m

FCA börjar samarbeta med VTOL-tillverkaren Archer
Fler flygande bilar på gång?

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) och Archer går nu samman. Archer kommer senare i år att presentera sitt eldrivna flygplan som är av så kallad VTOL (Vertical TakeOff and Landing)-typ. Det handlar dock bara om en prototyp då och den färdiga produkten väntas sättas i produktion först 2023. Vad det nya samarbetet kommer att innebära är inte helt klart än, men från Archers sida kommer man nu i alla fall att kunna dra nytta av FCA:s försörjningskedja och deras möjligheter till att ta fram avancerade kompositmaterial. Bilden visar ett flygplan med inte mindre än sex stycken motorer som alltså kan rotera uppåt för när det är dags att lyfta. Räckvidden ska ligga på upp till 9,6 mil och toppfarten ska ligga på runt 240 km/h. Målet i framtiden är att kunna erbjuda en flygande taxi. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0
2020

Svar på några av era frågor om nya Fiat 500e
Nope, ingen frunk

Igår postade vi lite om nya Fiat 500e och ni hade så klart en del frågor. Här kommer svaren på några av dem! CJ undrar hur det är att vara förare eller passagerare om man är 190 centimeter lång. Svaret är att det går att vara 182 centimeter som jag utan några som helst problem i framsätet. I baksätet not so much. Baksätet är ett nödsäte, helt klart. Duger för barn eller om man inte har några ben. Symbiandroid påpekar att jag är lite ute och cyklar om det höga priset. Just nu finns det två versioner att välja mellan som kallas för Passion (från 326.900 kronor) och La Prima (från 384.900 kronor). Vill man ha den snillrika extradörren får man betala 20.000 kronor extra, vill man ha två dörrar och sufflett så kostar det 25.000 kronor extra. Med tiden kommer även en snikversion som kallas för Action som har svagare motor och mindre batteri och stålfälgar, den kommer att kosta 261.900 kronor innan bonusmalus. JonatanBe frågar om räckvidden, den är för snikversionen 18,5 mil och de andra kommer 32 mil enligt WLTP. Men sen så beror det så klart på väder och vind och körstil. Natanael undrar hur stor den är i baksätet och om det går att fälla baksätet. Vi har versionen med sufflett och den är inte stor någonstans, bakluckan får plats med laddkabel och en liten, liten väska och oklart om man vill fälla baksätet faktiskt. Frunk finns det ingen, där bor elmotorn. Man ska komma ihåg att det här är en mycket liten bil så saker och ting måste få plats någonstans. Hade man placerat motorn bak så hade man fått glömma baklucka och baksätet hade blivit ännu mindre. Så svaret är att det är en liten, liten bil. Sthlmo undrar hur den är jämfört med ID.3 och svaret är att det är helt olika bilar, en snabb titt säger att Fiat 500 är 363 centimeter och ID.3 är 426 centimeter, 63 centimeter längre. Skulle vi lägga på ytterligare 63 centimeter är vi uppe på Volvo V90-längd, så skillnaden är stor och det är väldigt svårt att jämföra dem. Men Fiaten är snyggare (enligt mig) och materialvalen är fantastiskt mycket bättre i Fiaten. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Vi har nya Fiat 500e i garaget!
Gulligt, tufft och elektriskt

I dessa tider när man inte får resa någonstans så missade jag tyvärr premiären av nya Fiat 500e i Turin. Men allt löser sig, för det dök upp en här i Stockholm som jag fick lägga vantarna på i några dagar. Förutom vädret är det ju bättre eftersom det ju är här som den ska användas av svenska köpare. Hur som helst så är första intrycket att det här är en riktigt lyckad rackare. Första versionen av Fiat 500 kom 1957 den moderna versionen kom 2007 som i en del av en retrovåg. Tillsammans med Minin var Fiat 500 den som fastnade och som liksom blev sin egen, trots retrogrejen. Nu är det alltså dags för en helt ny version och nu är det el som gäller. Man kommer att fortsätta sälja gamla Fiat 500 eftersom den här blir rejält dyr, runt 330.000 - 400.000 kronor, och det har inte alla råd med. Men den här är byggd som elbil från grunden och kommer inte med fossilsnurra. Formen tycker jag har uppdaterats på ett prima sätt. Fiats designers har gömt en bullig front med en otroligt snygg lösning på lamporna där 1/3 sitter på motorhuven och 2/3 sitter under. Snyggt! Inte lika tydligt men väl snyggt är sidoblinkersen som sitter som en liten vinge. Trots att grundformen är där så är allt lite uppdaterat och man har lyckats behålla sötheten och ändå få den tuff. Öppnar upp dörrarna gör man med en knapp och väl på insidan är det riktigt stiligt. En svepande instrumentpanel, en stor och högupplöst skärm (som tyvärr är rätt plottrig) och rent allmänt snyggt. Eldrivet är det som sagt och det är ju helt rätt för en liten citybil som denna. Första intrycket är att det är tillräckligt kvickt och piggt för vad den ska leverera. Nu ska vi åka runt och leka italienare i några dagar. Har ni några frågor? Tumnagel
48.4°
+
Roger Åberg
0

Fiat 500 nu med en liten extra dörr på passagerarsidan
Gör det enklare att komma in i baksätet

Fiat presenterar nu en ny version av nya eldrivna 500:an och den här kallas för 500 3+1. Den får en liten extra dörr på passagerarsidan som ska göra det enklare att komma in i baksätet - mycket likt lösningen Mazda RX-8 har. Den nya versionen är speciellt framtagen för föräldrar som har ett eller fler barn, och då ska alltså den lilla dörren underlätta när dessa ska i och ur. Dörren är som ni kan se bakhängd och av säkerhetsskäl går det endast att öppna denna när framdörren redan har öppnats. Dörrkonstruktionen ökar vikten på bilen med 30 kilo. Prislappen i Italien startar på 31.900 euro. Tumnagel
52.2°
+
Bobby Green
0

Det här är ORA Good Cat
Liten elbil från Great Wall Motors

ORA är ett kinesiskt bilmärke som fokuserar på att bygga elbilar. Deras senaste modell heter Good Cat och det är en liten kompakt sak som verkar ha hämtat inspiration från Volkswagen Bubbla och Fiat 500. Strålkastarna känns även lite Porsche 911. Den goda katten mäter 4,23 meter på längden, 1,82 på bredden, 1,59 på höjden och har en hjulbas på 2,65 meter. Under skalet finns en elmotor på framaxeln och den ger 145 hästar och 210 newtonmeter i vrid. Räckvidden på en laddning anges till 50 mil men detta är enligt NEDC-cykeln. Bilen börjar säljas på den kinesiska marknaden den 25 september men vad den då kommer att kosta är oklart. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Elvis lever!
Legendaren är tillbaka för att göra reklam för Fiats nya pickup

Den enda konspirationsteori som stämmer är att Elvis lever, eller? Här har vi dock bevis på det eftersom han anställts för att medverka i Fiats reklam för pickisen Strada. Tumnagel
31.2°
+
Bobby Green
0

Nu säljs det fler pickuper än personbilar i USA
Första gången det händer

Att pickuper är populära i USA visste nog alla och nu kommer ytterligare ett bevis på detta. Förra månaden såldes det nämligen fler pickuper än vanliga personbilar i landet och det är första gången någonsin det händer. 17.000 fler till och med. För bara fem år sedan såldes det en halv miljon fler personbilar än pickuper i USA på en månad, så tiderna har verkligen förändrats. Segmentet domineras av General Motors, Ford och Fiat Chrysler Automobiles som i april stod för 40 procent av pickup-marknaden. Försäljarna lockade med 0 procent i finansiering vilket många verkar ha nappat på. Klassiskt bonusklipp nedan. Tumnagel
26.2°
+
Bobby Green
0

Jay Leno spanar in Fiat 600 Multipla Mirafiori
Två av endast fem stycken tillverkade

Klassiska Fiat 600 Multipla är en av de sötaste bilarna som någonsin har tillverkats. Men frågan är om inte specialversionen Mirafiori klår den? Här har två stycken fina exemplar hälsat på hos Jay Leno och totalt tillverkades bara fem stycken. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Fiat 500e tar sig 32 mil på en laddning
Kostar från 37.500 euro

Efter den tidigare bildläckan är nu helt eldrivna Fiat 500e officiellt presenterad. Den här ska vara byggd från grunden som en elbil och kommer inte att ersätta den nuvarande 500 utan säljas vid sidan av. 500e kommer att tillverkas i Turin medan vanliga 500 med förbränningsmotor och hydriddrivlina fortsättningsvis kommer att tillverkas i Polen. 500e har en ny design men inget revolutionerande. Men de som har koll kommer enkelt att kunna skilja den från sina syskon. Fiat-emblemet är bortplockat från fronten och istället sitter där nu ett stort 500-märke. Strålkastarna är nya och så även baklamporna. Bilen är också något större och både längden och bredden har ökat med sex centimeter, hjulbasen med två. Under skalet sitter en elmotor som ger 120 hästar och som får sin kraft från ett batteripack på 42 kWh. 0-100 km/h ska gå på nio sekunder och toppfarten anges till 150 km/h. Räckvidden enligt WLTP ska ligga på 32 mil. Om man har en laddare på 85 kW ska man kunna tanka in upp till 80 procent på 35 minuter. Via ett vanligt vägguttag tar det dock upp mot 14 timmar att ladda helt fullt. Bilen går att beställa nu och kostar från 37.500 euro. Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Nya eldrivna Fiat 500 läcker ut
Läcker?

Förra året sa Fiat att nästa generation av Fiat 500 skulle bli helt eldriven. I januari fick vi se en mildhybrid-version av modellen men den tillhör föregående generation. Nu har den nya bilen läckt ut på nätet och så här ser den alltså ut. Utseendet är något uppdaterat och ny front och bak samsas med nya strålkastare och nya baklampor. Insidan ska också ha fått sig en helt ny interiör. Vad som döljer sig under skalet gällande räckvidd och prestanda får vi tyvärr inte reda på just nu. Officiell lansering väntas ske i mitten av året. Tumnagel
47.5°
+
Bobby Green
0

Lego har tagit fram en klassisk Fiat 500
I Creator Expert-serien

Den senaste Lego-bilen att tas fram är den här urgulliga Fiat 500:an som ingår i Creator Expert-serien. Den består av 960 bitar och har alla de rätta detaljerna på plats såsom kofferten på bakluckan och öppningsbart canvastak. Det medföljer till och med ett litet staffli med en målning av bilen utanför Colosseum i Rom. Priset för den nya skapelsen är 999 kronor. I klipp två kan ni se att man även byggt en Lego-500 i skala 1:1. Tumnagel
44.5°
+
Bobby Green
0

Fiat Chrysler Automobiles vill bygga elbilar i Kina
Tillsammans med Foxconn

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) går nu ut och bekräftar att de vill dra igång ett joint venture med företaget Hon Hai Precision Industry Co som är en del av Foxconn Technology Group. Om allt går vägen ska de tillsammans bygga elbilar i Kina. Hon Hai ska i så fall stå för design, komponenter och det absolut viktigaste - försörjningskedjan. Vill man utöka och etablera sig i Kina är det smart att jobba med någon på plats som har stor erfarenhet av landet och det har Foxconn. Målet är att skriva på avtalet om några månader och så här säger man i ett officiellt uttalande: "FCA confirmed today that it is in discussions with Hon Hai Precision Ind. Co., Ltd. (Foxconn) regarding the potential creation of an equal joint venture to develop and manufacture in China new generation battery electric vehicles and engage in the IoV (Internet of Vehicles) business. The proposed cooperation, initially focused on the Chinese market, would enable the parties to bring together the capabilities of two established global leaders across the spectrum of automobile design, engineering and manufacturing and mobile software technology to focus on the growing battery electric vehicle market. The parties are in the process of signing a preliminary agreement which will govern further discussions aimed at reaching final binding agreements in the next few months. There is however no assurance that final binding agreements will be reached or will be reached in that timeframe." Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Klassisk Fiat Panda uppdaterad med eldrift
Snyggt jobb av Garage Italia

En del gamla bilar passar utmärkt med ren eldrift. De hade liksom aldrig någon rolig motor från början och en elmotor som istället för fram skalet man älskar vore ju toppen. Klassiska Fiat Panda 4×4 är ett perfekt exempel på detta. Nu har Garage Italia byggt om en gammal sådan till just eldrift och i samma veva uppdaterat med nytt utseende och lite nya material. Bilen är byggd för att fira att Car&Vintages nu nått en halv miljon följare på sin Facebook-sida och inspirationen ska komma från Indiana Jones-trilogin. Elmotorn räcker för att kunna toppa 115 km/h och räckvidden anges till blygsamma tio mil. Totalt kommer Garage Italia att tillverka fem stycken såna här specialversioner. Om man kommer att kunna köpa dem eller vad de kostar är oklart just nu. Tumnagel
46.0°
+
Bobby Green
0

500 och Panda blir Fiats första elektrifierade modeller
Båda finns nu som mildhybrider

De allra flesta biltillverkarna går mot elektrifiering av olika slag och nu har även Fiat hakat på tåget, om än med något milt, milt sagt. Modellerna 500 och Panda erbjuds nu nämligen som mildhybrider. Under skalet sitter en en bensintrea på 1,0 liter som ger 70 hästar och 92 newtonmeter i vrid. Denna samsas med en BSG (Belt-Driven Starter)-generator och ett litiumjon-batteri på okänd effekt. Bilarna har start/stopp, bromskraftåtervinning och ett läge där bilen frirullar. Det sistnämnda innebär att om man kör under 30 km/h så kan motorn stängas av helt men man kan fortfarande köra vidare. Mildhybriderna får även en klädsel på insidan som är tillverkad av återvunnen plast. De första leveranserna kommer att ske under årets första kvartal. Någon prislista har vi tyvärr inte. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Airflow Vision - ny konceptbil från Fiat Chrysler
Skärmfrossa!

I numera vanlig ordning kommer det att finnas konceptbilar att kika på i Las Vegas när årets CES-mässa snart drar igång. En av dessa är Fiat Chryslers Airflow Vision som vi ser här. Insidan av bilen är på modernt vis fylld med skärmar och inte mindre än sex stycken finns att leka med här. De enda fysiska reglagen är startknappen och scrollhjulet till navigatorn. Vad som finns under skalet får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0
2019

Avtalet mellan FCA och PSA är påskrivet
Bildar världens fjärde största bilkoncern

Efter ett gäng turer fram och tillbaka är det nu påskrivet och officiellt - FCA och PSA går samman och bildar vad som blir världens fjärde största bilkoncern. Omkring 8,7 miljoner bilar kommer att tillverkas varje år och i samlade intäkter pratar vi om 170 miljarder euro per år. Den nya koncernen samlas under ett nytt moderbolag som kommer att ha sin bas i Nederländerna. Carlos Tavares som tidigare varit PSA-chef blir vd och styrelseledamot och John Elkann från Fiat blir styrelseordförande. Sammanslagningen ska bland annat ge en bredare geografisk spridning och förhoppningen är att varje år spara runt 3,7 miljarder euro genom gemensamma investeringar och liknande. Fokus kommer att ligga på två stycken plattformar - en liten och en mellanstor. Inga fabriker ska i nuläget läggas ned. Hela pressreleasen finns att läsa på länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Polestar 1!
En dyr, överarbetad och alldeles fantastisk GT-vagn

Den 29 augusti 2013, alltså dryga sex år sedan, åkte jag till Göteborg för att se första glimten av Volvos framtid. Man kallade konceptet för Concept C och jag var väldigt, väldigt imponerad. För det man presenterade var vackert, även om det var en GT-vagn och det skulle nog Volvo aldrig släppa på marknaden. Faktum var att man gjorde konceptet så för att inte för stora jämförelser till kommande V90 skulle göras, eller XC90 för den delen som var den modell ur det nya Volvo som skulle släppas först. Man ville helt enkelt att folk skulle fokusera på designspråket i stora drag. Här under kan ni ser hur ett koncept blir verklighet och en mediasnubbe blir sex år äldre. Observera den annorlunda kameralinsen på bild nummer två som får både människa och bil att se plattare ut. Över: Concept C, augusti 2013. Under: Polestar 1, november 2019 Concept C var Thomas Ingenlath stora baby och även om det nog var bestämt från början att den inte skulle bli verklighet så kunde inte Thomas släppa den. Den skulle bara bli verklighet. Tumnagel
57.0°
+
Roger Åberg
0

PSA och FCA går samman
Blir världens fjärde största fordonstillverkare

Det har pratats om det i över tio års tid men nu verkar det äntligen vara klart - PSA (Peugeot Société Anonyme) och FCA (Fiat Chrysler Automobiles) går samman och bildar därmed världens fjärde största fordonstillverkare. Det blir en så kallad 50-50-fusion värd runt 50 miljarder dollar med en årlig försäljning på omkring 8,7 miljoner fordon. En bindande avsiktsförklaring ska tas fram de kommande veckorna. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Fiat 850 med motor från Kawasaki Ninja ZX-12R
Look at her go!

Fiat 850 är en väldigt oskyldig och gullig liten bil. Versionen vi ser här är det inte. Här har man slitat ut den trötta originalmotorn och istället stoppat i motorn från en Kawasaki Ninja ZX-12R. Den ger 180 hästar vilket som ni kan se i det här klippet är fullt tillräckligt och lite därtill. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Tilltuffad Abarth 695 med fet vinge
Firar Abarth 70 år

Det finns antagligen fler specialversioner av Fiats lilla modell 500 än det finns elscootrar i vattnet och nu kommer ytterligare en - Abarth 695 70° Anniversario. Den firar att Abarth fyller 70 år i år och kommer bland annat med ett skärmbreddningskit och en takvinge som man kan justera manuellt i inte mindre än tolv stycken olika lägen. Lacken heter Monza 1958 och den är en hyllning till den första lilla 500 Abarthen som satte sex stycken rekord på Monza just 1958. I övrigt får bilen ett sportavgassystem med fyra stycken ändrör, 17-tum stora fälgar och röda Brembo-ok som klämmer åt 305 millimeter stora bromsar innanför dessa. Insidan får skålade sportstolar från Sabelt och givetvis även en plakett som talar om att du sitter i ett av de 1949 stycken exemplar som kommer att tillverkas. Motorn är en turbomatad rak fyra på 1,4 liter som ger 180 hästar och 250 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 6,7 sekunder och toppfarten anges till 225 km/h. På prislappen står det 34.600 euro. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Fiat Panda Cross i lyxversion
Fint ska det va!

Fiats lilla stadsbil Panda Cross presenteras nu i ett lyxigare utförande. Man har samarbetat med det italienska modehuset Trussardi och pimpat upp bilen en smula genom att stämpla den med loggor här och där samt gett den en lyxig (?) matt brun färg med tillhörande svarta detaljer. Insidan får bälten med Trussardi tryckt på sig och det som ser ut som en kaffefläck är faktiskt en del av loggan som är en hund. Bilen får massa grejer standard som annars brukar vara tillval och går att få med antingen en 1,2-litersmaskin på 69 hästar eller en TwinAir på 0,9 liter som ger 85 hästar. Drivningen sker på framhjulen eller på alla fyra om man lägger till en slant. Vad man får betala extra för att bli ägare till denna lyxighet framgår inte för tillfället. Tumnagel
32.0°
+
Bobby Green
0

Jay Leno kör gamla rallybilar
Fiat 131 Abarth och Lancia Delta S4

De senaste bilarna att hälsa på hos Jay Leno är två stycken italienska ikoner inom rallyvärlden - Fiat 131 Abarth och Lancia Delta S4. Båda två ägs av samlaren John Campion och de är i väldigt bra skick. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Transition-One gör fossildrivna bilar eldrivna
Gör din bil lite miljövänligare för 90.000 kronor

Nyhetsbyrån Bloomberg har gjort ett reportage om det franska startup-företaget Transition-One vars affärsidé är att bygga om äldre dieseldrivna bilar så att dessa istället går att köra på elektricitet. Företaget uppger att man kan bygga om de flesta av de mest populära bilarna som sålts i Europa de senaste tio åren. Bland modellerna som nämns hittas bland andra Citroen C1, Peugeot 107, Fiat 500, Toyota Aygo, Twingo II samt Volkswagen Polo. Bilen som syns på bilden ovan är en Renault Twingo från 2009 där man bytt ut bränsletanken mot batterier från Tesla som ger bilen en räckvidd på 180 kilometer på en batteriladdning. Det kommer att kosta 8500 euro, motsvarande cirka 90.000 kronor, att bygga om sin bensin- eller dieselbil till den eldriven bil. I Frankrike subventioneras ombyggnationen av staten och därför blir kostnaden där bara 5000 euro, motsvarande lite mer än 53.000 svenska kronor. Huruvida det är vettigt att lägga nästan 100.000 kronor på att bygga om en tio år gammal bil så att denna fixa eldrift är antagligen något ni kan diskutera i kommentarerna. Jag har själv inte riktigt tagit ställning till det och inväntar klokheter från er. Tumnagel
49.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fiat 500 är en riktigt härlig klassiker
Habegär

Rich från Carfection har en klassisk liten Fiat 500. En helt fantastisk bil som jag förra året hade möjligheten att köra omkring på Sicilien - något jag rekommenderar alla att göra. Inget att mata motorväg med, men det är inte heller därför man har en sån här bil. Den här ska man rulla bak taket på en varm sommardag och sedan köra till något ställe där man kan få sig en Gelato. Bonusklipp nedan bara för att. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Facebook presenterar kryptovalutan Libra
Och digitala plånboken Calibra

Facebook meddelade idag att man kommer att lansera en ny kryptovaluta som man kallar för Libra. Det kommer att handla om ett så kallat stable coin som inte riskerar att råka ut för de dramatiska kursförändringar som till exempel bitcoin och liknande kryptovalutor ibland råkar ut för. Det har inte varit någon direkt hemlighet att Facebook, tillsammans med partners, har jobbat med att ta fram en kryptovaluta under namnet Project Libra. Idag lyfter man även på täcket till det och presenterar kryptovalutan Libra. Det har sedan tidigare ryktats om att bland andra VISA, MasterCard och PayPal investerat i Libra, något som visade sig stämma när Facebook idag presenterade valutan. Förutom de tre betalföretagen så har ytterligare nästan 30 företag, bland annat Spotify, anslutit sig till Libra Association, en organisation som kommer att bli ansvarig för Libra. Här är de 28 företagen som kommer att räknas som grundarna till Libra Association: Payments: Mastercard, PayPal, PayU (Naspers’ fintech arm), Stripe, VisaTechnology and marketplaces: Booking Holdings, eBay, Facebook/Calibra, Farfetch, Lyft, Mercado Pago, Spotify AB, Uber Technologies, Inc.Telecommunications: Iliad, Vodafone GroupBlockchain: Anchorage, Bison Trails, Coinbase, Inc., Xapo Holdings LimitedVenture Capital: Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square VenturesNonprofit and multilateral organizations, and academic institutions: Creative Destruction Lab, Kiva, Mercy Corps, Women’s World Banking The Verge har gjort ett längre reportage om Libra och även om dotterföretaget Calibra som Facebook nu startar. Detta beskrivs som en betaltjänst som kommer att använda sig av Libra. The Verge beskriver företaget så här: "Calibra is how Facebook intends to make money off Libra, a digital currency it says it does not want to control, despite having created it. More generally, it’s a massive play for Facebook to get into financial services in a way that no other technology company may be able to compete with. Think of it as the Bank of Facebook — an arm of the social network that hopes to do for loans, credit, money transfer, and commerce what its suite of apps has done for online communication." Calibras digitala plånbok kommer att släppas som app till iOS samt Android och även dyka upp i Facebook Messenger och WhatsApp. Facebook siktar på att lansera kryptovalutan Libra någon gång under nästa år och man hoppas då att runt 100 företag och organisationer har blivit medlemmar i Libra Association. Tumnagel
8.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Chasing Perfect
Dokumentärfilm om bildesignern Frank Stephenson

Här har vi en trailer för dokumentärfilmen Chasing Perfect som handlar om bildesignern Frank Stephenson som sägs vara en av de mest inflytelserikaste bildesignerna i världen. Han har bland annat designat McLaren P1, Fiat 500 och så klart Ferrari F430. Chasing Perfect verkar inte vara släppt på några svenska VOD-tjänster ännu utan man får fiffla sig in på brittiska sådana om man vill se den nu på direkten. Tumnagel
37.6°
+
Frode Wikesjö
0

PayPal och Uber ryktas hoppa på Facebooks kryptovaluta
Arbetet med Project Libra ser ut att rulla på

Det har nu gått lite över ett år sedan det började florera rykten om att Facebook skulle ta fram en egen kryptovaluta och dessa planer ser nu ut att ta en lite mer konkret form. Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att flera stora företag nu investerar och ställer sig bakom Facebooks kryptovaluta, en valuta som tas fram under namnet "Project Libra". Enligt WSJ kommer nu Uber, PayPal, VISA och Mastercard gå in med runt tio miljoner dollar var för att bli en del av det konsortium som framöver kommer att ligga bakom ett eventuellt "Facecoin", "Global coin" eller vad valutan nu kan komma att kallas. Förutom föregående nämnda företag så sägs även betalföretaget Stripe och hotelltjänsten Booking.com ha investerat i Project Libra. Det har tidigare ryktats om att Facebook siktar på att ta in en miljard dollar för att finansiera utvecklingen och den framtida administrationen av sin egna kryptovaluta. Om, eller när, valutan väl lanseras så kommer det att handla om ett så kallat "stable coin". Det innebär att valutan är kopplad till en så kallade fiat-valuta, till exempel dollarn eller euron, vilket gör att den sannolikt inte kommer att råka ut för så dramatiska kursändringar som bitcoin och andra kryptovalutor gör då och då. Tumnagel
22.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen avslutar samarbetet med Aurora
Sägs istället vända sig till Ford för hjälp med självkörande bilar

Financial Times rapporterar att Volkswagen har valt att avsluta det samarbetet som man inledde förra året med startupföretaget Aurora Innovations angående självkörande bilar. Enligt FT:s uppgifter kommer Volkswagen istället satsa på att bygga sina framtida självkörande bilar på plattformen Argo AI som Ford köpte upp 2017. Ford och Volkswagen inledde redan förra året ett samarbete om att utveckla elbilar och bedömare anser därför att Argo AI kanske kan komma att passa Volkswagen bättre när det är dags att lansera framtidens autonoma bilar. Aurora har sedan tidigare även samarbeten med Hyuyndai, Fiat Chrysler och Byton så de kommer förhoppningsvis att överleva även om Volkswagen nu lämnar dem. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Facebook startar betalföretag i Schweiz
För sin kommande kryptovaluta?

Facebooks finansdivision Facebook Global Holdings har startat upp något slags bank/betal-relaterat företag som kallas "Libra Networks" i bankparadiset Schweiz. Företaget ska bedriva verksamhet inom "investing, payments, financing, identity management, analytics, big data, blockchain and other technologies" rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Facebook har inte själva uppgett vad Libra Networks ska pyssla med men många bedömare misstänker att det handlar om att utveckla en kryptovaluta avsedd att användas på Facebooks plattformar och eventuellt även på andra ställen. Enligt tidigare rykten skulle det i så fall kunna handla om en kryptovaluta som är knuten till någon av våra traditionella valutor, till exempel dollarn eller euron, så kallade fiat-valutor. Den typen av kryptovalutor kallas för "stablecoins" och anses inte vara lika utsatta för spekulation och plötsliga kursfall eller kursökningar som till exempel kan drabba bitcoin och liknade kryptovalutor. Tidigare rykten som har rört Facebooks eventuella kryptovaluta, som då kallats för "Project Libra", uppger att Facebook även varit i kontakt med betalföretag som Mastercard och VISA för att kunna förverkliga någon slags pengasystem på Facebooks plattformar. Förutom Facebooks egen plattform skulle valutan även kunna användas på till exempel Facebook-ägda tjänster som Instagram och WhatsApp. Tumnagel
26.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida