m

Novitec piffar till Ferrari Monza SP1
Går att få med guldpläterat avgassystem

Den som tycker att Ferrari Monza SP1 är lite för vek original kan nu gå till Novitec och be dem piffa upp modellen lite. De ser då bland annat till att öka effekten i den 6,5 liter stora V12:an från 810 hästar och 719 newtonmeter i vrid till 844 hästar och 780 newtonmeter istället. Det gör att 0-100-tiden kapas med 0,1 sekunder till 2,8. Gasresponsen och accelerationen över hela registret ska även ha blivit vassare. Den ökade effekten har man fått genom att specialbygga ett nytt avgassystem som kan fås guldpläterat för bättre värmeavledning. Vidare får bilen sänkfjädrar som sänker den 35 millimeter och smidda Vossen-fälgar på 21 respektive 22 tum. Även insidan behandlas och här är det kunden själv som väljer vad Novitec ska göra. Har du en SP2 kan du som väntat få alla dessa grejer också. Vad man får betala framgår inte för tillfället. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari Monza SP1 på gatorna i London
Nej tack till regn

Förra hösten presenterade Ferrari de mycket speciella modellerna Monza SP1 och Monza SP2. Båda två är helt öppna utan någon möjlighet att gömma sig under ett tak och Monza SP1 har bara plats för en enda person. En sådan levererades nyligen till en återförsäljare i London och här får vi se lite hur det gick till. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper reklamfilmer för Monza SP1 och SP2
Fina bilar

I höstas presenterade Ferrari specialmodellerna SP1 och SP2. Två rätt så annorlunda bilar där den ena av dem bara har plats för en person. Planen är att bygga 499 stycken exemplar totalt och varje kommer att kosta omkring 1.75 miljoner dollar. Nu har man släppt två stycken nya reklamfilmer med vrålåken och så här ser dessa ut. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0
2018

Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2
Första i den nya serien Icona

Efter den potatiskamera-filmade uppvisningen av Ferrari Monza SP1 och SP2 igår får vi nu en officiell presentation av tillverkaren själv. Det här är två stycken superspeciella bilar som fått sin inspiration från ikoniska racerbilar som exempelvis 166 MM från 1948. Båda två baseras på modellen Superfast och under huven sitter det en V12:a på 6,5 liter som ger hela 810 hästar och 719 newtonmeter. "The most powerful engine Maranello has ever built". Bilarna gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,9 och toppar över 300 km/h. Som vi kan se är 1:an ensitsig medan det finns plats för två i den andra bilen. SP1 och SP2 är de första modellerna i den nya serien Icona som kommer att ta fram specialare med klassiskt arv. Max 500 stycken exemplar kommer att byggas och prislappen kommer att hamna på mellan 25-30 miljoner kronor styck. Annat nytt på Ferrari-fronten är att 60 procent av bilarna man säljer 2022 kommer att ha hybriddrivlina. Man har även tydliggjort de fyra olika kategorierna av bilar man nu kommer att erbjuda - Sport, Gran Turismo, Special Series och nya Icona. Inom Gran Turismo är där den kommande suven hamnar och nu får vi reda på att den kommer att heta Purosangue. Mellan 2019 och 2022 kommer man att lansera inte mindre än 15 stycken nya modeller. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Ferrari överraskar med modellerna Monza SP1 och SP2
Baseras på 812 Superfast

Ferrari har tidigare sagt att något skulle presenteras igår men inte vad, men nu vet vi. Det handlar om de specialbygga modellerna Monza SP1 och Monza SP2 som tillverkarens Special Projects tagit fram. Båda bilarna baseras på modellen 812 Superfast och de visades upp på ett privat event i Maranello. Båda bilarna saknar tak och Monza SP1 som är bilen i silver har endast plats för en person. Artikeln kommer att uppdateras med ordentliga bilder och information när detta väl finns. Ett par bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0