m
2020

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Nu kan du köra banracing i GTA Online
Spöa dina motspelare i San Andreas Prix

Rockstar Games har släppt ett tillägg till onlineläget i GTA 5 vilket gör det möjligt för spelarna att tävla mot varandra i banracing. Man kallar det hela för "Open Wheel Races" och spelarna kommer att kunna köra GTA:s motsvarighet till F1-bilar i något man kallar för San Andreas Prix. Det kommer att finnas sju olika banor i olika delar av GTA-världen där spelarna kan rejsa mot varandra. I samband med att Rockstar släpper det nya racing-läget till GTA Online så släpper man även de två nya bilarna Ocelot R88 och Progen PR4. Båda går att köpa via spelets motorbutik Legendary Motorsport och där kan man även köpa andra tillbehör om man vill pimpa sin bil ytterligare. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes F1-bilar kan göra hjulinställning under körning
Justera toe-vinkeln med hjälp av ratten

Formula 1 har blockerat videon för inbäddning så ni får hoppa vidare på YouTube-länken nedan för att se den. Försäsongen i Formel 1 har börjat och Mercedes-AMG-teamet testar lite ny teknik. Det handlar om ett styrsystem som gör att föraren under körning kan justera toe-vinkeln på framhjulen. I klippet förklaras hur det fungerar och vi ser även när Lewis Hamilton testar det samtidigt som han kör. Han drar ratten mot sig när han kommer ut på start- och målrakan och puttar den sedan från sig när det är dags att bromsa. Läs mer här. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2019

Lewis Hamilton och Valentino Rossi bytte fordon för en dag
Lewis på hoj och Valentino i F1-bil

Motorsport som motorsport eller? Här får vi se när Formel 1-föraren Lewis Hamilton testade på hur roadracing-föraren Valentino Rossis fordon beter sig på bana, och vice versa. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Avgassystemet som får din Merca 600 att låta som en F1-bil
Ett mästerverk

Bonusklippet nedan brukar jag titta på några gånger om året bara för att det är såpass bisarrt. Klippet ovan är betydligt nyare men precis lika sjukt det. En till synes helt vanlig gammal Mercedes-Benz S600 ger ifrån sig ett helt galet avgasljud som gör att man skulle kunna förväxla den med en Formel 1-bil. I den japanska staden Kawasaki finns företaget Technical Garage Sasaki och där skapar ägaren Sasaki-san avgasystemen som får bilarna att låta på detta viset. Han tillverkar grenrör som alla är lika långa och bygger sedan vidare på ett eget system som han har finjusterat genom åren. Men smakar det så kostar det såklart, för ett komplett system vill Sasaki-san ha 12.500 dollar. Men YouTubern effspot tyckte det hela var värt det och lät utrusta sin bil med just detta. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Motorcykel vs F1-bil i slalomtest
Guy Martin kör mot David Coulthard

Motorcykelföraren Guy Martin och den före detta F1-föraren David Coulthard har tävlat mot varandra i diverse olika grenar för att utforska vetenskapen och tekniken mellan deras olika fordon och sporter. Här får vi se när de tar sig an en slalombana. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

En inblick i en av Ferraris mest exklusiva klubbar
Corse Clienti

Den mycket exklusiva Ferrari-klubben Corse Clienti är uppdelad i två stycken kategorier - en för de som äger Ferraris F1-bilar och en för de som har någon av följande modeller - 599 XX, 599 XX Evo, FXX, FXX Evo, FXX K eller monstret FXX K Evo. Varje år anordnar Ferrari mellan åtta och nio stycken event för dessa personer vilket innebär att man får köra bilarna på olika racerbanor runt om i världen. Allt de behöver göra är att betala mellan 10.000 och 15.000 dollar per dag och sen är det bara att ge sig ut och gasa. Salomondrin har besökt ett sånt här event och ger oss här en lite bättre inblick i vad det handlar om. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2018

McLaren hyllar Ayrton Senna med unik P1 GTR
Har (nästan) samma dekor som F1-bilen

McLarens MSO-avdelning visar nu upp en specialversion av modellen P1 GTR tillägnad racerföraren Ayrton Senna. Bilen är beställd av en kund, finns endast i ett exemplar och bär samma dekor som Ayrtons F1-bil hade, eller nästan i alla fall. Borta är reklamen för Marlboro vilket man kanske kan förstå. Istället sitter där nu en streckkod, om det är så att man får upp ett paket cigg när man scannar den är oklart. Det är också i år 30 år sedan Ayrton vann sitt allra första F1-mästerskap. Vad köparen har fått betala för sitt nya vrålåk framgår tyvärr inte. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Milan Paulus bygger Ferraris F1-bilar i papper
Har nu 57 stycken på hyllan

Sedan 2008 har Milan Paulus byggt pappersmodeller av Ferraris F1-bilar. Just nu har han färdigställt 57 stycken. Målet är att göra alla som tillverkats från starten 1948 fram till 2021, 104 stycken totalt. Klippet går tyvärr inte att bädda in så hoppa vidare här för att se hans samling. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

David Coulthard gör ringar på taket till Miamis högsta byggnad
Med en Formel 1-bil

Red Bull lyfte upp en RB7 F1-bil på taket till Miamis mest ikoniska byggnad - 216 meter höga One Thousand Museum. Väl på plats fick David Coulthard hoppa in i bilen och göra ett par ringar på helikopterplattan som finns där. Spexigt va? Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg specar sin AMG One
Kan inte riktigt hålla sig borta från F1-bilar

Mercedes kommande hyperbil AMG One är verkligen något extra. En Formel 1-bil för gatan typ. Nico Rosberg har visserligen slutat tävla i sporten men han verkar ändå inte kunna hålla sig riktigt borta, eftersom han har beställt just en sån här bil. Här får vi hänga med när han bestämmer hur han vill ha den. Det hela drar igång efter klippet har spelat i sex minuter. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Klassiska Porsche 930 får F1-motor
Nu snackar vi

Den mest klassiska av alla Porsche 911 med turbo heter 930. Den första generationen lanserades redan 1975 och får du tag i ett exemplar idag ska du vara lycklig, och ha gott om pengar. Bilen har en boxersexa som ger 260 hästar, inte mycket idag men rejält på den tiden. Vill man ha mer knuff i det klassiska skalet kommer här en nyhet som får det att vattnas lite i munnen. Den brittiska McLaren-specialisten Lanzante har nämligen fått grönt ljus på att stoppa ner gamla F1-motorer i rumpan på den klassiska modellen. Det är TAG-Porsches V6:a på 1,5 liter det handlar om. En motor som satt i McLarens F1-bilar i mitten av 1980-talet. Man har genomfört transplantationen på en bil och kommer att göra det på elva stycken till. Alla motorer som man använder sig har det tävlats med. Original hade dessa snurror hela 1.000 hästar, men här kommer de istället att tonas ner till runt 800. När bilarna kommer att lanseras och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Räkna med snordyrt i alla fall. Visa det här inlägget på Instagram Porsche 930 with water temp! Each TAG Turbo engine used in this project has F1 race history. Images by @gilesrozier17 & @a3.rud?? #lanzante #porsche #pirelli #930 #nikilauda #alainprost #mclarenf1 #rennsport Ett inlägg delat av Lanzante (@the_real_lanzante) 29 Sep 2018 kl. 10:25 PDT Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Max Verstappen kör F1-bil från Rocky Mountains till Miami
Brum brum!

Aston Martin och Red Bull Racing fortsätter att rasta deras bilar på vanliga gator. Den här gången är det dags för Max Verstappen att ratta bilen och han börjar i Rocky Mountain och drar sedan till Miami för att spruta lite sand. Tumnagel
43.2°
+
Roger Åberg
0

Motorcykel rejsar mot F1-bil och jetplan
Spoiler i videons text

En Kawasaki Ninja H2R, en Tesla Model S P100DL, en Lotus Evora GT430, en Aston Martin Vantage och en F1-bil ställde upp sig vid startlinjen för att göra ett race. På en bana längre bort stod ett privatjet och ett F-16 och också väntade på startsignalen. När det blev grönt brände alla på så mycket de bara kunde för att se vem av dem som passerade mållinjen först. Det hela skedde på Istanbul New Airport och resultatet ser ni i videon här ovan. Tumnagel
44.2°
+
Bobby Green
0

Så här kan F1-bilarna se ut 2021
Formel 1 har visat konceptidéer inför framtiden

Inför Singapores F1-lopp så visade Formel 1-organisationen upp lite konceptskisser på hur man tänker sig att F1-bilarna ska se ut när säsongen 2021 drar igång. Det handlar inte bara om estetiska förändringar utan man har givetvis även tänkt på aerodynamiken och luftmotståndet bilarna möter på banan. F1-chefen Ross Brawn säger: "When we started looking at the 2021 car, the primary objective was to enable the cars to race well together. Once the cars get within a few car lengths of each other, they lose 50 percent of their downforce. That’s a substantial amount of performance lost. So we set about understanding why that was and how we can improve it. I’m pleased to say we’re at about 80%" Hur F1-bilarna till slut kommer att se ut 2021 är än så länge ett oskrivet blad. Den största förändringen för Formel 1 2021 blir dock att man antagligen kommer att gå över från 13 tum stora hjul till 18 tum om allt går enligt planerna. Tumnagel
60.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes visar ny silverpil
Klassisk design med framtidsteknik

Det roliga med koncept är att man kan och får ta ut svängarna lite. Det har Mercedes verkligen gjort med sitt senaste bygge - Vision EQ Silver Arrow. Premiären ägde rum under Monterey Car Week och det här är både en hyllning till klassikern Mercedes W125 från 1937 samtidigt som det är en uppvisning av framtidens teknik. Hela karossen är tillverkad i kolfiber och bilen mäter 5,3 meter på längden. Under skalet finns en elektrisk drivlina bestående av ett batteripack på 80 kWh som i sin tur är kopplat till elmotorer som tillsammans genererar 750 hästar. Räckvidden på en laddning ska vara upp till 40 mil. Ratten har en skärm i sig och via den väljer man bland körlägena Comfort, Sport och Sport+. Man kan också välja om man vill att bilen ska låta som en AMG-V8:a eller en F1-bil. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Red Bull bränner gummi på tre klassiska platser
Lite annorlunda roadtrip i USA

Aston Martin Red Bull Racing lät föraren Daniel Ricciardo dra ut en F1-bil på tre ikoniska amerikanska platser. Man börjar i San Fransisco, fortsätter till Monument Valley och avslutar i Las Vegas. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Saudisk kvinna körde F1-bil
Firade att saudiska kvinnor nu får köra bil

Fram tills igår var Saudiarabien det enda landet i världen där kvinnor inte fick köra bil men efter en lagändring så får nu även kvinnor köra bil i det djupt religiösa kungadömet. Någon som verkligen tog chansen att utnyttja det var den saudiska kvinnan Aseel Al-Hamad som tog ett varv på Circuit du Castellet i Paris under Frankrikes GP i Formel 1. Al-Hamad är den första kvinnliga medlemmen i Saudi Arabian Motorsport Federation och hon säger i ett uttalande: "I have loved racing and motorsport from a very young age and to drive a Formula One car goes even beyond my dreams and what I thought was possible. I hope doing so on the day when women can drive on the roads in the Kingdom of Saudi Arabia shows what you can do if you have the passion and spirit to dream." Aseel Al-Hamad körde samma Lotus Renault E20 som gav Kimi Räikkönen segern i Abu Dhabi Grand Prix 2012. Tumnagel
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Synskadade F1-entusiasten Charaf får åka med i Formel 1-bil
Lökhackarvarning

För Charaf Eddin är Formel 1 livet. Det är verkligen det bästa han vet. När han var runt 20 år gammal började hans syn att försämras, och idag är han helt blind. Men som tur är kan han fortfarande njuta av F1 - ljuden, dofterna och atomsfären finns ju där även om han inte kan se allt. Nyligen var han på ett race i Spanien och fick sig då en överraskning han enbart kunde drömt om - att få åka med i en tvåsitsig F1-bil. Klippet ovan är bara ett kort sammandrag, hela klippet (som inte går att bädda in) ser ni här. Tumnagel
53.7°
+
Bobby Green
0

En F1-bil av läskburkar
Om du inte orkar panta

Jag dricker rätt mycket läsk och det blir då inte helt oväntat ett ganska stort berg med burkar att ta hand om. Givetvis tar jag dessa till pantstationen så att de återvinns på rätt sätt. Är man inte sugen på att göra det kan man istället bygga sig en F1-bil vilket den här herren gjorde. 400 timmar tog det. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den sista Pagani Huayran tillverkad
Det blev 100 stycken totalt

När Pagani presenterade den nya modellen Huayra 2011 berättade man att den endast skulle tillverkas i en begränsad upplaga, och att antalet i coupé-utförande skulle vara 100 stycken exemplar. Nu har man nått det antalet och bilen vi ser här, Huayra L’Ultimo, sägs vara den allra sista. Bilen är beställd av Brett David som är vd på Prestige Imports och den har samma färgtema som Lewis Hamiltons F1-bil. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser skyddsbågen ut för Formel 1-förarna
Häng med i Mercedes och Williams bilar

Som ni säkert vet utrustas de nya F1-bilarna med en båge över sittbrunnen som ska skydda förarna för diverse saker som kan komma flygandes när man är ute på banan och brummar. Här får vi en POV-känsla av hur detta kommer att se ut från första parkett. Tumnagel
35.2°
+
Bobby Green
0

Så här kommer Ferrari och Mercedes F1-bilar att låta i år
Vad tycker ni?

Ferrari och Mercedes har delat med sig av klipp som berättar för oss hur deras F1-bilar kommer att låta i år. Hur bilarna ser ut får vi dock inte reda på för tillfället. Fire it up #ForzaFerrari pic.twitter.com/CFQasnu2b8— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 9 februari 2018 Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0
2017

Michael Schumachers första Formel 1-Ferrari såld
Gick för 7,5 mijoner dollar

På ett av Sothebyx27s konstevent fanns en något oväntad pjäs till salu - Michael Schumachers allra första Formel 1-Ferrari. Det spekulerades att bilen skulle klubbas iväg för omkring fyra miljoner dollar, men så blev det inte. Istället såldes bilen för hela 7 504 000 dollar. Den nya ägaren kommer att få ta ut bilen på racerbanor världen över och får då assistans av Ferraris F1-tekniker och mekaniker. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Mr JWW har fått köra en Formel 1-bil
På Paul Ricard

YouTube-stjärnan Mr JWW har fått göra något som säkerligen många biltokar drömmer om att få göra någon gång i livet - köra en Formel 1-bil. Han hoppade ned i förarsitsen på en klassisk racer från 2012, ni vet de bilarna som fortfarande har V8:a. Banan han fick köra på är Paul Ricard som ligger i Frankrike. Som väntat är det massa förberedelser innan körningen som börjar strax efter sju minuter in i klippet. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Williams F1-stall har utvecklat poddar till bebisar
Så att dessa kan transporteras snabbt och säkert

Bilföretaget Williams Formel 1-team har förutom att utveckla deras F1-bilar även tagit fram en slags podd som ska vara anpassad för när man akut behöver transportera bebisar till sjukhuset. Den senaste modellen från Williams Advanced Engineering och deras samarbetspartner Advanced Healthcare Technology (AHT) kallas för Baby Pod 20. Den är tillverkad i kolfiber. Podden ska kunna klara av smällar på upp till 20G samtidigt som den förser bebisen med en tempererad miljö under ambulanstransporten. Paul McNamara, som är teknisk chef på Williams Advanced Engineering säger till nyhetsbyrån Reuters: "This challenge of providing a lightweight, strong pod to put infants in to be moved around is absolutely the same challenge, virtually, as we’re trying to tackle in the main chassis of a Formula 1 car. We need it to be strong, light, and crash-proof." Williams tror att man kan komma att sälja runt 500 stycken under Baby Pod 20:s första år på marknaden. Tumnagel
44.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
2016

En F1-förare styr inte bara med ratten
Det är ett gäng knappar man också måste hålla reda på också

Att köra en F1-bil handlar inte bara om att gasa, bromsa och styra. Det finns lite mer grejer att hålla reda på, exempelvis alla knappar som finns på ratten. Ni har säkert sett en F1-ratt på bild eller i verkligheten någon gång, och det ser ut ungefär som instrumentpanelen i ett flygplan. Sjukt mycket grejer att hålla reda på, och i den här videon får vi se hur många av dessa små knappar Nico Rosberg faktiskt använder under en körning. På länken nedan förklarar Jalopnik vad varje knapp har för funktion. Tumnagel
54.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida