m

Nu är den här - Ferrari Daytona SP3
En modern flört med dåtiden

Så då har Ferrari presenterat sin senaste Icona-modell. Den här heter Daytona SP3 och den ska hämta och blanda inspiration från 330 P3/4, 350 Can-Am, 512 S och andra racerbilar från tillverkaren. I mina ögon ser den ut som vilken annan ny Ferrari som helst i nosen medan baken känns riktigt lyckad och retromässig. Och trots att den saknar allt vad aktiv aero heter så är det här Ferraris mest aerodynamiskt effektiva modell hittills. I mitten av bilen bakom sittbrunnen sitter samma maskin från 812 Competizione fast lite masserad. Det är en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som här ger 840 hästar och 697 newtonmeter i vrid. Det gör den till den starkaste motorn Ferrari någonsin har byggt. Varvstoppet ligger på 9500 varv och maskinen är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och 200 km/h når man efter bara 7,4 sekunder Toppfarten ska ligga på över 340 km/h. Insidan får bland annat stolar som är integrerade i chassiet, ett justerbart pedalställ eftersom du inte kan flytta stolarna och en ratt varifrån du ska kunna styra 80 procent av bilens funktioner. Endast 599 stycken exemplar kommer att bli till, och surprise - alla är redan sålda. Alla 499 stycken som redan köpt den tidigare Icona-modellen Monza valde att även beställa ett exemplar av denna. Det borde alltså innebära att Zlatan köpt en. De övriga 100 stycken bilarna har en speciellt utvald grupp med Ferrari-samlare fått lägga vantarna på, så det blev tyvärr inga över till oss vanliga dödliga. Prislappen på varje bil är två miljoner euro. När de första kunderna ska få sina exemplar är dock oklart. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Nytt klipp på Ferrari 296 GTB
Sex cylindrar är bättre än åtta fossiler?

Ferrari har tjongat ut ett nytt klipp på den nya modellen 296 GTB som presenterades i somras. Den här har dubbelturbomatad V6:a med hybridteknik och låter inte alls så trevligt som en Ferrari brukar göra, men tillverkaren trycker hårt på att den är rolig att köra så det kanske inte gör något? Här får vi i alla fall se bilen mata runt lite på Yas Marina Circuit. Tumnagel
35.5°
+
Bobby Green
0

De första provkörningarna av Ferrari 812 Competizione
Verkar vass

Februari 2017 presenterade Ferrari den nya modellen 812 Superfast. I maj i år var det dags för en ännu hårigare version av modellen att göra entré - 812 Competizione. Frontmonterad V12:a utan överladdning, 830 hästar och 692 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 9500. Nu har ett gäng journalister fått testköra kärran och så här såg det ut. Och lät. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari rullar ut BR20
Det senaste från Special Projects

BR20 är namnet på Ferraris senaste Special Projects-projekt. Den är baserad på GTC4 Lusso men har fått en linjeskönare bakdel och ska flörta lite med Ferraris historia. Baken säger man ska hämta inspiration från 410 Superamerica och 500 Superfast från 50- och 60-talet. BR20 får även något mindre strålkastare än GTC4 Lusso och så sitter det DRL-ljus i grillens överkant. Fälgarna som mäter 20 tum är speciellt framtagna för den här specialaren. Insidan är klädd i mörkt skinn och baksätet har man kastat ut för att här istället ha plats för bagage. Om man har ändrat på drivlinan något är oklart, har man inte det är det V12:a på 6,2 liter som ger 690 hästar som gäller. Växellådan är en sjustegad dubbelkopplingslåda som ser till att driva alla fyra hjulen. BR20 är specialbeställd av en kund och kommer bara att tillverkas i ett enda exemplar. Nästa nyhet från Ferrari är den nya Icona-modellen som väntas visas upp snart. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

En tur med en Lancia LC2 på gatorna
Inget man ser varje dag direkt

Bruce Canepa har en sjuk samling med bilar och nyligen luftade han en av dessa på gatan - en Lancia LC2 från 1984. Den här bilen byggdes för World Sportscar Championship enligt grupp C-reglementet och under skalet sitter en Ferrari-V8:a som fått dubbla turbosnurror på sig. Effekten i Bruces bil ligger på runt 850 hästar och 1084 newtonmeter i vrid. Endast sju stycken exemplar tillverkades och bilarna deltog i 51 stycken tävlingar och av dessa vann de tre stycken. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Carfection kör GTO Engineerings Ferrari 250 SWB
Ett mästerverk

För ett år sedan skrev vi om GTO Engineerings nya restomod Moderna - en hyllning till Ferrari på 60-talet. Den är inte riktigt färdigutvecklad än, men de har annat godis i stallet. 250 SWB Revival som vi ser här är det närmaste du kan komma originalet, och den har Carfection nu fått köra. Bonus-restomod nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

80-talsikoner sida vid sida
Lamborghini Countach vs Ferrari Testarossa

Här får vi se en jämförelse mellan två riktiga 80-talsikoner - Lamborghini Countach och Ferrari Testarossa. Lambon med sin ruffa framtoning och Ferrarin som man enkelt skulle kunna ta på långtur genom Europa. Välj Countachen om du inte är stel i kroppen och gärna vill sticka ut, Testarossan om du är mer lagd åt det bekväma hållet. Vilken av dessa hade du valt om du fick möjlighet? Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Jay rattar en Ferrari 250 PF Cabriolet
En av världens vackraste bilar

Carl Steuer driver lyxbilsförsäljaren Black Horse Motors och som av en händelse kör han själv omkring i en Ferrari 250 PF Cabriolet från 1960. Den tog han nyligen med sig till Jay Leno som fick klämma lite och sen ta sig en åktur. Avis! Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

BAC Mono R har satt varvrekord på Red Bull Ring
Hade genomsnittshastighet på 196 km/h

En BAC Mono R har nu satt nytt varvrekord för produktionsbilar på Red Bull Ring i Österrike. Den ensitsiga bilen som bara tillverkas i 30 stycken exemplar lyckades klocka tiden 1:32.96 och hade en genomsnittshastighet på hela 196 km/h. Bilen övertog tronen från Ferrari LaFerrari och tiden är nästan sex sekunder snabbare. Bakom ratten satt den brittiska racerföraren Adam Christodoulou. En BAC Mono R väger bara 555 kilo och har 347 hästar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Ferraris nya Icona-modell verkar få manuell dogleg-låda
Trevligt!

Ferrari har en ny "Icona"-modell på gång och förra veckan visade vi ett videoklipp på när den testades. Det har tidigare gått rykten om att det är en modern tolkning av racerbilen 330 P4 och nu kommer nästa grej som spär på dessa rykten - bilen verkar få en manuell dogleg-låda (1:an ner till vänster). En inbjudan till avtäckningen av bilen innehöll nämligen en liten modell av Ferraris klassiska växelkuliss och det känns ju konstigt att de skickar med en sådan utan att det innebär en liten hint om vad som komma skall. Det sägs att det exklusiva avtäckningseventet sker den 15 november. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0
Nästa sida