m

Human Horizons elbil HiPhi nu i produktionskläder
Har märklig lösning för bakdörrarna

För ett år sedan skrev vi om den kinesiska elbiltillverkaren Human Horizons när de visade upp konceptbilen HiPhi 1. Nu har den förvandlats till en produktionsversion och i samma veva ändrat namn till HiPhi X. Påhittigt! Bilen som ska tillverkas i Yancheng är en crossover-SUV med lite Faraday Future-inspirerad design och halva bakdörrs-lösningen från Tesla Model X. Här öppnar sig nämligen bara takdelen och själva dörren är hängd i bakkant. På insidan får sex stycken personer plats uppdelat på tre stycken rader. Bilen erbjuds med bak- eller fyrhjulsdrift och den vassaste ska klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Den ska ha ett batteripack på 96 kWh och en räckvidd på 61 mil enligt NEDC-cykeln. Man ska ha ingått samarbete med Microsoft för att ta fram ett system med artificiell intelligens som ska finnas i bilen, och den ska ha självkörande teknik i nivå 3. Målet är att modellen ska lanseras på den kinesiska marknaden under första halvan nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Köp en Faraday Future-prototyp
Om du vill ha något inte alla andra har

Faraday Futures framtid är ytterst oviss men om du ändå är pepp på en bil från det stormande elbilsföretaget finns det nu en chans. Worldwide Auctioneers ska nämligen sälja iväg två stycken prototyper av modellen FF91. Auktionen äger rum den 5 september i Auburn, Indiana och båda bilarna säljs utan reservationspris. Den silvriga bilen är den prototyp som företaget visade upp på CES 2017 och den svarta är den man deltog med i Pikes Peak International Hill Climb samma år. Den förstnämnda är betydligt mer ombonad och färdigställd än den svarta som mest får ses som en testbil på alla punkter. Bilarna baseras på den egenframtagna plattformen Variable Propulsion Architecture och båda ska vara toppversionen med batteripack på 130 kWh, 1050 hästar och en räckvidd på 60 mil. Det senaste kring Faraday Future är att Carsten Breitfeld som tidigare var vd för Byton nu är den som styr och ställer här. Man håller på med en rekonstruktion av företaget och planen är att eventuellt licensiera eller sälja den teknik man tagit fram till andra företag. Om FF91 någonsin kommer att komma i produktion är oklart, samma gäller vad man kan och får göra med prototyperna om man nu råkar köpa en av dem. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0
2019

Faraday Future visar den färdiga interiören i FF 91
Baksätet verkar trevligt

Faraday Future kämpar vidare. Nu visar man på Los Angeles Auto Show upp hur interiören i modellen FF 91 kommer att se ut. Man beskriver den med orden "mobile, connected and luxury third internet living space" och så här säger vdn Carsten Breitfeld om det hela: "Our goal is to make your daily commute the highlight of your day through a rich digital experience and give you back more time in your day." Baksätet ser luftigt ut och här finns två stycken NASA-inspirerade Zero-Gravity-fåtöljer som ska se till att kroppen får en naturlig hållning och att man inte krummas ihop. Det går bland annat att fälla stolen upp till 60 grader och det finns 14 stycken olika inställningar att göra. Både värme och ventilation finns, och även massage. Drar man igång "Spa Mode" justeras ljuset där bak samtidigt som både visuella och ljudliga effekter drar igång. Vidare finns det skärmar där bak för exempelvis videosamtal, tre stycken 4G LTE-modem, integrerad Alexa, Sharedrop, individuella ljudzoner fram och bak och möjligheten att koppla fyra stycken blåtandsenheter till infotainmentsystemet samtidigt. Tack vare artificiell intelligens kan infotainmentsystemet förutspå vad varje passagerare i bilen behöver med hjälp av sensorer, kameror och ansiktsigenkänning. Bilen ska till och med kunna känna av ditt humör och därefter justera temperatur, musik och doft. Man kan få upp till elva stycken olika skärmar och kryssar man i Rear Cinema Experience får man en 27 tum stor skärm som fälls ned från taket. Skärmen i mittkonsolen fram är på 15,4 tum, instrumentklustret är på 11,6. Som backspegel får man en skärm på 10,1 tum. Även i dörrarna sitter det skärmar och dessa pekar du på för att justera sätet, klimatanläggningen, ljudzonen, underhållningen och en del andra saker. Faraday Future har nu även delat med sig av produktionsversionens specifikationer när det kommer till drivlinan. Elmotorerna genererar tillsammans 1065 hästar vilket ska göra att man tar sig från 0-100 km/h på runt tre sekunder. Batteripacket är på 130 kWh och räckvidden ska ligga på över 60 mil. Laddar man hemma med 240 volt ska man kunna gå från 50 procent till fullt batteri på under 4,5 timmar och laddar man via snabbladdare ska man kunna få upp till 80 mil per timme. Planen är att produktionen ska dra igång nästa år, men när bilen ska lanseras och vad den då kommer att kosta återstår att se. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Startupen Canoo visar eldriven minibuss
Ska lanseras 2021

Företaget som tidigare gick under namnet EVelozity heter nu istället Canoo och deras plan är att lansera en eldriven minibuss 2021. Bilen kommer endast gå att prenumerera på och man ska då betala ett belopp månadsvis för att få köra runt i den. I beloppet ingår alla kostnader - försäkring, laddning och service. Designat åket har Richard Kim gjort, som tidigare varit designchef för både BMW i3 och i8. Han hoppade senare till Faraday Future men lämnade 2017. Canoo bygger på en modulär plattform som kommer att användas till minst två olika modeller. Minibussen har en elmotor på bakaxeln som ger 300 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 80 kWh som ska ha en räckvidd på 40 mil. All nödvändig hårdvara för att låta bilen vara självkörande ska finnas men som vi kan se finns det även en ratt för när man vill styra själv. Vad tror ni om detta påhitt? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Chefen för BMW i8 blir ny vd för Faraday Future
Ska försöka styra upp verksamheten

Nu är det klart att Yueting Jia lämnar sin tjänst som vd för Faraday Future. Han ersätts istället av Dr. Carsten Breitfeld som jobbat hos BMW i 20 år och var den som chefade över modellen i8. Carsten har mellan BMW och Faraday även hunnit med att medgrunda elbilstillverkaren Byton och efter det varit en sväng på Iconiq Motors. Nu är hans uppgift att styra Faraday på rätt kurs och försöka rädda bolaget som varit i många kriser. Målet är att sätta modellen FF 91 i produktion och att "lead FF in developing industry-leading, forward-looking technology and products, enhancing organizational efficiencies and competencies, as well as accelerating ongoing fund-raising activities". Så här säger han om sitt nya uppdrag: "I am thrilled to accept the role of CEO and look forward to powering FF to its next stage of success. I have been extremely impressed with the steady progress the company has made on the flagship FF 91. It was when I saw the product, the innovative technology and the many dedicated employees that make up FF that it was clear to me that FF is setting a new standard for intelligent mobility and that I needed to be a part of it." Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Faraday Future drar in nya investerare
Ska det rädda krisande elbilsföretag?

Den ekonomiskt krisdrabbade elbilstillverkaren Faraday Future (FF) meddelade idag att man fått in ytterligare investeringar efter det att mobilspelsbolaget The9 Limited gick in med pengar för att rädda FF i tidigare i år. The9 Limited uppges investera runt 600 miljoner dollar i FF medan den senaste investeringsrundan, som leddes av Birch Lake Associates, ska ha dragit in ytterligare 225 miljoner dollar till företaget. Pengarna FF nu dragit in ska användas till att betala skulder samt producera elbilen V9 EV som är avsedd för den kinesiska marknaden. Faraday Future har som målsättning att producera 300.000 bilar till 2020. En väldigt hög målsättning med tanke på att till exempel Tesla drog igång sin verksamhet 2003 och levererade bil nummer 300.000 förra året. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Teaser för Faraday Future V9
Kommer endast att säljas i Kina

Som vi tidigare har skrivit har Faraday Future skapat ett joint venture med det kinesiska spelbolaget The9Limited. Nu får vi en teaser på elbilen V9 som de ska ta fram tillsammans. Bilen som för närvarande bara är ett koncept ser ut som en minibuss och den bygger på samma plattform som den osläppta modellen FF91. Planen är att börja för-producera V9 år 2020 och man siktar på att sälja 300.000 stycken exemplar om året. The V9 concept: a new mobility luxury intelligent space that blends design, AI and seamless cabin connectivity. #FFV9 #FaradayFuture pic.twitter.com/l8u1lyEutO— YT Jia (@YTJiaFF) 3 april 2019 Tumnagel
31.6°
+
Bobby Green
0

Faraday Futures framtid säkrad?
Har ett nytt joint venture med mobilspelsbolag

Turerna kring Faraday Future är många. För bara några dagar sedan stod det klart att de tvingats sälja sitt högkvarter och sparka ännu fler personer för att få in pengar. Nu berättar man dock, återigen, att det kommit in kulor som ska hjälpa företaget att få ut en bil någon gång. Det är det kinesiska företaget The9 Limited som man ska ha skapat ett joint venture med och i pappren står det att man ska "manufacture, market, distribute and sell Faraday Future’s new brand V9 model". V9 är en ny modell baserad på teknik och design hämtat från konceptbilen FF 91. The9 Limited kommer att investera upp till 600 miljoner dollar i Faraday Future och ska bland annat fixa mark för fabriksbygge och licens så att den kommande bilen kan säljas i Kina. Den första förproduktionsversionen väntas rulla av bandet någon gång nästa år. Målet är sedan att tillverka 300.000 stycken bilar om året. Pressmeddelandet kring samarbetet har ni på länken nedan. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

GAC visar det eldrivna konceptet Entranze
Designad av svensk

Kinesiska GAC Motor vill väldigt gärna slå sig in på den amerikanska marknaden och på årets mässa i Detroit visar de upp den eldrivna konceptbilen Entranze som kanske kan locka en och annan köpare. Men då måste ju konceptet bli verklighet förstås, något som alltid är osäkert. GAC har en hel del modeller i sitt utbud som redan är till försäljning, dock inte i USA än. Entranze har ett futuristiskt utseende och en insida uppbyggd kring miljömässigt hållbara material. Här finns plats för sju stycken personer och man sitter 3+2+2. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Bilen har designats av svensken Pontus Fontaeus vid GAC designcenter i Los Angeles, och det är den första från dem som tagits fram här. Pontus har tidigare ritat åt tillverkare som Volvo, Ferrari, Kia och Faraday Future. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0
2018

Marques Brownlee pratar om "Tesla-dödare"
Många elbilar på gång nu

Det snackas mycket om "Tesla-dödare" så fort det dyker upp en ny aktör på elbilsmarknaden. Detsamma gäller även när någon av de mer etablerade tillverkarna släpper något. I detta klipp pratar Marques Brownlee lite om dessa bilar och mer specifikt om Rivian, Faraday Future och Lucid Air. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Faraday Futures grundare slutar
Det går bra nu, inte

Faraday Future hade en investering på hela två miljarder dollar på gång från det kinesiska investmentföretaget Evergrande, men det blev "bara" 800 miljoner dollar. Det gjorde inte helt oväntat att det blev lite svettigt inom elbilsstartupen och nu kommer nästa bakslag - grundaren Nick Sampson väljer att lämna företaget. Som om inte det vore nog så har även Dag Reckhorn (senior vice president of global manufacturing), Peter Savagian (Senior Vice President of Product and Technology Development) och Catherine Steinmetz (director of environmental, health, and safety) också valt att sluta. I sitt uppsägningsbrev säger Nick Sampson följande: "The company is effectively insolvent in both its financial and personnel assets, it will at best will limp along for the foreseeable future. I feel that my role in Faraday Future is no long a path that I can follow, so I will leave the company, effective immediately. I cannot continue knowing the devestating impact we are having on the lives of our employees, their families and loved ones as we as the [sic] ripple effect this will have on lives throughout our suppliers and the industry as a whole. If circumstances should materially change, I certainly would consider returning to the company." Faraday Future menar att Evergrande hindrat dem från att söka investerare på andra håll. En kinesisk domstol har dock klubbat att man får söka andra om det finns några som är villiga att släppa ifrån sig slantar. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Faraday Future sparkar folk och sänker lönerna
Måste spara pengar

Huruvida Faraday Future har någon framtid är oviss. Företaget kämpar i motvind trots stora investeringsrundor och det senaste är att man sparkat ett gäng människor samtidigt som man sänkt lönerna för de som är kvar. Vdn Jia Yueting sänker sin lön till 1 dollar om året och de anställda får en sänkning på 20 procent. Förutom detta bakslag ska det även vara flera företag som levererat saker åt Faraday men som inte har fått betalt ännu. Så här säger man i ett uttalande. "Effective immediately, all FF salaried employees will receive an immediate 20% cut to their annual base salary, and effective next week, all hourly employees will receive a 20% cut to their hourly wages. The Company is committed to monitoring its finances and will reevaluate this decision with the goal of restoring salaries once funding is available. As an additional measure, we are reducing our headcount. We recognize that those who are now leaving have contributed tremendously to FF, and we appreciate their contributions. During this transitional phase, FF Founder and CEO YT Jia has decided to take a $1 annual salary. In addition, members of the leadership team have volunteered to take a further reduced salary beyond the 20% reduction. We take pride in our close-knit community, and we are mindful of the impact these changes will have on our employees and their families. These steps are unfortunate given the great progress we have made as a company in recent months. The Company is taking concrete steps, including pursuing funding opportunities with those who share our vision. We are committed to making progress towards our goals, and continuing the necessary investments in our people, our products, technology, and business to develop an industry-leading connected mobility ecosystem. No further information related to the financial state of FF including additional business operations will be communicated at this time." Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

Förserieproduktionen av Faraday Future FF 91 har startat
Det här är första exemplaret

Faraday Future visar nu upp det första förserie-exemplaret av modellen FF 91. Det här är den första bilen att rulla av bandet i fabriken i Handford, Kalifornien. Bilen ser ut som konceptet förutom att den har fått lite kromdetaljer, ett tredje bromsljus och mer konventionella backspeglar. Uppgifter säger att basmodellen kommer att ha två stycken elmotorer som sammanlagt ger 726 hästar medan toppmodellen har tre motorer och 1.089 hästar. Det sägs att batteripacken man kan välja mellan ska vara på 86.7 kWh, 108.3 kWh och 130 kWh. Räckvidden på en laddning ska vara mer än 48 mil. De första leveranserna av FF 91 är planerade att dra igång i början av nästa år. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Future höghastighetstestar FF 91
Närmar sig produktion i nya fabriken

Faraday Future har släppt en ny kort video där vi får se lite av de senaste testerna man har gjort av modellen FF 91. Man har testat bilen i höga hastigheter för att se så att den fungerar som den ska och att batterier och drivlina pallar med påfrestningarna. Man körde på en bana i Ohio och höll 155 mph (250 km/h) under tre minuters tid för att sedan hålla 75 mph (120 km/h) i två minuter. Föraren upprepade sedan proceduren i totalt 15 minuter. Efter detta åkte man på en 55 minuter lång testrunda där farten konstant var 120 mph (193 km/h). Man har även släppt ett klipp från det pågående fabriksbygget vilket ni kan se här nedan. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Faraday Future drar igång produktionen av FF91 i augusti
Ny fabrik i Kalifornien

Faraday Future lever fortfarande och tänker inte ge upp i första taget. Nu släpper man en video som visar den nya fabriken i Hanford, Kalifornien. Där är planen att man i augusti ska börja tillverka förproduktionsversioner av modellen FF91. Fabriken har tidigare tillhört Pirelli och leasas nu av elbilsstartupen. 1300 stycken personer ska anställas och man ska köra treskift. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Före detta Faraday Future-chefer startar elbilsföretag
Första modellen ska komma 2021

Ett gäng med chefer som har lämnat Faraday Future går nu ihop och startar ett eget elbilsbolag. Man kallar sig för Evelozcity och enligt uppgift ska man ha fått in omkring en miljard dollar från investerare i USA, Europa och Kina. Företaget har sitt säte i Los Angeles och chefar gör Stefan Krause, Ulrich Kranz och Richard Kim som innan de kom till Faraday Future alla jobbade på BMW. Richard ska ansvara för design medan Stefan och Ulrich tar hand om det operativa och tekniken. Tanken är att man designar och marknadsför sin produkt inhouse men outsourcar produktionen. Man ska även börja med att ta fram elbilar folk har råd med, och inte börja i andra änden med lyxversioner. Det första fokuset kommer att ligga på små stadsbilar, budbilar och samåkningsbilar. Den första bilen ska presenteras 2021 och den ska då ha 40 mils räckvidd. Tumnagel
36.0°
+
Bobby Green
0

Faraday Future visar teaserbild på nästa modell
Ska även ha fått en "livlina" på 1,5 miljarder dollar

Så länge man föder ett företag med pengar kan det överleva och det verkar vara grejen med Faraday Future. Trots interna skandaler hit och dit och nyckelpersoner som säger upp sig tuffar man vidare, och lyckas knyta till sig investerare. Från Kina sägs det nu ha kommit en "livlina" på hela 1,5 miljarder dollar för att företaget ska kunna köra vidare. 550 miljoner dollar ska redan ha förts över medan resterande 950 miljoner dollar kommer att betalas ut när företaget når olika milstolpar som vi inte vet vilka de är. Vem som sitter på kosingen är också oklart. Nyligen höll man även ett event i Kalifornien och där var bland annat 200 representanter från 100 stycken olika leverantörer världen över på plats. Där berättade man att de första leveranserna av modellen FF91 ska dra igång i slutet av året. Man visade även upp skisser på nästa modell som är en mindre version av FF91 och den väntas få namnet FF81. Our SVP of Product Strategy, Nick Sampson, just gave our suppliers a glimpse into our future products. #fighttothefirst pic.twitter.com/2Da7eL7qVj— Faraday Future (@FaradayFuture) 13 februari 2018 Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Rob Dahm åker lite Faraday Future FF91
Och kollar in fabriken

YouTubern Rob Dahm blev inbjuden till Faraday Future för att spana in lite vad de pysslar med för tillfället. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0
2017

Faraday Future pratar om bilens aerodynamik
Men det är inte bara kring bilen det blåser

Det fortsätter att storma kring Faraday Future och deras eldrivna modell FF91. Det går många rykten kring företaget och de flesta stämmer säkert. Kulturen verkar inte alls kul och flera personer med nyckelroller har hoppat av. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Faraday Future tappar fem stycken nyckelpersoner
Det går inte så bra nu

Sagan kring Faraday Future fortsätter i en nedåtgående spiral. Nu står det klart att inte mindre än fem stycken nyckelpersoner lämnat eller är på väg att lämna företaget. Pontus Fontaeus som varit chef över interiördesignen drog i oktober och bara några dagar innan det sa Tom Wessner som var "head of supply chain management" upp sig. I mitten av förra månaden valde även Stefan Krause som var "chief financial officer" att göra samma sak, och anledningen finns troligtvis här. Nu ska alltså ytterligare två vara på väg ut genom dörren och dessa är "chief technology officer" Ulrich Kranz som kom från BMW och "head of vehicle manufacturing" Bill Strickland som tidigare jobbat hos Ford. Faraday Future ska enligt uppgifter ha nytt folk på väg in, bland annat en som enligt hans LinkedIn-profil är expert på krishantering. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Faraday Future hyr ny produktionsanläggning i Kalifornien
Distanserar sig från investeraren LeEco

Faraday Future berättar nu att de har en ny produktionsanläggning i Kalifornien - Pirellis gamla ställe. Här är planen att tillverka elbilen FF 91 och om allt går enligt planerna ska det byggas 10 000 stycken bilar om året. Planerna på fabriken i Nevada är nedlagda och det nya stället är tre gånger så stort. CNET har pratat med Stefan Krause som är COO på Faraday Future om hur företaget mår och den stormiga relationen med LeEco. Han förklarar dock att läget inte är så dåligt som det kanske kan se ut, och att om LeEco skulle gå i konkurs kommer det inte att drabba Faraday då de är två separata bolag. Fokus ligger nu på att få in nya investeringar för att kunna fortsätta med utvecklingen av elbilen och den planerade produktionsstarten i slutet av 2018. För att kunna fortsätta behöver man en miljard dollar. Mer från intervjun hittas på länken nedan. I klippet pratar man om hur körningen på Pikes Peak gick och vad man lärde sig därifrån. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Futures FF91 åker upp för Pikes Peak
Elbil åker upp för en backe

Elbilstillverkaren Faraday Future lät sin elbil FF91 vara med i backtävlingen Pikes Peak och i klippet ovan kan man se när bilen tar sig upp för backen. Bilen kördes av Robin Shute och det tog honom 11 minuter och 25,082 sekunder att slutföra loppet. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

Ny video från Faraday Future
Modellen FF91 åker omkring

Elbilstillverkaren Faraday Future finns fortfarande och för att visa detta har de släppt en ny video på deras första modell FF91. Premiärvisningen i Las Vegas i januari i år gick allt annat än bra men det lämnar man bakom sig nu och tar sikte på framtiden. I videon får vi se bilen köra omkring till lite mystisk musik. Härnäst ska Faraday Future medverka med FF91 i årets upplaga av backtävlingen Pikes Peak vilket är i juni. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Självkörande konceptbil med artificiell intelligens
Nej, det här är inte en bil från Faraday Future

Vid en första anblick kan man tro att det här är Faraday Futures nya modell men det är istället den nya konceptbilen Nio Eve. Bakom modellen står företaget NextEV som tidigare har visat upp superbilen Nio EP9. Det här är en eldriven sak som både ska köra själv och ha en egentutvecklad artificiell intelligens. Den har man döpt till Nomi och den ska kunna "prata" med passagerarna i bilen via den stora framrutan som även fungerar som skärm. Den här bilen lär inte bli verklighet på många år men företaget lovar att man ska ha eldrivna självkörande bilar ute på den amerikanska marknaden redan 2020. Nio Eve kommer att stå utställd på SXSW-festivalen i Texas som pågår just nu. Klipp från avtäckningen finns här nedan. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Faraday Future ska medverka i årets Pikes Peak-tävling
Spännande

Pikes Peak International Hill Climb är en världskänd backtävling som pågått ända sedan 1916. Det hela har länge varit på grus men sedan några år tillbaka är sträckan asfalterad. Många biltillverkare vill vara med och visa upp sig här, och en av de som kommer att tävla i år är något otippat Faraday Future med modellen FF91. Bilen visade man upp under en minst sagt misslyckad presentation tidigare i år och spekulationerna om den någonsin kommer att bli av är många. Racet är den 25 juni. Tesla kommer att vara där och ställa upp med en Model S P100D. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Konceptbilder på kommande Formel E-bilar
Ser rätt balla ut

Inför den elektriska racingligan Formel E:s femte säsong kommer bilarna som deltar få ny design vilka vi tidigare har fått lite smakprov på och här är kommer ytterligare ett sådant exempel. Konceptbilderna här är framtagna av Spark Racing Technologies och det handlar om en elbil som är lättare än de nuvarande bilarna med förbättrad aerodynamik som ska ha en effektivare batterihantering. Detta kommer även att göra bilarna snabbare än de bilar som för tillfället tävlar i Formel E. Förutom det så rapporteras det att McLaren, Sony samt Atieva arbetar på att att fram ett nytt batteripaket som ska hålla ett helt lopp så att förarna slipper att byta bilar efter halva loppet, något som idag är fallet. Den femte säsongen av Formel E drar igång 2018 och då kommer eventuellt Mercedes Benz ansluta sig till racingligan tillsammans med de företag som redan är med och tävlar. Bland dessa märks bland andra Jaguar, Renault, Audi, BMW, NextEV och Faraday Future. Tumnagel
50.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Allt som är fel med Faraday Future
Se när någon smyger in i bilen under demonstrationen

The Outline tar här en titt på Faraday Future som visade upp sin FF91 i Las Vegas. Även om bilen är imponerande så verkar inte allt vara bra med bolaget... Tumnagel
41.6°
+
Roger Åberg
0

En närmare titt på Faraday Future FF91
Marques Brownlee åker med

Marques Brownlee äger en Tesla Model S P100D och passade så klart på att titta närmare på Faraday Future FF91 när han var i Las Vegas. Faraday Futures koncept är på många sätt väldigt intressant, men samtidigt är många skeptiska eftersom företaget har ekonomiska problem. Det är ju också väldigt olika saker att visa upp tre betabilar och att producera stora mängder av dem. Med det sagt, den här bilen är verkligen intressant och får gärna bli verklighet! Tumnagel
53.2°
+
Roger Åberg
0

CES 2017 Faraday Future visade upp världens snabbaste elbil
Säg hej till FF 91

Sent i går kväll så höll Faraday Future en presskonferens där man visade upp den elektriska bilen FF 91 som, om den blir verklighet, nog kan ge Tesla en rejäl match. Bilen har flera modem som ska se till att användaren hålls uppkopplad med vad som sägs vara internet med fiberhastighet. Den har även tio stycken kameror på framsidan, 13 radarenheter med lång och kort räckvidd, tolv högeffektiva sensorer samt ett 3D-Lidar-system. Den ska även kunna klara av att leta upp en parkeringsplats och parkera på egen hand men när detta skulle demonstreras på scen gick det så där bra. Anledningen var nog sannolikt att bilen ballade ut lite av alla signaler och ljus som fanns på scenen. Det kanske mest intressanta är att batteriet ska klara av att köra 77,5 mil om man kör 88 kilometer i timmen. Den ska ha 1 050 hästkrafter och klara 0 till 100 på 2,39 sekunder vilket ju är ruskigt snabbt. Faraday Future hoppas kunna leverera FF 91 under 2018. Något pris finns inte ännu men man kan anmäla sitt intresse för bilen här och lägga en återbetalningsbar deposition på runt 45 000 kronor. Företaget har dock haft det rätt så skakigt på senare tid så det återstår att se om bilen kommer bli verklighet eller ej. Men blir den det så kommer den ju bli rätt så intressant att följa. Gårdagens presentation kan beskådas i sin helhet nedan och där kan man även hitta The Verges videosammanfattning av presentationen. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0
2016

Rykte Kris på hajpade bilföretaget Faraday Future
Företagets pengar kan vara slut i februari

Flera källor uppger nu att det verkar råda kris på det upphaussade bilföretaget Faraday Future, ett företag som sagt att man med sina självkörande elbilar inte ska bara ska förändra hela bilindustrin utan även flera andra branscher. Enligt insiders och före detta anställda kommer företagets kassa vara helt tom februari om man inte får in nytt kapital tills dess skriver The Verge. Fram tills nu är det framför allt ägaren till kinesiska LeEco, Jia Yueting, som pumpat in pengar i FF men The Verge skriver att då Jia även investerat i många andra dyra projekt börjar även hans kassa sina. FF har valt att inte kommentera sin ekonomiska situation utan vill mest snacka om sina bilar när The Verge träffar företaget i deras fabrik i Kalifornien. Det är hur som helst nu upp till FF att bevisa om de har något storslaget på gång och det kommer de att få möjligheten att göra redan om några veckor då CES-mässan i Las Vegas kickar igång. Många verkar dock för tillfället vara väldigt osäkra på företagets framtid. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida