m

Dino var viktigare för Ferrari än många kanske tror
Trots att den inte hade något Ferrari-märke på sig

Enzo Ferraris son Alfredo "Dino" hade talang för att bygga motorer. Tyvärr gick han bort vid en ung ålder. Enzo bestämde då att nästa modell skulle döpas efter honom, och det var den som banade väg för många mittmotor-Ferraris. Men modellen gick inte hem hos alla och många tyckte att den inte var en riktig Ferrari. Mycket på grund av att den inte såldes som en Ferrari utan som en Dino. Detta gjorde man eftersom bilen hade en V6:a och man inte ville vattna ur Ferrari-märket som bara hade V12-motorer. Nu för tiden vet vi bättre och uppskattar bilen för vad den är - en riktig klassiker som hjälpte Ferrari framåt på många sätt. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari presenterar P80/C
Banracer baserad på 488 GT3

I fyra års tid har Ferrari utvecklat bilen de nu presenterar - P80/C. Det är en brutal maskin baserad på 488 GT3 för den som älskar att köra bana och som har lite för mycket pengar. Det är kunden "TK" som har beställt åket och Ferrari beskriver personen som "a great connoisseur of the Ferrari world". Den här får man som väntat endast köra med på banan och den får väl därmed ses som en väldigt dyr leksak. Tanken med bygget har varit att ta fram en modern maskin inspirerad av ikonerna 330 P3/P4 och 1966 Dino 206 S. Under skalet finns samma chassi som i 488 GT3. "Cockpiten" har dock flyttats fram en aning vilket bland annat har gett en mer utdragen bakdel som kunnat göras rätt så aggressiv. Kunden har valt att bilen kommer med två olika konfigurationer - en för strikt racing och en för utställningar. Den förstnämnda bjuder på kolfibervinge och 18-tummare med centrumbult. Utställningsversionen har istället 21-tummare och inga aerodynamiska extratillbehör. Hela karossen är i kolfiber och lacken kallas för Rosso Vero. Insidan är ganska lik en 488 GT3 men lite av instrumentbrädan, stolarna och dörrpanelerna har fått ny look. Förmodligen är motorn orörd. Vad den här specialversionen i ett exemplar kostade TK vet vi inte. Men det kanske är bäst så. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0
2018

Över 150 stycken Ferrari Dino samlades i Maranello
Firade att modellen fyller 50 i år

I år är det 50 år sedan Ferrari började tillverka modellen Dino. Det är givetvis något att fira och man gjorde det bland annat genom att samla över 150 stycken exemplar i Maranello. Ägare från hela världen kom dit med sina bilar och spanade in museet för att sedan köra några varv på Fiorano-banan. Bilder från spektaklet finns på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

David Lee visar upp sin Ferrari Dino för Jay Leno
Dinon Ferrari borde ha byggt

David Lee samlar på Ferrari-bilar och i hans garage finns en Dino. Men det är ingen vanlig Dino, utan en Dino Monza 3.6 Evo. Vad innebär det då? Jo, att den har blivit restomoddad till att bli den Dino Ferrari skulle ha byggt från början, enligt vissa. Dinon hade nämligen "bara" en V6:a under huven och den gav inte mer än 195 hästar i sitt starkaste utförande. I Davids bil sitter det istället en V8:a som man har borrat upp till 3,6 liter. Resultatet blir en sportbil som verkligen går som en sportbil. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2017

Doug testar Ferrarin med platt motor
Ferrari BB 512

Innan Ferrari släppte Testarossa skickade man ut modellen BB 512. Med den ville man konkurrera med Lamborghini Miura och nyutvecklade Countach. Den skiljde sig en del från tidigare modeller och även om den precis som Dino hade en mittmonterad tolvcylindrig maskin var motorn platt. Trots detta, och namnet där BB står för Berlinetta Boxer, är det ingen boxermotor det handlar om. Motorn gav 380 hästar och placerades över den fempetade manuella växellådan. Doug DeMuro har kört ett exemplar av den något speciella bilen, och så här såg det ut. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0
2016

Ferrari har specialbyggt en 458 Speciale åt en kund
Så här ser den ut

Fotografer som cirkulerar kring Ferraris testbana rapporterade för ett tag sedan om en mystisk bil som siktats på platsen. Direkt började rykten kring en ny instegsmodell florera, och det snackades om att det här kunde vara en spirituell uppföljare till modellen Dino och att det satt en V6-motor bakom sittbrunnen. Så är det inte, utan det fotograferna såg var den här - en 458 Speciale byggd åt en kund. Bilen som är byggd av Ferrari Styling Centre ser ut som en snitsigare version av modellen 488 GTB men är alltså baserad på gamla 458 Speciale. En ny kaross har knackats fram i aluminium och bilen har fått nya stötfångare i kolfiber fram och bak. A-stolparna går i svart för att ge känslan av att vindrutan går hela vägen runt - som ett visir på en hjälm. Det finns även nya luftintag till motorn och en högre ankstjärt på bakluckan för att ge mer downforce. Om man har gjort något med motorn framgår inte, är den orörd innebär det en V8:a på 4,5 liter, 605 hästar och 540 Newtonmeter kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tumnagel
53.2°
+
Bobby Green
0
2013

En Ferrari 458 Italia i andra kläder

Pininfarina visade som ni säkert redan vet upp ett hyllningskoncept i Genève tillägnat chefen Sergio Pininfarina som gick bort förra året. Bilen är förutom en hyllning till Sergio även en hyllning till gamla klassiska italienska tvåsitsiga roadsters, även kallade barchettas. I grunden är modellen Sergio en Ferrari 458 Italia och det är inget man hymlar om. Ferraris stegrande fullblod pryder fortfarande fronten och det är också klart och tydligt från vilket bilmärke man har hämtat ratten och den övriga inredningen. Motormässigt har Pininfarina inte gjort något åt drivlinan utan under det här vackra skalet sitter det fortfarande en V8:a på 4.5 liter som ger 570 hästar. 0-100 km/h avverkas på 3.4 sekunder och det roliga är slut först efter 320 km/h. Precis som i konceptbilen Aventador J från Lamborghini saknar denna framruta. För att inte bli överdrivet mätt på flugor och andra djur när man är ute och kör säger sig Pininfarina ha löst problemet med den ankommande fartvinden genom en spoiler i nosen som styr undan luftströmmarna på rätt sätt. På en av bilderna kan man även se en Dino Berlinetta Speciale från 1965, en bil som var Sergios favorit. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2012

Ferrari-galore i huvudstaden
Dino och 275 GTB de som sticker ut ur mängden

Carl har återigen varit framme med kameran i högsta hugg och plåtat lite sköna Ferraris som han har sett på stan. Han såg inte mindre än fem olika modeller men hetast måste ju ändå klassikerna vara, en Dino och en 275 GTB. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Bilar från utställningshallen på Ferrari World
Härliga klassiker

Vi fick ett mail från Michael som varit i Dubai. "Var nere i Dubai häromveckan och var tvungen att åka ner till Abu Dhabi och kika på Ferrari World. Det fanns en utställningshall med lite äldre bilar. Bland annat den klassiska Ferrari 328 GTS som privatdeckaren Magnum åkte i under 80-talet på TV. Ferrari F40 och även en F50. Den byggdes bara i 349 exemplar. Givetvis en Ferrari Daytona. Många såg nog spydermodellen i Miami Vice. Även den så vackra Ferrari Dino stod där. Alla bilarna ägs av bilsamlaren Tariq Shaikh. Snällt av honom att bara ställa ut dem så där =)" Tack för bilderna Michael, fortsätt att skicka in era carspotts till bobby@feber.se! Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0
2011

Flera Lancia Stratos bjuder på välljud i San Marino
Lyssna och njut

En av de mest legendariska rallybilarna genom tiderna är Lancia Stratos HF. Bilen designades av Bertone och baserades på modifierade Ferrari-komponenter. Till exempel så kom motorn från Ferrari Dino. Stratos var mycket framgångsrik och vann tre världsmästerskap i rally på raken, 1974, 75 och 76. Ungefär 500 exemplar byggdes och 14 av dem samlades för att köra lite rally i San Marino, när Rally Legend Event gick av stapeln nyss. Härligt ljud utlovas! Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida