Quantcast
m

Lister LFP - världens snabbaste SUV
Ombyggd Jaguar F-Pace toppar nu 322 km/h

Biltillverkaren Lister har som vi tidigare skrivit om byggt om en Jaguar F-Type och presenterat planer på världens snabbaste SUV baserad på F-Pace. Nu är den sistnämnda här och den heter Lister LFP, LFP står troligtvis för Lightning F-Pace. Både Lamborghini Urus och Bentley Bentayga toppar omkring 300 km/h, den här ska göra hela 322 km/h. Lister har utgått från värstingen SVR som har 550 hästar ur en kompressormatad V8:a på 5,0 liter. Den har man låtit trimma upp till hela 670 hästar vilket alltså ska vara tillräckligt för att uppnå den snabba topphastigheten. För att få stopp på grejerna ska det sitta enorma keramiska bromsar runt om. Så mycket mer än så berättar man inte för tillfället, utan man får helt enkelt titta på bilderna så länge och kontakta firman om man är intresserad av att köpa. Förhandsbeställning ska nu vara möjlig men vad skapelsen kostar framgår tyvärr inte för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Lär dig kvantprogrammering med Quantum Katas
Microsoft släpper gratiskurser i Q#-programmering

Microsoft har lagt upp ett nytt projekt på GitHub som man kallar för "Quantum Katas" vilket består av flera olika kurser för att lära ut kvantprogrammering. Det handlar om kvantprogrammering i Microsofts eget programmeringsspråk Q#. Microsoft skriver själva om Quantum Katas: "The Microsoft Quantum Katas are a series of self-paced tutorials aimed at teaching elements of quantum computing and Q# programming at the same time. Each kata offers a sequence of tasks on a certain quantum computing topic, progressing from simple to challenging. Each task requires you to fill in some code; the first task might require just one line, and the last one might require a sizable fragment of code. A testing framework validates your solutions, providing real-time feedback." Är du sugen på att bli lite vassare på kvantprogrammering så hittas Quantum Katas på GitHub på länken nedan. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar söker varumärkesskydd för namnet C-Pace
En fjärde SUV är på gång

Först kom F-Pace - Jaguars första SUV på marknaden. Denna följdes upp av den mindre suven E-Pace, och tidigare i år rullade man ut den helt eldrivna modellen I-Pace. Nu söker man varumärkesskydd för namnet C-Pace vilket alltså innebär att britten har en fjärde SUV på gång. Troligtvis står c:et för coupé och vi kan alltså vänta oss ytterligare en bil i denna något märkliga kategori. När bilen kan tänkas presenteras återstår att se. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lister Lightning ska bli världens snabbaste SUV
Baseras på Jaguar F-Pace SVR

Lister Cars har återuppstått genom att sätta sitt namn på trimmade Jaguarer. I januari presenterade de Thunder som är en F-Type de byggt om och gett inte mindre än 666 hästar. Snart är det även dags för Lightning att göra entré. Det är en Jaguar F-Pace SVR som de hävdar kommer bli världens snabbaste SUV. För att lyckas med detta måste bilen göra mer än 305 km/h vilket är det som Lamborghini Urus klarar av. För närvarande får vi dock inte mer än påståendet och den här teaserbilden. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Jaguar släpper video på F-Pace SVR
Verkar arg

För en månad sedan rullade Jaguar ut nyheten F-Pace SVR. Det är en specialversion av suven som Special Vehicle Operations har pillat på, och då blir det kul. Bilen har en kompressormatad V8:a på 5,0 liter som ger 550 hästar och som har ett riktigt trevligt motorljud. Nu visar Jaguar upp skapelsen i en reklamfilm och så här ser den ut. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Pace får SVR-behandling
Innebär bland annat 550 hästar

En tid har det snackats om att även Jaguars första SUV F-Pace skulle få sig en omgång av Special Vehicle Operations och på så vis tuffa till sig lite. Visst stämde detta och här har vi F-Pace SVR. En prestandamaskin med den välkända kompressormatade V8:an på fem liter under huven. I den här bilen ger den hela 550 hästar vilket borde räcka när man ska ut i skog och mark och härja. Vridet anges till 680 newtonmeter och fyrhjulsdriften ser till att skicka iväg dig från stillastående till 100 km/h på 4,3 sekunder. Toppfarten anges till 283 km/h. Tillkommer gör det helt sjuka ljudet Jaguar har fått till med den här motorn, och precis som i Range Rover Sport SVR är det något bisarrt över att en SUV låter på det här viset. Mike Cross som är Chief Engineer på Jaguar Land Rover säger följande: "The F-PACE SVR delivers the handling and agility to match its performance. Everything from the steering to the bespoke suspension set-up has been tuned specifically for our performance SUV and the result is a vehicle that lives up to the promise of both the F-PACE and SVR." Bilen har styvare fjädrar, lättare smidda fälgar och bitigare bromsar som mäter 395 millimeter fram, 396 bak. Den har även en elektronisk aktiv diff och elservo. Runt om sitter ett fetare kjolpaket och fronten domineras av en stor grill med lika stora luftintag. Huven och framskärmarna får ventilationshål på sig, baktill finns en takvinge och givetvis fyra avgaspipor redo att skrämma slaget ur gamlingar och barn. Orderböckerna öppnar i sommar och i Storbritannien kostar bilen från 74.835 pund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Jaguar E-Pace blir din för 329.900 kronor
Sverigepremiär

Jaguars minsta SUV E-Pace har nu landat hos alla Jaguar-återförsäljare i Sverige. Modellen är en av de viktigaste för tillverkaren och för 329.900 kronor får du ett exemplar med en dieselmotor på 150 hästar. Jonas Lindow som är Country Manager för Jaguar Land Rover Sverige säger följande: "SUV-segmentet i Sverige är stort och fortsätter att växa. Vi har haft stor framgång med vår stora Jaguar F-PACE. Men Jaguar E-PACE är inte bara kompakt och sportig, den är också vår nya instegsmodell till Jaguar-märket. Vi är övertygade om att vi kommer att se många nya kunder som aldrig tidigare funderat på en Jaguar, men som nu attraheras av designen och överraskas av priserna." Förutom instegsversionen finns ytterligare två dieslar med 180 respektive 240 hästar. Dessa två har fyrhjulsdrift som standard. Vill man köra bensin är det 250 eller 300 hästar som gäller. Båda driver på alla fyra och har automatlåda. I bagageutrymmet ska man få in 577 liter och fäller man baksätet sväljer utrymmet 1.234 liter. E-Pace finns i de tre utrustningsvarianter S, SE och HSE. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0
2017

Doug är inte heller så pepp på Jaguar F-Pace
Men den säljer sjukt bra

För knappt ett år sedan provkörde jag Jaguars satsning i SUV-svängen - F-Pace. Den ser väl helt okej men jag var inte direkt imponerad, och varför kan du läsa i den inlänkade artikeln nedan. En till som inte heller verkar vara överförtjust i bilen är Doug DeMuro. Vi är dock båda helt ute och snurrar, för modellen säljer nämligen som smör i solsken. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar presenterar E-Pace
Kompakt SUV med sportbilsutseende

Precis som utlovat har Jaguar nu presenterat den nya modellen E-Pace. Tillverkaren har gjort en tradition av att göra rätt så spektakulära lanseringar och när det kommer till denna valde man att hoppa med den och göra en "flygplansroll". E-Pace är en SUV i den mycket heta kompakta ligan och Jaguar själva tycker att den har sportbilsutseende - inspirerad av modellen F-Type. Om man jämför med den större suven F-Pace är denna nästan 30 centimeter kortare. Den är även något lägre och har som väntat ett kortare axelavstånd. Måtten säger 4,39 meter i längd och 2,68 i hjulbas. I bagageutrymmet ska man få in 577 liter. Fäller man baksätet ska det istället gå in 1 234 liter. Lyfter man på golvet där bak hittar man ytterligare ett utrymme som rymmer 93 liter. Tjänstevikten anges till mellan 1 775 och 1 926 kilo beroende på modellversion. Under huven finns det ett helt gäng olika alternativ att välja mellan. Oavsett så grundar sig alla i Ingenium-motorn på 2,0 liter. Två versioner av den går på bensin, resten på diesel. Instegsdieseln bjuder på 150 hästar och till den kopplas en manuell låda och drivningen sker på framhjulen. Vill man ha automatlåda är det dock fyrhjulsdrift som gäller. Bränsleförbrukning med manuell låda anges till 0,47 liter per mil. Förutom denna version kan man få diesel med 180 eller 240 hästar. Vill man köra på bensin är det 249 eller 300 hästar som gäller. Insidan ser ut som i de flesta andra nya Jaguarer och i mitten sitter en pekskärm på tio tum. En större skärm på 12,3 tum finns som tillval. Det finns upp till fyra 12-voltsuttag, fem USB-uttag och en 4G Wi-Fi-hotspot för upp till åtta enheter - bra saker om man har barn i bilen antar jag. När E-Pace börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Jaguars kompakta SUV presenteras den 13 juli
Heter E-Pace

2015 tog även Jaguar klivet in i SUV-världen när de presenterade modellen F-Pace. En helt eldriven version kallad I-Pace kommer nästa år och nu berättar man även om E-Pace - en SUV i kompaktklassen. Enligt Jaguar kombinerar bilen sportbilsdesign och körglädje med den flexibilitet och mångsidighet som ofta associeras med en SUV. Ian Callum som är Director of Design hos Jaguar säger följande: "Kombinationen av sportbilsdesign och Jaguar-prestanda garanterar att E-PACE inte går obemärkt förbi.. Varje Jaguar är skapad för att exaltera sinnena, och vi tror att E-PACE kommer att göra just detta, om än med sin egen personliga karaktär." Spionbilder på bilen kan ni se här. Priset kommer att börja på 38 600 dollar. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har fått testa Jaguar I-Pace
Den eldrivna suven

I november visade Jaguar upp konceptbilen I-Pace. Det är en eldriven SUV med många designdrag från F-Pace men ändå massa nytt. Under skalet finns det två elmotorer på tillsammans 400 hästar och bilen ska ha en räckvidd på 50 mil. I slutet av året ska vi få se hur produktionsversionen kommer att se ut och i mitten på nästa år ska försäljningen dra igång. Mr JWW har fått testa konceptbilen, och så här såg det ut. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Finalisterna i World Car Of The Year 2017
Vinnarna utses i april

Innan vinnaren utses i World Car of the Year 2017 måste ju självklart finalisterna listas upp. Nu är detta klart och det är upp till en jury bestående av representanter från ett dussintals länder att bestämma vilka som går ut som segrare. Bilarna delas upp i sex stycken olika kategorier och en av dessa är ny - World Urban Car. I den får bara bilar som är mellan en och fyra meter delta. Förutom det ska modellerna vara säkra, rena, tysta, bekväma, flexibla, prisvärda och snälla mot förare, gående och cyklister. Vinnarna i varje kategori kommer att presenteras den 13 april under en särskild ceremoni på New York International Auto Show. Under "Läs mer" hittar ni de nominerade. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
2016

Jaguars första SUV kunde lika gärna varit en Range Rover
Jag har kört Jaguar F-Pace

För lite mer än ett år sedan gjorde Jaguar det som "alla" tillverkare måste göra i dag för att överleva - lanserade en SUV. Den bar namnet F-Pace och såg faktiskt ut som man hade kunnat vänta sig en Jaguar i detta format. Nos från modellen XF och bak från modellen F-Type. Jaguar beskriver F-Pace som en sportbil för vardagens alla behov. Det vet man ju innan man har testat den att den inte är, men självklart vill tillverkaren rida på sin sportiga våg även när det kommer till högbyggda terrängmaskiner, eller vad det nu är F-Pace är. Att få till en SUV som skulle kännas som en Jaguar kan ses som en omöjlighet, och efter att ha provat modellen blir det klart att det också är det. Speciellt i kombination med en dieselmaskin. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Rolls-Royce tar nästa steg med sitt SUV-projekt
Project Cullinan ser ut att bli en bjässe

Folk skrattade när Porsche gjorde det. Nu ska alla märken erbjuda det - jag pratar sjävklart om suven. Efter Svensson-suvarna kommer nu premium-suvarna på riktigt. Bentley stoltserar med sin Bentayga och för närvarande rattar jag själv Jaguar F-Pace. Världen är sig inte lik. I början av förra året meddelade Rolls-Royce att de också skulle ge sig in i matchen. Då fick vi se en rätt så tjock Phantom som användes som testbänk. Nu går projektet in i nästa fas, och även fast Rolls-Royce sagt att de inte ska bygga en regelrätt SUV så ser bilderna ut som att det faktiskt är precis det som de kommer att göra. Nu börjar de riktiga hårdtesterna och strax efter jul kommer bilen att möta kylan vid Norra polcirkeln för att senare under 2017 möta hettan i Mellanöstern. Bilen vilar på en helt nyutvecklad aluminiumplattform och kommer självklart att driva på alla fyra hjulen. Förmodligen kommer en officiell presentation att ske i slutet av nästa år. Tumnagel
32.3°
+
Bobby Green
0

Årets tjejbil är Jaguar F-Pace
Har blivit utsedd till Women's World Car Of The Year

Det finns många olika utmärkelser som delas ut till bilmärken och modeller världen över och två av dessa är Womenx27s World Car Of The Year och Womenx27s World SUV/Crossover of the Year. Vinnaren för i år i bägge dessa kategorier blev Jaguars första SUV F-Pace. Fiona Pargeter som är PR-chef på Jaguar/Land Rover är förstås mycket nöjd och säger följande: "The awards of Supreme Winner and Best SUV/Crossover in the 2016 Womenx27s Car of the Year Awards is a great achievement and a true highlight in the continuing F-Pace success story. The combination of beautiful design, everyday usability and unrivalled driving experience set the F-Pace apart from the competition and is attracting new customers to the Jaguar brand worldwide." Bilen valdes ut bland 293 stycken andra av 17 stycken olika domare från 14 olika länder. Förra årets vinnare i kategorierna var Volvo XC90. Tumnagel
25.6°
+
Bobby Green
0

I-Pace - Jaguars första elbil
Nu är konceptbilen presenterad

I natt svensk tid presenterade som utlovat Jaguar en ny konceptbil. Den heter I-Pace och det som gör den lite speciell är att det är tillverkarens allra första elbil. En förhandsvisning av vad som komma skall, och troligtvis något som kommer att resultera i en coupé-version av suven F-Pace med eldrivlina. Oavsett så säger Jaguar att en färdig bil kommer att finnas på vägarna 2018. Under skalet på bilen sitter det dubbla elmotorer som tillsammans genererar 400 hästar och 700 Newtonmeter i vrid. Drivningen sker på alla fyra hjulen och till 100 km/h från stillastående ska man komma på omkring fyra sekunder. Räckvidden anges till mer än 50 mil och batteriet som är på 90 kWh och med en snabbladdare på 50 kW ska det ta två timmar att ladda fullt. Insidan har plats för fem och som vi kan se liknar förarmiljön en kommandobrygga med alla sina skärmar. Inget känns dock för futuristiskt och Jaguar är duktiga på att faktiskt behålla mycket från konceptbilarna när väl produktionsbilarna dyker upp. Modemässigt så sluttar taket där bak likt en coupé vilket såklart begränsar lastutrymmet. 530 liter ska det i alla fall gå in här. Elmotorerna som är utvecklade av Jaguar/Land Rover själva sitter på varsin axel och under locket där fram ska man ha ytterligare stuvutrymme. Batteripacket är som vanligt placerat i golvet för att ge en låg tyngdpunkt. I morgon visas bilen upp på mässan i Los Angeles. Vill du ha en kan du skriva in dina uppgifter på länken nedan. Där finns även all information om bilen. Tumnagel
58.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar upp eldriven SUV i kväll
Tar sig 50 mil på en laddning

I kväll klockan 20:30 amerikansk tid kommer Jaguar att visa upp något de aldrig tidigare gjort - en elbil. Den ter sig i form av en SUV och vill såklart konkurrera med Tesla Model X. Till skillnad från Tesla så är Jaguars bil dock ett koncept än så länge, och det är oklart när den kommer att presenteras i produktionsutförande. Jaguar har i dag suven F-Pace i sitt modellutbud men det är inte bara en sådan som de sänkt ner ett batteripack och elmotor i, konceptet ska vara något helt annat. Räckvidden ska ligga på runt 50 mil. Mer information får vi så fort bilen är presenterad. Join us for exciting news from the LA Auto Show. 8.30pm PST, 14th November. pic.twitter.com/twJVmqtr7P— Jaguar (@Jaguar) 14 november 2016 Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Jaguar slutar med kombi-modeller
Satsar på suvar istället

Jaguars designchef Ian Callum berättar att tillverkaren inte kommer att presentera några fler kombi-modeller. Marknaden för dessa (förutom i Sverige) dalar och det är också ett svårt segment att befinna sig i. Jaguar har tidigare sålt en kombi av X-Type och XF, men den senare fick inte följa med när nya XF presenterades förra året. Istället kommer britten att fokusera på sin senaste nyhet - suven F-Pace. En mindre version av denna skulle även kunna komma i framtiden. Tumnagel
18.7°
+
Bobby Green
0

Jaguar Land Rover varumärkesskyddar "I"-beteckningar
Elektrifiering på gång?

Jaguar Land Rover har nyligen varumärkesskyddat namnen I-Pace, I-Type och Velar vilket i alla fall kan få oss att tro att de minst har två stycken elbilar alternativt hybrider på gång. Vad den sista kan bli för något återstår att se, en minibuss kanske? Namnet har använts förr, men då på den första prototypen av Range Rover. I-Pace blir elversionen av suven F-pace medan I-Type blir F-Type fast med eldrivlina. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Auto Express kör Jaguar F-Pace i snön
Så funkar suven på halt underlag

Auto Express har fått testa Jaguars nya modell F-Pace på snö och is och så här såg det ut. Av någon anledning är bilen fortfarande delvis maskerad, men i de inlänkade artiklarna nedan kan du se den i dess fulla prakt. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
2015

Jaguar F-Pace blir din för 423 900 kronor
De svenska priserna är nu klara

I dag presenterar Jaguar priserna för den hela nya modellen F-Pace. Bilen lanseras nästa vår och kommer då att ha ett frånpris på 423 900 kronor. För den slanten får du en bil med instegsmotorn som är en dieselfyra på 2.0 liter som ger 180 hästar och som via en manuell sexpetad växellåda driver bakhjulen. Den ska dra 0.49 liter per mil och släppa ut 129 gram per kilometer. Förutom detta motoralternativ finns även en V6-diesel på 300 hästar med fyrhjulsdrift och en bensin-V6:a på antingen 340 eller 380 hästar. Till dessa motorer kopplas en åttastegad automatlåda. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Jaguars första suv är här
F-Pace visar upp sig

Nu är den här - Jaguars första suv F-Pace. Trots lite bulligare form och högre markfrigång går det inte att ta miste på att det handlar om en Jagga, fronten ser ut som en XF och baken som en F-Type. Räcker det för att sno kunder från tyskarna tro? Enligt Jaguar är bilen en performance crossover och inte en suv men vi alla vet ju hur det ligger till. Visst bjuder den på prestanda men det är fortfarande en hög och tung kloss som ska baxas omkring. Målet är dock tydligt - det här är en direkt konkurrent till Porsche Macan men den ska vara ännu sportigare. F-Paces kaross och chassi är byggt i aluminium och tjänstevikten ligger på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken version man rattar. Bilen mäter in på 4.73 meter i längd, 1.93 i bredd, 1.66 i höjd och axelavståndet är 2.87 meter. I bagagerummet ska man få in 650 liter bagage. Under huven finns det fyra olika motorer att välja mellan - två dieslar och två bensinare. Instegsversionen bjuder på en 2-liters diesel som ger 180 hästar och 430 Nm och drivningen sker på bakhjulen via en sexpetad manuell låda - fyrhjulsdrift finns dock som tillval och då kan man även få en åttastegad automatlåda. Förbrukningen anges här till 0.49 liter per mil med ett utsläpp på 129 gram per kilometer. Sen har vi en större diesel på 3.0 liter som ger 300 hästar och hela 700 Nm. Till den kopplas endast den åttastegade automatlådan. Vill man köra på bensin är det kompressorladdad sexa på 3.0 liter och 340 eller 380 hästar som gäller. Båda har samma vridmoment - 450 Nm och till dem kopplas också den åttastegade automaten. 380-hästaren gör 0-100 km/h på 5.5 sekunder och toppar 250 km/h. Teknikens Värld var på plats vid avtäckningen och hur det var kan du läsa om på länken nedan. Tumnagel
46.2°
+
Bobby Green
0

Jaguar visar första bilden på F-Pace
Den nya suven

Den 14 september har Jaguar premiär för den helt nya modellen F-Pace. Det blir första gången man erbjuder en suv och det ska bli riktigt spännande att se hur bra eller dåligt den kommer att sälja. Nu får vi en första officiell bild på hur den kommer att se ut, och precis som i fallet F-Type är produktionsversionen väldigt lik konceptet som visades för två år sedan. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar F-Pace är supportbil till Tour De France
Fortfarande maskerad dock

Jaguar fortsätter att smygvisa suven F-Pace och nu har de gått så långt som att göra den till officiell supportbil för cykeltävlingen Tour De France, trots att den inte är presenterad på riktigt ännu. Bilen har bara en lätt maskering på sig så åskådarna kommer att få sig en ganska bra överblick över hur det färdiga resultatet kommer att se ut, så även vi som kan kika på denna videon och de nya bilderna. Officiell avtäckning får vi vänta med tills bilmässan i Frankfurt. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Jaguar teasar produktionsversionen av F-Pace
Verkar behålla konceptformerna

Det som säkert gjorde många glada när Jaguar presenterade F-Type var att den behöll mycket av det konceptet bjöd på. Samma gäller för Range Rover Evoque som ingår i samma koncern. Nu får vi en första liten teaser på produktionsversionen av den nya suven Jaguar F-Pace, och det verkar vara samma sak som gäller här. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Jaguar smygvisar nya modellen F-Pace
Deras nya crossover

I dag visade Jaguar upp en första bild på sin nya crossover F-Pace och vi känner igen looken från F-Type på baklysena. Bilen är en crossover och bygger på konceptet C-X17 (se länkar nedan) och den kommer nog inte vara helt olik konceptet. Bilen kommer att släppas under nästa år och tillverkas i Solihull, Storbritannien. Mycket mer än så vet vi inte just nu men det lär vi få anledning att återkomma till. Tumnagel
42.9°
+
Roger Åberg
0
2008