m

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari 458 Italia med manuell låda
European Auto Group fixar biffen

Ferrari 458 Italia är ju en trevlig bil men den saknar något - en manuell växellåda. Här är det nämligen endast paddlar som gäller och en del purister vill ju gärna spaka en sån här bil själv. Frukta ej om du är sugen, European Auto Group är nämligen i färd med att erbjuda just en sån här bil med tre pedaler. Man hoppas kunna bygga omkring tio stycken och dessa blir då utrustade med sex växlar att leka runt med. Vad det hela kommer att kosta är oklart för tillfället men som väntat lär det inte bli gratis. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2018

Range Rover Sport SVR slår rekord på Tianmen Road
Snabbare än Ferrari 458 Italia

Tianmen Road i Kina är världsberömd för naturen vägen är inbäddad i men mest för sina inte mindre än 99 stycken böjar man ska svänga sig igenom om man vill köra där. Stället lockar såklart bilentusiaster men också biltillverkare som mer än gärna sätter rekord på sträckan. Land Rover var nyligen där och med sig hade de en Range Rover Sport SVR - supersuven med hela 575 hästar under huven. Med racerföraren Ho-Pin Tung bakom ratten lyckades man sätta tiden 9:51 och en genomsnittshastighet på 68,8 km/h. Det är ett nytt rekord då det gamla löd 10:31 och sattes 2016 i en Ferrari 458 Italia. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0
2017

Tuerck sladdar med sin Ferrari-motoriserade Toyota GT86
Pussades lite med en bergskant

Ryan Tuercks nyaste leksak är en Toyota GT86 där man stoppat ned motorn från en Ferrari 458 Italia under huven. Det gör bland annat att det blir hyfsad snurr på bakhjulen när man trampar på gasen, men även att bilen låter helt galet. Nyligen var man ute och filmade lite bus med kärran och det tog inte mer än några minuter innan man hade kraschat. Men skam den som ger sig, lite snabbmeck och grejerna var redo att piskas igen. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Honda rullar ut nya Civic Type R
Bjuder bland annat på 320 hästar

I Hondas monter på Genève-mässan har man premiär för nya Civic Type R. Den stora vingen på bakluckan är givetvis på plats och maskinen under huven har fått sig tio extra hästar. Två avgaspipor på vardera sida har även blivit tre stycken i mitten. Någon har sneglat på Ferrari 458 Italia. Motorn är samma turbomatade fyra på 2,0 liter som använts tidigare men nu lämnar den alltså istället 320 hästar. Vridet anges till 400 newtonmeter vilket är samma som föregångaren hade. Går man inte igång på bilen på grund av att den inte fått så mycket mer effekt lovar Honda i alla fall att man ökat vridstyvheten i bilen med 38 procent. Man har även sett över fjädringen för att minimera torque steer och för att erbjuda en sportigare körupplevelse. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda som har varvtalsmatchningsfunktion så att du slipper köra häl-och-tå själv. Drivningen är precis som tidigare endast på framhjulen. Det finns även ett nytt körprogram som kallas för Comfort och som ska vara lite bekvämare än lägena Sport och +R. Nya Civic Type R kommer att bli en så kallad global modell vilket bland annat gör att den första gången någonsin kommer att säljas i USA. Produktionen ska dra igång i sommar och denna är förlagd till Hondas fabrik i Swindon i Storbritannien. Vad det kommer att stå på prislappen är än så länge oklart. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0
2016

Ryan Tuercks nya busbil har Ferrari-hjärta
Verkar pigg

Drift- och leksnubben Ryan Tuercks senaste projekt är en Toyota GT86 som fått motorn utbytt mot en sådan som sitter i Ferrari 458 Italia. Helt plötsligt har alltså motorn fått hitta till fronten på en bil och som vi kan se är det en tight fit det handlar om. I fredags kickade de igång snurran för första gången, och i helgen hann de med att filma klippet här ovan. Bilen kommer att stå utställd på SEMA-show i Las Vegas som öppnar i dag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio sätter Ringen-rekord
Snabbast i sin klass med tiden 7:32

Står det Quadrifoglio efter modellnamnet Giulia på bilen du nyss såg, körde eller åkte med i är det en snabb rackare det handlar om. Nu har man bevisat exakt hur snabb den faktiskt är. På den ultimata testbanan Nürburgring klockade man nyligen bilen med tiden 7:32 - vilket är snabbare än både Lexus LFA och Ferrari 458 Italia, och lika snabbt som en Porsche 997 GT2. Den dubbelturbomatade V6:an på 2,9 liter som levererar 510 hästar och 600 Newtonmeter verkar alltså göra sitt jobb riktigt bra. 0-100 km/h ska gå på raska 3,9 sekunder och toppfarten anges till 307 km/h, även om det snackas om att den gör hela 321. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0
2015

Ferrari 458 Italia vs gammal Passat
Gissa vem som vinner!

Det är inte alltid hur snygg man är som avgör hur snabb man är i starten... Tumnagel
64.4°
+
Roger Åberg
0

Spana in Mikael Persbrandts nya åk
En ombyggd Ferrari 458 Italia

För ett tag sedan blev det känt att Mikael Persbrandt hade bytt bil och det till en Ferrari 458 Italia. Bilen har den senaste tiden stått hos Lights 2 Flag och förvandlats från Eduard Gray och Vogue Auto Designs idéer till det vi ser här. Resultatet kallas för Ferrari 458 Stax27zitto och det är en gatlegal banracer med ett helt nytt kjolpaket, enorm vinge, sportavgassystem och vassare väghållning. Motorn har dock lämnats orörd. Vad tycker ni om den? Tumnagel
62.0°
+
Bobby Green
0
2014

Snart har alla råd med superbilarna från Porsche, Ferrari och McLaren
918 Spyder, LaFerrari och P1 kommer som Lego

Sitter du och drömmer om att någon dag äga någon av superbilarna från Porsche, Ferrari och McLaren kan denna dag komma snabbare än du anat. Dock är det något du snarare parkerar i hyllan än i garaget, eftersom det rör sig om Lego-modeller av bilarna. Förutom 918 Spyder, LaFerrari och P1 kommer även Ferrari 150, Ferrari F14, Ferrari 458 Italia GT2, Porsche 911 GT och McLaren Mercedes F1-bil. Allt väntas dyka upp någon gång nästa år så det här blir tyvärr inget som hamnar under julgranen. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Rykte Porsche kan ha en Ferrari 458-rival på gång
Porsche 988

Vi har hört ryktena förut men nu bubblar de upp igen - Porsche har en utmanare till Ferrari 458 Italia på gång. Modellen som i ryktesvägarna går under namnet 988 får mittmonterad boxeråtta och blir en superbil som placerar sig mellan 911 och 918 Spyder. Det sägs att en prototyp av motorn just nu håller på att testas och att den är på 4.0 liter, har fyra turboaggregat och att effekten ska ligga omkring 600 hästar. Det låter ju som ett riktigt smarrigt recept men som sagt så är allt detta endast rykten än så länge. Det lär nog tyvärr dröja ända till 2017 innan bilen visas upp utan maskering, men om ryktena stämmer borde det inom ganska kort börja dyka upp prototypbilar på vägarna. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Arash Cars visar upp nya modellen AF8
Med mittmonterad V8:a

Modellen AF10 har fått en lillebror i form av AF8. Idag presenterar Arash Cars den nya bilen som går i storebroderns fotspår. Den här är tänkt att göra motstånd mot bilar som Ferrari 458 Italia och McLaren 12C. Under skalet sitter en mittmonterad V8:a på 7.0 liter som ger 550 hästar och har ett vrid på 640 Nm. 0-100 km/h ska enligt uppgift gå på 3.5 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda. Bilens chassi är tillverkat av en blandning mellan höghållfasthetsstål, aluminium och kolfiber. Hela karossen är också den i kolfiber och vågen stannar på 1 200 kilo. Bromsarna är i stål och fram sitter det doningar med sexkolvsok. Information kring när bilen kommer att byggas åt kunder och vad den då kommer att kosta presenteras senare i år. Tumnagel
32.2°
+
Bobby Green
0
2013

Bilarna i Forza 5
Här finns mycket kul

Den 22 november kommer ett mycket efterlängtat spel - Forza 5. Ett givet köp för alla bilspelsälskare. Nu delar utvecklaren Turn 10 med sig av fler åk man ska kunna köra, och listan ser riktigt bra ut. Mina favoriter ur listan är Audi Sport Quattro, Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe och TVR Sagaris. Så här ser hela listan ut för tillfället: 1983 Audi Sport Quattro 2010 Audi TT RS Coupe 2006 Audi RS 4 2010 Audi R8 5.2 FSI Quattro 2012 Aston Martin Vanquish 2011 Audi RS3 Sportback 2012 Audi Team Joest R-18 e-tron quattro 1965 Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale 1971 AMC Javelin-AMX 2001 Acura Integra Type-R 2008 Aston Martin DBS 2011 BMW X5 M 2011 BMW Z4 sDrive35is 2011 Bugatti Veyron Super Sport 1987 Buick Regal GNX 2012 Chrysler 300 SRT8 1970 Chevrolet Corvette ZR-1 2011 Cadillac CTS-V Coupe 2013 Dallara #9 Target Ganassi Dallara DW12 2013 Dallara #15 Target Rahal Letterman Dallara DW12 2012 Dallara #28 Andretti Autosport DW12 2013 Dallara #12 Team Penske Dallara 1999 Dodge Viper GTS ACR 2011 Ford F150 SVT Raptor 2013 Ford Mustang GT500 2007 Ford Shelby GT500 2013 Ford Focus ST 2000 Ford Mustang Cobra R 1976 Ferrari 312-2 2012 Ferrari F12berlinetta 2009 Ferrari California 2010 Ferrari 458 Italia 2007 Ferrari 430 Scuderia 2011 Ferrari 599 GTO 1998 Eagle Talon TSi Turbo 1997 Honda Civic Type R 2013 Hyundai Genesis Coupe 3.8 Track 2009 Jeep Cherokee SRT8 2011 Koenigsegg Agera 2011 Kia Ceex27d 2011 Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera 2010 Lamborghini Murcielago LP 670-4 SV 1994 Mazda MX-5 Miata 2010 Maserati GranTurismo S 1954 Mercedes-Benz 300SL Gullwing Coupe 2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG 1976 McLaren M23 2013 McLaren P1 1991 Mazda #55 787B 2011 Mazda RX-8 R3 2011 McLaren MP4-12C 2008 Mitsubishi Lancer Evo X GSR 1999 Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II 2010 Nissan370Z 2009 Zonda Cinque Roadster 2012 Pagani Huayra 2010 Renault Megane RS 250 1987 RUF CTR Yellowbird 2013 SRT Viper GTS 2012 Scion TC 1965 Shelby Cobra 427 S/C 1998 Subaru Impreza 22B STi 2005 TVR Sagaris 2003 Toyota Celica SS-I 2010 Volkswagen Golf R Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

Unge leker med Ferrari 458 Italia
Kids these days

När jag var liten lekte jag med stenar och kottar. Om jag hade riktigt tur hittade jag en pinne att fäktas med. Men nu är det 2013, och då leker barnen istället med Ferrari-bilar. Tumnagel
18.0°
+
Bobby Green
0

Hennessey hänger på dubbelturbo på Ferrari 458 Italia
Nu gör bilen 0-100 km/h på bara 2.8 sekunder

Puristerna går nog i taket men det bryr sig inte Hennessey om. Nu har de gett sig på en stackars oskyldig Ferrari 458 Italia och försett den italienska besten med dubbelturbo. Det vrider upp effekten ur V8:an på 4.5 liter från 570 till hela 730 hästar och ett vrid på 720 Nm. En effekt som är tillräckligt för att skicka bilen till 100 km/h på bara 2.8 sekunder. Förutom fläktarna har jänkarna även monterat ett nytt insug, nytt avgassystem, intercooler, nya spridare och mappat om ECU:n. Laddtrycket är ställt till knappt en halv bar men detta visar sig alltså räcka gott och väl. För den som ändå är orolig att grejerna inte ska hålla erbjuder Hennessey ett års garanti på jobbet. Baspaketet till den här bilen börjar på 59 995 dollar. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Skillad snubbe snurrar snyggt
Det där kunde slutat illa

I helgen var det Spa 24 Hours men bara några meter efter start kunde det hela slutat i kaos. Alessandro Pier Guidi fick släpp på sin Ferrari 458 Italia men eftersom han vet hur man rattar en bil kunde han snyggt rädda situationen och fortsätta racet. Notera gulflaggen i slutet som snabbt återkallas. Tumnagel
59.0°
+
Bobby Green
0

En Ferrari 458 Italia i andra kläder

Pininfarina visade som ni säkert redan vet upp ett hyllningskoncept i Genève tillägnat chefen Sergio Pininfarina som gick bort förra året. Bilen är förutom en hyllning till Sergio även en hyllning till gamla klassiska italienska tvåsitsiga roadsters, även kallade barchettas. I grunden är modellen Sergio en Ferrari 458 Italia och det är inget man hymlar om. Ferraris stegrande fullblod pryder fortfarande fronten och det är också klart och tydligt från vilket bilmärke man har hämtat ratten och den övriga inredningen. Motormässigt har Pininfarina inte gjort något åt drivlinan utan under det här vackra skalet sitter det fortfarande en V8:a på 4.5 liter som ger 570 hästar. 0-100 km/h avverkas på 3.4 sekunder och det roliga är slut först efter 320 km/h. Precis som i konceptbilen Aventador J från Lamborghini saknar denna framruta. För att inte bli överdrivet mätt på flugor och andra djur när man är ute och kör säger sig Pininfarina ha löst problemet med den ankommande fartvinden genom en spoiler i nosen som styr undan luftströmmarna på rätt sätt. På en av bilderna kan man även se en Dino Berlinetta Speciale från 1965, en bil som var Sergios favorit. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2012

Porsches Ferrari 458-rival kommer att heta 961
Och det sägs att arbetet med den är i full gång

Att en mittmotor-bil från Porsche som ska sätta rivalen Ferrari 458 på plats är på väg det vet vi redan. Nu vet vi även under vilken beteckning den kommer att gå, nämligen 961. Jobbet med att ta fram bilen sägs vara i full gång. Enligt ryktena kommer bilen att använda sig av samma motor utan allt hybrid-lullull som sitter i 918 Spyder, vilket betyder en V8:a på 4.6 liter och omkring 570 hästar. Det borde ge bilen liknande prestanda med just 458. Priset tros bli under hälften av vad man får hosta upp för 918, så kanske runt 300 000 euro. Fortfarande galet mycket pengar dock, men vill man ha något speciellt får man räkna med att lägga ut lite kosing. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Intervju med Eric Clapton om hans specialbyggda Ferrari
Mer bilder och snack om dyrgripen

Eric Clapton köpte en Ferrari 458 Italia och lät specialbygga den till något alldeles speciellt. Resultatet heter Ferrari SP12 EC och nu delar Ferrari med sig av fler bilder på bygget och en intervju med den nöjda ägaren. Eric ville att bilen skulle likna gamla Ferrari 512 BB då det verkligen är en modell som han älskar. Han har ägt tre stycken, en av dessa kraschade han dock. Vad bygget kostade? 32 miljoner kronor. Läs hela intervjun här. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Ny mittmotorbil från Porsche på väg
Ska bli häftigare än 911 Turbo S

Den som tycker att Porsches 911 Turbo S inte är tillräckligt häftig men som inte har råd med en 918 Spyder köper en Ferrari 458 Italia istället. Detta vet Porsche och något måste göras. Porsches vd Matthias Müller har bekräftat för den tyska tidningen Handelsblatt att de nu planerar att släppa en ny mittmotorbil för att fylla igen tomrummet och roffa åt sig fler kunder. Bilen skulle när den kommer troligtvis kosta någonstans mellan 400 000 till 500 000 dollar och alltså vara en superbil för den med mycket pengar, men inte 918-pengar. Tumnagel
43.6°
+
Bobby Green
0

Räkningar är tråkiga, McLaren MP4-12C är det inte
Den är bara sjukt bra ihopsatt

Jag hade inte riktigt samma inställning i kroppen när jag närmade mig denna bil som jag hade när jag hoppade in i Lamborghini Aventador för ett par veckor sedan. Både McLaren MP4-12C och Lambon är superbilar i mångmiljonsklassen men ändå så sjukt olika. Lambon skriker "Håll käften!" medan Macen med lågmäld stämma istället säger "Excuse me Sir, would you mind keeping your lips in a closed formation for just a minute thank you." Det här gör att jag känner mig lugn samtidigt som jag självklart är exalterad över att få testa detta brittiska ingenjörsmästerverk. Allt snack om att den skulle vara tråkig hit och dit satt ju självklart i bakhuvudet, men det visade sig vara just snack när jag för första gången lät högerfoten jobba lite. Tumnagel
57.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida