Quantcast
m

Testarossa - den mest missförstådda bilen från 80-talet?
Var ingen superbil

En Ferrari Testarossa fanns troligtvis som plansch på väggen i många pojkrum på 80-talet. Den hade grymma linjer och de där fenorna på sidan som ledde in i luftintagen skojade man inte bort i första taget. Men enligt Jason Cammisa var modellen missförstådd. Trots sina superbils-liknande former var det ingen superbil, utan istället en lyxig grand tourer. Vad hade du på din vägg i ditt rum? Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

En gång byggde Ferrari en trecylindrig motor med kompressor
Som var tvåtakt!

I Maranello har Ferrari ett museum och en intressant sak du kan få se där är en motor som togs fram i början av 90-talet. Den liknar inget annat som Ferrari byggt tidigare och är heller inget som hamnat i någon produktionsbil, men man ville experimentera lite. Det var så den lilla trecylindriga kompressormatade tvåtaktaren på 1,3 liter föddes. I det här klippet får vi lära oss lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Första provkörningarna av Ferrari SF90 Stradale är här
Tyskt och italienskt

För ett år sedan släppte Ferrari lös den nya super-hybriden SF90 Stradale och nu har journalister fått köra den för första gången. Det här är ingen efterträdare till LaFerrari utan snarare en mer avancerad version av F8 Tributo. Som du kan ladda med sladd och som har mer effekt. Två stycken elmotorer sitter på framaxeln och dessa får sällskap av en tredje som man placerat mellan förbränningsmotorn och växellådan. Bensinslukaren är en turbomatad V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och 800 newtonmeter i vrid, allt kopplat till en åttastegad dubbelkopplingslåda. Den kombinerade effekten anges till 1000 hästar. Det räcker för att kunna ta sig från 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 340 km/h. Det går även att köra på bara el i typ 2,5 mil. Ovan ser vi SportAutos testkörning på tyska och nedan Automoto.it på italienska så glöm inte att sätta på undertexter om ni inte behärskar dessa språk. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Det här är Maseratis nya V6:a
Har F1-teknik

Precis som vi tidigare har berättat kommer Maserati att gå över till V6:a istället för V8:a som de lånat från Ferrari tidigare. Den första nya modellen som kommer att få ta del av motorn är MC20 och nu får vi en bild på maskinen tillsammans med lite siffror. Motorn är på 3,0 liter, har dubbla turbo och den ska vara framtagen med teknik hämtad från Formel 1. Vikten på klossen ligger på 220 kilo och effekten anges till 629 hästar vid 7500 varv. Vridet som är 730 newtonmeter är tillgängligt från 3000 till 5500 varv. Varvstoppet ligger på 8000. Den har förkammarförbränning och dubbla tändstift per cylinder vilket är en kombination den tydligen ska vara först med i en gatbil. Det finns även dubbla insprutningssystem - ett direkt och ett indirekt. Det här förbättrar bränsleförbrukningen, sänker CO2-värdena och gör motorn tystare på låga varv. MC20 har världspremiär den 9 september. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Nya Porsche 911 Turbo S på Sachsenring
Snabbare än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB

AutoBildSportsCars plockade nyligen ut nya Porsche 911 Turbo S på racerbanan Sachsenring för att se vad den gick för. När man hade kört klart stod det 1:30.48 på klockan vilket innebär att den här nykomlingen är snabbare runt banan än både Lamborghini Huracán Evo och Ferrari 488 GTB. Den är också två sekunder snabbare än sin föregångare. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Maserati ersätter Ferrari-V8:an med V6:a
Och Ghibli får turbofyra

Maserati har i många år använt sig av V8-motorer från Ferrari men nu är det slut med det. När den nya sportbilen MC20 lanseras i september kommer den istället att ha en V6:a under skalet. Och förutom denna nya maskin är även en turbomatad fyra på väg. V6:an är på 3,0 liter och har dubbla turbo. Det ryktas om att effekten kommer att ligga runt 550 hästar. Den här kommer man att använda i fyra stycken framtida modeller och den kommer att bli elektrifierad på något vis - troligtvis handlar det om mildhybrid-teknik. Motorn får något man kallar för "turbulent jet ignition" som ska göra den effektivare och minska utsläppen. Den turbomatade fyran som är på 2,0 liter kommer att hamna i nästa version av modellen Ghibli som presenteras den 15 juli. Det här är en version av den maskin som redan sitter i Alfa Romeo Giulia och Stelvio och Jeep Cherokee och Wrangler. I Ghibli erbjuds den med mildhybrid-teknik. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Så här tycker Rory Reid om Ferrari 812 Superfast
Modellen med Ferraris bästa V12:a någonsin?

Rory Reid fick nyligen nycklarna till en Ferrari 812 Superfast och i det här klippet levererar han sina åsikter kring bilen. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Imponerande privat bilsamling i Storbritannien
Många ikoniska racerbilar här

I det här klippet får vi hänga med och spana in en riktigt gedigen privat bilsamling som bland annat innehåller Lamborghini Countach, Ferrari F40, Grupp C-Porschar och den Jaguar XJ220 som vann på Le Mans. Tumnagel
43.2°
+
Bobby Green
0

Porsche Carrera GT är Doug DeMuros absoluta favoritbil
Här förklarar han varför

2003 presenterade Porsche något alldeles extra - Carrera GT. Namnet har man använt tidigare men det som gjorde just denna speciell var att man placerat en V10:a bakom sittbrunnen. Motorn ger 612 hästar och förutom att det är helt tillräckligt med effekt har ingenjörerna fått till ett helt sagolikt ljud som letar sig ut ur avgaspiporna. Modellen är Doug DeMuros absoluta favoritbil och i det här klippet får vi reda varför han tycker så. Vilken är din absoluta favoritbil om du bara får välja en enda? Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Nytolkningen av C'était Un Rendez-Vous är här
Charles Leclerc brummar Ferrari SF90 Stradale i Monaco

För ett par veckor sedan skrev vi att den franske regissören Claude Lelouch som ligger bakom den klassiska Cx27était Un Rendez-Vous skulle göra en ny version av denna, fast med Ferraris senaste superbil Ferrari SF90 Stradale istället. Och inte i Paris utan i Monaco. Nu är filmen släppt och i den får vi se F1-föraren Charles Leclerc bränna runt i den flärdfulla staden. Som väntat är originalet nedan betydligt bättre, eller vad tycker ni? Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

Seen Through Glass spanar in Ferrari Roma
Blir det hans nästa bil?

YouTubern Seen Through Glass spanar här bland annat in en av Ferraris senaste modeller som de har döpt till Roma. Designen är rätt speciell för att vara en Ferrari men jag tycker i alla fall att den är ganska trevlig att titta på. Enligt videon är det dock insidan som är grejen. Roma-spanandet börjar efter fyra minuter. Vad tycker du? Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Ryan Tuercks driftingbil
GT 86:an med motor från Ferrari 458 Italia

Hösten 2016 skrev vi om Ryan Tuercks nya driftingbil för första gången. Här har man utgått från en Toyota GT 86 och sen transplanterat ner motorn från en Ferrari 458 Italia i nosen. I det här färska klippet får vi lära oss lite mer om bilen som Ryan nu har brukat i fyra år. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Nytt försäljningsrekord för Ferrari Enzo
Dyraste att säljas online utan visning

Den Ferrari Enzo vi ser här såldes nyligen av RM Sothebyx27s för 2.640.000 dollar. Summan gjorde att den har utnämnts till den absolut dyraste bilen att säljas online utan att ha blivit visad för någon innan. Bilen var en del i auktionsfirmans Driving into Summer-event de har kört nu i dessa pandemi-tider. Här visades alla bilar bara på sajten och även om många köpare gärna klämmer och känner lite innan de budar var det alltså ändå några som halade ut den stora plånboken för osedda exemplar. En annan Ferrari, en 288 GTO gick exempelvis för 2.310.000 dollar. Alla behöver som väntat inte strypa kontot och vända på slantarna just nu. Ägaren av Enzon kan njuta av en bil med V12:a på 6,0 liter som ger 660 hästar och som tar bilen från stillastående till 100 km/h på runt tre sekunder. Fler bilder på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Även Fitbit har gjort en respirator
Fitbit Flow får nu användas i USA

Fitbit är sannolikt mest kända för sina aktivitetsarmband men på grund av pandemin har företaget även utvecklat en respirator som nu får användas i vård av covid-19-patienter på amerikanska sjukhus. Fitbit kallar sin respirator "Fitbit Flow" och det amerikanska läkemedelsverket FDA har tillåtit att den används när det inte finns några traditionella respiratorer att tillgå. Det innebär att respiratorn inte godkänts för allmän användning av FDA och för tillfället bara kommer att få användas så länge pandemin pågår. En Fitbit Flow kostar runt 5000 dollar vilket kan jämföras med traditionella respiratorer som kan kosta från 20.000 dollar och uppåt. Andra företag och organisationer som tagit fram respiratorer och tillbehör till dessa är bland andra NASA, Nvidia, Belkin, Ferrari, Tesla, Seat, GM och Ford. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

James May och Doug DeMuro snackar bilar
Ferrari 458 Speciale och Tesla Model S

Här får vi se när James May och Doug DeMuro diskuterar James bilar - hans Ferrari 458 Speciale och nykomlingen Tesla Model S. Bonusklipp nedan där Doug snackar om sina bilar. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Claude Lelouch återskapar C'était Un Rendez-Vous
Den klassiska franska streetracing-filmen från 1976

Den franska kortfilmen Cx27était Un Rendez-Vous släpptes 1976 och är idag en riktig klassiker som aldrig kommer gå ur tiden. Den är filmad av Claude Lelouch och det sägs att kameran sitter monterad på hans egna Mercedes 450 SEL, och att det är han som kör. Motorljudet kommer från en Ferrari 275 GTB och är pålagt i efterhand. Filmen rörde upp mycket känslor när den släpptes, speciellt hos de franska polismyndigheterna som inte var direkt roade över den snabba körningen genom Paris. Igår återskapade Claude filmen igen, eller i alla fall känslan av den. Det gjordes på gatorna i Monaco, självklart avstängda för ändamålet. Bilen som man använde är en Ferrari SF90 Stradale och bakom ratten på den satt F1-föraren Charles Leclerc. När den nya filmen kommer att släppas är oklart just nu. Originalet har ni här nedan. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

Carlos Sainz Jr börjar köra för Ferrari i Formel 1
Daniel Ricciardo tar hans plats hos McLaren

Vi skrev i veckan om att Sebastian Vettel och Ferrari inte kunde komma överens och därför gick skilda vägar. Nu står det klart att Carlos Sainz Jr ersätter honom. Carlos har skrivit kontrakt för två säsonger och börjar sitt nya jobb 2021. Hans plats i McLarens team kommer att tas över av Daniel Ricciardo som går från Renault. Tumnagel
46.6°
+
Bobby Green
0

Sebastian Vettel säger hejdå till Ferrari efter årets säsong
Är inte överens gällande nytt kontrakt

2015 lämnade Formel 1-föraren Sebastian Vettel Red Bull och gick över till Ferrari istället. Men när årets säsong är över tackar han för sig hos italienaren och lämnar. Enligt uppgifter har Sebastian och stallchefen Mattia Binotto inte kommit överens om framtida kontrakt. Ferrari ska ha erbjudit flera stycken förlängningar på kontraktet men dessa har Sebastian alltså inte gått med på. Det sägs handla om att han vill ha ett längre kontrakt än vad Ferrari erbjöd, och att de i samma veva ville sänka hans årslön. Charles Leclerc som också kör för Ferrari har dock skrivit på ett nytt kontrakt som löper över fyra år till 2024. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Den Ferrari F50 som ställdes ut på Frankfurt 1995 är nu till salu
En av 349 stycken tillverkade

På Frankfurt Motor Show 1995 hade Ferrari premiär för modellen F50 och det var denna bilen som visades upp för allmänheten. Det är det andra tillverkade exemplaret av totalt 349 stycken och mellan den 21 och 28 maj håller RM Sothebyx27s auktion där den ingår. 2016 fick bilen certifikatet Ferrari Classiche vilket bland annat innebär att den fortfarande är orörd och intakt som den lämnade fabriken. På mätaren står endast 542 mil så den har tyvärr gått alldeles för lite i sitt liv, vilket den nya ägaren förhoppningsvis kommer att ändra på. Priset bilen väntas klubbas iväg för ligger på mellan 2,5 och 2,75 miljoner dollar. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Frank Stephenson berättar hur han designade Ferrari F430
Ville göra något vassare än 360 Modena

Frank Stephenson är designern bakom Ferraris modell F430 som lanserades 2004. 2002 fick han jobbet som design director hos Ferrari och Maserati och det första uppdraget var att ta fram en uppföljare till 360 Modena. Frank är också den som designat "nya" Mini och hur han tänkte där får ni reda på i klippet nedan. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Nu kan du speca din Ferrari Roma online
Lek loss i konfiguratorn

I november förra året visade Ferrari upp den nya modellen Roma och nu har man lanserat konfiguratorn online så att man kan bygga sitt exemplar. Där kan man välja bland olika lackalternativ, inredningsfärger och vilka fälgar man vill ha. Oavsett hur du specar får du en dubbelturbomatad V8:a på 3,9 liter som levererar 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Motorn är kopplad till en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h. Ni ser hur jag vill ha bilen på bilderna, hur ser din dröm-Roma ut? Dela gärna med dig bland kommentarerna. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Det här är en ny eldriven superbil från Finland
Välj själv hur du vill att den ska se ut

Tritium Automotive är ett finskt företag som har en eldriven superbil på gång och så här ser den ut. Designen är en blandning mellan Lamborghini Aventador och något ur Ferraris katalog. Gillar man inte looken ska man dock kunna få bilen att se ut som man själv vill. Enligt Tritium kan kunden modifiera allt utom rörramen, motorn, batteripacket och skärmarna på insidan - men resten ska vara fritt fram. Under skalet ska det finnas 680 hästar och ett batteripack som räcker för 30 mils körning. Endast elva stycken bilar kommer att tillverkas och varje kommer att kosta runt en miljon euro. Planen är att visa upp bilen i Monaco i juni. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari drar igång tillverkningen av respiratorventiler
Självklart försedda med tydlig logga

Det är många biltillverkare som vill hjälpa till med bekämpningen av viruset och nu drar Ferrari igång tillverkningen av respiratorventiler i sin fabrik i Maranello. Man kommer även att tillverka hållare för ansiktsmasker. De närmaste dagarna ska hundratals exemplar av varje tillverkas och sedan skeppas ut till sjukhus som är i behov. Ferrari har som mål att återstarta produktionen av bilar den 3 maj. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Toppfartstest med Ferrari FF på Autobahn
Hej vad det går!

En Ferrari FF, den med V12:a såklart, står på min drömlista med bilar. Härlig motor, baksäte för kidsen och möjligheten att faktiskt få med sig lite prylar. Allt förpackat i ett ganska kul format som inte ser ut som allt annat på vägarna. Här får vi se när ett exemplar toppfartstestas på Autobahn och det roliga är slut först vid 320 km/h. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Aston Martin vill vara den brittiska motsvarigheten till Ferrari
Ska börja använda italienarens arbetsmodell

Andy Palmer som är vd hos Aston Martin satt ner för en intervju med Autocar nyligen. Där berättade han bland annat att man vill anamma den arbetsmodell som Ferrari använder - att tillverka färre men mer lönsamma modeller. Och lönsamhet är något som behövs i företaget. Nyligen tog de nämligen emot ett räddningspaket på 6,7 miljarder kronor från miljardären Lawrence Stroll. Och även om det är en hiskeligt stor summa pengar räcker det ändå inte till. Lawrence har tidigare redan puttat in fem miljarder och sett till att den eldrivna versionen av Rapide pausats eftersom den just nu inte är lönsam. Med de utgifterna Aston Martin har nu kommer pengarna ändå att ta slut om ett år, så något måste göras. Så här säger Andy: "Lawrence has been the Canadian Ferrari importer a long time so he understands the Ferrari model very well. We expect in future to make materially fewer sports cars, but to make every one of them solidly profitable. We built 5800 sports cars for wholesale last year. We’ll do fewer in 2020. There will be a delay while we get stock out of the system. We’ll have to swallow hard. And change what we do. It’s time for us to make good and try to become the British Ferrari, asking customers to spec their cars individually and wait for them to be built. The DBX is already showing how we mean to go on. We’re building those cars only for retail and our order book for 2020 is full." Läs mer av intervjun på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0

Matt Farah kör Maserati Levante Trofeo
Versionen med rätt motor

Våren 2018 presenterade Maserati en Trofeo-version av suven Levante. Det innebar att den under huven hade en Ferrari-byggd V8:a på 3,8 liter som gav 590 hästar. En Maserati ska ju ha en stor motor som låter och har sig i min bok, så receptet känns väl helrätt. Nu har Matt Farah som driver TheSmokingTire kört bilen och så här såg det ut. Bonusklipp nedan. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Superbilskopior tillverkade i Thailand
Baseras oftast på Toyota MR2

Den lilla customfirman P.S. Modify i Thailand bygger om vanliga bilar, oftast Toyota MR2, till att efterlikna betydligt fräsigare superbilar från Lamborghini och Ferrari. Den som har koll ser ju från mils avstånd att det inte är äkta vara, men för de som köper kanske detta inte spelar någon roll och de vill kanske bara ha något som sticker ut i mängden? Här får vi hänga med till stället och spana in några av de byggen som man har färdigställt och håller på med just nu. Oavsett vad man tycker om bilarna så ligger det i alla fall väldigt många timmar bakom varje, och finishen ser inte allt för taskig ut. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

McLaren kapar produktion av Elva från 399 till 249 exemplar
Inte lika het som man först trodde?

I november förra året presenterade McLaren den nya taklösa modellen Elva. En mycket exklusiv vagn som bara skulle tillverkas i 399 stycken exemplar där alla hade en prislapp på 1,69 miljoner dollar. Nu meddelar man att det istället blir 249 bilar och att anledningen är för att kunderna har hört av sig och sagt att de vill att modellen ska vara ännu exklusivare än vad den redan var. Men är det verkligen så? Världen ser annorlunda ut nu än den gjorde för sex månader sedan och det kanske inte finns lika många kunder just nu. Dessutom erbjuder även Ferrari och Aston Martin liknande modeller med sina SP1/SP2 och V12 Speedster så marknaden kanske är mättad med denna typ av bil? Elva kommer att börja tillverkas när alla Speedtail är byggda vilket ska vara i slutet av detta år. Byggslottar finns fortfarande kvar för den som är intresserad. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

En Ferrari Monza SP2 får sin lack skyddad
Ganska lugnande att titta på

Om man har en bil man tycker om vill man antagligen skydda lacken på den så mycket man kan. Nu för tiden finns det smarta genomskinliga folier man kan lägga så att bilen skyddas bra, och här får vi se när Topaz Detailing i Storbritannien gör just detta på en Ferrari Monza SP2. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Modern Ferrari-racing filmat med 50 år gamla kameror
Fint resultat

En YouTuber vid namn Nick Shirrell hade med sig ett gäng gamla videokameror till ett racingevent med moderna Ferrari-bilar och då blir resultatet så här. Kamerorna var en Canon 814 från 1966, en Canon 1218 från 1968 och en Beaulieu 4008 ZM2 från 1971. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida