m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Onsdagens bästa på Black Week!

Fernando Alonso gör comeback i Formel 1
Ska börjar köra för Renault igen

Idag släpptes den lite oväntade nyheten att den 38-årige Fernando Alonso kommer att göra comeback i Formel 1 från och med nästa år. Den dubbla världsmästaren Alonso lämnade F1-cirkusen 2018 efter 17 år. När han nu återvänder till F1 kommer han att köra för Renault, teamet som han kammade hem två världsmästerskap med 2005 och 2006. Där kommer Alonso att ersätta Daniel Ricciardo som nästa år kommer att köra för McLaren, teamet som Alonso körde för när han lämnade F1-racingen 2018. Fernando Alonso säger själv om sin comeback i ett uttalande på F1:s hemsida: "Renault is my family, my fondest memories in Formula 1 with my two World Championship titles, but Ix27m now looking ahead. Itx27s a great source of pride and with an immense emotion I’m returning to the team that gave me my chance at the start of my career and which now gives me the opportunity to return to the highest level.I have principles and ambitions in line with the teamx27s project. Their progress this winter gives credibility to the objectives for the 2022 season and I will share all my racing experience with everyone from the engineers to the mechanics and my team-mates. The team wants and has the means to get back on the podium, as do I." Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
2018

Fernando Alonso lämnar Formel 1
Säger hejdå till McLaren efter den här säsongen

McLaren skriver på sin hemsida att deras Formel 1-förare Fernando Alonso kommer att lämna deras stall och Formel 1-cirkusen efter den här säsongen. Den 37-årige spanjoren vann Formel 1-serien 2005 och 2006. De senaste åren har det dock inte gått lika bra och DN skriver att Alonso inte vunnit ett F1-lopp på över fem år nu. Sammanlagt har Alonso tagit 32 stycken F1-segrar i sin karriär. I en kommentar säger Alonso bland annat: "After 17 wonderful years in this amazing sport, it’s time for me to make a change and move on. I have enjoyed every single minute of those incredible seasons and I cannot thank enough the people who have contributed to make them all so special." När nio lopp återstår av årets F1-säsong ligger Alonso på en sammanlagd niondeplats i en serie som toppas av Lewis Hamilton. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2017

Fernando Alonso får ett eget eSport-lag
F1-stjärnan startar FA Racing G2 tillsammans med Logitech

McLarens Formel 1-förare Fernando Alonso blir nu den första inom F1-cirkusen att starta ett eget eSport-lag, något som bland annat flera lag inom basket och fotboll gjort tidigare. Alonsos eSport-lag kommer att startas i samarbete Logitech och kommer att få namnet "FA Racing G2 Logitech G". I en kommentar säger Alonso: "Every Formula One driver is a gamer at heart. Competing on the virtual stage opens a vast amount of possibilities for young drivers that wouldn’t otherwise have a chance to get into racing." Tidigare i år arrangerade Formel 1, Codemasters samt Gfinity "Worldx27s Fastest Gamer" och vinnaren där är nu anställd av McLaren som deras officielle simulatorchaufför och en annan av finalisterna är Alonsos eSport-lag första medlem. Det sägs att laget kommer att tävla inom en rad spel på olika plattformar utan att specificera detta vidare. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
2012

Ferrari F12berlinetta - världens kraftfullaste Ferrari
För gatan that is

Nej, det blev inte en F620 GT som vi först trodde. Ferraris nya superbil som efterträder 599 heter F12berlinetta (och ja, namnet ska faktiskt skrivas så här konstigt) och idag blev den officiell. Det här är den mest kraftfulla och vassaste gatbilen Ferrari någonsin har byggt. Bilen har en helt ny V12-motr på 6.3 liter som pumpar ur sig hela 740 hästar och 690 Nm. 80% av vridet finns tillgängligt redan vid 2 500 varv och varvstoppet ligger på härliga 8 700. Effekten matas genom en sjustegad F1-låda med dubbelkoppling till bakhjulen, 0-100 km/h går på 3.1 sekunder, 200 km/h når man efter 8.5 och toppfarten anges till över 340 km/h. Bilens hjulbas har kortats jämfört med Ferraris tidigare GT-bilar och motorn, instrumentpanelen och sätena sitter nu lägre i chassiet än vad de brukar. En ny layout för den bakre fjädringen och växellådan har också gjort att bilen har kunnat byggas lite mer kompakt. Det här har bland annat resulterat i en lägre tyngdpunkt som nu också är längre bak i chassiet. Vågen stannar på 1 525 kilo (70 färre än föregångaren) och vikten är fördelad på 46 fram och 54% bak. Bilen mäter in på 4.6 meter i längd, 1.94 i bredd och 1.27 i höjd. Premiären äger rum på mässan i Genève som öppnar snart. Vad tycker ni? Kort animerad video finns och en där Fernando Alonso och Felipe Massa testar bilen på bana finns under "Läs mer". Tumnagel
53.3°
+
Bobby Green
0
2011

Fernando Alonso rastar Ferrari 458 Spider
Öppna vägar och öppen bil

Ferrari lånade ut en flång ny Ferrari 458 Spider till Fernando Alonso. F1-föraren var inte sen på att plantera högerfoten mot golvet och tog bilen till ett par härliga kurvor kring fabriken i Maranello. Fernando håller näbben stängd och låter bilen stå för snacket istället, och visst låter det ganska fint? En klapp på bilen efter turen borde betyda att han tyckte om bilen. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0
2010

Alonso och Massa åker världens snabbaste berg- och dalbana
Teståker Formula Rossa på Ferrari World

Felipe Massa och Fernando Alonso tog en paus från F1-cirkusen och drog till Abu Dhabi och den nyligen öppnade Ferrari World. Där passade de båda på att åka världens snabbaste berg- och dalbana, Formula Rossa. Bägge var imponerade efteråt och berättar att nu kan vem som helst som älskar fart få ta del av att susa fram i 240 blås, och det ser ut att gå riktigt fort på klippet. Sitter man längst fram måste man ha brillor på sig. Notera 0:24 där någon verkar tappa alla sina lösa ägodelar. För er som följer F1 vet ni hur det gick för Alonso i just Abu Dhabi, där han vart slagen av Sebastian Vettel som knep detta års F1-titel. Det får bli en sockervadd som tröst till Alonso. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Häng med Fernando Alonso på Fiorano
Hej vad det går!

Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0
2009

Hamilton högst upp på pallen
Pole position hela vägen

Detta blir 24-åringens andra seger för i år och Lewis Hamilton rattade utan större problem hem första plats efter att ha legat i ledningen alla de 61 varven i Singapores Grand Prix. Williams Nico Rosberg låg länge hack i häl på Hamilton men fick under ett depåstopp på 18:e varvet ett drive through-straff och halkade då ner flera placeringar. Till slut kämpade han till sig en elfte plats, om än med hyfsat bister min. Ytterligare en förare drog på sig ett drive through-straff och det var Sebastian Vettel, som körde för fort i depån. Tvåa blev Toyotas Timo Glock, tätt följd av Renaults Fernando Alonso som bara var sju sekunder bakom Glock. Låt oss hoppas att det inte blir några fler depåtabbar när förarna nästa helg åker till Japan och kör på Suzuka-banan. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
2007

Alonso lämnar McLaren

Vodafone McLaren Mercedes och Fernando Alonso har gemensamt kommit fram till att dela på sig med omedelbar verkan. Beslutet var väl inte direkt otippat, och frågan är nu vem som kommer att ersätta Alonso i Mclaren, och vart Alonso själv kommer att ta vägen. Det har spekulerats i att Alonso ska vara på väg till Red Bull ihop med Ross Brawn som är tjänsteledig från Ferrari. Andra spekulationer placerar honom hos sitt gamla team Renault och även Toyota ska vara intresserade av Alonsos tjänster. Som ersättare så ska McLaren vara intresserade av att ta in Nico Rosberg från Williams, och Heikki Kovalainen har medgett att han haft lösa samtal med McLaren. Hur som helst så betyder det här att den kommer bli en jävla fart på förarcirkusen från och med idag. Intressant. Mitt tips: Heikki i McLaren, Alonso tillbaka i Renault. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Kimi Räikkönen världsmästare!
Otrolig avslutning på Interlagos

Efter ett av de mest dramatiska F1-loppen någonsin så står Finlands Kimi Räikkönen som världsmästare. 1 poäng för Lewis Hamilton och Fernando Alonso. Hamilton hade allt att förlora inför loppet, och som han gjorde det. Efter en dålig start och ett misstag på första varvet låg han sjua, ett par varv senare fick han problem med sin McLaren och tappade ner till 18-plats. Hamilton körde upp sig till en sjundeplats till slut, vilket räckte för att ta andraplatsen i förar-VM. Fernado Alonso slutare trea i loppet och trea i VM på samma poäng om Hamilton. Grattis Finland och grattis Kimi Räikkönen! Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

SPOILER: Så här avgörs förarmästerskapet i Formel 1
Vi har resultatet...

För första gången på 21 år har tre förare chansen på VM-titeln inför det avgörande loppet i Brasilien på söndag. Lewis Hamilton leder med 4 poäng över Fernando Alonso som i sin tur har 3 poäng ner till Kimi Räikkönen. Tack vare den senaste teknologin, Saida och en mängd andra variabler har vi lyckats få fram följande material som visar exakt hur F1-VM kommer att avgöras på söndag. Häng med. Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Vi är online - Kubica har änglavakt
Hård krasch i Kanada

Efter ett dygn på grund av kabelbrott, så är vi tillbaka online som vanligt idag. Vi börjar direkt med en kort rapport om den högdramatiska F1-loppet i söndags. Efter fyra sorger (säkerhetsbilen var ute hela fyra gånger) och ett mirakel (Robert Kubicas krasch, se nedan) så vann tillslut Lewis Hamilton sitt första F1-lopp. Detta efter felfri körning från början till slut. På 6 lopp har Hamilton 5 pallplatser och 1 seger. Han leder nu förar-VM före stallkamraten Fernando Alonso. Men dagens snackis var helt klart Kubicas smäll. Jag fick en otroligt otäck känsla i kroppen. Lyckligtvis så klarade sig den unge polacken med en lättare hjärnskakning och en stukad vrist. Änglavakt Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Febergaraget: Summering av GTI-klassen

Fem veckor – fem bilar. Det har varit en minst sagt hektisk start på Febergaraget, och förhoppningsvis är det sista gången vi håller ett lika högt tempo. Vi har fått vara med om en hel del med våra fem tillfälliga rumskompisar; besvikelse, glädje, skepsis, köplust och lycka. Vi har fått varsin egen favorit, men framförallt har vi försökt få in varje bil i ett fack. Vem bör köpa den här bilen, och varför? Vi bjuder på en liten summering, följt av fakta och pris med den utrustningen man bör ha. Och vi börjar där allt en gång startade. Honda Civic Type-R: Kepsracern Nya Honda Civic Type-R är ett riktigt busfrö. Den råa tomgången, den ständiga hungern efter varv och vassa styrningen utgör själva essensen av R-konceptet (Hondas alltså, inte Volvos). Med ett varvstopp upp emot 9 000 varv och sång som hör hemma på andra sidan 500 000 kronor, så är Honda Civic Type-R ett kap för dig som är ung nog att orka leka varje dag. De djupt skålade stolarna ställer också krav att man har den fysik man hade när man var 20. Det får alltså bli mineralvatten istället för öl, men det säger också en del om dig som köper den här bilen. Du har inget emot att vara chaufför, så länge du får ratta din kära CTR. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 16 ventiler, DOHC, i-VTEC Effekt: 148 kW (201 hk) Vridmoment: 193 Nm Toppfart: 235 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 6,6 sekunder Motor: 4 cylindrar, 2.0 TFSI Effekt: 195 kW (265 hk) Vridmoment: 350 Nm Toppfart: 250 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 5.7 sekunder PRIS: 238 900 kronor SLUTSATS: Precis så rolig som vi hoppats. Tills man tröttnar. Audi S3: Direktörn Audi S3 står för allt det som Honda Civic Type-R avskyr. Det är stil, klass och ett gott uppförande. Fyrhjulsdriften ser till att uppförandet alltid är gott. Det finns hur mycket kraft som helst, och tillskillnad från Hondan så vill man inte slå sönder bilen med en slägga i slutet av en 20-mils etapp. Hela bilen osar klass, förutom en sak. Under huven hittar vi slit-och-släng fyran som debuterade hos Golf GTI, och har sedan dess spridit sig genom hela VAG i diverse olika specifikationer. I S3 så producerar den 265 starka turbohästar. Med betoning på starka. Karaktären på turbofyran och de hårt trimmade sugfyrorna hos Honda Civic Type-R och Renault Clio Sport kan inte vara mer olika. De varvvilliga, och Hondas fall, responsiva sugfyrorna jämförs bäst med en 100-meters sprinter. De klarar kan egentligen bara köras på ett sätt och där är för fullt. Turbofyran är mer som en 10 000-meters löpare. Snabb, men med fokus på utålighet. Gasresponsen och varvvilligheten inte på topp, men inom rätt varvtalsområde (3 000 – 5 500) så är den stark som en dopad oxe. Egentligen hade man bara behövt 3 växlad istället för sex. För dig som inte behöver utrymmet, men fortfarande vill köra en prestigebil. Du har vuxit ur Golf-klassen men har fortfarande en GTI-ådra inom dig. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 2.0 TFSI Effekt: 195 kW (265 hk) Vridmoment: 350 Nm Toppfart: 250 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 5.7 sekunder PRIS: 326 900 kronor SLUTSATS: Du kör S3 idag, men drömbilen om 10 år är en Audi S8. Volkswagen Golf GTI: Ikonen Vi kan dela upp de 5 bilarna i två kategorier. De med riktiga racerbilsambitioner samt de som mer bygger på det mer traditionella GTI-receptet med i princip en ”vanlig” bil fast mer en större motor. Det är inte helt otippat att de två bilarna som satsat på ”race” är de som tävlar i Formel 1; Renault och Honda. De övriga tre är något upphottade och lite busigare versioner av sina modellsyskon. Ikonen för dessa bilar är Golf GTI. Efter ett par dekadenta år så är den senaste generationen GTI tillbaka med en bil som är värd GTI-emblemet. Med en lagom dos av allt, blandat med möjligheten till 5-dörrar och därmed en fullt funktionell vardagsbil så är den svårslagen. I grunden samma motor som hos den rike kusinen S3, fast här kommer den något opolerade karaktären till sin rätt, och motorljudet är riktigt inspirerande vid gaspådrag. GTI är snabb nog för att still fart-hungern, men samtidigt så praktisk att man faktiskt kan sälja in den till din partner. Det enda som avslöjar att ni köpt en GTI istället för en 1,4 TSI är fälgarna och fronten. Samt leendet på dina läppar. FAKTA Motor: 4 cylindrar, 16 ventiler, Turbo Effekt: 147 kW (200 hk) Vridmoment: 280 Nm Toppfart: 235 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 7.2 sekunder PRIS: 251 500 kronor SLUTSATS: Mainstreamvalet när det gäller busbilar. För dig som egentligen vill ha en Audi S3 men bara har råd med en GTI. Renault Clio Sport. Med F1 i generna Renault Clio Sport är en bil som man inte riktigt blir klok på. Över 5 500 varv en fantastisk sportbil (ja, jag skrev sportbil) som plockar pluspoäng på det mesta; bromsar, styrning och vägegenskaper. Chassit är fantastiskt och om man gillar att åka brett så är det här verkligen bilen för dig. Motorljudet skär hål i trumhinnan när man börjar närma sig varvstoppet efter 8 000 varv, och just där och då känner du dig som Sveriges nästa F1-hopp som precis ska köra hem Renault Clio Cup-titeln. Men, och det finns ett stort men. Till vardags är Renault Clio Sport en riktig plåga. Motorn är tvärdöd under 5 500 varv, bromsarna oprecisa och bullrigheten i motorvägsfart fick mig att vilja hoppa ur bilen i fart och äta asfalt till lunch. Den här bilen väljer endast du som älskar Frankrike i allmänhet, och Renault i synnerhet. Du går till vardags runt i den Renault F1-jacka med fjolårets Fernando Alonso-piké under. Men även om du kryssat alla boxar fram till nu så finns det ytterligare ett men – priset: Grundpriset är satt till över 250 000 kronor, vilket är åtminstone 50 000 för mycket. FAKTA Motor: Sugfyra, 2 liter Effekt: 197 hk Vridmoment: 200 Nm Toppfart: 215 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 6.9 sekunder PRIS: 250 000 kronor SLUTSATS: För dig med eget garage och klippkort på Ringen. Mini Cooper S: Yuppien Mini Cooper har under de senaste åren genomgått förvandlingen från hundkoja till mäklarkoja. För dig med samma varumärkesbehov som Audiföraren, men med en personlighet som är ett par hack mer exhibitionistisk. Inte riktigt lika rolig som den förra generationen men mer potent inom de flesta områdena. Minins bästa egenskaper är att man kan ha roligt utan att behöva köra fort. Tack vare den rappa styrningen och Go-kartkänslan med ett hjul i varje hörn så är Mini Cooper S lika rolig i 70 som andra bilar är i 120. Med sin charm passar Mini in på de flesta tillställningar, och där är få, oavsett ålder, som har något negativt att säga. De korta överhängen gör bilen till en utmärkt citybil. Och jag misstänker att de flesta Mini Cooper S ägarna inte har bankörning i bakhuvudet, vilket är synd för bilen och chassit är så pass bra att den inte skulle skämmas för sig i det här sällskapet. FAKTA Motor: 4 cylindrar, turbo Effekt: 175 hk Vridmoment: 240 Nm Toppfart: 218 km/h Acceleration, 0–100 km/h: 7.1 sekunder PRIS: 214 500 kronor SLUTSATS: Antingen är du mäklare på en av de större mäklarfirmorna, eller så har du en Mini från 68 parkerad bredvid din British Racing Green-färgade Mini Cooper S med Union Jack på taket och vita stripes på huven. Här kan du läsa alla artiklar. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

VIDEO: Fernando Alonso med hjälmkamera
Vi får följa med ett varv runt Barcelona

Det är svårt att föreställa sig hur snabb en F1-bil är, men det här klippet när vi får åka med Fernado Alonso ett varv runt Barcelonabanan med hjälmkamera är väl så nära man kan komma. Ljudet, vibrationerna, farten men det jag reagerar på är hur lågt förarna sitter. Man ser ju knappt ut ur bilen. Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0

Alonso får roligare tjänstebil
Byter sin Renault Megane mot en McLaren SLR 722

Det finns vissa fördelar med att byta från Renault till McLaren, en av dessa fördelar är vilken tjänstebil man får. Vi har tidigare skrivit om Fernando Alonsos Renault Megane Sport, när han nu ska köra för McLaren så får han givetvis en Mercedes McLaren SLR 722. Med sina 650 hästkrafter är inte allt för långt ifrån det V8:an i hans McLaren F1-bil har. Dessutom har han också fått en Mercedes CLS som sin slit-och-släng-bil. Nu ser vi fram emot att se vad Alonso kan göra för McLaren på banan. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0
2006

Dagens eBay: Alonsos Megane och en Bugatti Veyron
Skynda fynda...

Det finns inget som inte kan säljas på eBay. Just nu finns det två objekt ute som är extra intressanta. Det första är Fernando Alonsos tjänstebil från den gångna säsongen. Tyvärr är det inte hans F1-bil, utan hans privata Renault Megane Sport. Självklart är bilen fullutrustad, inklusive navigator. Priset kanske är lite, lite högt. € 50 000 är väl ungefär det dubbla mot vad en vanlig Megane Sport kostar. Men det skulle kanske kan bli din livs bästa investering om Alonso vinner ett par VM-titlar till, och om du kan låta bli att bruksköra bilen. Gratis parkering när man besöker Renault F1s högkvarter verkar också ingå... eBay.com Objekt nummer två är en Bugatti Veyron. Det intressanta här är att säljaren inte orkat ta av skynket från bilen utan helt enkelt valt att fota bilen i garaget - med skynket på. Även här är det inte direkt något fyndläge. 1,675 miljoner dollar får man punga upp om man är sugen. Och då ingår, förhoppningsvis, skynket. eBay.com Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0

F1 e.MS. (efter Michael Schumacher)
Ny era startar i dag

I dag börjar en ny era inom F1, den efter Michael Schumacher. Det känns konstigt på något sätt, och kommer väl att kännas ännu mer konstigt när det är dags att dra igång cirkusen i mars. Andra intressanta små nyheter/rykten från testet är: • Lewis Hamilton gör sin första riktiga test för McLaren • Mark Webber gör debut för Red Bull • Kimi Räikkönen får titta på från sidlinjen, kontraktet med McLaren går ut först 31 december • Det samma gäller Fernando Alonso • Mika Häkkinen är på plats i Barcelona och ryktet säger att han ska testa för McLaren • För första gången på 6 år har vi bara en däckleverantör – Bridgestone • Heikki Kovalainen rattar Alonsos gamla bil Vem tar över titeln som "regnkung" efter Schumi? Alonso? Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Lewis Hamilton klar för McLaren 2007
Får chansen jämte Fernando Alonso nästa säsong

Lewis Hamilton kommer att köra ihop med världsmästaren Fernando Alonso nästa säsong. Pedro de la Rosa och Gary Paffett forsätter som testförare. 21-årige Hamilton vann GP2-mästerskapet den gångna säsongen och dominerade innan dess F3 Euro-mästerskapet. McLaren har stöttat Hamilton sedan 1998. Det ska bli intressant att se hur Hamilton kommer att klara sig mot monstret Alonso. Men om McLaren kan bygga en konkurrenskraftig bil så kommer det bli mycket intressant att följa McLaren 2007. Tumnagel
36.9°
+
James Hunt
0