m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Cyber Monday-tips är här!

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Seen Through Glass spanar in Ferrari Roma
Blir det hans nästa bil?

YouTubern Seen Through Glass spanar här bland annat in en av Ferraris senaste modeller som de har döpt till Roma. Designen är rätt speciell för att vara en Ferrari men jag tycker i alla fall att den är ganska trevlig att titta på. Enligt videon är det dock insidan som är grejen. Roma-spanandet börjar efter fyra minuter. Vad tycker du? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0
2019

Ferrari har gjort en video om den nya modellen Roma
Grand Tourern med klassiska linjer

För lite mer än en månad sedan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Nu släpper man all information om den tillsammans med videon nedan. Bilen vill föra tankarna till klassiska GT-vagnar som man gärna vill hoppa in i och sen bara köra flera hundra mil. Samtidigt ska det vara något vackert att vila ögonen på när man väl har stannat på ett fik för att ta en snabb espresso. Under den långa slanka huven sitter inte en V12:a utan faktiskt en turboladdad V8:a på 3,9 liter. Den levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Ljudmässigt borde motorn bjuda på fantastisk sång eftersom det sitter en flat vevaxel i blocket och eftersom grenrören är lika långa. Det sistnämnda sägs vara för att optimera tryckvågor men brukar också ge ett bättre ljud. Videon lämnar dock en del mer att önska på den här fronten. Till motorn sitter en ny åttastegad dubbelkopplingslåda, samma som sitter i SF90 Stradale. I Roma har den dock en annan utväxling och en riktig backväxel istället för en elmotor som sköter detta jobb. 0-100 km/h ska för den 1472 kilo tunga (lätta?) bilen gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och finns det möjlighet kan man toppa 320 km/h. Den aktiva spoilern bak kan ge 95 kilo mer marktryck över rumpan i 250 km/h jämfört med Portofino. I övrigt får bilen den senaste versionen av Side Slip Control som jobbar tillsammans med E-Diff, F1-Trac, SCM-E Frs och Ferrari Dynamic Enhancer som alla ser till att hjälpa dig att hålla dig på vägen. Andra teknikaliteter är bland annat adaptiv farthållare, auto-broms, filhållningsassistent, 360-kamera och döda-vinkel-varnare. Insidan har en helt ny ratt med haptiska knappar, en liten pekskärm och Manettino-vred med fem stycken lägen - Comfort, Sport, Race, Wet och ESC-Off. Framför ratten sitter ett digitalt instrumentkluster på 16 tum och givetvis har varvräknaren fått en central plats. Mittkonsolen har också en skärm men den är lite mindre (8,4 tum) och står på höjden. Vill man kan man även få en 8,8 tum stor skärm ovanför handsfacket. Enligt Ferrari ska den här skärmen göra den som sitter i passagerarsätet till en äkta co-driver. Vad man får betala för att bli ägare till en Roma är oklart för tillfället. Tumnagel
45.5°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ferrari Roma
Den nya GT-vagnen

Förra veckan presenterade Ferrari den nya modellen Roma. Då fick vi bara en handfull renderade bilder på åket, men i dessa videoklipp kan ni spana in bilen lite bättre. Tumnagel
40.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Ferrari Roma
En elegant coupé med 620 hästar

Ferrari överraskar med ytterligare en modell och den här heter Roma. Det är vad man kallar en 2+ Coupé och med den vill man blicka tillbaka till det bekymmersfria sättet folk levde på i Rom på 50- och 60-talet. Vi ser att man har hämtat lite linjer från modellen SP1 i nosen men i övrigt ser det mesta helt nytt ut, speciellt baken. Man är fortfarande lite hemlig kring saker om bilen men lite får vi reda på i alla fall. Under huven där fram sitter en turbomatad V8:a på 3,9 liter som ger 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i den nya superbilen SF90 Stradale och drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och toppfarten anges till 320 km/h. Bilen väger in på 1472 kilo. Insidan har inte en 40 tum stor skärm i mitten utan är faktiskt ganska avskalad och förarorienterad. Instrumentklustret består av en skärm och även om det finns en för infotainmentsystemet också är den ganska så liten. Klart man inte ska sitta och fippla runt en massa på en sån i den här typen av bil - här är körningen i fokus. När bilen kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. På Ferraris hemsida kommer man att låsa upp mer information kring modellen under dagen. Vad tycker du om Roma? Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0
2013
2012
2011
2009
2007