m

Urbanista släpper lurar som inte behöver laddas
Med svensk teknik

Hörlurar som inte behöver laddas, hur låter det? Vi har tidigare här på Feber skrivit om det svenska bolaget Exegers mjuka material Powerfoyle som kan ladda teknik, till exempel ett par hörlurar. JBL var på gång med ett par tidigare, men de kom aldrig, och vi har tidigare skrivit om en hjälm från POC som ska använda tekniken. Nu släpper Urbanista ett par hörlurar som använder sig av tekniken. Det den gör är att om man spenderar en timme i solen så får man två timmars speltid. Men materialet hämtar även energi från viss typ av belysning och från solljuset inne, så lägg hörlurarna på en ljus plats och du får helt enkelt speltid helt gratis. Lurarna spelar så klart också musik och har aktiv brusreducering, transparent läge och känner av att de sitter på öronen. Prislappen ligger på 1999 kronor. Tumnagel
67.9°
+
Roger Åberg
0

Hjälmen som laddas av allt som lyser
Ny svensk hjälm med svenskt laddande material

Här och var vill vi ha teknologi som går på ström, men vi vill inte hålla på och ladda. Det svenska företaget Exeger har tagit fram ett material som de kallar för Powerfoyle som verkar lösa detta. Funktionen är densamma som en solcell men så mycket flexiblare. Dels så är materialet mjukt och kan därmed installeras på en massa produkter, som i det här fallet en hjälm. Dels laddas materialet inte bara av solljus utan även av LED-belysning, en vanlig lampa eller till och med ett stearinljus. Första produkten skulle bli ett par lurar som de tog fram tillsammans med JBL, men det verkar ha kommit av sig lite på grund av pandemi. Istället blir första produkten är en hjälm tillsammans med POC som man döpt till Omne Eternal. Bak på hjälmen finns en lampa som gör så att man syns bättre och på toppen finns Powerfoyle-materialet som gör att lampan alltid har ström. För normalt användande behöver den se ljus under en timme per dag. I hjälmen finns sensorer som känner av att man sätter på sig hjälmen, så du behöver alltså varken ladda eller slå på ljuset. Hjälmen kommer i sommar och är den första produkten med materialet som når konsumenter. Det ska verkligen bli spännande att se vilka andra tillämpningar man kan göra med detta. Tumnagel
51.2°
+
Roger Åberg
0
2019

JBL crowdfundar hörlurar med solcells-laddning
Reflect Eternal har försetts med teknik från svenska Exeger

I höstas visade JBL upp ett par hörlurar vars batteri gick att ladda upp via hörlurarna inbyggda solcellspaneler. Nu har JBL bestämt sig för att faktiskt släppa ett par hörlurar som laddas av solen och de som är intresserade av ett par sådana kan hoppa på JBL:s crowdfunding-kampanj på IndieGoGo. JBL har döpt sina "sollurar" till Reflect Eternal och dessa är försedda med en slags böjbara solcellspaneler som utvecklats av det svenska företaget Exeger. Via solcellspanelerna kan batteriet laddas via solen eller via belysningen i väl upplysta rum. Vill man ladda upp hörlurarna lite snabbare eller om det inte finns tillräckligt bra ljus tillgängligt så går det även att ladda hörlurarnas batteri via USB. JBL Reflect Eternal kommer att kosta cirka 160 dollar när de släpps i oktober 2020 men hoppar man på JBL:s crowdfundingkampanj nu så kan man få dem för cirka 100 dollar. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Är solceller lösningen på våra laddproblem?
Cybertruck-lösningen ett steg på vägen

Elbilar är fantastiska, men det där med att få ström i dem är ett problem. Eller en utmaning i alla fall. Förutom det uppenbara att de är svindyra. För alla har inte tillgång till laddstolpar eller laddboxar och det ställer till det. Ibland är det som sagt en utmaning, ibland gör det att folk inte alls kan köpa elbil. Och i en nära framtid där alla på villa-gatan har en elbil, kommer hem vid samma tidpunkt och stoppar in laddsladden samtidigt kommer det att ställa till det för vårt elnät. Två stycken fakta gör att jag mer och mer tänker att solceller direkt på bilen är en lösning på problemet. Inte för alla, inte i alla situationer, inte hela året men säg den lösning som passar för precis alla. - Nummer ett: vi kör i snitt 3,3 mil per dag eller 1204 mil per år. Som det alltid är med snitt-siffror så stämmer inte 3,3 mil för alla, en del kör mer och en del kör mindre. Vi kan dock konstatera att väldigt, väldigt många resor med bil en vanlig vardag är kortare än 5 mil. - Nummer två: bilar står still väldigt, väldigt mycket. Lite beroende på vem man frågar så används en bil under 3-4 procent av ett dygn och står alltså stilla 96-97 procent av tiden. Till det kommer att för att få en elbil att verkligen bli en rimlig lösning för miljön så måste elen vara grön. Det bästa sättet att göra det på är sätta solceller på taket och ett batteri i garaget. Men det är dyrt, inte möjligt för alla och en liten onödig omväg. Dessutom kostar solceller och ytterligare ett batteri i garaget på för miljön, även om det används för annat än bilen. Så solceller på bilen borde vara den bästa lösningen, eller hur? Än så länge har vi pratat om alldeles för liten elmängd och alldeles för stora kostnader för att det ska vara värt det, men utveckling sker som ni alla vet. Hur mycket solcellsversionen av locket för flaket på Teslas Cybertruck kommer att kosta vet vi inte, men det känns som en given investering för många. Den lösningen ska, enligt Elon, räcka för 2,4 mils körning per dag. Han pratar om en version med ännu större yta, men vi fokuserar på den här. 2,4 mil tänker du, det är ju inte ens snittet? Nej, så är det. I dag, med dagens teknologi. Men en Cybertruck av den minsta modellen har en räckvidd på 40 mil, så om du åker och "tankar" den på en Supercharger har du alltså 40 mil i tanken. Om du åker snittet så tappar du ungefär en mil om dagen i räckvidd (du kör 3,3 mil, solcellerna laddar 2,4 mil) och skulle med andra ord behöva åka och ladda upp bilen en gång i månaden. Förmodligen tappar du mer än så med tanke på att en stillastående Tesla drar ström, värme på vintern, kyla på sommaren och så vidare. Så säg att det blir två vändor till Superchargern i månaden. Fortfarande helt ok enligt mig. Det betyder att väldigt, väldigt många redan nästa år när Cybertrucken börjar tillverkas kommer att kunna köpa en trots att man inte har en laddstolpe hemma. Snabbladdning och solceller i kombination gör att det fungerar ändå. Nu är som ni ser det där locket på Cybertrucken som gjort för solceller och en vanlig bil har inte de stora, platta ytorna. Men forskning sker och en del roliga (om än lite för futuristiska) projekt finns. Sono Motors har en konstig liten bil med solceller överallt, men den kommer nog inte att bli verklighet. Verklighet blir däremot Hyundais hybridversion av Sonata som har solceller på taket. Där får man bara 0,3 mil per dag men eftersom det är en hybrid är det ok och bättre än inget. Kanske är det ändå inte så långt bort med en elbil som har inbyggda funktioner för att hålla sig själv fulladdad. Vi lär behöva ha hjälp av laddstationer och kontakten ett bra tag till, men det är en härlig tanke. Framsteg finns även på andra områden. JBL släpper snart en hörlur som i princip aldrig behöver laddas så länge du använder dem ute en viss tid per dag. Tekniken i de lurarna står svenska Exeger för. Deras material är böjbart, flexibelt och går till och med att göra hål i. I dag är tanken främst att använda deras material för mindre teknik och tanken på att inte behöva ladda saker som inte används så ofta och så mycket är väldigt härlig. Tanken på prylar som dörrklockor, sensorer och annat som inte heller behöver laddas bara de är i närheten av solljus är också en härlig tanke. Kanske är en framtid där vi inte stoppar in sladden närmare än vi tror? Tumnagel
39.2°
+
Roger Åberg
0

JBL visar lurar som typ aldrig behöver laddas
Nytt material hämtar energi från solen

JBL visar nu upp ett par hörlurar som man kallar för JBL Reflect Eternal. Det nya med de här är att de helt enkelt aldrig behöver laddas, om man spelar lagom mycket per dag och är ute i solen lagom mycket. Om man till exempel spelar musik 3,5 timmar om dagen och är ute i solen 2,3 timmar per dag så har man oändlig speltid. Om du spelar musik i 1,5 timmar om dagen behöver du vara ute i en timme. Om solen inte skulle räcka till under perioder är det bara att ladda som vanligt. Lurarna har inte solceller utan ett nytt material från svenska bolaget Exeger som är som ett tyg och som helt enkelt laddar batteriet när det får solljus på sig. Mer information om lurarna kommer att komma senare i år. Tumnagel
65.6°
+
Roger Åberg
0