m
2020

Richard Hammond återförenas med sin gamla Ferrari
Vackert att se

Harry Metcalfe hade en Ferrari 550 Maranello som han sålde till Richard Hammond. Men Richard behövde sälja bilen vid ett tillfälle och detta har han ångrat ända sedan dess. Förra månaden såldes bilen via en online-auktion och Drivetribe såg då till att låna bilen en snabbis så att Richard kunde få återförenas med den en stund. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ferraris brödbil gör comeback
En hyllning från Niels van Roij

1962 byggde Ferrari en specialversion av modellen 250 GT SWB som fick tilläggsnamnet Breadvan. Den var förlängd baktill och liknade inget annat. Nu vill designhuset Niels van Roij återuppliva bygget, eller i alla fall göra en hommage till det. Det vi ser här är de första skisserna och man har inte riktigt bestämt sig än för hur den slutgiltiga produkten ska se ut. Som utgångsbas har man använt sig av en Ferrari 550 Maranello. Det färdiga resultatet ska presenteras i sommar. Vad tror ni? Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2012
2011
2007

Bilfeber firar 60-år med Shell och Ferrari
Provkörning av Ferrari 550 Maranello

Det har nu gått drygt en månad sedan Bilfeber var med och firade Ferraris och Shells 60-års jubileum. Minnena och känslorna lever fortfarande kvar, och jag minns fortfarande dagen då Shell ringde och fråga om inte jag var sugen på att ratta deras V-Power sponsrade Ferrari 550 Maranello från Stockholm till Malmö. Sträckan var en del av Ferrari Relay Tour och ett 20-tal bilar skulle ta sig från Autoropas lokaler i Stockholm ner till Malmö och Turning Turso. Det tog inte många sekunder att tacka ja, chansen att få vara en del Ferrari och Shells 60-års kalas är stort nog, men att dessutom få ratta en Ferrari de dryga 60 milen gjorde det om möjligt ännu mer lockande. Tumnagel
37.5°
+
James Hunt
0

Till Turning Torso och tillbaka
Med en Volvo S60 R

Volvo S60 är en otroligt anonym bil i Sverige. Ganska så ovanlig trots att det är en Volvo trodde jag, men ack vad jag misstog mig. När man väl kör en S60 så ser man dem överallt, hela tiden. Som ni kanske vet så drog vi till Malmö för ett tag sedan för att köra Ferrari. Och under resans gång måste vi ju så klart ha en representabel följebil och när vi inte fick tag på en Maserati Quattroporte så fick det duga med en Volvo S60. Vilket inte alls var något dumt alternativ! S60:n vi fick låna från Volvo hade nämligen tillägget R, vilket betyder att allt är roligare och nästan allt extra finns som standard. Test-bilen var dessutom extra utrustad med telefon, navigering, skinnklädsel och hela faderullan. Under huven så mös en femma på 300 hästkrafter, inte riktigt i Ferrari-klass men inte alls något att skämmas för. Prislappen då? Närmare 600 000 spänn. Burr. Vi startade från Stockholm runt 10-snåret och var hemma i stan igen vid halv två på natten. Många timmar bakom ratten med andra ord, något som brukar bli jobbigt men som Volvon helt klart lindrade. Det var helt enkelt en njutning att köra bilen nästan 150 mil under ett dygn och den bråkade aldrig det minsta. Under dagen så körde vi en Ferrari 550 Maranello, en bil med enorm kraft som är riktigt fysisk match att växla och som har en styrning som är enorm precis och exakt. Att byta mellan denna drömbil och Volvo var ... konstigt. Volvon är i jämförelse, trots möjlighet att ställa in Sport-läge, helt annorlunda. Kopplingen är som en tvättsvamp, styrningen svajjig och känslan på vägen ganska så skakig. Men det var i jämförelse med Ferrarin det, jämfört med andra bilar så är Volvon riktigt trevlig! Möjligheten att ställa in chassit mellan Comfort, Sport och Advanced är genialiskt i den här typen av bil. I Sport eller Advanced-läget så känner man varje gupp och styrning och annat blir hårdare och mer precis. Något som man inte vill veta av när man kör hela familjen till mormor. Bilen behöver med andra ord inte kompromissa utan är som man vill ha den, hela tiden. Två bilar i en! Inredningen i vårt exemplar kan man verkligen diskutera. Den nästan orangea skinnklädseln skär sig ganska så hårt med den röda lacken. Om skinnet varit i Ferrari-beige så hade det dock varit en riktigt trevlig kombination. Inredningen i övrigt är klassisk Volvo med några år på nacken. Med andra ord inte så sexig men långt ifrån dålig. Det enda jag kan klaga på är placeringen av knapparna som styr navigeringen - de sitter väldigt dåligt på ratten. Växelspaken är en riktig skönhet tycker jag - vad tycker ni? Hastighets- och varvräknare är blåa i R-stilen, snyggt och en krydda sport, något som inte finns i så stora mängder i inredningen annars. Vilket är lite charmigt. Och ärligt. För även om S60R ibland skulle vilja framställa sig som en sportbil så är det inte det, det är en klassisk Volvo. Med en dos lyx och massor med krut. Jag hade gärna behållit den här bilen, även om jag nog kanske hade valt något annat om jag hade halvmiljonen att spendera på en bil. Begagnade exemplar finns att hitta för 200 - 250 000 kronor Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Shell/Ferrari-karavanen framme i Malmö...
...och Bilfeber tillbaka i Stockholm

Efter en minst sagt omtumlande dag så är Bilfeber tillbaka i Stockholm. Vår dag började redan 07:45 och efter att ha styrt vår V-Power Ferrari 550 Maranello till Malmö så körde vi hem i en annan blivande (kanske...) klassiker. Mer om detta senare. Dagen har varit helt fantastisk med ett 20-tal Ferraribilar som konvoj-körde ner till Malmö. Det var nästan karnevalstämning på Shell Herrbeta när det var dags för pitsop. Vi har massor av material; bilder, video och ljud. Dessutom kommer ni ha chansen att vinna massa sköna prylar och annat gott. Nu är det dags för lite sömn, men se till att ladda om ofta under morgondagen. Vi har massor av godis att bjuda på! Tumnagel
37.6°
+
James Hunt
0

Shell och Ferrari firar 60-år med Bilfeber!
Bilfeber kör en delsträcka av Ferrari RELAY TOUR

I samband med att Ferrari firar 60-års jubileum genom en global stafett, där mer än 10 000 Ferrari-ägare kommer att köra genom 44 länder, firar Shell 60-år av passionerat samarbete med den stegrande hästen. Shell och V-power är också officiell bränslesponsor. Detta kommer bland annat märkas genom ett antal "pitstops" då karavanen drar från Stockholm till Malmö under morgondagen. I morgon så borde alla ni som har chans att dyka upp på Shellstationen i Herrbeta utanför Linköping där Shell kommer bjuda på samma service som Ferraris racingbilar får på banan. Ni kan även passa på att hälsa på Bilfeber-redaktionen som fått en "fabrikskörning" i form av en Ferrari 550 Maranello. Detta är alltså i morgon. Under dagen så startade firande med en stor Ferrari-kortege bestående av ett hundratal Ferraribilar genom Stockholm-city. Därefter fanns bilarna att beskåda på Slottsbacken utanför slottet, och det var en minst sagt mäktig syn att se alla Ferraribilar samlade. Tyvärr så lyckades vår kamera paja (lugn, en ny är ordnad till morgondagen), så om du var där och fotade - skicka in dina bilder! Samtidigt passar Ferrari på att lansera en jubileumsmodell av 612 Scaglietti som kommer att byggas i 60 numrerade exemplar. Varje bil får ett emaljerat plakat på centrumtunneln. Så passa på att ta er till Shell Herrbeta under morgondagen. Vi åker från Stockholm klockan 10 i morgon och bör alltså vara i Herrbeta ett par timmar senare. Tumnagel
37.3°
+
James Hunt
0