktester med mopedbilar och i betyg fick de noll eller en stjärna. Samma år var antalet personskador i mopedbil 26 stycken, förra året 63 och fram tills 31 juli i år 60 stycken. Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Fem stjärnor till Volvo XC40 av Euro NCAP
En av de säkraste bilarna någonsin

Euro NCAP har nu testat Volvos modell XC40 och resultatet blev ett toppenbetyg. Bilen får fem stjärnor och 97 procent i betyg. Enligt testerna är det här en av de fem säkraste bilarna någonsin. I år är det även krav på att autobroms-tekniken även ska upptäcka cyklister vilket systemet i XC40 gör. Alla testade Volvo-bilar som säljs idag har fått fem stjärnor i sina respektive Euro NCAP-bedömningar. Tumnagel
58.9°
+
Bobby Green
0

Varför finns det inga kvinnliga krockdockor?
Är de för bra i trafiken?

Kvinnor är ju bättre i trafiken, det vet vi sedan gammalt. Men borde de ändå inte få finnas i krocktester? Euro NCAP säger att man har flera olika dockor. Den genomsnittliga mannen, lite kortare män och barn så klart. Men en kvinnlig krockdocka finns inte. Eller den finns, men Euro NCAP använder den inte. Men varför behövs det dockor som representerar kvinnorna? Enligt Astrid Linder på Chalmers är den genomsnittliga kvinnor en decimeter kortare än mannen och när man inte använder kvinnliga krockdockor missar man vissa saker. Bland annat drabbas kvinnor oftare av whiplash-skador. Astrid Linder och hennes kollegor på Chalmers har tagit fram en prototyp för en krockdocka av en genomsnittlig kvinna. Det är den enda i hela världen. – Det finns fysiska skillnader mellan en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna och därför är det rimligt att krocksäkerheten för bägge ingår i den här stjärnmarkeringen. Nu när det finns en kvinnlig krockdocka framtagen bör Euro NCAP börja använda den, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Personliga skyltar gav åtta miljoner under 2017
Som gick till en rad trafiksäkerhetsprojekt

Att ha en personlig skylt kostar 6200 kronor per år, 5500 av dessa sätts i en fond som kallas för Skyltfonden. Den bildades 1988 och ger "ekonomiskt stöd för utveckling av goda idéer inom trafiksäkerhet". Detta stöd delas ut två gånger per år och för andra halvåret i år blev det 4.041.000 kronor. För första halvåret blev det ungefär lika mycket. Det betyder att knappt 1500 personer fixade personlig skylt i år. 13 projekt får dela på pengarna. Bland dessa hittar man... - akutvård i ambulansen, med simulator för att träna ambulanspersonal - säkrare mönstring för skor med målet att kunna säkerhetsklassa skosulor på ett liknande sätt som Euro NCAP gör för bilar. - fotgängarsimulator i tredimensionell virtual reality - gångfartsgator – hur gatorna är "möblerade" och hur flödena påverkar deras funktion. Tidsplanen för projekten som får pengar ska inte vara över två år. Så snart har vi alltså kanske säkerhetsklassade skosulor. Tumnagel
55.1°
+
Roger Åberg
0

Det här är de säkraste bilarna du kan köpa!
VW, Subaru, Volvo och Opel toppar

Euro NCAP har sammanställt resultaten för vilka bilar som var de säkraste de testade under 2017 och Volkswagen vinner stort - men Volvo får också en utmärkelse. Volkswagen tar hem utmärkelserna i klasserna Executive (VW Arteon), Small Off-Road (VW T-Roc) och Supermini (VW Polo). Bra jobbat! Subaru tar hem två priser, eller man delar förstaplatsen med sig själv snarare i klassen Small Family Car. Där placerar sig Subaru XV och Subaru Impreza på delad första plats. Volvo tar hem Large Off-Road med sin XC60 och Opel tar hem Small MPV med sin Crossland X. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida