m

Hemmabyggd "Ferrari" 488 GTB
Tog två månader att snickra ihop

Det är alltid kul när folk bestämmer sig för att skapa egna grejer, även om det handlar om replikor av något som redan finns. Här ser vi ett gäng grabbar från Vietnam som väldigt gärna ville ha en Ferrari 488 GTB men då en sådan inte är helt gratis bestämde de sig för att bygga en själva istället. Det handlar inte helt oväntat bara om något som liknar originalet till utseendet, men ändå. Bygget väcker som vi kan se en hel del uppmärksamhet och i alla fall jag gapskrattade rätt ut när jag såg den komma körande. Som motor har man nämligen valt en gammal luftkyld sak som brukar driva vattenpumpar och den för en herrans massa liv och gör att "superbilen" mest bara puttrar fram. Toppfarten ska ligga på 60 km/h men det hade jag aldrig vågat dra upp den här kärran i. Här kan ni spana in fler byggen från det kreativa gänget. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2020

Lucid Air har kört Laguna Seca på 1:31.3
Snabbare än en Ferrari 488 GTB

Testerna med Lucid Motors eldrivna modell Air fortsätter och nu presenterar man att man satt tiden 1:31.3 på Laguna Seca. Det gör bilen snabbare än bland annat Ferrari 488 GTB och Chevrolet Corvette ZR1 C7. Notera att detta dock var med en Air där man rivit ut interiören och monterat störtbur. Vidare hade prototypen även en stor vinge på bakluckan, större diffusor och små vingar på frontspoilern för bättre downforce. Tiden är ändå sjukt snabb, men trots detta en sekund långsammare än Tesla Model S Plaid. Nyligen körde man kvartsmilen på 9.245 sekunder med en Air. Model S Plaid lovar att köra samma sträcka på under nio sekunder, men det finns ännu inget videobevis på detta. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0
2019

Första bilden på Gordon Murrays McLaren F1-uppföljare
En Ferrari 488 GTB med propeller?

Nu får vi se en första bild på Gordon Murray Automotives kommande superbil T.50. Det här ska alltså typ vara en spirituell uppföljare till McLaren F1 - en modell som Gordon var med och utvecklade. Givetvis sitter föraren då i mitten och på vardera sida finns det plats för en passagerare. Målet med T.50 är en bil med de mest avancerade och mest effektiva aerodynamiska egenskaperna någonsin på en gatlegal modell. För att få till detta sitter det bland annat en 400 millimeter stor fläkt mitt i rumpan bak - något som tillsammans med aktiva aerodynamiska kanaler under bilen ska se till att suga fast den mot vägen extra mycket. Under skalet kommer det att sitta en specialutvecklad V12:a på 3,9 liter byggd av Cosworth. Den kommer att bjuda på 660 hästar, ha 450 newtonmeter i vrid och kopplas till en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Men det fetaste är att motorn kommer att ha sitt varvstopp på hela 12.100 varv vilket gör den till världens högst varvande motor som någonsin stoppats i en bil för gatan. Nästa år ska bilen börja testas i vindtunnel tillsammans med F1-teamet Racing Point. Avtäckningen kommer att ske i maj och de första kunderna ska få sina bilar i januari 2022. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2018

SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende

Den senaste skapelsen i Ferraris unika One-Off-program är SP38 som man idag visades upp vid tillverkarens testbana Fiorano. Under det nya skalet som designats av Centro Stile Ferrari återfinns en 488 GTB. Bilen kommer att visas för allmänheten för första gången nu på lördag när Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este anordnas. Vad tycker ni? Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0
2017

Dragrace med nya sportbilar
Vem vinner?

Motor Trend har återigen ställt ett gäng med nya sportbilar på rad och tagit reda på vilken av dem som är snabbast i ett dragrace. Årets deltagare var Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, Aston Martin DB11, Chevrolet Camaro ZL1 1LE, Chevrolet Corvette Grand Sport, Ferrari 488 GTB, Lexus LC500, McLaren 570GT, Mercedes-AMG GT R, Nissan GT-R Nismo, Porsche 718 Cayman S, Porsche 911 Turbo S och Tesla Model S P100D. Tumnagel
48.1°
+
Bobby Green
0
2016

Jeremy Clarkson listar det senaste årets bästa bilar
Volvo XC90 D5 AWD är med på listan!

Jeremy Clarkson har ju fått sparken från Top Gear och är snart på gång med sin nya serie The Grand Tour, men han skriver också i The Sunday Times. I gårdagens krönika pratar han om vad som gör en riktigt bra bil och passar samtidigt på att lista det senaste årets (typ) bästa bilar. Och med på listan är en Volvo! Närmare bestämt Volvo XC90 D5 AWD. Jeremy gillar att den är stor för att den faktiskt också är stor på insidan. Att det knappt finns några knappar och att allt styrs från skärmen. Att den är superskön att köra, nästan för skön. Men somnar man så väcker bilen en så det är nästan lugnt det med. Finaste är ändå slutet, Jeremy är ju britt och då ligger Land Rover varmt om hjärtat. This car is so good in fact that it’d be ideal for those who find the offerings from Land Rover a bit — how can I put this? — pratty. Andra bilar på listan är Mazda MX-5, Alfa Romeo 4C, Mercedes-AMG GT S, Ford Focus RS, Ford Mustang, Vauxhall Zafira Tourer, BMW M2, Ferrari 488 GTB och Lamborghini Aventador. Tumnagel
58.1°
+
Roger Åberg
0
2015

Teknikens Värld provkör Ferrari 488 GTB
Är minst sagt imponerade

Våra vänner på Teknikens Värld drog till Maranello för att köra Ferrari 488 GTB och Marcus som var den lycklige testföraren för dagen var beredd på att det skulle levereras från Ferrari men han blev ändå överrumplad över hur larvigt bra bilen är. Läs hela provkörningen av den fantastiska bilen på länken! Tumnagel
47.7°
+
Roger Åberg
0

Ny modell från Tesla? Nej, men en Kinakopia
Youxia X är väldigt inspirerad av den äkta varan

Vi är nog många som väntar på Tesla Model 3 men dessförinnan ska Model X presenteras. Det vi ser här skulle dock kunna tas för just Model 3, men det är inget mer än en skamlös kopia från Kina. Den heter Youxia X och det går verkligen inte att ta miste på vartifrån man hämtat inspirationen när den togs fram. Hela fronten med den stora grillen och emblemet är en direkt kopia på amerikanen, medan man faktiskt ägnat lite tid till att designa andra strålkastare. Profilen är densamma. Baktill skulle man kanske kunna ta bilen för en Lexus. På insidan är det dock Tesla igen. Bilen ska enligt uppgift ha "häftiga" funktioner som rött ljus i fronten som påminner om Kitt från Knight Rider och den ska även kunna låta som en Ferrari 488 GTB eller Jaguar F-Type. Under skalet ska det sitta en elmotor som ger 362 hästar och som har ett vrid på 440 Nm. Räckvidden anges till 22 mil för versionen med det klenaste batteriet, toppmodellen ska kunna ta sig 46 mil innan den behöver laddas. Produktionen sägs dra igång i slutet på nästa år och de första bilarna ska levereras 2017. Vi får se hur det blir med det. Tumnagel
42.0°
+
Bobby Green
0

James May har också testat Ferrari 488 GTB
Åt Sunday Times Driving

Bara för att Top Gear aldrig mer kommer att bli sig likt kommer ju grabbarna inte sluta att testa bilar för det. James May har bland annat nyligen varit i Italien för Sunday Times Drivings räkning och kört Ferraris nya modell 488 GTB. Tyvärr kan det vara den tröttaste recensionen som någon någonsin har gjort, och det märks nästan att James är på fel ställe. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Chris Harris har kul i Ferrari 488 GTB
Underbart är kort

I början på året presenterade Ferrari efterträdaren till 458 Italia - 488 GTB. Nyligen fick Chris Harris nycklarna till en och i den här videon får vi se och höra vad han tycker om bilen, även om han inte fick så mycket tid med den. Tumnagel
46.4°
+
Bobby Green
0

Ferrari 488 GTB rör på sig
Och för lite oväsen

Ferrari har nu visat upp den nya modellen 488 GTB även i Genève och i samband med detta släppte man den första reklamfilmen för bilen där vi får se den röra lite på sig. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar 488 GTB
Fyrtio år efter Ferrari 308 GTB

I dag presenterar Ferrari 488 GTB - en hardcoreversion av 458 Italia för den som vill ha det där lilla extra. Och även om den inte heter 458M Turbo som ryktena först sa sitter det dubbla stressfläktar på den uppgraderade motorn. Motorn är en V8:a på 3.9 liter som tack vare sin dubbelturbo lämnar en effekt på 670 hästar med ett vrid på 760 Nm. Till denna kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda från Getrag som ska hjälpa till att ta dig från 0-100 km/h på tre sekunder och till 200 km/h på bara 8.3 sekunder. Toppfarten ska vara över 330 km/h. Torrvikten anges till 1 370 kilo. Bilen ska trivas lika bra på banan som i den vanliga dagstrafiken, precis som vanliga 458 alltså. Men här har man skruvat upp det hela ett snäpp till, bland annat genom att fila ytterligare på aerodynamiken som nu bland annat ska bjuda på 50 % mer downforce. Det nya kjolpaketet hjälper såklart också till. 488 GTB ersätter 458 Italia och den har sin premiär på bilsalongen i Genève i mars. Tumnagel
73.1°
+
Bobby Green
0