m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)

Produktionsstarten av Ferrari SF90 Stradale försenas
Är du drabbad?

Förra våren rullade Ferrari ut sin första laddhybrid SF90 Stradale. En superbil med 1000 hästar som tar Ferrari in i framtiden både teknik- och designmässigt. Målet var att de första leveranserna skulle äga rum under första halvan av året men det satte coronaviruset inte helt oväntat stopp för. Nu säger man att det hela istället är framflyttat till senare i år under fjärde kvartalet och att man inte kommer att kunna rampa upp produktionen förrän mot slutet av året. Den som lägger en beställning nu får i snitt vänta 1,5 år på att få sin bil. I Italien börjar priset för en SF90 Stradale på 430.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av C'était Un Rendez-Vous är här
Charles Leclerc brummar Ferrari SF90 Stradale i Monaco

För ett par veckor sedan skrev vi att den franske regissören Claude Lelouch som ligger bakom den klassiska Cx27était Un Rendez-Vous skulle göra en ny version av denna, fast med Ferraris senaste superbil Ferrari SF90 Stradale istället. Och inte i Paris utan i Monaco. Nu är filmen släppt och i den får vi se F1-föraren Charles Leclerc bränna runt i den flärdfulla staden. Som väntat är originalet nedan betydligt bättre, eller vad tycker ni? Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari visar hur SF90 Stradale blir till
Super-laddhybriden

I maj förra året presenterade Ferrari den nya modellen SF90 Stradale. Det är en superbil som går att ladda med sladd och som bjuder på 1000 hästar totalt. I det här färska klippet får vi se hur det går till när bilen snickras ihop. Modellen är en av de mest avancerade Ferrari har byggt och tack vare elmotorerna ska den gå att köra på bara el i upp till 2,5 mil. Man har även utnyttjat dessa till att fungera som backväxel. Här är nämligen inte backen inkorporerad i den åttastegade dubbelkopplingslådan utan det är istället de två elmotorerna på framaxeln som sköter backeriet. Anledningen till detta är för att ingenjörerna ville spara in på vikten en konventionell backväxel innebär. Bilens laddhybriddrivlina kommer att finnas i flera framtida modeller, härnäst suven Purosange. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2019

Så funkar drivlinan i Ferrari SF90 Stradale
Elmotorer driver framhjulen

I slutet av maj presenterade Ferrari den nya superhybriden SF90 Stradale. Den har en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 769 hästar och som om inte det vore nog även tre stycken elmotorer. I det här klippet får vi reda på mer om hur drivlinan fungerar. Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale
Laddhybrid-monster med 1000 hästar

Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 Stradale läcker ut
Läcker?

Senare idag kommer Ferrari att presentera en helt ny superbil. Den heter SF90 Stradale och nu har en bild på den läckt ut i förtid. Visa det här inlägget på Instagram Here Is A Leaked Picture Of The All New SF90 Stradale, 1000hp, V8 3.9 Litter 760Hp And 3 KERS System Offering 240Hp, 4RM, Top Speed Up To 360Km/H, 0 To 100Km/H Under 2.5 Second. #ferrari#scuderiaferrari#ferrarilebanon#scuderialebanon#forzaferrari#dream#passion#commendatore#enzo#enzoferrari#MEF#racecars#racing#f1#motorsports#supercars#hypercars#megacars#rossoinfinito#drivingferrari#488pista #f8tributo#ferrarif8tributo#ferrari488pista#sf90stradale Ett inlägg delat av Bernard (@bernardfarid) 28 Maj 2019 kl. 11:41 PDT Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0