m

SuperCharge - racing med eldrivna crossovers
Ny elmotorsportserie där man kör i stadsmiljö

Fler och fler motorsportserier med eldrivna fordon dyker upp. Den senaste kallas för SuperCharge och där ska man köra med eldrivna crossovers på korta och snabba banor i stan. Sporten lanseras 2022 och målet är då att hålla åtta stycken deltävlingar i städer i USA, Europa, Kina, Mellanöstern och Asien-Stillahavsregionen. Banorna ska vara en kilometer långa och innehålla sladdzoner och hopp. Bilarna man tävlar med heter SC01 och under skalet finns en elmotor fram och en bak som tillsammans genererar 680 hästar. Dessa får i sin tur kraft från ett batteripack på 40 kWh. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder och toppfarten anges till 200 km/h. Antispinn och antisladd finns inte. Bakom SuperCharge står Rob Armstrong som tidigare varit motorsportchef på marknadsföringsföretaget IMG och Max Welti som tidigare varit chef för Porsche Motorsport och Sauber F1:s lag. All logistik kring tävlingarna ska ske med med båt istället för flyg. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Lando Norris kör McLaren Elva på Silverstone
Hej vad det går!

För snart ett år sedan presenterade McLaren den taklösa modellen Elva. Här får vi se när F1-föraren Lando Norris tar bilen på en sväng runt Silverstone. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Köp en ny klassisk Formel 1-bil från Vanwall
Din för 1,65 miljoner pund

Vanwall är ett brittiskt Formel 1-team som var bland de sista att tillverka bilar med motorn fram. Nu meddelar de att de kommer återskapa sex stycken exemplar av deras ikoniska vinnarbilar från 1958 då man vann Moroccan Grand Prix med Sir Stirling Moss bakom ratten. Fem av bilarna kommer att säljas medan den sjätte kommer att finnas kvar inom företaget för deltagande i historisk racing. Bilarna är återskapade från gamla ritningar och ska stämma till 100 procent med hur bilarna var förr. Under skalet finns en nybyggd version av den egentillverkade fyrcylindriga motorn på 2,5 liter som ger 274 hästar. Vanwall meddelar även att man kikar på om det finns möjlighet att även bygga bilar för gatan och olika racingserier. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Nico Rosberg kör Volkswagen ID.R på Nürburgrings F1-bana
Hej vad det går!

Den före detta racerföraren Nico Rosberg gillar att köra snabbt och eftersom Volkswagen ID.R är den snabbaste elbilen som går att få tag i har han givetvis även provkört denna. Här får vi se när han kör den på F1-banan som finns på Nürburgring. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Se Formel 1 på Nürburgring gratis i helgen
Eifel GP sänds på YouTube

Om du är sugen på att se lite Formel 1 i helgen men inte har någon betalkanal för detta kommer här goda nyheter. Eifel GP som är Formel 1 på Nürburgring kommer nämligen att sändas gratis på YouTube hela helgen. Det här är första gången detta sker och kommentatorerna snackar tyska, nederländska och franska. Engelsk grafik kommer dock att finnas. Den första träningsrundan börjar idag klockan 11.00, sen är det kval på lördag klockan 15.00 och själva racet äger rum på söndag klockan 14.10. Sändningarna hittar du på länken nedan. Tumnagel
49.9°
+
Bobby Green
0

Honda avslutar sin Formel 1-satsning nästa år
Slutar utveckla drivlinor åt Red Bull

Honda meddelade idag att man nästa år kommer att avsluta det Formel 1-samarbete man har haft med de båda Formel 1-stallen Red Bull och Scuderia AlphaTauri, två stall som både ägs av energidrycks-tillverkaren Red Bull. Honda har försett Red Bull och Scuderia AlphaTauri med drivlinor till sina bilar men efter 2021 så får dessa stall alltså hitta en ny leverantör till sådana. Anledningen till att Honda väljer att lämna Formel 1-cirkusen uppges vara att man framöver hellre lägger de resurserna på att utveckla miljövänligare motorteknik. I ett pressmeddelande skriver Honda bland annat: "Honda will allocate its energy management and fuel technologies as well as knowledge amassed through F1 activities to this area of power unit and energy technologies and take initiatives while focusing on the future realization of carbon neutrality. Toward this end, Honda made the decision to conclude its participation in F1." Honda har historiskt sett varit inblandade i Formel 1 i en eller annan form sedan 1964. Både som stallägare och leverantör till teknik till andra stall. Det har tidigare ryktats om att Honda eventuellt kommer att satsa på elbilsligan Formel E framöver. Hur det blir med det återstår dock att se. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google presenterar Pixel 5
Ser bra ut!

Google höll låda igår och presenterade massvis med ny hårdvara. Eller fyra hårdvaruprylar, i alla fall. Den största nyheten var Googles nya Pixel-telefon 5 som ser ut att komma med rätt flådiga funktioner. Pixel 5 kommer med en OLED-panel på 6 tum med upplösningen 2340 x 1080 pixlar, 90Hz, HDR och skyddas av Gorilla Glass 6. På insidan sitter mellanklasschippet Snapdragon 765G, 8GB ram, 128GB lagring och ett batteri på 4080mAh. I en mobilvärld full av glasmackor sticker Pixel 5 ut med ett aluminiumbygge och Google meddelar att de använt 100 procent återvunnet aluminium. Andra trevligheter är IP68-klassning och trådlös laddning. Den stora USP:en Pixel-telefonerna haft har varit kamerorna och samma gäller Pixel 5. Den här gången är telefonen utrustad med en huvudsensor på 12,2MP med bländaren f1,7 samt optisk och elektronisk bildstabilisering. Denna ackompanjeras av en ultravidvinkel på 16MP. Selfiekameran tar bilder med 8MP. Siffrorna är låga, men i vanlig ordning har Google lagt mer energi på att ta fram bra kameramjukvara och använder AI för att leverera riktigt fint och ljust bildmaterial, även i mörker. I vanlig ordning verkar Google inte vara sugna på att släppa den nya Pixel-telefonen i Sverige, utan endast i utvalda länder som USA. Så om ni är sugna på att lägga vantarna på telefonen är det gråimport som gäller. Priset kommer ligga på 699 dollar i USA. Tumnagel
40.1°
+
André Stray
0

Mick Schumacher testar F1 nästa vecka
Ska köra för Alfa Romeo under ett träningspass

Mick Schumacher, son till Michael Schumacher, är också racerförare precis som sin far. För tillfället kör han för Prema Powerteam i Formel 2 och idag kom nyheten att han på fredag nästa vecka hoppar ner i Alfa Romeos Formel 1-bil och därmed blir stallkamrat med Kimi Räikkönen. Mick kommer att köra en av bilarna under ett av träningspassen och där visa lite vad han går för. Rykten säger att han kan få ett F1-kontrakt till nästa säsong. Tumnagel
51.6°
+
Bobby Green
0

Volkswagen ID.R sätter ytterligare ett varvrekord
Denna gång på Bilster Berg

Volkswagen fortsätter att sätta rekord med eldrivna ID.R. Det senaste är att man kört väldigt snabbt på racerbanan Bilster Berg i Tyskland. Målet var såklart att slå det tidigare rekordet som låg på 1:44.7 och som sattes av en Radical SR3 SL. ID.R lyckades klå detta med råge och klockade 1:24.2. Bakom ratten satt Dieter Depping. Nästa rekord man vill slå med bilen blir på Goodwood SpeedWeek som anordnas mellan den 16-18 oktober. Det nuvarande rekordet där lyder 1:20.4 och det sattes redan 1965 av F1-legendarerna Jim Clark och Jackie Stewart som båda fick samma tid. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Skisser på Hyperoden Giocattolo Marcella
Raggarbil möter hyperbil

En australiensare vid namn Paul Halstead håller på att utveckla en egen hyperbil som han kallar för en Hyperod. Här har han blandat klassisk raggarbils-design med futuristiska former. Chassiet ska vara i kolfiber och bakom sittbrunnen finns en W16-motor som består av två stycken LS7-V8:or som man smackat ihop. Effekten anges till 1400 hästar och till paketet sitter en sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Som vi kan se på skisserna finns det plats för tre stycken personer där föraren precis som i McLaren F1 sitter i mitten. Barry Lock som var ingenjör på McLaren F1-tiden är faktiskt inblandad även i detta projekt. Bilen saknar tak och dörrar, men ska vara så låg att det bara är att kliva över kanten för att komma i den. Målet är att bilen ska visas upp på Pebble Beach Concours d’Elegance i juli 2022. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

F1-föraren Robert Kubica bjuder på Ringen-åktur
Hej vad det går!

F1-föraren Robert Kubica var på Nürburgring och kände att han ville köra några varv så han fick nycklarna till en BMW M4. Misha Charoudin fick hänga med och så här såg det ut. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Jason förklarar F1-tekniken i Maseratis nya motor
Intressant

I Maseratis nya modell MC20 sitter en helt nyutvecklad motor med F1-teknik. Men vad innebär det då? Jason förklarar i det här klippet. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

LG presenterar underliga Wing
Kul format!

Igår kväll höll LG lite låda och presenterade sin nya telefon Wing. Det är företagets första telefon i Explorer Project-serien där LG kommer leverera mobila enheter med lite underliga och intressanta format, vilket är en satsning vi uppskattar då mobiler praktiskt taget sett likadana ut sedan Apple började göra telefoner. Som känt sedan tidigare kommer Wing med en intressant skärmlösning. Enheten toppas med en 6,8 tum stor P-OLED-panel som praktiskt taget täcker hela framsidan och denna skärm går att rotera 90 grader för att antingen kunna kika på filmer eller annat video-material eller ta kort. När toppskärmen flippas upp visas telefonens andra skärm som är 3,9 tum stor och är nästan kvadratisk. Bonusskärmen kan ge användare lite kontroller av olika slag när man plåtar eller spelar upp media, vilket är rätt smidigt. Hårdvarumässigt landar Wing i midrangesegmentet med ett stycke Snapdragon 765G med 5G, 8GB ram, 256GB lagring som går att utöka med minneskort samt ett batteri på 4000mAh. Enheten är även fukttålig med IP54-klassning, vilket är rätt imponerande med tanke på konstruktionen. Enheten är utrustad med en drös kameror. Huvudsensorn ligger på 64MP med en bländare på f1,8 och 0,8µm i pixelstorlek. Enheten kommer även med två ultravidvinkelkameror på 13 respektive 12 MP. Telefonens selfiekamera är dold i telefonen när den inte används och kan ta bilder med 32MP upplösning. LG Wing kommer till Sydkorea först och sedan till nyckelmarknader i Nordamerika och Europa. En vild gissning är att telefonen inte kommer till Sverige över huvud taget. Vill ni se mer av Lewis har ni nedan en video där han packar upp telefonen på sin kanal Unbox Therapy. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Sebastian Vettel ska köra för Aston Martin nästa år
Ersätter Sergio Perez

I maj skrev vi att Sebastian Vettel skulle sluta köra för Ferrari när årets säsong var över. Men han ska ju självklart inte sluta köra helt än, och nu får vi reda på vilket som blir hans nya stall - Aston Martin. Sebastian ersätter mexikanaren Sergio Perez och blir stallkamrat med Lance Stroll. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Maserati presenterar sportbilen MC20
Erbjuds som elbil

Som utlovat har Maserati nu presenterat MC20 - deras nya lilla sportbil. Maserati själva beskriver modellen som en superbil och det här är ju egentligen en vidareutveckling av MC12 fast i ett något mildare utförande. Siffrorna för MC20 visar dock att den får vara med de stora grabbarna och leka. Motorn sitter placerad bakom kupén som består av en kolfiber-monocoque. Precis som vi har skrivit tidigare är maskinen en helt nyutvecklad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo. Den har dubbla insprutnings-system och ett F1-inspirerat förkammarförbrännings-system med dubbla tändstift. Effekten anges till hela 630 hästar och vridet till 730 newtonmeter. Paketet är kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under 2,9 sekunder och toppfarten ligger på 325 km/h. Finfina siffror och effekten i kombination med att bilen väger under 1500 kilo är det som gör det. Måtten är 4,66 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,22 på höjden med en hjulbas på 2,7 meter. Innanför de 20 tum stora fälgarna sitter bromsskivor på 380 millimeter fram, 350 bak. Det finns keramiska att välja till och dessa är då tio millimeter större fram och bak. En intressant sak är att MC20 kommer att erbjudas som elbil. Den ska göra 0-100 på 2,8 sekunder och toppa 310 km/h. På en laddning ska man kunna ta sig 32 mil. Mer än så får vi inte reda på kring den versionen just nu. En cabriolet-variant är också på väg, om det gäller både för den med förbränningsmotor och elversionen återstår att se. Tillverkningen ska dra igång senare i år och en beställning går bra att göra nu. Prislappen börjar på 210.000 dollar. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Lewis Hamilton startar eget Extreme E-stall
Men han kommer inte att ratta någon av bilarna

Idag blev det klart att Formel 1-föraren Lewis Hamilton kommer att dra igång ett eget stall i den nystartade Extreme E-ligan, en racingliga där deltagarna tävlar mot varandra i eldrivna offroad-bilar. Hamiltons team kommer att heta X44 efter numret Hamilton själv bar när han började med racing. Hamilton själv kommer dock inte att vara operativt delaktig i teamet, han har fullt upp med att ratta Formel 1-bilar åt Mercedes. Extreme E verkar tilltala Hamilton på grund av dess, någorlunda, miljövänliga profil. I ett pressmeddelande säger han: "Extreme E really appealed to me because of its environmental focus. Every single one of us has the power to make a difference, and it means so much to me that I can use my love of racing, together with my love for our planet, to have a positive impact.Not only will we visit remote locations facing the front line of the climate crisis, we will also work closely with these locations and leading climate experts to share our knowledge and leave behind a positive legacy in each location which goes far beyond the race track." Den första Extreme E-säsongen drar igång 23 januari 2021 med ett lopp i Senegals huvudstad Dakar. Sammanlagt kommer det att köras fem lopp i Extreme E under nästa år. De fyra övriga körs i Saudiarabien, Nepal, Grönland och Brasilien. Samtliga deltagare kommer att använda sig av den eldrivna off road-bilen Odyssey 21 som tillverkas franska Spark Racing Technology, samma företag som byggde den första och andra generationens bilar i Formel E-ligan. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Gammalt test av McLaren F1
Tål att ses igen

Här ser vi ett gammalt test av McLaren F1 med racerföraren Martin Brundle bakom ratten. Tyvärr är klippet ganska kort men bättre än inget när det gäller denna speciella bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Renault F1 blir Alpine F1
Från och med nästa år

Nu berättar Renault att deras F1-team från och med nästa år kommer att gå under namnet Alpine F1. Bilen man tävlar med kommer att utrustas med en hybridmotor kallad E-Tech. Namnändringen kommer från att man vill sätta fokus på fransk excellens i hjärtat av Formel 1. Namnet Alpine som står för hög standard, prestige och prestanda ska därför passa naturligt in i F1-världen. Luca De Meo som är vd för Groupe Renault säger följande: "Alpine är ett vackert bilmärke, kraftfullt och livfullt, som ger anhängarna ett leende på läpparna. Genom att introducera Alpine, en symbol för fransk spetskompetens, till de mest prestigefyllda av världens fordonsdiscipliner, fortsätter vi tillverkarnas äventyr i en förnyad sport. Vi tar med oss ett dröm-märke tillsammans med de största namnen för dessa spektakulära biltävlingar som görs för och följs av entusiaster. Alpine kommer också att ta med sina värden och tillgångar till F1-paddocken: elegans, uppfinningsrikedom och djärvhet." Cyril Abiteboul som är teamchef Renault DP World F1 Team säger: "Denna förändring kommer vid ett viktigt ögonblick för teamet och F1-sporten. Alpine ger en ny mening, nya värden och färger till paddocken med tävlingsanda från andra världar och fransk kreativitet som kommer vara tillgångar vid förberedelserna för 2022 deadlines. De nya reglerna kommer att skapa förutsättningar för en rättvisare motorsport med omfördelningen av intäkterna; enklare och progressivare uppstyrt. Genomförandet av "budgetbegränsningen" sätter stopp för utgiftsloppet och gör det möjligt för teamen att mätas utifrån sportvärdet. Alpine har sin plats i Formel 1 och kan utmana om seger." Tumnagel
42.6°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för Maserati MC20
Snart premiär

Den 9 september kommer Maserati att dra täcket av den nya sportbilen MC20 och här har vi en ny kort teaser som avslöjar lite av bilens linjer. MC20 får en mittmonterad V6:a på 3,0 liter med dubbla turbo som utvecklats med hjälp av F1-teknik. Motorn ger hela 629 hästar och har ett vrid på 730 newtonmeter. Till den kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda från Getrag som driver bakhjulen. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Lanzante visar specialversioner av McLaren-modeller
Inspirerade av Le Mans-vinnande F1 GTR

För att hylla att det nu är 25 år sedan som McLaren vann Le Mans med F1 GTR har Lanzante tagit fram ett gäng specialversioner som de kallar för LM 25 Edition. Detta unika paket erbjuds till modellerna 600LT Coupé och Spider, Senna, Senna GTR, 765LT Coupé och 765LT Spider som inte är presenterad ännu. Ytterligare en modell finns med i programmet men vilken det är vet vi inte för tillfället. Alla sju inspireras av F1 GTR och lackas i färgen Ueno Grey och får kontrasterande detaljer i ljusgrått. Fälgarna är femekrade och helt tillverkade i kolfiber och de är sju kilo lättare än standardfälgarna. Självklart är bromsoken lackade i guld med röd McLaren-text precis som F1 GTR. Insidan som vi inte har bilder på än får lätta skalstolar som sparar ytterligare 18 kilo, diverse kolfiberdetaljer, Alcantaraklädd ratt och några loggor som skvallrar om att detta är en specialversion. Motormässigt kommer det inte att ske någon förändring hos någon modell. Däremot kommer man att byta ut värmesköldarna till avgassystemet med diton som är guldpläterade. Bilen får du stå för själv och sedan kör du den till Lanzante som behöver tre månader för att förvandla ditt exemplar. Operationen kostar från 144.000 pund. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
Nästa sida