LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Det här är Touring Superleggera Aero 3
En strömlinjeformad bil med 30-talskänsla

Custombyggarna Touring Superleggera ska nästa vecka visa sitt senaste bygge på Salon Privé. Bilen som kallas för Aero 3 är en modern tolkning av strömlinjeformade sportbilar på 30-talet och under kolfiberkarossen som med lack tagit 5000 timmar att få till återfinns en "italiensk superbil". Man säger alltså inte vilken det är men med tanke på att det under huven sitter en V12:a som ger 740 hästar är det högst troligt en Ferrari F12berlinetta som gäller här. Man har inte velat bygga något som ska replikera en viss modell men personen som kommer att få det första exemplaret har ändå önskat att man fick in lite Alfa Romeo 8C 2900B Berlinetta Aerodinamica i bilen. Med en sån körde man Le Mans 1938 och den rattades då av Raymond Sommer och Clemente Biondetti. Det är därför det står nummer 19 på den nya bilen samtidigt som de bakre sidorutorna har fått tre stycken ventilationshål i sig - såna som Alfan har framför cockpiten. 15 stycken exemplar kommer att tillverkas totalt men vad man får betala framgår inte, vilket kanske är bäst. Riktiga bilder istället för renderingar hittar ni på länken nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari släpper M-version av Portofino
Har ny växellåda och mer effekt

Det är nu tre år sedan Ferrari presenterade deras nya instegsmodell Portofino. Nu presenteras bilen i M-utförande (Modificata) och på Ferrari-språk innebär det att bilen fått en ny växellåda och mer effekt i maskin. Växellådan är samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i SF90 Stradale och Roma. Den väger mindre än den som sitter i vanliga Portofino och har en kugg mer. Den växlar även snabbare och mjukare. Motorn är som tidigare en V8:a på 3,9 liter med dubbla turbo. Den får 20 extra hästar vilket innebär 620 totalt. 0-100 km/h ska gå på 3,45 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Vidare får man ett nytt Manettino-vred på ratten med fem olika lägen. Utseendemässigt har Portofino M en lite annan front och man kan få diffusorn baktill i kolfiber. Portofino M ska kosta runt 70.000 kronor mer än vanliga Portofino. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel ska köra för Aston Martin nästa år
Ersätter Sergio Perez

I maj skrev vi att Sebastian Vettel skulle sluta köra för Ferrari när årets säsong var över. Men han ska ju självklart inte sluta köra helt än, och nu får vi reda på vilket som blir hans nya stall - Aston Martin. Sebastian ersätter mexikanaren Sergio Perez och blir stallkamrat med Lance Stroll. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Cyan Racing har byggt en modern version av Volvo P1800
420 hästar och 990 kilo

För ett tag sedan började det dyka upp en maskerad version av Volvo P1800 och folk började klia sig i huvudet. Inte för att bilen var maskerad utan för att det här är en modell som Volvo slutade tillverka 1973. Nu får vi reda på vad det hela handlade om och det är Cyan Racing som byggt en modern version av klassikern. Teamet som byggt denna ligger tidigare bakom Volvos racerbil och C30 Polestar Concept Prototype. Den nya P1800:an är därför självklart lackad i Polestar-blått och den har fått sig en kaross i både stål och kolfiber. Chassiet är givetvis specialbyggt och det har bland annat justerbara dämpare och krängingshämmare. Buren är i titan. Viktfördelningen är 47/53 och tjänstevikten är låga 990 kilo. Fram sitter det fyrkolvsok som greppar 362 millimeter stora skivor, bak mäter skivorna istället 330 millimeter. Fälgarna som har centrumbult är 18 tum och skodda med Pirelli P Zero 235/40-däck fram, 265/35 bak. Bilen mäter 4,2 meter i längd, 1,74 i bredd, 1,22 i höjd och har en hjulbas på 2,44 meter. Motorn är en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 420 hästar och 455 newtonmeter i vrid. Till den har man kopplat en manuell fempetad dogleg-låda som driver bakhjulen. Det finns ingen stabilitetskontroll, ABS eller bromsservo. Christian Dahl som är vd och grundare för av Cyan Racing säger följande om bygget: "Our company was founded in 1996 to race Volvo cars in Sweden and the Volvo P1800 Cyan is closing the circle for us. We claimed our first world title with Volvo in 2017 and have since then won two further world titles with two other manufacturers. The first world title was a milestone for us, and we felt it was a good time to reconnect with the past and to those before us racing Volvos. The first Volvo P1800 Cyan carries our blue and yellow racing colours to mark our heritage. The Jaguar, the Ferrari and the Porsche are all cars with a continuation. That left us with inspiration to create what could have been if we as a race team had been there during the sixties, racing the P1800, and got to design a road version of our race car. We have done that before with three of our race cars, the Volvo C30, the Volvo S60, when we were known as Polestar, and last year the Lynk & Co 03 Cyan. The Volvo P1800 Cyan is our interpretation of what could have been." Cyan kommer faktiskt att erbjuda folk att köpa sig en sån här, och prislappen ska enligt uppgift börja på 500.000 dollar. Då måste du själv stå för bilen. Skulle du vilja ha en? Tumnagel
70.3°
+
Bobby Green
0

Ferrari slutar tillverka GTC4Lusso och GTC4Lusso T
Lägger krutet på suven Purosangue istället

En Ferrari med hyfsat baksäte och plats där bakom att stuva bagage? Det låter ju fantastiskt och det var precis det som Ferrari presenterade 2011 när de lanserade modellen FF. Den ultimata året-runt-Ferrarin om ni frågar mig och en sådan skulle jag väldigt gärna ha på min uppfart. I början av 2016 dök ersättaren GTC4Lusso upp och en stund senare presenterades GTC4Lusso T som hade fyra cylindrar färre och endast drivning på bakhjulen. Nu får vi reda på att produktionen av dessa två modeller läggs ned och att man istället kommer fokusera på den kommande suven Purosangue. Prototyper av denna modell i GTC4Lusso-förklädnad ska för tillfället vara ute och snurra på vägarna, så ser ni en sådan är det alltså inte en ny GTC4Lusso som är på gång utan suven. Tumnagel
33.6°
+
Bobby Green
0

Dragrace mellan Ferrari 488 Pista och Ferrari F40
Dubbelkopplingslåda har sina fördelar

Båda dessa bilar har dubbelturbomatad V8:a under skalet men där slutar likheterna. Så hur står sig egentligen klassikern F40 mot en 488 Pista i ett dragrace? Lovecars testar och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Special-Ferrari inspirerad av F40 presenteras snart
Spännande!

Ett nytt rykte som har bubblat upp är att Ferrari sägs ha en ny special-version på gång. Inget konstigt med det, folk med lite för mycket pengar har flera gånger tidigare gett tillverkaren en slant för att ta fram något alldeles speciellt. Det som gör detta rykte extra intressant är dock att det sägs vara något som är inspirerat av ikonen F40. Det sägs att den unika bilen som går under namnet SP42 ska avtäckas de närmaste dagarna och stämmer detta lär ni få reda på det. Tumnagel
43.8°
+
Bobby Green
0

Ford hyllar Ken Miles seger på Daytona
Med specialversion av GT

Den specialversion av Ford GT som Frode skrev om i helgen är nu presenterad och det ni nu har framför ögonen är Ford GT Heritage Edition. Med den här vill man hylla Daytona 24 Hour Continental som hölls 1966 och därför är bilen vit med röd dekor och svart huv. Givetvis är siffrorna 98 på plats. Specialversionen får även en hel del kolfiberbitar på sig och ett par smidda 20-tumsfälgar i guldton. Insidan är klädd med Alcantara på flera ställen. 1966 var ett historiskt år för Ford då man lyckades knäppa Ferrari på näsan och kamma hem segern i 24-timmarsloppet på Le Mans. Några månader tidigare briljerade man på Sebrings 12-timmarslopp. Allt började dock med Daytona samma år när man vann sitt första 24-timmars med förarna Ken Miles och Lloyd Ruby bakom ratten. Vad man får betala för en GT Heritage Edition framgår inte. De första leveranserna ska ske i början av nästa år. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari Roma är här
Den bästa grand tourern Ferrari byggt?

I november drog Ferrari täcket av den nya GT-modellen Roma och nu har de första journalisterna fått provköra bilen vilket såg ut så här. Roma bjuder på turbomatad V8:a på 3,9 liter, 620 hästar och har samma åttastegade dubbelkopplingslåda som SF90 Stradale. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Maserati Ghibli och Quattroporte Trofeo är här
Har Ferrari-tillverkad V8:a på 588 hästar

Våren 2018 rullade Maserati ut suven Levante i Trofeo-utförande vilket innebar att den fick fyllig V8:a under huven. Nu får även syskonen Ghibli och Quattroporte Trofeo-stämpel på sig och det innebär att de också får vinkelåtta. Den är på 3,8 liter, har dubbla turbo och lämnar hela 588 hästar och 730 newtonmeter i vrid. Byggd av Ferrari såklart. Motorn kopplas till en åttastegad automatlåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h ska för Ghibli Trofeo ta 4,3 sekunder och för Quattroporte Trofeo 4,5 sekunder. Båda två har 326 km/h som toppfart. Förutom mer kraft får bilarna även lite nytt utseende i form av annan front, sidokjolar, bakspoiler och fälgar i storlek 21 tum. Insidan får lite kolfiber här och där, läderklädsel, sportigare ratt och ett nytt infotainmentsystem med en pekskärm på 10,1 tum. När Trofeo-versionerna släpps och vad de då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Produktionsstarten av Ferrari SF90 Stradale försenas
Är du drabbad?

Förra våren rullade Ferrari ut sin första laddhybrid SF90 Stradale. En superbil med 1000 hästar som tar Ferrari in i framtiden både teknik- och designmässigt. Målet var att de första leveranserna skulle äga rum under första halvan av året men det satte coronaviruset inte helt oväntat stopp för. Nu säger man att det hela istället är framflyttat till senare i år under fjärde kvartalet och att man inte kommer att kunna rampa upp produktionen förrän mot slutet av året. Den som lägger en beställning nu får i snitt vänta 1,5 år på att få sin bil. I Italien börjar priset för en SF90 Stradale på 430.000 euro. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray visar upp GMD T.50
McLaren F1 har återuppstått i uppdaterad version

Så, nu är den äntligen presenterad - Gordon Murrays senaste skapelse. GMD T.50 som den heter får ses som en McLaren F1 2.0 där Gordon plockat med sig alla lärdomar från det projektet och tagit det in i framtiden. Saker som inte var möjliga att göra back in the days har man gjort nu och inget, absolut inget, som finns på den här bilen är onödigt. Allt har en funktion och allt är genomtänkt in i minsta detalj som Sickan hade sagt. Resultatet är ett rent mästerverk i ingenjörsskap och ytterligare ett bevis på att Gordon vet vad han pysslar med. Tänk att kunna trycka ur sig en sån här grej när man nyss fyllt 74 (!) - helt galet imponerande. Så vad är GMD T.50 då? Jo, det är en superbil där föraren sitter i mitten och passagerarna sitter på varsin sida, precis som i McLaren F1. Bakom kolfibermonocoquen sitter givetvis en V12:a för något annat vore otänkbart här. Den har ingen som helst konstgjord andning och är ett fantastiskt bygge som Cosworth knåpat ihop precis som Gordon ville ha det. Motorn är oerhört kompakt och ett av kraven var att den inte skulle ha några fula remdrivna saker hängandes på sig - som generator och ac-kompressor. Det löste givetvis Cosworth och det enda man ser när man tittar ner i motorrummet kommer vara ett par vackra ventilkåpor och slingrande grenrör. Inte en flimsig plastkåpa som täcker härligheten så långt ögat kan nå. Maskinen som är på 4,0 liter ger 663 hästar vid sinnessjuka 11.500 varv. Max vridmoment ligger på 467 newtonmeter vid 9000 varv. Varvstoppet ligger på 12.100. Till den sitter en sexpetad manuell växellåda och drivningen sker som väntat bara på bakhjulen. Alla rätta ingredienser en superbil ska ha alltså. Andra siffror som är intressanta är 4,35 meter i längd, 1,85 i bredd, 1,16 hög, 2,7 i hjulbas och 986 kilo på vågen. Och det är inte torrvikt utan med alla vätskor i. Vad bilen gör 0-100 på eller vad den toppar är inte intressant enligt Gordon, utan det som betyder något är känslan man får på vägen dit. Men med dessa siffror i bagagen lär den inte bli långsam i alla fall. Designen är ganska slätstruken och det är meningen också. Här finns inga megastora frontläppar, diffusors, vingar eller andra saker som sticker ut. I fronten finns två stycken luftintag som skickar luft till motorns kylare. Under vardera strålkastare finns också små luftintag och dessa skickar luft till ac och värme-paketet. Annars är det väldigt cleant i fronten, och på resterande ställen också faktiskt. Bakom framhjulen skickas luften ut via stora hål och för att få till aerodynamiken bra eftersom det inte finns några vingar har man monterat en fläkt i rumpan. Det här är inget nytt påhitt och det fanns faktiskt även på McLaren F1, fast inte lika synligt. Den här startar när det behövs och drar luft från fronten till baken och suger fast bilen mot marken. Intressant grej som du inte ser på någon annan superbil idag. Baken påminner en hel del om Ferrari 488 GTB i mina ögon och det som drar ögonen till sig är självklart fläkten. Bilen som visas upp nu är endast en prototyp och allt är inte helt färdigt, så jag hoppas att rutnätet som nu bara var ett klistermärke där bak blir till något riktigt på produktionsbilen - gissningsvis ventilationsgaller för motorn som lär bli ganska så varm efter inspirerad körning. Priset för ett exemplar då? 2,36 miljoner pund. Endast 100 stycken ska tillverkas och två tredjedelar ska redan vara sålda så snabba dig på med att beställa. Jag är inget jättefan av nya bilar och tycker att "alla" är likadana utan några direkta överraskningar. Men i år har det nu faktiskt släppts två stycken som direkt hamnade på min villhöver-lista. Den första är Koenigsegg Gemera och den andra är den här. Vilka bilar! Nu tycker jag att ni gör det enda rätta och lägger en timme på att titta på videon nedan där Gordon berättar om bilen för Harry Metcalfe. Det kommer bli det bästa ni har sett på hela dagen. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

En åktur med en Bizzarrini 5300 GT Strada
Unik kärra

Efter att Giotto Bizzarrini jobbat hos både Alfa Romeo och Ferrari var han med och utvecklade Lamborghinis världsberömda V12:a som användes från 1960 till 2011. Mellan 1964 och 1968 tillverkade han även bilar under eget namn, och Bizzarrini 5300 GT Strada var en av dessa. Det blev 133 stycken exemplar och under det läckra skalet sitter en Chevrolet 327-V8:a på 5,4 liter kopplad till en fyrpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Här får vi se ett exemplar i fantastiskt skick som just nu är till salu, vad den kostar framgår dock inte men det spelar nog mindre roll för en hugad spekulant. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Doug spanar in en Ferrari F50
F1-bilen för gatan

När Ferrari skulle ersätta F40 föddes F50. Men det var en helt annan typ av bil. Istället för en dubbelturbomatad liten V8:a hade den nya bilen en stor V12:a utan överladdning. Den här motorn grundade sig i en maskin man använde i Formel 1 vilket gjorde modellen till en riktigt vass racerbil ämnad för gatbruk. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Rory Reid om Ferrari 812 Superfast
Modellen med Ferraris bästa V12:a någonsin?

Rory Reid fick nyligen nycklarna till en Ferrari 812 Superfast och i det här klippet levererar han sina åsikter kring bilen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av C'était Un Rendez-Vous är här
Charles Leclerc brummar Ferrari SF90 Stradale i Monaco

För ett par veckor sedan skrev vi att den franske regissören Claude Lelouch som ligger bakom den klassiska Cx27était Un Rendez-Vous skulle göra en ny version av denna, fast med Ferraris senaste superbil Ferrari SF90 Stradale istället. Och inte i Paris utan i Monaco. Nu är filmen släppt och i den får vi se F1-föraren Charles Leclerc bränna runt i den flärdfulla staden. Som väntat är originalet nedan betydligt bättre, eller vad tycker ni? Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Seen Through Glass spanar in Ferrari Roma
Blir det hans nästa bil?

YouTubern Seen Through Glass spanar här bland annat in en av Ferraris senaste modeller som de har döpt till Roma. Designen är rätt speciell för att vara en Ferrari men jag tycker i alla fall att den är ganska trevlig att titta på. Enligt videon är det dock insidan som är grejen. Roma-spanandet börjar efter fyra minuter. Vad tycker du? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Även Fitbit har gjort en respirator
Fitbit Flow får nu användas i USA

Fitbit är sannolikt mest kända för sina aktivitetsarmband men på grund av pandemin har företaget även utvecklat en respirator som nu får användas i vård av covid-19-patienter på amerikanska sjukhus. Fitbit kallar sin respirator "Fitbit Flow" och det amerikanska läkemedelsverket FDA har tillåtit att den används när det inte finns några traditionella respiratorer att tillgå. Det innebär att respiratorn inte godkänts för allmän användning av FDA och för tillfället bara kommer att få användas så länge pandemin pågår. En Fitbit Flow kostar runt 5000 dollar vilket kan jämföras med traditionella respiratorer som kan kosta från 20.000 dollar och uppåt. Andra företag och organisationer som tagit fram respiratorer och tillbehör till dessa är bland andra NASA, Nvidia, Belkin, Ferrari, Tesla, Seat, GM och Ford. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

James May och Doug DeMuro snackar bilar
Ferrari 458 Speciale och Tesla Model S

Här får vi se när James May och Doug DeMuro diskuterar James bilar - hans Ferrari 458 Speciale och nykomlingen Tesla Model S. Bonusklipp nedan där Doug snackar om sina bilar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0
Nästa sida