m

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Eldrivna Fiat 500e tar sig 32 mil på en laddning
Kostar från 37.500 euro

Efter den tidigare bildläckan är nu helt eldrivna Fiat 500e officiellt presenterad. Den här ska vara byggd från grunden som en elbil och kommer inte att ersätta den nuvarande 500 utan säljas vid sidan av. 500e kommer att tillverkas i Turin medan vanliga 500 med förbränningsmotor och hydriddrivlina fortsättningsvis kommer att tillverkas i Polen. 500e har en ny design men inget revolutionerande. Men de som har koll kommer enkelt att kunna skilja den från sina syskon. Fiat-emblemet är bortplockat från fronten och istället sitter där nu ett stort 500-märke. Strålkastarna är nya och så även baklamporna. Bilen är också något större och både längden och bredden har ökat med sex centimeter, hjulbasen med två. Under skalet sitter en elmotor som ger 120 hästar och som får sin kraft från ett batteripack på 42 kWh. 0-100 km/h ska gå på nio sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. Räckvidden enligt WLTP ska ligga på 32 mil. Om man har en laddare på 85 kW ska man kunna tanka in upp till 80 procent på 35 minuter. Via ett vanligt vägguttag tar det dock upp mot 14 timmar att ladda helt fullt. Bilen går att beställa nu och kostar från 37.500 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Fiat 500 läcker ut
Läcker?

Förra året sa Fiat att nästa generation av Fiat 500 skulle bli helt eldriven. I januari fick vi se en mildhybrid-version av modellen men den tillhör föregående generation. Nu har den nya bilen läckt ut på nätet och så här ser den alltså ut. Utseendet är något uppdaterat och ny front och bak samsas med nya strålkastare och nya baklampor. Insidan ska också ha fått sig en helt ny interiör. Vad som döljer sig under skalet gällande räckvidd och prestanda får vi tyvärr inte reda på just nu. Officiell lansering väntas ske i mitten av året. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0
2019

Nästa Fiat 500 kommer endast att erbjudas med eldrift
"It's kind of an urban Tesla, with beautiful style"

I november 2012 fick vi se Fiat 500e för första gången. Modellen hade då fått eldrift men räckvidden på angivna 13,5 mil lämnade en del att önska. Nu meddelar Fiat att nästa generation av modellen 500 endast kommer att erbjudas med eldrift, och då lär man även ha jobbat upp räckvidden lite. Olivier Francois som är chief marketing officer för Fiat och FCA säger följande: "A new 500, totally renewed. A new object. Totally electric. It’s kind of an urban Tesla, with beautiful style. Italianess, dolce vita in an electric car. It’s the polar opposite of Centoventi. It’s a new platform designed for electrification. It makes the car radically different. It’s still a 500, same size, same proportions, but it’s just not the same car. The 500 of the future." Uppgifter säger att den nya eldrivna 500:an kommer att presenteras på mässan i Genève nästa år. Tumnagel
51.2°
+
Bobby Green
0

CES 2019 Eldriven Fiat 500 fylld med sensorer
Håller koll på sin förare och omgivningen

I slutet av 2012 presenterade Fiat en eldriven version av modellen 500 som fick tillägget 500e. Smart drivlina att ha i den här typen av bilen helt klart, problemet var bara att Fiat förlorade 20.000 dollar på varje bil de sålde. Halvbra. Nu har Samsung-ägda Harman International byggt en egen version av modellen som de ställer ut på CES-mässan i Las Vegas och så här ser den ut. Den är proppad med massa ny teknik, bland annat sensorer som gör att bilen kan övervaka, spela in och bedöma sin omgivning. Den har tre stycken kameror som ser framåt, radar och det Camera Monitoring System som finns ombord ger även döda-vinkeln-varnare, lane change assist och rear collision warning. Som om inte det vore nog kan bilen även ha koll på din puls, diametern på dina pupiller, var ditt huvud är och hur din andning är. Sist men inte minst så har man även kapat av taket på bilen och gjort den till en roadster. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0
2018
2017

Alla Maserati efter 2019 kommer att vara elektrifierade
Och hälften av alla FCAs bilar 2022

Enligt vdn för FCA, Sergio Marchionne, där biltillverkare som Fiat, Alfa Romeo och Maserati ingår, kommer alla Maserati efter 2019 att vara elektrifierade på något vis. Alla kommer nödvändigtvis inte vara helt eldrivna, men elmotorer kommer att vara med i bilden. Detta är en del i en större strategi där planen är att hälften av alla bilar FCA tillverkar 2022 ska vara elektrifierade. Så här sa Sergio nyligen: "Ix27ll give you a couple of broad sort of indications of where we are today in terms of the delineation of the post 2018 FCA. The first one and Ix27ve mentioned this in passing and other occasions about the fact that therex27s nothing that will prevent an OEM from engaging in the type of development work that Tesla has done so far. We have been – as you well know, we have been reluctant to embrace that avenue until we saw a clear – a path forward. I think wex27re now in a position to acknowledge at least one of our brands and in particular Maserati will, when it completes the development of its next two models effectively switch all of its portfolio to electrification." För närvarande ligger FCA efter när det kommer till att erbjuda hybrid- och elbilar och i nuläget har man bara Fiat 500e som man inte ens rekommenderar någon att köpa eftersom man förlorar pengar på den. Sen finns det en hybrid-version av minibussen Chrysler Pacifica som man haft stora leveranssvårigheter med. För Maseratis del är planen att 2020 lansera helt eldrivna Alfieri. Förutom det väntas suven Levante få samma hybrid-drivlina som Chrysler Pacifica i framtiden. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0
2013

Consumer Reports testar eldrivna Fiat 500e
Bra motorval

Consumer Reports har testat den helt eldrivna Fiat 500e. Enligt testet tycker de att elmotor är mycket bättre än en sugmotor i denna bil. En laddning ska ge en räckvidd på 14 mil vilket borde vara tillräckligt för de som inte kör en massa. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0
2012

En första titt på eldrivna Fiat 500e
En bild på utsidan och en på insidan

På söndag kommer Fiat att för första gången visa upp sin eldrivna version av 500 för publik. Den heter 500e och de första bilderna på den ser vi här. Det som skiljer bilen utseendemässigt från sitt syskon är att grillen är i en annan färg, sidokjolarna ser annorlunda ut, fronten är lägre och att fälgarna är lite tjockare och inte så luftiga. På insidan har växelspaken bytts ut mot knappar. Mer information får vi inte för tillfället tyvärr. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0