m

Lotus presenterar ny elbilsplattform
E-Sports kommer vara grund för kommande sportbil

Lotus sista modell med förbränningsmotor är Emira som man visade upp i somras. En ersättare till Elise, Exige och Evora kommer 2026 och den kommer då att gå på el. Plattformen som den nya sportbilen kommer att baseras på kallas för E-Sports och så här ser den ut. Som vi kan se kommer den med både kort och lång hjulbas, och med två eller fyra stycken sittplatser. Den korta kommer att ha ett batteripack på 66,4 kWh och en elmotor på 476 hästar. Den längre har istället batteripack på 99,6 kWh som matar dubbla elmotorer på sammanlagt 884 hästar. Plattformen är framtagen tillsammans med Alpine som också kommer att lansera en eldriven sportbil under sitt namn, säkerligen 2026 de också. Nästa år kommer Lotus att visa sin nya helt eldrivna SUV som än så länge går under namnet Typ 132. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Det här är Lotus Emira
Märkets sista fossilbil!

Så har då Lotus visat upp sin allra sista fossilbil, en liten snygging med namn Emira. Det handlar om en sportbil med motorn placerad i mitten och rimlig prislapp (från 72.000 euro). Två motorer kommer att erbjudas, dels en tvåliters fyra från AMG och dels V6:an på 3,5 liter som även funnits i Exige och Evora. Hästkrafterna kommer att vara mellan 360 och 400, 0-100 ska gå på 4,5 sekunder och toppfarten ligger på 290 km/h. I sin lättaste form väger Emira 1405 kilo. Så mycket mer än så vet vi inte just nu. Men bilen verkar riktigt lovande. Tumnagel
45.6°
+
Roger Åberg
0

Lotus nästa sportbil heter Emira
Ska bli en storsäljare

Lotus håller på och stökar om i sitt utbud och vi har redan sett Evija, ett elektriskt monster med fyra motorer och 2000 hästar. Men man kommer även att sluta tillverka Elise, Exige och Evora och istället kommer Emira. För det är alltså namnet på bolagets sista fossilbil någonsin, i alla fall som inte har någon hjälp av elmotorer. Emira ska förresten betyda commander eller leader. Bilen kommer att byggas på en aluminiumplattform och kommer så klart att vara lätt. Formen på bilen kommer att vara liknande den på Evija och det är ju inte alls dumt. Lotus vill att Emira ska bli en säljsuccé och att man ska sälja 5000 bilar om året istället för 1500 som man gör nu. Kanske inte massmarknad alltså, men att plattformen som Emira byggs på kallas för Elemental och den för Evija kallas för Extreme skvallrar om att priset för en Emira kommer att vara rätt rimligt. Lotus har förresten två andra plattformar på gång. En görs tillsammans med Alpine och kallas för E-Sports, denna ska bli elektrisk och inte väga mer än fossilarna. Den sista kallas för Evolution och här väntas lite mer normala bilar komma. Mer av Emira får vi se 6 juni. Tumnagel
38.9°
+
Roger Åberg
0

Jay Leno tycker Lotus Evora GT är en av de bästa att köra
Lotus kan det där

Jay Leno har fått möjlighet att testköra en Lotus Evora GT och enligt honom är det en de bästa bilarna som finns för den som verkligen vill köra. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar ny sportbil i sommar
Som koncept

Nu får vi reda på att nästa sportbil från Lotus kommer att presenteras nu i sommar. Det kommer då att handla om ett koncept och tillverkningen är inte tänkt att dra igång förrän någon gång under 2022. Den nya sportbilen kommer att ha förbränningsmotor och det kan bli så att den ersätter alla dagens modeller som Lotus säljer - Elise, Exige och Evora. Tillverkningen av den nya bilen kommer att ske i den uppfräschade fabriken som ligger i den brittiska staden Hethel. Flera stycken versioner kommer att erbjudas och prislappen kommer börja på 55.000 pund och sträcka sig upp till 105.000 pund. Lotus hoppas att den nya modellen ska locka till sig fler kunder på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2020

Ny sportbil från Lotus kommer nästa år
Kommer placera sig mellan Exige och Evora

Lotus kommer nästa år att släppa sin första helt nya modell på tolv år. Den går internt fortfarande under kodnamnet Type 131 och kommer placera sig mellan modellerna Exige och Evora i familjen. 131 kommer att baseras på en helt ny plattform och den kommer att använda sig av en förbränningsmotor för att hålla vikten nere. Exakt när bilen ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2019

Road & Track har utsett Performance Car Of The Year
Hyundai Veloster N vann

Varje år utser tidningen Road & Track vilken de tycker är årets prestandabil. I år plockade man med sig elva stycken kandidater till racerbanan Thunderhill Raceway Park och efter att ha kört dem på banan kokade man ner siffran till sex stycken. Dessa bilar tog man sedan ut och körde på bergskedjan Sierra Nevadas slingriga vägar och efter detta hade man en vinnare - Hyundai Veloster N. Något otippat kanske eftersom de övriga bilarna man hade att välja mellan var BMW M2 Competition, Chevrolet Corvette, Lamborghini Huracan Evo, Lexus RC F Track, Lotus Evora GT, Mazda Miata RF Club, McLaren 600LT Spider, Nissan GT-R NISMO, Porsche 911 och Toyota Supra. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Lotus visar teaser på sin första hyperbil
Type 130 blir helt eldriven

Lotus har en hyperbil på gång och nu får vi en första teaser på vad det handlar om. Bilen går just nu under namnet Type 130 och det här kommer att bli tillverkarens första inom denna delikata kategori. Det som kommer att skilja den lite från andra hyperbilar på marknaden är att denna kommer att vara en ren elbil - ingen vrålande V8:a med hybridlösningar alltså. Vi vet väldigt lite om modellen just nu men det sägs att den ska bli ungefär lika lång som en Evora (4,35 meter) men mycket bredare. Teasern i videon visar siluetten och det ser ju väldigt sportigt ut. Type 130 bygger kring en helt ny monocoque i kolfiber. Den får mer än en elmotor och fyrhjulsdrift. Rykten säger att effekten kommer att ligga omkring 1 000 hästar. Premiären blir någon gång senare i år. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2018

Lotus önskar Merry Driftmas
Med en Evora GT410

Här har vi årets julhälsning från Lotus Cars och i videon får vi se en Evora GT410 sladda omkring lastad med en julgran. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text

En Kawasaki Ninja H2R, en Tesla Model S P100DL, en Lotus Evora GT430, en Aston Martin Vantage och en F1-bil ställde upp sig vid startlinjen för att göra ett race. På en bana längre bort stod ett privatjet och ett F-16 och också väntade på startsignalen. När det blev grönt brände alla på så mycket de bara kunde för att se vem av dem som passerade mållinjen först. Det hela skedde på Istanbul New Airport och resultatet ser ni i videon här ovan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2017

Göteborg är världens tredje vänligaste stad
Känn ingen sorg för mig Göteborg

För ett tag sedan utsåg hotelltjänsten Hostelworld Göteborg till världens mest sociala stad och nu har magasinet Condé Nast Traveler utsett staden till den tredje mest vänliga staden på jorden. Världens absolut vänligaste stad anser Condé Nast att San Miguel de Allende i Mexico är medan Perth i Australien rankas som världens näst vänligaste stad. Runt hundra tusen av Condé Nast Travelers läsare har röstat fram topplistan över världens vänligaste städer och de fick bland annat svara på frågor som "var kände du dig mest välkommen?" och "fick du en vägbeskrivning av en utåtriktad lokalinvånare?" om de olika städerna. Nedan hittas en topp-15-lista på världens vänligaste städer. Tumnagel
59.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lotus Evora med elmotor från Tesla Model S
Verkar pigg

Ett gäng som kallar sig för On Point har tagit en Lotus Evora, rivit ut drivlinan, och ersatt den med elmotorn från en Tesla Model S P85 istället. Det innebär 450 hästar och alla är tillgängliga från första stund man trycker på gaspedalen. Batteripacket har man tagit från en Chevrolet Volt. Detta tar hela tio timmar att ladda fullt för tillfället, men man jobbar på att få ned den tiden och målet är att kunna ladda upp till 80 procent på 35 minuter. Bilen har efter det fått namnet Blue Lightning och även om inte allt är klart fungerar den och går att köra med. Bygget har hittills tagit fem månader och bilen borde vara helt klar om några månader. Speed Academy hälsade på för att ta sig en titt och få en åktur, och så här såg det ut. Tumnagel
47.4°
+
Bobby Green
0
2016

Angry Birds-filmen får uppföljare
Rovio avslöjar i ny halvårsrapport

Rovio släppte nyligen en rapport som visar hur det finska företagets ekonomiska situation ser ut. I rapporten skriver visa företaget att de omsatte 86,2 miljoner dollar under första halvåret 2016, vilket är 11 miljoner mer än vad företaget omsatte under samma period förra året. I samma veva avslöjade Rovio-chefen Kati Levoranta att företaget har ett par projekt på ingång som nya spel, ny IP och, inte helt oväntat, en uppföljare på Angry Birds-filmen: We currently have several exciting new games and other projects in development, including new IP, and we have started planning the sequel to The Angry Birds Movie Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Miljonförlust för Rovio
Omstruktureringar och filminvesteringar sägs vara anledningen

Tidigare i veckan rapporterade det finska bolaget bakom Angry Birds, Rovio, en justerad rörelseförlust på 120,5 miljoner kronor för 2015. Enligt Rovio själva beror denna förlust på diverse omstruktureringar inom företaget samt på de investeringar man gjort i den animerade långfilmen om Angry Birds. Men trots denna förlust är Rovios vd, Kati Levoranta, optimistisk och att man redan varit lönsamma under årets första kvartal. Tumnagel
41.7°
+
Frode Wikesjö
0

Lotus presenterar vassare och lättare Evora
Det här är Evora Sport 410

Lotus fortsätter att finslipa sina modeller och näst på tur är Evora som nu kommer i ett starkare och lättare utförande. Evora Sport 410 är namnet och det man får för pengarna är en viktminskning på 70 kilo och tio extra hästar. Motorn som är en kompressormatad V6:a på 3,5 liter ger nu alltså 410 hästar och 410 Nm och det är tillräckligt för att man ska kunna ta sig från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder om man åker med automatlåda. Toppfarten anges till 280 km/h, 300 jämt om man kör manuell låda. Den sistnämnda är också lite lättare med sin vikt på 1 325 kilo jämfört med automaten som väger in på 1 337 kilo. Viktbesparingarna som gjorts på modellen inkluderar en ny frontsplitter, tak, baklucka och diffusor - allt i kolfiber. Man har även monterat nya stolar och dörrsidor som båda är lättare. Ingenjörerna har även sett över fjädringen och sänkt bilen ytterligare fem millimeter. Endast 150 stycken exemplar kommer att byggas varje år men vad priset blir får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0
2015

Xcar testar Lotus Evora 400
Ett alternativ till Porsche?

Lotus nya sportbil Evora 400 verkar riktigt vass, kanske tillräckligt för att få de som går i tankarna om att köpa Porsche att tänka om? Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Magna Steyr visar ny konceptbil i Genève
Sportigare än det vi har sett tidigare

Bildelstillverkaren Magna Steyr visar nu upp ytterligare en konceptbil som de ämnar ställa ut i Genève. Förra gången handlade det om en bil som kombinerade suv/cab/pickup men denna gång är det sportbil som gäller. MILA Plus hybrid som bilen heter har som namnet avslöjar en hybriddrivlina under skalet. I detta fall handlar det om en trecylindrig bensinmotor som kopplats till två elmotorer. Effekten ska totalt ligga på 270 hästar och vridet på 580 Nm. 0-100 km/h ska gå på 4.9 sekunder och all kraft ska skickas till alla fyra hjulen. Räckvidden anges till 50 mil och sju av dessa ska man kunna köra på enbart el. Vad bilen baseras på är oklart men ryktena säger Lotus Evora. Tumnagel
36.1°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar superbilen Evora 400
Snabbaste och starkaste Lotusen någonsin

Lotus presenterar nu en riktigt hårig maskin i form av modellen Evora 400. Det här blir den snabbaste och starkaste bilen de någonsin har byggt och trots att den fortfarande bär namnet Evora ska två tredjedelar av bilen vara helt nya. Under skalet sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 400 hästar och 410 Nm (55 hästar mer än i Evora S). Den ser till att ta bilen till 100 km/h på 4.2 sekunder och att den kan toppa 300 km/h. Till motorn kopplas antingen en manuell eller automatisk växellåda med paddlar bakom ratten. Hela chassiet som är i aluminium är nytt och tillsammans med kompositkarossen är Evora 400 22 kilo lättare än sin föregångare. Som vanligt är låg vikt nyckeln hos Lotus och vågen stannar på 1 415 kilo. Bilen börjar byggas i sommar och de första leveranserna ska dra igång i augusti. Prisuppgifter kommer i ett senare skede. Allt om Evora 400 finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.1°
+
Bobby Green
0
2013

Bulleta Motors visar upp RF22
Ny sportbil baserad på Lotus Evora

Bulleta Motors är ett företag i Kalifornien som nyligen visat upp sin nya sportbil RF22. Bilen är döpt efter stridsflygplanet Lockheed Martinx27s F-22 Raptor och är baserad på Lotus Evora. Bakom designen ligger Samir Sadikhov som tidigare ritat de båda koncepten Aston Martin DBC och Cadillac C-Ville. Formerna skiljer sig som ni ser lite grann från Evora och den här har även försetts med takscoop, keramiska bromsar och 19-tummare. Motorn är en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 505 hästar och 555 Nm. Bilen som väger in på 1 363 kilo ska göra 0-100 km/h på 3.6 sekunder. När RF22 kommer gå att köpa och vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Lotus stoppar utvecklingen av nya modeller
Satsar på vad de redan har istället

Lotus går nu ut och berättar att de slopar utvecklingen av nya modeller, i alla fall för stunden. I slutet av 2010 släppte Lotus en modell-matta utan dess like med en ny Elise, Esprit och Elan. Där fanns även nyheten Eterne, Elite och en liten stadsbil. Många blev nog förvånade och undrade säkert hur förhållandevis lilla Lotus skulle orka dra runt detta. Och det verkar det som att Lotus också nu har kommit underfund med och därför väljer att dra i handbromsen lite. Fokus kommer nu alltså att ligga på de redan existerande modellerna, Elise, Exige och Evora. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0
2012

Lotus öppnar showroom i Mölndal
Där kan du spana in modellerna Elise, Exige och Evora

En bilhall på 350 kvadrat avsedd endast för Lotus-bilar slår denna vecka upp portarna i Mölndal utanför Göteborg. Bilhallen har uppförts av företaget Förenade Bil och där kommer man att kunna kika på modellerna Elise, Exige och Evora. Priserna börjar på 395 000 kronor och sträcker sig upp till en miljon ungefär. Målet enligt Mats Hallgren som är försäljningschef är att kränga 30 stycken bilar om året. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0
2011

Nissan GT-R krossar motståndet
Tävlar mot tio andra grymma bilar i ett dragrace

Blaskan Motor Trend drog ihop elva feta bilar och ställde dem på rad. Dags att testa vilken utav bilarna som är snabbast iväg och som kommer över mållinjen på kortast tid. Bilarna som radades upp är värda mer än 1.5 miljoner dollar tillsammans och har sammanlagt över 5 000 hästar och 82 cylindrar. Åken som var med och körde var Mercedes-Benz SLS AMG, Lexus LFA, Corvette Z06, Porsche 911 GT3 RS, Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca, Porsche Cayman R, BMW 1-Series M Coup, Lotus Evora S, Audi R8 GT, Ferrari 458 Italia och Nissan GT-R. Att Nissan GT-R är snabb visste vi sen innan, men att den skulle bräcka allt detta motstånd var kanske inte helt väntat. Men det gjorde den i alla fall, och passerade mållinjen efter 11.2 sekunder med en hastighet på 196 km/h. Tätt efter kom Ferrari 458 Italia på 11.3 sekunder och på plats nummer tre dundrade Audi R8 GT in på 11.5 sekunder. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Piffade modeller från Lotus på mässan i Frankfurt
Exige S, Elise S och Evora GTE

Lotus bombmatta med nya bilar förra året kom nog som en chock för de flesta. Nu visas vassare versioner av vissa utav bilarna upp på mässan i Frankfurt. Om vi börjar med Evora GTE (bilden) så är det den mest kraftfulla gatlegala bil som Lotus byggt. Under skalet sitter en V6:a på 3.5 liter försedd med dubbla kompressorer istället för en singel. Det ger en effekt på runt 450 hästar och 420 Nm. Vikten har bantats med runt 150 kilo jämfört med vanliga Evora och kommer med en sekventiell racinglåda. En annan nyhet är Exige S. Den bilen får samma motor som sitter i Evora, en V6:a på 3.5 liter, 350 hästar och 400 Nm. Bilen väger 1 080 kilo, vilket är en ökning med 145 kilo men då ska man även ha i åtanke att modellen fått 130 hästar till. Tar sig till 100 km/h gör man på bara 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 274 km/h. Racepaket med, styvare fjädring, avgasknapp och launch control finns på tillvalslistan. Lilla Elise S har en fyra på 1.8 liter, 220 hästar och 250 Nm. Bilen erbjuds numera med en SPS (Serial Precision Shift)-växellåda som gör att föraren kan växla mellan manuell och automatläge genom paddlarna bakom ratten. I övrigt handlar det om nya strålkastare och lite piffad exteriör och interiör. Några priser eller när bilarna kommer är fortfarande oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
Nästa sida