m

Lotus säger farväl till Elise och Exige
Med Final Edition

Lotus meddelade nyligen att modellerna Elise och Exige kommer att sluta tillverkas i år. För att säga farväl till bilarna presenteras nu dessa Final Edition-versioner. Totalt handlar det om fem stycken olika versioner - två för Elise och tre för Exige. Det köparna får är unika färgalternativ, andra fälgar, nya inredningsdetaljer och diverse dekaler som skvallrar om specialversion. Det digitala instrumentklustret som vanligtvis är tillval är också standard. Man får även en ratt med flat botten och den senaste versionen av den manuella växelspaken med synligt länkage. Nedan ser ni när Carfection kör den sista utgåvan av modellen Elise. Läs mer om bilarna på länken nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Lotus presenterar ny sportbil i sommar
Som koncept

Nu får vi reda på att nästa sportbil från Lotus kommer att presenteras nu i sommar. Det kommer då att handla om ett koncept och tillverkningen är inte tänkt att dra igång förrän någon gång under 2022. Den nya sportbilen kommer att ha förbränningsmotor och det kan bli så att den ersätter alla dagens modeller som Lotus säljer - Elise, Exige och Evora. Tillverkningen av den nya bilen kommer att ske i den uppfräschade fabriken som ligger i den brittiska staden Hethel. Flera stycken versioner kommer att erbjudas och prislappen kommer börja på 55.000 pund och sträcka sig upp till 105.000 pund. Lotus hoppas att den nya modellen ska locka till sig fler kunder på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2020

Ny sportbil från Lotus kommer nästa år
Kommer placera sig mellan Exige och Evora

Lotus kommer nästa år att släppa sin första helt nya modell på tolv år. Den går internt fortfarande under kodnamnet Type 131 och kommer placera sig mellan modellerna Exige och Evora i familjen. 131 kommer att baseras på en helt ny plattform och den kommer att använda sig av en förbränningsmotor för att hålla vikten nere. Exakt när bilen ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Digitalt instrumentkluster till Lotus Elise och Exige
Bara att koppla in

Om du har en Lotus Elise eller Exige V6 från 2008 och framåt och känner att instrumenteringen är lite daterad kan du nu uppgradera den med detta kit. Det består av en sex tum stor digital skärm som helt ersätter det som sitter i bilen just nu, och som bara ska vara att koppla in. Klustret är laddat med fler än 4000 stycken olika racerbanor och kan spela in data från när du är ute och kör på bana. Kostar 1470 pund i England. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0
2018

Ford GT mot andra snabba sportbilar
Vilken är snabbast runt Anglesey Coastal-banan?

Evo har plockat ut en Ford GT och kört den mot Porsche 911 GT2 RS, Mercedes-AMG GT R och Lotus Exige Cup 430 för att se vilken av alla som är snabbast runt racerbanan Anglesey Coastal. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2017

Venom F5 tornado ska vara snabbare än Bugatti Chiron
Hennessey presenterar nytt senare i år

Amerikanska Hennessey vill alltid ha den snabbaste bilen och för att lyckas med detta måste de kämpa mot Bugatti. Modellen Venom GT lyckades sno åt sig titeln från Veyron som världens snabbaste coupé och cabriolet men när Bugatti nu har lanserat Chiron står man återigen i skuggan. Detta vill man ändra på med Venom F5 tornado som ska presenteras senare i år. Med den hoppas man nå en toppfart på omkring 482 km/h (300 mph). Bilen, som man visade i ett utförande redan 2014, är helt och hållet byggd från grunden av Hennessey till skillnad från Venom GT som baserades på Lotus Elise/Exige. Man säger att den kommer att bli superlätt men avslöjar inga siffror. Motorn är också än så länge hemlig men det har tidigare snackats om att den ska ge 1 500 hästar. Bilen ska vara helt laglig att köra på gatan. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2016

Lotus presenterar Exige som äter superbilar till frukost
Den snabbaste någonsin

Lotus fortsätter att fila på modellen Exige och nu presenterar man den snabbaste någonsin. Den heter Exige Sport 380 och ska enligt Lotus äta superbilar till frukost. Oavsett så gör den 0-100 km/h på 3,7 sekunder, vilket får anses som helt okej. Bilen har en tjänstevikt på 1 100 kilo och bakom sittbrunnen sitter en kompressormatad V6:a på 3,5 liter som pumpar ur sig 375 hästar och 410 Newtonmeter. Toppfarten anges till 286 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som driver bakhjulen. I vår kommer även en automatlåda med sex steg och paddlar bakom ratten som tillval. I princip handlar det om en Exige Sport 350 som man skruvat upp ytterligare ett snäpp. Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus beskriver bilen så här: "We’ve saved something special for our last new car of 2016. We have built upon the foundations of the excellent Exige Sport 350 and developed a perfectly proportioned, intuitive and attainable supercar for real roads. The cut in weight is nothing short of drastic and, combined with the hike in power and its enhanced agility, we’ve created something exceptional - far greater than the sum of its parts. The Exige Sport 380 is so good, that it is no longer the best in class, it’s now in a class of its own." Man har bantat bilen genom att använda sig av ännu mer kolfiber - bland annat till splittern fram, vingen bak och det som är kring diffusorn. Bakrutan är i polykarbonat och stolarna är även de i kolfiber. Man har verkligen tänkt på allt och genom att bara ha två bakljus istället för fyra som på 350 sparar man exempelvis 300 gram. Alla gram räknas! Roadster är standard men man kan få den som coupé mot tillägg. Priserna börjar på 67 900 pund. Allt om bilen finns att läsa i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
2015

Lättare och snabbare Exige
Lotus presenterar Exige Sport 350

Lotus vet att låg vikt är nyckeln till framgång så därför presenterar de nu en ännu lättare version av modellen Exige. Den här kallas för Sport 350 och den ska ha bantat 51 kilo jämfört med förra Exige S vilket får vågen att stanna på 1 125 kilo. Det gör den lättare och snabbare än någonsin tidigare. Kraften hämtas ur en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och som har ett vrid på 400 Nm. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda (sexstegad automat finns som tillval) och 0-100 km/h ska gå på raska 3.9 sekunder. Toppfarten ska ligga på över 270 km/h. Bilen börjar säljas i februari i nästa år och kostar då från 74 000 euro. I mars kommer den även som cabriolet. All övrig information finns i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Lotus gör Exige ännu snabbare och lättare
Ny Exige S Club Racer

Den som tycker att vanliga Lotus Exige S är för vek har nu ytterligare ett alternativ i form av denna Club Racer. Den är både snabbare och lättare än sina syskon och passar nog bra in på vilken bandag som helst. Så här säger Jean-Marc Gales som är vd för Group Lotus: "Factoring the Club Racer ethos into the Exige enhances the track-focussed potential of this important model. It encompasses our legendary benchmark in handling, with lightweight and efficient construction and that we will always put a peerless and pure driving experience first." Bilen kommer endast som coupé och under huven hittar vi samma motor som i Exige S vilket innebär en kompressormatad V6:a på 3.5 liter. Effekten är oförändrad och bilen gör fortfarande 0-100 km/h på fyra sekunder blankt och toppar 274 km/h. Det man har gjort i denna banracer är istället att skala bort 15 kilo vikt vilket gör att vågen nu stannar på 1 161 kilo. Man har även monterat en annan splitter och vinge samt gjort hela undersidan flat för att förbättra aerodynamiken. Exige S Club Racer kostar från 56 900 pund vilket är 2 400 mer än vanliga Exige S kostar. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
2014

Teaser för Detroit Electrics elbil SP:01
Ny design och mer effekt

I april förra året visade Detroit Electric upp den eldrivna sportbilen SP:01. En bil baserad på Lotus Exige men med en elmotor under skalet istället. Då såg den ut som en Exige, men nu när företaget visar upp en teaser med den slutgiltiga designen kan vi se att den förändrats något. Bilen kommer att ha en mittmonterad elmotor som levererar 278 hästar och 280 Nm, vilket är mer än vad som visats upp tidigare. Drivningen sker på bakhjulen och 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 250 km/h och vikten sägs ligga på 1 125 kilo. På en laddning ska man kunna ta sig omkring 28 mil. Leveranserna förväntas dra igång i början på nästa år. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

100 bilar från Forza Horizon 2
Vroom vroom

Microsoft avslöjade i dag de 100 första bilarna som kommer kommer kunna köra i kommande Forza Horizon 2. Spelet kommer ha mer än 200 bilar när det väl släpps med övriga utbudet kommer offentliggöras vid ett senare tillfälle. Forza Horizon 2 släpps den 30 september och en en lista på dessa 100 bilar kan hittas efter hoppet. Tumnagel
41.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lotus visar Exige LF1
Inspirerad av F1-arvet

Lotus presenterar nu en specialversion baserad på Exige S. Bilen får tilläggsnamnet LF1 och kommer endast i begränsad upplaga om 81 stycken exemplar. Bilen kommer i F1-teamets svarta/guldiga kombo tillsammans med en del röda inslag. Fälgarna som mäter 17 tum fram och 18 bak är också de guldfärgade. Åket utrustas även med Exige Race Pack vilket betyder fetare bromsar och Pirelli P-Zero Trofeo-däck. Under huven sitter en kompressormatad V6:a på 3.5 liter som ger 345 hästar och 400 Nm, tillräckligt för att ta ta den 1 176 kilo tunga (lätta) bilen till 100 km/h på bara fyra sekunder. Priset för skapelsen börjar på 62 900 pund. Tumnagel
44.7°
+
Bobby Green
0
2013

Lotus stoppar utvecklingen av nya modeller
Satsar på vad de redan har istället

Lotus går nu ut och berättar att de slopar utvecklingen av nya modeller, i alla fall för stunden. I slutet av 2010 släppte Lotus en modell-matta utan dess like med en ny Elise, Esprit och Elan. Där fanns även nyheten Eterne, Elite och en liten stadsbil. Många blev nog förvånade och undrade säkert hur förhållandevis lilla Lotus skulle orka dra runt detta. Och det verkar det som att Lotus också nu har kommit underfund med och därför väljer att dra i handbromsen lite. Fokus kommer nu alltså att ligga på de redan existerande modellerna, Elise, Exige och Evora. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S Roadster börjar säljas till sommaren
Och de säger det med iMovie

För lite mer än ett år sedan visade Lotus upp sin Lotus Exige S som roadster för allra första gången. Nu har företaget släppt en iMovie-meckad reklamfilm som berättar att bilen börjar säljas nu i sommar. Roadstern kommer att få samma V6:a på 3.5 liter som Exige S Coupé. Ur motorn plockas 345 hästar, 400 Nm och 0-100 km/h ska gå på 3.8 sekunder och bilen ska ha en toppfart på 230 km/h. Som sagt så får vi reda på att bilen kommer nu till sommaren, dock inte vilket datum. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

SP:01 - världens snabbaste eldrivna produktionsbil
Detroit Electric lever igen

Detroit Electric är återupplivat och presenterar nu sin supersnabba elbil SP:01. Det här är enligt dem världens snabbaste eldrivna produktionsbil. Och den som har koll ser att det är en Lotus Exige det handlar om, fast med elmotor istället. Bilen ska göra 0-100 km/h på 3.7 sekunder och toppa 250 km/h. Hela karossen är i kolfiber och vågen stannar på 1 070 kilo. Elmotorn som är på 200 hästar sitter monterad i mitten precis som i vanliga Exige. Det man kanske inte hade väntat sig är att det sitter en manuell låda kopplad till motorn. Den har fyra växlar och finns även med fem. Inte helt vanligt i en elbil. En automatlåda med två växlar finns också att välja på. Batteriet är på 37 kWh och det ska räcka för att ta sig 29 mil. Bilen ska börja byggas i augusti och kommer att kosta motsvarande omkring 900 000 kronor i USA. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Ny dag, nytt rekord för Hennessey
Venom GT nu världens snabbaste bil

Jag vet att ni läsare inte verkar helt överförtjusta över Hennessey och deras "bonn-trimmade" ombyggda Lotus Exige Venom GT. Men nu är de i farten igen och eftersom de hävdar att de nu har världens snabbaste produktionsbil tänkte jag dela med mig av det. I februari körde de tydligen ett par repor med bilen på en landningsbana i Kalifornien och kom som max upp i 427,6 km/h. Landningsbanan som är 3.2 kilometer var tydligen inte tillräckligt lång och bilen hade mer att ge sägs det. Detta är enligt Hennessey nytt rekord och gör Venom GT till världens snabbaste bil. Men Bugatti Veyron Super Sport har klockats till 431,072 km/h. Det räknas inte enligt amerikanarna, som hävdar att eftersom Bugattin är elektroniskt begränsad till 415 km/h när man köper den, så är deras bil snabbare eftersom den inte har någon fartspärr. En riktig soppa alltså, och mina aningar är att jänkarna inte kommer att ge sig i första taget i den här frågan. Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0
2012

Tyska Melkus har slut på pengar
Ännu en sportbilstillverkare på väg i graven

Den tyska sportbilstillverkaren Melkus pengar är slut och nu berättar de att de är insolventa som det så fint heter på juridik-språk. Melkus blir alltså ännu en biltillverkare i ledet som inte klarar av att betala sina skulder. Försäljningen av modellen RS2000 har helt enkelt inte mött förväntningarna och de 25 stycken bilar man planerade att sälja per år blev inte av. Modellen har en turboladdad tvålitare som ger 325 hästar kopplad till en sexväxlad manuell låda. Den har måsvingedörrar och ser väl ungefär ut som en Lotus Exige. Företaget hoppas nu kunna omorganisera och komma på fötter igen, men som vi alla vet är det nog lättare sagt än gjort. Tumnagel
32.8°
+
Bobby Green
0

Lotus öppnar showroom i Mölndal
Där kan du spana in modellerna Elise, Exige och Evora

En bilhall på 350 kvadrat avsedd endast för Lotus-bilar slår denna vecka upp portarna i Mölndal utanför Göteborg. Bilhallen har uppförts av företaget Förenade Bil och där kommer man att kunna kika på modellerna Elise, Exige och Evora. Priserna börjar på 395 000 kronor och sträcker sig upp till en miljon ungefär. Målet enligt Mats Hallgren som är försäljningschef är att kränga 30 stycken bilar om året. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Steven Tyler har nu fått sin Venom GT Spyder
Rockstjärnan har nu en cab med 1 244 hästar att leka med

Steven Tyler från bandet Aerosmith gillar bilar. Hans senaste i stallet är något som Hennessey Performance har jobbat med sedan förra året då Steven kom till dem och bad om något nytt. Han ville att hans Venom GT skulle tappa taket och bli en Spyder. Nu är bilen klar. Buren i bilen fick byggas om lite för att man skulle kunna plocka av taket och låta håret blåsa fritt. Den nya konstruktionen gjorde att vikten ökade med 13.5 kilo, vilket får ses som väldigt lite för en cab. Totalvikten ligger numera på 1 244 kilo, vilket heller inte är mycket att snacka om. Speciellt inte när man tittar på vad den här bilen har bakom föraren och passageraren. Effekten skruvades upp för att matcha Hennesseys tidigare ledord, en hästkraft per kilo. Den här bilen har alltså 1 244 hästar! Den sanslösa effekten kommer ur en dubbelturbo-matad V8:a på 7.0 liter. Alla prestandasiffror nämns inte, men enligt John Hennessey ska bilen klara 0-322 km/h (!) på under 16 sekunder. Endast fem bilar kommer att byggas inför 2013, och tre är redan bokade. Spydern är Steve än så länge ensam om. Vad han fick betala är oklart, men det spelar nog ingen större roll i hans plånbok. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Chris Harris testar Lotus Exige S
På en blöt testbana

Nya Lotus Exige S hade premiär förra hösten på bilmässan i Frankfurt. Den lilla och relativt lätta bilen (1 176 kilo) har en kompressorladdad V6:a på 3.5 liter och 345 hästar under skalet. Hur den känns att köra förklarar Chris Harris här som tar ut bilen på en provtur. Låg vikt och mycket effekt är sällan en tråkig kombination. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S nu även som roadster
Perfekt till sommaren

När Lotus kapar taket av sin lilla sportbil Exige S får de den snabbaste öppna gatbil de någonsin har byggt. Och även om 233 km/h inte låter så värst mycket så lär det rufsa till frisyren en hel del ändå. Bilen väger 1 100 kilo vilket gör att man tar sig till 100 km/h på bara 3.8 sekunder. Under skalet sitter en kompressormatard V6:a på 3.5 liter och 350 hästar som ursprungligen är en Toyota-motor. Manuell sexpetad låda är standard och en automatlåda med paddlar som Lotus kallar för SPS finns som tillval. Runt litern ska bilen dra per mil och den släpper ut 236 gram per kilometer. Exige S Roadster har launch control och två inställningar för stötdämparna, comfort och sport. Insidan bjuder inte på så mycket roligt men det här är en drivers car, då behövs inte trams som kylda handskfack och träinlägg i ebenholts. Pris och tillgänglighet har inte annonserats än tyvärr. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0
2011

Den berömda kurvan bjuder även på fina bilar
Mycket fina bilar!

Den här kurvan brukar mest bjuda på filmer när folk kör motorcyklar. En del kan handskas med sina skrevraketer medan andra lägger sig och pussar grus istället. Den här gången får vi en film på bilar istället och det är inga tråkiga bilar heller. Bland åken hittar vi bland annat konceptbilen Audi E-Tron (som verkar medverka i en filminspelning), McLaren MP4-12C och Jay Leno som är ute och luftar någon gammal klassisk bil. Det kommer även en herre i en Lotus Exige med en sjuhelsikes stor vinge och rätt gött ljud. Känner du igen alla bilar? Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Lotus berättar om sin nya egenutvecklade V8
Motorn som kommer i Esprit

2013 är det dags för en ny Lotus Esprit. I den kommer det att sitta en helt ny och egenutvecklad V8-motor. Motorn ryktas få en effekt på 570 hästar och byggs helt och hållet från grunden av Lotus själva. Lotus vill bygga en bil som är "pure Lotus" och då krävs det att man bygger sin egen motor tydligen. I tidigare modeller som Elise och Exige har Toyota varit de som byggt spisarna, men det duger inte till Esprit. I filmen snackas det lite kring motorn och varför det är så viktigt för Lotus att bygga den själva. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Piffade modeller från Lotus på mässan i Frankfurt
Exige S, Elise S och Evora GTE

Lotus bombmatta med nya bilar förra året kom nog som en chock för de flesta. Nu visas vassare versioner av vissa utav bilarna upp på mässan i Frankfurt. Om vi börjar med Evora GTE (bilden) så är det den mest kraftfulla gatlegala bil som Lotus byggt. Under skalet sitter en V6:a på 3.5 liter försedd med dubbla kompressorer istället för en singel. Det ger en effekt på runt 450 hästar och 420 Nm. Vikten har bantats med runt 150 kilo jämfört med vanliga Evora och kommer med en sekventiell racinglåda. En annan nyhet är Exige S. Den bilen får samma motor som sitter i Evora, en V6:a på 3.5 liter, 350 hästar och 400 Nm. Bilen väger 1 080 kilo, vilket är en ökning med 145 kilo men då ska man även ha i åtanke att modellen fått 130 hästar till. Tar sig till 100 km/h gör man på bara 3.8 sekunder. Toppfarten anges till 274 km/h. Racepaket med, styvare fjädring, avgasknapp och launch control finns på tillvalslistan. Lilla Elise S har en fyra på 1.8 liter, 220 hästar och 250 Nm. Bilen erbjuds numera med en SPS (Serial Precision Shift)-växellåda som gör att föraren kan växla mellan manuell och automatläge genom paddlarna bakom ratten. I övrigt handlar det om nya strålkastare och lite piffad exteriör och interiör. Några priser eller när bilarna kommer är fortfarande oklart. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2010

Hennessey Venom GT
Första officiella bilderna

Lotus Exige är den rappare varianten av Elise. Exige är en pigg liten rackare med sina 257 hästar och rosas för sina köregenskaper tack vare sin låga vikt. Hennessey Venom är något i hästväg mycket värre, kortfattat handlar det om en Elise med 1200 hästar! Det är väl kanske lite hårddraget att säga att det bara är en Elise med sinnessjukt mycket effekt, för egentligen är det bara chassit som hämtats från just den bilen. Venom GT är längre och självklart också förstärkt på en hel del punkter jämfört med Elise. Motorn grundar sig i Corvette ZR1:s 6,2-liters V8:a och instegseffekten ligger på 725 hästar. Med dubbla turbo får man ut antingen 1000 eller om man så vill 1200 hästar. Kraften skickas till bakhjulen genom en sexpetad låda från Ricardo. Trots en stor och fläskig motor hävdar Hennessey att Venom GT ska väga under 1071 kilo. Detta tack vare kaross i kolfiber och kolfiberhjul. Keramiska bromsar väger inte så mycket så sådana sitter det också givetvis på. Vingen bak är ställbar, likaså fjädringen, allt för att optimera köregenskaperna så gott det går. 10 bilar ska byggas om året, och företaget säger sig ha fyra beställda redan. Priserna bör börja strax över 400 000 pund, för 725-hästarsversionen. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2009

Lotus Exige S Type 72
En hyllning i begränsad upplaga

Exige S Type 72 heter Lotus nyaste skapelse. Specialversionen är en hyllning till den legendariska F1-bilen "Lotus Type 72 John Player Special" från 70-talet, en bil som självaste Ronnie Peterson körde. Exige S Type 72 lackas i svart och guld, precis som Ronnies bil och pinstripas i guld på sidorna, huven, frontspoilern, bakspoilern och vingen. Lättviktshjulen är lackade i guld med svart i mitten. Tjänstevikten på 935 kilo är 2 kilo mer än en standard Exige S. Detta beror på att Sport Pack är standard, vilket inkluderar nya sportstolar, störtbågar i stål, dubbla oljekyl, en justerbar krängningshämmare fram och Lotus reglerbara anti-sladdsystem. Motorn däremot är orörd och är fortfarande samma kompressormatade fyrcylindriga Toyota-spis på 220 hästar och 215 Newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och bilen toppar 233 km/h. På tillvalslistan finns AC, diffbroms och ett Performance Pack. Performance Pack innehåller större racingbromsar från AP, ett större scoop på taket, launch control och lite mer effekt, 240 hästar. Lotus kommer att bygga 20 stycken specialmodeller för den brittiska marknaden, 20 stycken för övriga Europa och ett ospecifierat antal bilar till andra länder. Prislappen landar på 40 332 euro. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lotus Exige S
944 kg och 240 hästar!

Inte mycket har förändrats sen nya Exige S visades. Ny front och ny bakvinge är nyheterna Lotus bjuder på till höstens lansering, och då endast till kunder i USA och Kanada. Bakvingen är inspirerad av den som visades på GT3-modellen i Frankfurt 2007 och ska hjälpa till att trycka ner bilen mot asfalten ordentligt. En nyutvecklad launch control har de också hunnit sätta i, så att man har något att leka med. Man kan genom den ställa in vilken grad av hjulspinn man accepterar, från 0-7 %. Vikten landar på samma låga 944 kg, och då får man ändå dubbla krockkuddar, elhissar och stereo. Och just det, 240 kompressormatade hästar som tar dig från stillastående till 100 km/h på 4,1 sekunder! Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Extrem Lotus Exige S
Kompressormatning och ordentligt kjolpaket

Själv skulle jag nog visuellt nöja mig med nya fälgar, sänkning och vinge men ägaren till denna Exige S har gått ett par kliv längre. I stort handlar det om egenkomponerat kjolpaket vilket toppats med en kompressorsats så effekten hoppar upp till runt 300 hk. Avslutningsvis har mannen bakom projektet, mexikanaren Jorge Rios, döpt bilen till Exige Scuderia och vill ni se bilder så hittas de på länken. Tumnagel
36.8°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida