m
2020
2018
2017
2016

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2015

Lättare och snabbare Exige
Lotus presenterar Exige Sport 350

Lotus vet att låg vikt är nyckeln till framgång så därför presenterar de nu en ännu lättare version av modellen Exige. Den här kallas för Sport 350 och den ska ha bantat 51 kilo jämfört med förra Exige S vilket får vågen att stanna på 1 125 kilo. Det gör den lättare och snabbare än någonsin tidigare. Kraften hämtas ur en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och som har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda (sexstegad automat finns som tillval) och 0-100 km/h ska gå på raska 3.9 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 270 km/h. Bilen börjar säljas i februari i nästa år och kostar då från 74 000 euro. I mars kommer den även som cabriolet. All övrig information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Lotus gör Exige ännu snabbare och lättare
Ny Exige S Club Racer

Den som tycker att vanliga Lotus Exige S är för vek har nu ytterligare ett alternativ i form av denna Club Racer. Den är både snabbare och lättare än sina syskon och passar nog bra in på vilken bandag som helst. Så här säger Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus: "Factoring the Club Racer ethos into the Exige enhances the track-focussed potential of this important model. It encompasses our legendary benchmark in handling, with lightweight and efficient construction and that we will always put a peerless and pure driving experience first." Bilen kommer endast som coupé och under huven hittar vi samma motor som i Exige S vilket innebär en kompressormatad V6:a på 3.5 liter. Effekten är oförändrad och bilen gör fortfarande 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppar 274 km/h. Det man har gjort i denna banracer är istället att skala bort 15 kilo vikt vilket gör att vågen nu stannar på 1 161 kilo. Man har även monterat en annan splitter och vinge samt gjort hela undersidan flat för att förbättra aerodynamiken. Exige S Club Racer kostar från 56 900 pund vilket är 2 400 mer än vanliga Exige S kostar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2014

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lotus visar Exige LF1
Inspirerad av F1-arvet

Lotus presenterar nu en specialversion baserad på Exige S. Bilen får tilläggsnamnet LF1 och kommer endast i begränsad upplaga om 81 stycken exemplar. Bilen kommer i F1-teamets svarta/guldiga kombo tillsammans med en del röda inslag. Fälgarna som mäter 17 tum fram och 18 bak är också de guldfärgade. Åket utrustas även med Exige Race Pack vilket betyder fetare bromsar och Pirelli P-Zero Trofeo-däck. Under huven sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och 400 Nm, tillräckligt för att ta ta den 1 176 kilo tunga (lätta) bilen till 100 km/h på bara fyra sekunder. Priset för skapelsen börjar på 62 900 pund. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2013

Lotus Exige S Roadster börjar säljas till sommaren
Och de säger det med iMovie

För lite mer än ett år sedan visade Lotus upp sin Lotus Exige S som roadster för allra första gången. Nu har företaget släppt en iMovie-meckad reklamfilm som berättar att bilen börjar säljas nu i sommar. Roadstern kommer att få samma V6:a på 3.5 liter som Exige S Coupé. Ur motorn plockas 345 hästar, 400 Nm och 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder och bilen ska ha en toppfart på 230 km/h. Som sagt så får vi reda på att bilen kommer nu till sommaren, dock inte vilket datum. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2012

Chris Harris testar Lotus Exige S
På en blöt testbana

Nya Lotus Exige S hade premiär förra hösten på bilmässan i Frankfurt. Den lilla och relativt lätta bilen (1 176 kilo) har en kompressorladdad V6:a på 3.5 liter och 345 hästar under skalet. Hur den känns att köra förklarar Chris Harris här som tar ut bilen på en provtur. Låg vikt och mycket effekt är sällan en tråkig kombination. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S nu även som roadster
Perfekt till sommaren

När Lotus kapar taket av sin lilla sportbil Exige S får de den snabbaste öppna gatbil de någonsin har byggt. Och även om 233 km/h inte låter så värst mycket så lär det rufsa till frisyren en hel del ändå. Bilen väger 1 100 kilo vilket gör att man tar sig till 100 km/h på bara 3.8 sekunder. Under skalet sitter en kompressormatard V6:a på 3.5 liter och 350 hästar som ursprungligen är en Toyota-motor. Manuell sexpetad låda är standard och en automatlåda med paddlar som Lotus kallar för SPS finns som tillval. Runt litern ska bilen dra per mil och den släpper ut 236 gram per kilometer. Exige S Roadster har launch control och två inställningar för stötdämparna, comfort och sport. Insidan bjuder inte på så mycket roligt men det här är en drivers car, då behövs inte trams som kylda handskfack och träinlägg i ebenholts. Pris och tillgänglighet har inte annonserats än tyvärr. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2011

Piffade modeller från Lotus på mässan i Frankfurt
Exige S, Elise S och Evora GTE

Lotus bombmatta med nya bilar förra året kom nog som en chock för de flesta. Nu visas vassare versioner av vissa utav bilarna upp på mässan i Frankfurt. Om vi börjar med Evora GTE (bilden) så är det den mest kraftfulla gatlegala bil som Lotus byggt. Under skalet sitter en V6:a på 3.5 liter försedd med dubbla kompressorer istället för en singel. Det ger en effekt på runt 450 hästar och 420 Nm. Vikten har bantats med runt 150 kilo jämfört med vanliga Evora och kommer med en sekventiell racinglåda. En annan nyhet är Exige S. Den bilen får samma motor som sitter i Evora, en V6:a på 3.5 liter, 350 hästar och 400 Nm. Bilen väger 1 080 kilo, vilket är en ökning med 145 kilo men då ska man även ha i åtanke att modellen fått 130 hästar till. Tar sig till 100 km/h gör man på bara 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 274 km/h. Racepaket med, styvare fjädring, avgasknapp och launch control finns på tillvalslistan. Lilla Elise S har en fyra på 1.8 liter, 220 hästar och 250 Nm. Bilen erbjuds numera med en SPS (Serial Precision Shift)-växellåda som gör att föraren kan växla mellan manuell och automatläge genom paddlarna bakom ratten. I övrigt handlar det om nya strålkastare och lite piffad exteriör och interiör. Några priser eller när bilarna kommer är fortfarande oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2010
2009

Lotus Exige S Type 72
En hyllning i begränsad upplaga

Exige S Type 72 heter Lotus nyaste skapelse. Specialversionen är en hyllning till den legendariska F1-bilen "Lotus Type 72 John Player Special" från 70-talet, en bil som självaste Ronnie Peterson körde. Exige S Type 72 lackas i svart och guld, precis som Ronnies bil och pinstripas i guld på sidorna, huven, frontspoilern, bakspoilern och vingen. Lättviktshjulen är lackade i guld med svart i mitten. Tjänstevikten på 935 kilo är 2 kilo mer än en standard Exige S. Detta beror på att Sport Pack är standard, vilket inkluderar nya sportstolar, störtbågar i stål, dubbla oljekyl, en justerbar krängningshämmare fram och Lotus reglerbara anti-sladdsystem. Motorn däremot är orörd och är fortfarande samma kompressormatade fyrcylindriga Toyota-spis på 220 hästar och 215 Newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och bilen toppar 233 km/h. På tillvalslistan finns AC, diffbroms och ett Performance Pack. Performance Pack innehåller större racingbromsar från AP, ett större scoop på taket, launch control och lite mer effekt, 240 hästar. Lotus kommer att bygga 20 stycken specialmodeller för den brittiska marknaden, 20 stycken för övriga Europa och ett ospecifierat antal bilar till andra länder. Prislappen landar på 40 332 euro. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S
944 kg och 240 hästar!

Inte mycket har förändrats sen nya Exige S visades. Ny front och ny bakvinge är nyheterna Lotus bjuder på till höstens lansering, och då endast till kunder i USA och Kanada. Bakvingen är inspirerad av den som visades på GT3-modellen i Frankfurt 2007 och ska hjälpa till att trycka ner bilen mot asfalten ordentligt. En nyutvecklad launch control har de också hunnit sätta i, så att man har något att leka med. Man kan genom den ställa in vilken grad av hjulspinn man accepterar, från 0-7 %. Vikten landar på samma låga 944 kg, och då får man ändå dubbla krockkuddar, elhissar och stereo. Och just det, 240 kompressormatade hästar som tar dig från stillastående till 100 km/h på 4,1 sekunder! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
Nästa sida