m

En inblick i en av Ferraris mest exklusiva klubbar
Corse Clienti

Den mycket exklusiva Ferrari-klubben Corse Clienti är uppdelad i två stycken kategorier - en för de som äger Ferraris F1-bilar och en för de som har någon av följande modeller - 599 XX, 599 XX Evo, FXX, FXX Evo, FXX K eller monstret FXX K Evo. Varje år anordnar Ferrari mellan åtta och nio stycken event för dessa personer vilket innebär att man får köra bilarna på olika racerbanor runt om i världen. Allt de behöver göra är att betala mellan 10.000 och 15.000 dollar per dag och sen är det bara att ge sig ut och gasa. Salomondrin har besökt ett sånt här event och ger oss här en lite bättre inblick i vad det handlar om. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Fullt ös med en Ferrari FXX K Evo på Fiorano
Kul leksak för den med mycket pengar

När man inte trodde att FXX K kunde bli hårigare gick Ferrari ut och presenterade FXX K Evo hösten 2017. Ännu dyrare, ännu vassare och ännu mer exklusiv. Precis som sitt något tamare syskon är det här en bil som du endast får köra med på banan. En förare i racingteamet Tempesta Racing fick nyligen sitt exemplar, och här får vi se när den får sträcka ut lite på Fiorano-banan. Under skalet finns en V12:a utan överladdning som ger 850 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Till den kopplas även en elmotor på 190 hästar vilket tar upp den totala effekten till 1 040 hästar och över 900 newtonmeter i vrid. Körningen på banan börjar efter fem minuter in i klippet. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2017

Ferrari FXX K kunde bli vassare - här är FXX K Evo
Får fetare vinge som ger mer downforce

2014 presenterade Ferrari superversionen av LaFerrari - banbilen FXX K. Den är så extrem det bara kan bli men om ni trodde att Ferrari inte kunde vrida upp bilen ytterligare trodde ni fel, här kommer nämligen en ännu hårigare version som fått tilläggsnamnet Evo. Det betyder bland annat ännu fler aerodynamiska detaljer som ger den 23 procent mer downforce än en vanlig FXX K, och således gör den snabbare runt banan. Man har även justerat fjädringen en aning för att den ska klara det ökade marktrycket. Även vikten ska ha droppat nedåt, men med hur mycket berättar man inte. Motorn är oförändrad vilket fortfarande innebär en V12:a på 6,2 liter som i kombination med elmotorn som finns ombord levererar en totaleffekt på 1 050 hästar och ett vrid på 860 newtonmeter. På insidan återfinns en ny ratt och en ny större skärm för backspegeln. Den som i dag redan har en FXX K och vill uppgradera den till Evo kan också göra detta genom att ge Ferrari en slant, hur stor den är eller vad en färdig FXX K Evo kostar är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2014

Holy FXXK! Ferrari presenterar superversion av LaFerrari
Banbilen bjuder på 1 036 hästar

Man kunde väl kanske inte vänta sig något annat än att banversionen av Ferrari LaFerrari skulle bli galen. Och nu är den här, och den kallas för FXX K. Superbilen har blivit ännu mera super och bjuder nu på hela 1 036 hästar. Men både hästarna och bilen får som sagt endast tyglas på bana. Grunden är samma som hos vanliga LaFerrari vilket innebär en V12:a på 6.3 liter kopplad till en elmotor. Men här har alltså effekten skruvats upp med 101 hästar, och ligger nu på 1 036. Det totala vridet ska ligga på över 900 Nm. Förbränningsmotorn har givetvis setts över och preppats så mycket det bara går för att palla med tung och påfrestande bankörning. Ljuddämparna har man valt att strunta i helt, så det här lär bli en helt sjuk upplevelse även när det kommer till ljudet. Elmotorn har också modifierats en aning och det ska finnas fyra olika inställningsmöjligheter att välja mellan - Qualify (maxeffekt), Long Run, Manual Boost och Fast Charge. Några siffror kring bilens prestanda får vi inte för tillfället, men dessa lär också vara galna. I övrigt förses bilen med en del extra prylar för att säkra optimal downforce i alla lägen. Något som får den att se ut som Batmans senaste åk. Totalt har ingenjörerna lyckats ge FXXK hela 50 procent mer downforce jämfört med vanliga LaFerrari - och då skäms knappast den bilen för sig. Namnet då? FXX har vi hört sedan tidigare men k:et är nytt. Det symboliserar helt enkelt att det finns ett kinetic energy recovery system ombord, och är alltså inte en rolig skrivning av det där engelska ordet som vissa ibland använder sig av när de vill uttrycka ilska. Det ryktas om att prislappen kommer att ligga på tre miljoner dollar och att det endast kommer att byggas 30 stycken exemplar. Bilens tekniska specifikation hittas under "Läs mer". Tumnagel
62.6°
+
Bobby Green
0
2012

12 minuter motorljud från superbilar
Porr!

Marchettino är grym på att få feta bilar på film och här har han samlat det bästa från 2012 när det kommer till superbilars motorljud. Tolv minuter njutning för era hörselgångar. Under "Läs mer" hittar ni hela listan med bilar som är med i klippet. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0
2011

Helgvideo Ferrari 599XX-bonanza!
Hårresande

Det finns video-klipp som får håret att resa sig på armarna, och detta är sannerligen ett av dem. En hel massa Ferrari 599XX surrar omkring och bjuder på underbart ljud under ett Ferrari-event. Inte mindre än tolv stycken 599:or samsas om att låta skönast, och det finns även en två FXX som grädden på moset. Mumma! Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0
2009

Skönsång för motor-audiofiler
Ferrari FXX Evoluzione

Ett härligt klipp som visar fyra av Ferraris 30 tillverkade FXX. Dessa fyra är utrustade med Evoluzione-pack och har 860 hästar under skalet! Något att skruva upp volymen till, för här bjuds det på helt galet härliga motortoner! Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

599XX och HGTE
Två nyheter från Ferrari

I Genève har Ferrari inte visat något helt nytt utan fokus ligger istället på två versioner av 599 GTB. Med tillägget XX handlar det precis som i fallet FXX om en rullande testbänk för F1-teknik. Mellan 20-30 exemplar kommer bjudas ut, och även om det mesta är hemligt så har italienarna avslöjat att det handlar om en banbil som utvecklar runt 700 hk (vid 9000 varv/min), fixar att hoppa till nästa växel på 60 millisekunder och genererar downforce i storleksordningen 280 kg vid 200 km/h och 630 kg vid 300 km/h. Vidare kan nämnas att både skivor och belägg är av keramiskt typsnitt. Andra versionen är ett utrustningspaket vid namn Handling GT Evoluzione (HGTE). Där handlar det inte om lika omfattande förändringar, men man har satsat på att förbättra fjädrar, stötdämpare och däck för ett än bättre uppträdande. Växlingstiderna har kortats och vidare förändras lite smådetaljer på både in och utsida. För den som vill se live-bilder så kan ni hoppa vidare till Autoblog.it. Uppdatering: Enligt Motor Authority så har Ferrari-bossen tillkännagett att 599 också rullar som hybrid-prototyp, läs mer här. Tumnagel
39.0°
+
Erik Svensson
0

Video Zonda R på Monza
Ljudet, ljudet!

Ferrari har sin FXX, Maserati sin MC12 Corsa och här är Pagani Zonda strikt för banåka. Första testerna har nu ägt rum på Monza och för den som vill läsa/se mer så kan ni klicka här. Tumnagel
38.2°
+
Erik Svensson
0
2008

Världens bästa motorljud
8 filmer med vrålande motorer

Okej, klippen har legat ett tag på Youtube men de är verkligen värda en post. Skruva upp volymen och njut av 8 filmer med ljud från några av världens läckraste bilar. Del 1 ovanför innehåller t.ex Aston Martin V8 Vantage, Ferrari 360 Challenge Stradale, Ford GTX1, Lamborghini Gallardo Superleggera, Mercedes-AMG, McLaren Mercedes SLR och Pagani Zonda F. Mumma! De övriga sju filmerna nedan. Tumnagel
37.0°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida