m

Klassisk Fiat Panda uppdaterad med eldrift
Snyggt jobb av Garage Italia

En del gamla bilar passar utmärkt med ren eldrift. De hade liksom aldrig någon rolig motor från början och en elmotor som istället för fram skalet man älskar vore ju toppen. Klassiska Fiat Panda 4×4 är ett perfekt exempel på detta. Nu har Garage Italia byggt om en gammal sådan till just eldrift och i samma veva uppdaterat med nytt utseende och lite nya material. Bilen är byggd för att fira att Car&Vintages nu nått en halv miljon följare på sin Facebook-sida och inspirationen ska komma från Indiana Jones-trilogin. Elmotorn räcker för att kunna toppa 115 km/h och räckvidden anges till blygsamma tio mil. Totalt kommer Garage Italia att tillverka fem stycken såna här specialversioner. Om man kommer att kunna köpa dem eller vad de kostar är oklart just nu. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

500 och Panda blir Fiats första elektrifierade modeller
Båda finns nu som mildhybrider

De allra flesta biltillverkarna går mot elektrifiering av olika slag och nu har även Fiat hakat på tåget, om än med något milt, milt sagt. Modellerna 500 och Panda erbjuds nu nämligen som mildhybrider. Under skalet sitter en en bensintrea på 1,0 liter som ger 70 hästar och 92 newtonmeter i vrid. Denna samsas med en BSG (Belt-Driven Starter)-generator och ett litiumjon-batteri på okänd effekt. Bilarna har start/stopp, bromskraftåtervinning och ett läge där bilen frirullar. Det sistnämnda innebär att om man kör under 30 km/h så kan motorn stängas av helt men man kan fortfarande köra vidare. Mildhybriderna får även en klädsel på insidan som är tillverkad av återvunnen plast. De första leveranserna kommer att ske under årets första kvartal. Någon prislista har vi tyvärr inte. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0
2019

Fiat Panda Cross i lyxversion
Fint ska det va!

Fiats lilla stadsbil Panda Cross presenteras nu i ett lyxigare utförande. Man har samarbetat med det italienska modehuset Trussardi och pimpat upp bilen en smula genom att stämpla den med loggor här och där samt gett den en lyxig (?) matt brun färg med tillhörande svarta detaljer. Insidan får bälten med Trussardi tryckt på sig och det som ser ut som en kaffefläck är faktiskt en del av loggan som är en hund. Bilen får massa grejer standard som annars brukar vara tillval och går att få med antingen en 1,2-litersmaskin på 69 hästar eller en TwinAir på 0,9 liter som ger 85 hästar. Drivningen sker på framhjulen eller på alla fyra om man lägger till en slant. Vad man får betala extra för att bli ägare till denna lyxighet framgår inte för tillfället. Tumnagel
32.0°
+
Bobby Green
0
2018

Nya Jeep Wrangler får en stjärna av Euro NCAP
Fiat Panda får noll

Euro NCAP har krockat lite fler nya bilar och resultatet är minst sagt varierande. Volvo S60 och V60, Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace och Peugeot 508 fick alla fem stjärnor men det blev verkligen toppenuselt resultat för nya Jeep Wrangler och Fiat Panda. Jeepen fick en stjärna medan Pandan fick noll. Hur det ens är tillåtet att bygga såna här usla bilar i dagsläget förstår jag inte. Till Pandans försvar ligger dock att den som går att köpa nu har tillverkats sedan 2011 och att kraven hos krocktestarna gått upp rejält sedan dess. När den krocktestades för sju år sedan fick den fyra av fem stjärnor. Jeep ska dock inte ursäktas. Det här handlar om den helt nya generationen Wrangler som presenterades för ett år sedan. Michiel van Ratingen som är generalsekreterare hos Euro NCAP säger följande om bilen: "Det är verkligen en besvikelse att se en helt ny bil som säljs år 2018 utan autonomt bromssystem och ingen filassist. Det är hög tid att vi får se en produkt från Fiat-Chrysler-gruppen som erbjuder säkerhet som kan konkurrera med sina rivaler." Tumnagel
30.9°
+
Bobby Green
0
2014

Fnissa inte åt Fiat Panda 4x4
Peter Sundfeldt tar ut den lilla bilen i skogen

En fyrhjulsdriven bil ska vara skitstor och ha gigantisk motor, annars kan det vara. Eller? När man skriver om små bilar med fyhjulsdrift och lite extra plast brukar det mest fnissas men när Peter Sundfeldt tar senaste versionen av Fiat Panda 4x4 blir han imponerad, mycket imponerad. Tumnagel
50.3°
+
Roger Åberg
0
2012

Pandan som tar sig fram överallt
Har fått monster truck-behandling

En monster truckifierad Fiat Panda 4x4 dök för någon dag sedan upp i mitt flöde men klippet var så uselt att jag valde att inte visa upp det för er. Men nu har det dykt upp ett bättre som visar bilen mer, och det vill jag ju givetvis dela med mig av. Bakom bygget står Fiat själva och den är framtagen för en reklamfilm om just Panda 4x4 som snart kommer att börja rulla på TV:n. Hela underredet har plockats från en Jeep CJ7 4200 och traktordäcken som sitter på mäter 150 centimeter i diameter och är 50 centimeter breda. Det får den annars ganska låga bilen att nå en höjd på hela 3.9 meter. Ballt bygge helt klart, men frågan är om Panda 4x4-köparna kommer att bli lite besvikna när de hämtar ut sin bil och den inte alls är lika cool som denna? Tyvärr så har inte klippet något ljud eller musik i sig så jag föreslår att ni lyssnar på den här dängan under tiden ni tittar. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Opel Ampera blev Årets bil 2012
Vilket betyder att Chevrolet Volt också delar den titeln

Opel Ampera och Chevrolet Volt. Samma bil med olika märken på sig. Två modellerna som nu har tagit hem segern i utmärkelsen Årets Bil 2012. I finalen stod det mellan Citroën DS5, Fiat Panda, Ford Focus, Opel Ampera/Chevrolet Volt, Range Rover Evoque, Toyota Yaris och Volkswagen Up! men det var alltså laddhybriderna som kammade hem hela rasket. Juryn bestod av 59 stycken journalister från 23 olika länder i Europa. På andraplats hamnade Volkswagen Up! och på tredje nya Ford Focus. Vilken plats de andra bilarna kom på kan du se om du följer länken. Tumnagel
33.0°
+
Bobby Green
0
2011

Nya Fiat Panda presenterad
Lättare att flytta omkring tydligen

Italienska Fiat släpper nu lite information kring den tredje generationen Panda som kommer att begå premiär i Frankfurt. Enligt Fiat är bilen lättare att köra, parkera, packa och modellera. Om den blir en lika stor succé som tidigare versioner, som sålt i över 6,5 miljoner exemplar världen över, återstår att se. Bilen mäter 3,65 meter i längd, 1,64 i bredd och 1,55 på höjden. Lanseras till en början enbart med framhjulsdrift och motorerna som erbjuds är då av en 1.2-liters Fire-motor på 69 hästar, en 1.3-liters Multijet II på 75 hästar och den nya snåla Twinair-spisen på 0.9 liter med 85 hästar. Pandan går att få i tio olika färger och fyra olika val på interiören. Smyckas med antingen 14 eller 15 tum stora hjul och behåller den ganska klassiska designen som generation två bjöd på. Pris kommer senare. Tumnagel
36.5°
+
Bobby Green
0
2009

Årets Bil 2010
Och vinnaren är...Volkswagen Polo!

Ja då blev det då lilla Polo som tog hem titeln Årets Bil 2010. Tätt efter kom Toyota IQ, endast 10 poäng efter. Andra motståndare i kampen var Skoda Yeti, Citroën C3 Picasso, Mercedes E-klass, Opel Astra och Peugeot 3008. Polons poäng landade totalt på 347, och lilla IQ fick då alltså 337 poäng. Detta är andra gången Volkswagen vinner denna ärofyllda titel, förra gången var med Golf 1992. Vann rätt bil tycker du? Tidigare vinnare: Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Årets Bil 2010 - här är kandidaterna
Allt från BMW Z4 till Skoda Yeti

I år tog Opel Insignia hem titeln som årets bil i Europa och nu har de tävlande inför 2010-års upplaga presenterats. 30 olika bilar gör upp om den åtråvärda guldmedaljen och hela listan (samt tidigare vinnare) återfinns efter hoppet. Det är verkligen inte lätt men om man skulle välja fem bilar som nog gör upp efter att de 59 journalisterna sagt sitt så chansar jag på Citroën C3 Picasso, Honda Insight, Opel Astra, Seat A4 Exeo och Skoda Yeti. Vilka tror ni på? Tumnagel
36.9°
+
Erik Svensson
0
2007

Novitec pimpar Fiat Panda Sport

Novitec har satt tänderna i Fiats sportigaste version av Panda, nämligen Panda Sport 100, där 100 står för antal hästar man plockat ut ur den lilla 1,4-liters fyran. Nu förväntar ni er säkert att jag ska skriva att Novitec bultat på dubbla turboaggregat och nu istället plockar ut 400 hästar eller liknande. Men nej, Novitec har nöjt mig med en minst sagt blygsam effektökning på 6 hästar. Ny effektsiffra är alltså 106. Även övriga modifieringar är relativt diskreta. 17-tummare, en lättare sänkning och ett nytt kjolpaket. Vi ger den tummen upp! Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0

Drömbilen: Abarth roadster
Vi drömmer oss bort lite

Vad sägs om att Abarth dammar av den klassiska SS-betäckningen och bygger den här urläckra Roadstern baserad på Fiat Panda Sport med ett utpris på strax under 170 000 kronor? Bakom konceptet står Europeiska Designinstitutet i Turin som utgått ifrån Fiats Panda-plattform och kompontenter. Under huven hittar vi antingen 1,4-liters fyran från Panda sport på 100 hästar, eller turbo-versionen på 150 pigga hästkrafter. Bilen är byggd med lättviktsmaterial och borde ge Mazda Miata en riktig match. Just nu finns inget som talar för att bilen någonsin kommer att byggas. Men med tanke på Fiats aggressiva utvidgning av modellprogrammet så är inget omöjligt? Bertone har redan bevisat att Panda-plattformen duger till att bygga en kompakt roadster med sitt Barchetta-koncept i Genève (bilen i krom). Tills dess får vi nöja oss med Abarth-trimmade Fiat-bilar. Vi väntar ivrigt på Fiat 500 i Abarth-kläder under 2008. Tumnagel
37.9°
+
James Hunt
0

Bertones högsta önskan – en ny Barchetta
Konceptbilen bygger på Fiat Panda

Karossbyggarna Bertone har stora ekonomiska problem. Inga uppdrag, dålig lönsamhet och på vippen till konkurs. Förvisso har man ett avtal med TVR om att ta över produktionen av deras bilar, men med tanke på vilken såpa hela TVR-historen är, samt det faktum att bolaget precis fått nya amerikanska ägare gör det hela än mer ovisst. Därför är förmodligen Bertones Barchetta-koncept det viktigaste i företagets historia. Bilen bygger på Fiat Panda och har Panda-motorn på 100 hästkrafter under huven. En order från Fiat och Bertone är räddat. Det pratas också om en helt ny cab/coupé till syskonmärket Lancia. Konceptet är riktigt sportigt, men det är inte i närheten av produktionsklart. Vi får hålla tummarna för att Fiat bygger en ny Barchetta och att det ordnar sig för Bertone. Tumnagel
37.2°
+
James Hunt
0

Tufft Fiat-koncept signerat Bertone
Sportig roadster baserad på nya Panda

Problemtyngda Bertone har fått en (tillfällig?) livlina från Fiat. Bertone står nämligen för designen av Fiats senaste konceptbil som bygger på samma plattform som Fiat Panda. Även mekaniken är hämtad från Panda, vilket innebär en 1,4-liters fyrcylindrig motor på 100 hästkrafter och 131 Nm. I Panda räcker det till en toppfart på 185 km/h och 0-100 på 9,5 sekunder. Vi räknar med att konceptbilen tack vara sin låga vikt och lägre luftmotstånd är något snabbare. Hur nära bilen är produktion är svårt att säga, men det har tidigare spekulerats i att Bertone skulle bygga lågvolymbilar, typ roadsters och coupéer, åt Lancia. Kanske kommer Fiat även lägga in en beställning på en liten Fiat-roadster med Panda som grund? Tumnagel
37.0°
+
James Hunt
0
2006