m

Nu är den här - den eldrivna Hummern
Världens första eldrivna super-pickup

Eldrivna versioner av den klassiska bilmodellen Hummer har funnits i många år. Dock har det då handlat om såna där små saker i plast som barnen åker omkring i. Nu presenteras även en version för vuxna, och den benämns som världens första eldrivna super-pickup. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Serietillverkningen av Audi e-tron GT drar igång i slutet av året
Kommer dyka upp i RS-version

Det har nu gått två år sedan som Audi först visade upp konceptet e-tron GT. Det här är deras Porsche Taycan kan man säga eftersom modellen bygger på samma grund - J1-plattformen. I slutet av året kommer serietillverkningen av modellen att dra igång och den kommer att byggas bredvid R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe som ligger i den tyska staden Neckarsulm. 85 procent av tillverkningen kommer att ske med hjälp av robotar. e-tron GT mäter 4,96 meter på längden, 1,96 på bredden, 1,38 på höjden och har en hjulbas på 2,9 meter. Det är nästan exakt samma mått som Taycan. Precis som sitt syskon kommer även e-tron GT att få fejkat motorljud. Det sitter två stycken högtalare i kupén som simulerar när man gasar och tydligen har man jobbat extremt mycket med att få till det. Det finns även en högtalare på utsidan som spyr ut sig ljudligheter. Det kommer till och med att finnas en extra yttre högtalare på tillvalslistan för den som verkligen vill höras. Undertecknad som bara tycker att detta är trams lär tyvärr ändå inte bli imponerad. En RS-version av modellen kommer att dyka upp men om den då får fem yttre högtalare som standard får vi återkomma till. Läs mer om tillverkningsprocessen i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Boom Supersonic visar upp XB-1
Testplattform för en efterföljare till Concorden

Igår visade det amerikanska företaget Boom Supersonic upp flygplanet XB-1 vilket är tänkt att fungera som en plattform för att testa olika system och tekniker för flygplan som flyger snabbare än ljudets hastighet. Boom planerar att använda XB-1 i sin utveckling av sitt framtida passagerarflygplan Overture, ett flygplan som beskrivs som en efterföljare till den numera skrotade Concorden. Boom siktar på att Overture ska bli ett överljudsplan som är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än vad Concorde klarade av. Det innebär att Overture i teorin skulle kunna flyga passagerare mellan London och New York på 3 timmar och en kvart. Boom siktar på att börjar testflyga med XB-1 någon gång nästa år. Redan 2022 hoppas Boom börja bygga en fabrik som kan tillverka Overture och hoppas ha det första exemplaret färdigt till 2025. Någon gång under 2029 siktar Boom på att börja flyga passagerare med Overture. Här nedan kan ni kolla in Boom Supersonics presentation av testplattformen XB-1 från igår. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket

För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter. Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Polestar Precept kommer att bli verklighet
Utvecklingsarbetet är igång

I början av året visade Polestar konceptet Precept. Nu meddelar man att bilen kommer att gå i produktion och att utvecklingsarbetet kring detta redan är igång. Med Precept vill man visa märkets väg framåt både när det gäller teknik och design. Bilen kommer att tillverkas i Kina i en helt ny fabriksdel men när den kan tänkas lanseras är fortfarande oklart. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Det kinesiska bilmärket DFSK börjar säljas i Sverige
Suvar med biogas och eldrift

DFSK (Dongfeng SOKON) grundades 2003 och är en av de tre största biltillverkarna i Kina. Företaget har 150.000 anställda och tillverkar 3,8 miljoner bilar per år i sju stycken olika fabriker utspridda i Kina, USA och Indonesien. Utvecklings- och forskningscenter finns i USA, Kina, Japan, Tyskland och här i Sverige. Nu ska tre stycken SUV-modeller börja säljas här. Två av dem konverteras till biogasdrift hos Konvegas Sweden AB i Växjö och sedan saluförs dessa som biogas-hybrider. Konverteringen säger man kommer sänka bilens utsläpp med upp till 95 procent jämfört med bensindrift. Biogasen gör också att man får en klimatbonus på 10.000 kronor och en lägre vägskatt första året. Den tredje modellen går helt och hållet på el och har ett batteripack på 53,6 kWh. Ytterligare två stycken elbilar kommer att lanseras längre fram. Tyvärr får vi inte reda på mer för tillfället. Tumnagel
33.2°
+
Bobby Green
0

Gundam i naturlig storlek börjar röra på sig
18 meter hög robot snart redo att visas upp för publik

Här kommer ett nytt klipp på den enorma Gundam-roboten som började byggas i japanska Yokohama för två år sedan och som snart är redo att visa upp sig för allmänheten på riktigt. Gundam-roboten är 18 meter hög och i de nya videoklippen på roboten syns bland annat hur den tar några steg, knäböjer samt visar upp sina fingrar lite närmare. Det ser rätt imponerande ut men det går inte särskilt snabbt, klippet ovan spelas upp i fyra gånger ursprungshastigheten. Tanken var att Gundam-fabriken och dess tillhörande jätterobot skulle öppna nu i oktober men på grund av pandemin har detta flyttats fram till ett än så länge okänt datum. Runt roboten och fabriken kommer det även att öppnas Gundam-inspirerade caféer, restauranger, souvenir-shoppar och annat. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tesla kommer halvera kostnaden för ett batteri
Lovar "en väldigt övertygande" bil under 25.000 dollar

I natt höll Tesla ett litet aktieägarmöte och efter det höll man vad man kallade för Battery Day. Man lovade mycket och man levererade mycket. Man började med själva battericellen där man har lyckats göra en större variant som är enklare att tillverka och som klarar snabbladdning. Att göra större celler har inte varit något problem i sig tidigare, men att lyckas få större celler att snabbladda har tydligen inte varit enkelt. Cellerna är också enklare i sin uppbyggnad och går att producera snabbare och enklare. Cellen är alltså annorlunda och innehåller ingen kobolt utan använder istället nickel (eller en blandning av järn och nickel), vilket är bra på många nivåer. Nickel fastställdes förresten en gång i tiden av svensken Axel Frederik Cronstedt. Hur som helst så är den nya cellen inte bara bättre i bilen utan man har förändrat väldigt stor del av tillverkningsprocessen och när man är klar så kommer man investeringen för att leverera en GWh vara 69 procent lägre och ta väldigt mycket mindre yta i anspråk. Tesla påstår att man kan kommer att kunna leverera 1 TWh för samma kostnad och på samma yta som man i dag kan leverera 150 GWh, alltså mer än sex gånger dagens utfall. Även delarna av fabriken som sätter ihop själva bilarna kommer att ta mindre yta i anspråk och bli billigare. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Rykte Rimac köper Bugatti
Spännande rykte!

Nu kommer ett väldigt intressant rykte som säger att Volkswagengruppen är i faggorna med att sälja Bugatti till den kroatiska elbilstillverkaren Rimac Automobili. 1998 köpte Volkswagen rättigheterna till märket av Bugatti Automobili och gjorde om detta till Bugatti Automobiles istället. 2005 lanserades Veyron och resten är historia. Och nu kan det alltså vara dags igen att skapa historia, fast på ett annat vis. Vad skulle det innebära att Rimac köper Bugatti? Eldrift såklart, i vilken form är oklart men det står inga W16-motorer på Rimacs hyllor och dammar direkt utan där är det högpresterande elektriska drivlinor istället. Köpet skulle även innebära att Rimac får tillgång till Bugattis fabrik och därmed kan skala upp sin egna produktion. Som sagt, det här är endast ett rykte för tillfället men det skulle vara väldigt intressant att se vad det kan bli av detta om det stämmer. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

Nissan har nu tillverkat en halv miljon Leaf
Tut i luren!

Nissan passerar nu en milstolpe eftersom de har lyckats tillverka en halv miljon exemplar av elbilen Leaf. Bil nummer 500.000 tillverkades i Sunderland och går till Norge. Leverans ägde rum i samband med World EV Day som är idag. Sedan fabriken i Sunderland började bygga Leaf 2013 har man tryckt ur sig 175.000 exemplar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Bruce Canepa snackar Porsche 959 SC
Så här förfinar han modellen

En av Bruce Canepas favoritbilar är Porsche 959. Han ser bland annat till att modda bilarna så att de blir ännu bättre än när de rullade ut från fabriken. 50 stycken av 959 SC (Sport Canepa) ska tillverkas och dessa får en total makeover. Här berättar han lite om sin kärlek till modellen och vad han och hans firma gör med bilarna. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Volkswagen tror att de kan matcha Teslas produktion 2023
Kanske tidigare

Vi är många som väntat länge på att tyskarna ska dra igång sina stora apparater när det kommer till elbilsproduktion och nu börjar det att hända saker. Volkswagens ID.3 är på väg ut till folket och det är bara början. Nu säger Bernd Osterloh från Volkswagen att man siktar på att matcha Teslas elbilsproduktion år 2023, kanske tidigare om allt går som man vill. Om Tesla har tre stycken fabriker där mellan 300.000 och 500.000 bilar kan tillverkas blir deras produktion mellan 900.000 och 1,5 miljon bilar per år och det är alltså dessa siffror som Volkswagen siktar på. Bonusklipp nedan. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Volkswagen Karmann Ghia fyller 65 år!
Den linjeskönare Bubblan

Det är nu hela 65 år sedan det första exemplaret av Karmann Ghia rullade av bandet i fabriken i Osnabruck. Detta måste givetvis firas med en tut och kanske även en tårtbit eller två. Modellen skapades av Wilhelm Karmann som tog ett Bubbla-chassi och placerade en ny härlig kaross ovanpå detta. Den ritades av Carrozzeria Ghia och som ni förstår tog man halva namnet var och skapelsen döptes till Karmann Ghia. Den sportiga designen backades dock inte riktigt upp av prestandan eftersom det i rumpan initialt satt en liten boxermotor som bara gav 36 hästar. Bilen var dessutom tyngre än Bubblan så det var ingen raket direkt. 0-100 km/h på nästan 30 sekunder. Men man tog sig dit med stil i alla fall! Modellen tillverkades mellan 1965 och 1974 och under denna period blev 362.601 stycken coupéer till och 80.881 stycken cabbar. I dagsläget anses den vara en klassisk samlarbil och fina exemplar börjar komma upp ordentligt i pris. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Häng med in i Aston Martins fabrik
Så blir Vantage till

I den här dokumentärfilmen från Welt Documentaries får vi hänga med till fabriken där Aston Martin tillverkar modellen V8 Vantage. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

TSMC är på gång med fabrik för 2 nm-chipp
5 nm kommer i år

TSMC är ett bolag som är rackarns bra på att producera chipp, bland annat gör de de chipp som finns i iPhones och som kallas A13. Dessa och Qualcomms senaste Snapdragon 865 tillverkas med 7 nm-teknik och nästa generation, bland annat Apples kommande A14, kommer att bygga på 5 nm-teknik. Man skulle kunna tro att man snart nått väggen men TSMC berättar nu hur de planerar inför framtiden. Lägre nm ger i korthet mer kraft och mindre effektförbrukning utan att man i övrigt gör någonting. TSMC kallar generationerna för N7, N5 och så vidare och årets generation kommer alltså att vara N5 och beräknas ge 15 procent mer kraft och sluka 30 procent mindre energi. För användarna betyder det att en mobil blir 15 procent kvickare och slukar samtidigt 30 procent mindre batteri när samma uträkningar görs. Nästa år kommer en ännu bättre version av 5 nm-processen som man kallar för N5P som kommer att vara 5 procent kraftfullare och sluka 10 procent mindre energi, alltså inte ett lika stort hopp. 2022 kommer N3 (alltså 3 nm) och då räknar TSMC med 10-15 procent mer kraft och 25-30 procent mindre energiförbrukning. Efter detta är det dags för 2 nm och det Taiwanesiska bolaget har nu gått ut med att man har börjat planera för fabriken som dessa chipp kommer att byggas i. Tumnagel
46.7°
+
Roger Åberg
0

Volkswagen drar igång produktionen av ID.4
Presenteras i slutet av september

I slutet av september kommer Volkswagens kommande eldrivna SUV ID.4 att ha premiär och nu drar man igång serietillverkningen av den i fabriken i Zwickau. Nästa år kommer att bli det första hela produktionsåret för elbilar på detta ställe och då räknar man med att tillverka runt 300.000 exemplar baserade på MEB-plattformen. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Apple på gång att öppna ny fabrik i Vietnam
Men det är inte lätt att hitta arbetskraft

Företaget Luxshare tillverkar i dag AirPods i Bac Giang-provinsen i Vietnam och snart är det dags att utöka detta till att även innefatta iPhone. I dag har man 28.000 arbetare och man räknar med att behöva det dubbla när allt är klart. Men dessa behöver så klart komma någonstans ifrån och just nu kan man inte möta efterfrågan i närheten av fabriken så arbetare behöver komma från andra provinser i närheten. Apple är dock inte nöjda med hur resorna till fabriken ser ut och framförallt så fick inte arbetarbostäderna vid fabriken godkänt. Arbetare som kommer från andra provinser ska kunna bo nära fabriken och ha AC, varmvatten och tvättmaskiner i sitt boende. Att flytta tillverkning till andra delar av världen än Kina är något som inte bara Apple gör, men även om intresset så klart finns från många företag och regioner så är det inte lätt att på snabb tid få kompetent personal i stora mängder. Det ska sägas att det är ett höglönejobb att arbeta på en fabrik av den här typen i Vietnam. Tumnagel
42.5°
+
Roger Åberg
0

Så här använder Ford roboten Spot
Robothund glider runt med laserscanner

Förra året började Boston Dynamics sälja sin fyrbenta robothund till en del företag och ett av företagen som införskaffat två stycken Spot är biltillverkaren Ford. Ford har döpt sina robothundar till Spot och Fluffy och till vardags glider de runt på Fords Van Dyke Transmission Plant. Robothundarnas uppgift på Fords fabrik är att kartlägga fabriksytan med laserscanner. Dessa inscannade modeller kan sedan användas av Fords ingenjörer när de planerar nya produkt-linor i fabriken. Ford uppger att scanningen av fabriken tidigare genomfördes manuellt av människor. Då kunde en inscanning ta upp till två veckors tid och kosta runt 300.000 dollar. De båda robotarna ska kunna göra detta på halva tiden till en bråkdel av kostnaden enligt Ford. Det innebär att de båda robotarna, som kostar runt 75.000 dollar styck, redan borde ha betalat tillbaka sig för Ford. I klippet här nedanför kan ni höra vad Fords anställda har att säga om robotarna och även kolla in när robotarna sätts i arbete. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Häng med på ett besök i Rivians fabrik
Vdn R.J. Scaringe guidar

Rivian har tvingats skjuta fram lanseringen av den eldrivna pickupen R1T till juni nästa år men arbetet är inte lagt på is bara för det. Här får vi hänga med vdn R.J. Scaringe på en guidad tur i fabriken. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Ny teaser för eldrivna Hummer
Har premiär i höst

GMC har tvingats förlänga sin teaser-kampanj inför den kommande eldrivna Hummern och här har vi det senaste i form av en video som till slut visar bilens välkända siluett. Bilen kommer gå att få med batteripack som sträcker sig från 50 till 200 kWh och de ska vara på 800 volt och kunna snabbladdas med 350 kW. Elmotorerna genererar hela 1000 hästar och 0-100 km/h ska gå på runt tre sekunder. Nya Hummer kommer att tillverkas på Detroit-Hamtramck-fabriken och lansering blir i höst. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida