3 i dag 11 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Koenigsegg bygger kolfiberdelar åt Tesla-tuner Heja Sverige! Unplugged Performance är ett amerikanskt företag som säljer eftermarknadsprylar till Tesla. Nu meddelar de att de tillsammans med Koenigsegg Advanced Manufacturing kommer att ta fram kolfiberdelar man kan smacka på sin Tesla. Det handlar om olika vingar till alla modeller och ett breddningskit fram till Model 3. Delarna kommer Koenigsegg att tillverka vid sidan av de kolfiberdelar som deras egna bilar använder. Utbudet kommer att utökas allteftersom. Tumnagel
53.7°
0
Garmin visar upp nya smarta träningsklockor Fenix 7 och Epix Precis nu efter CES 2022 har Garmin bestämt sig för att visa upp sina senaste smarta klockor: Fenix 7 och Epix. Fenix 7 är uppföljaren till Fenix 6 som kom runt två år sedan. Epix ska typ vara en Fenix 7 fast med en 1,3-tums always-on OLED-skärm istället för Fenix 7:s transflekterande LCD-skärm. Trots Epix OLED-skärm ska klockan klara upp till 16 dagar på en laddning, men bara sex dagar om always-on skärmen är aktiverad. Alla klockor får även touchskärm denna gång. Likt förut finns det tre storlekar: 42 mm Fenix 7S, 47 mm Fenix 7 och 51 mm Fenix 7X. Fenix 7S och 7 kommer i vanliga versioner med fiberförstärkt polymer, men det finns också Solar Editions och Sapphire Solar Editions för alla tre modellerna. Med Sapphire Solar Editions uppgraderas materialen till titan och en safirskärm för extra hållbarhet. De nya klockorna ska också ha en 54 procent större yta av solceller, vilket bör leda till längre batteritid så länge man vistas i ljusa miljöer. 7X har också en ficklampa, som ska kunna aktiveras med ett dubbeltryck. Fenix 7-serien börjar på 7 499 kronor och Epix börjar på 9 699 kronor. Tumnagel
42.0°
0
Toyota presenterar hårdare GR Yaris Lättad och saknar baksäte 2018 presenterade Toyota Yaris GRMN som var en fräsigare version av den lilla småbilen. Den var framhjulsdriven och bjöd på kompressormatad fyra som gav 212 hästar. För två år sedan släpptes GR Yaris som var en ännu fräsigare version. Den hade istället en trecylindrig turbomaskin men hela 261 hästar och det bästa av allt - den var fyrhjulsdriven. Nu presenteras en ännu lite fräsigare version igen som påhittigt och förvirrande nog heter GRMN Yaris. Det här är en GR Yaris där man har slängt ut baksätet, styvat upp chassit, lättat på flera platser och monterat en mer tätstegad version av den sexpetade manuella växellådan. Den får även mekanisk diffspärr på både bak- och framaxeln. Bilen går att få med Circuit Package som ger den andra 18-tummare från BBS, större bromsar, ställbara Bilstein-dämpare, bakvinge i kolfiber, bredare kjolar och en annan frontläpp. Den är också 20 kilo lättare än en vanlig GR Yaris. Det finns även ett Circuit Package med unik färg, andra dämpare från Toyota, fler stabiliseringsstag och bur. Denna version är 30 kilo lättare än en GR Yaris och endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Totalt ska 500 stycken GRMN Yaris bli till och Toyota kommer att köra ett lotteri kring vem som kommer att få köpa sig en. Priset börjar på runt 65.000 dollar. Tumnagel
43.5°
0
Noble presenterar lillebror till M600 - M500 Har turbomatad V6:a och manuell låda Den brittiska biltillverkaren Noble har lovat att presentera en ny modell ända sedan 2018 och nu är det dags. Men det handlar inte om något revolutionerande utan om ett småsyskon till numera klassiska M600. Den här heter M500 och här har man ersatt Volvo-V8:an med en dubbelturbomatad Ford-V6:a istället. Den är på 3,5 liter och ska bjuda på 550 hästar. Tillräckligt för att klara av 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppa 320 km/h. Till motorn kopplas en sexpetad manuell växellåda som driver bakhjulen. Saker som aktiv fjädring, låsningsfria bromsar och airbags finns inte utan här är det avskalat och enkelt som gäller. Bilen har i princip samma rörramskonstruktion som M600 och kaross i glasfiber för att hålla nere kostnaderna. De första leveranserna ska ske i sommar och frånpriset sägs börja omkring 150.000 pund vilket är 50.000 pund mindre än M600 kostar. Tumnagel
40.2°
0
BMW rullar ut iX M60 Prestandaversion av elsuven med 619 hästar Nu presenterar prestandaavdelningen BMW M GmbH en ny version av den eldrivna suven iX. Den här kallar man för M60 och den bjuder bland annat på dubbla motorer som sammanlagt levererar upp till 619 hästar och 1015 newtonmeter. Bilen gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, har en begränsad toppfart på 250 km/h, ett batteripack på 106,3 kWh och en räckvidd på 56 mil. Adaptiv luftfjädring, aktiv styrning och sportigare bromsar är standard. Utseendemässigt är förändringarna M60-emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, blåa bromsok och möjligheten att lägga till exteriörpaketet BMW Individual Titanium Bronze. Lite trist i mina ögon att en M-version inte får fräsigare kjolpaket och liknande för att särskilja sig mer från övriga versioner. Lansering sker i sommar och på prislappen står det en bit över 100.000 dollar. På tal om iX så är BMW just nu på CES-mässan med en version som kan byta färg, hur detta ser ut kan ni se här. Tumnagel
40.4°
0
Toyota presenterar toppversion av Hilux Får dra upp till 3,5 ton Nu kommer en toppversion av Toyotas pickup Hilux och den får tilläggsnamnet GR Sport. Förutom lite fräsigare utseende på ut- och insidan får bilen uppgraderad hjuluppupphängning fram och bak med nya fjädrar och monotube-stötdämpare. Både väghållning och styrning ska ha förbättrats. Motormässigt handlar det om en turbomatad dieselfyra på 2,8 liter som ger 204 hästar och 500 newtonmeter i vrid. På flaket får man lasta upp till ett ton och på kroken får man hänga upp till 3,5 ton. Hilux GR Sport lanseras hos svenska återförsäljare i slutet av året. Vad den kommer att kosta framgår dock inte just nu. Tumnagel
38.5°
0
2021
Forskare tar fram världens längsta böjbara batteri 140 meter långt fiberbatteri skulle kunna vävas in i kläder Forskare på MIT uppger att man har tagit fram världens längsta fiberbatteri, ett batteri i trådform som till exempel skulle kunna vävas in i kläder eller användas 3D-utskrivna konstruktioner. Batteriet forskarna tagit fram är 140 meter långt. Man säger dock att det finns inget som hindrar dem från att utveckla liknande batterier som skulle kunna vara flera kilometer långt. Forskarna uppger även att det finns möjlighet att bygga in annan teknik i fibertråden, till exempel led-lampor. Detta skulle i framtiden kanske kunna leda till utvecklingen av kompletta datorer som skulle gå att sy in i kläder tror forskarna. I dagsläget har batteriet som forskarna utvecklat en lagringskapacitet på 123 milliampere-timmar och skulle kunna användas för att till exempel ladda upp mobiltelefoner och smarta klockor. Tumnagel
44.5°
0
Ny typ av cykelsadel Ska vara bekvämare och förbättra balansen SaddleSpur är en ny cykelsadel i kolfiber som ser lite speciell ut då den har en "svans" som sticker upp där bak. Enligt John Downing som är cyklisten bakom sadeln ska denna vara bekvämare än andra sadlar, stabilare, förbättra din balans och göra din cykling effektivare. När man cyklar på såna här racercyklar är ju händerna "låsta" i styret och fötterna sitter fast i pedalerna, men baken glider omkring på sadeln. "Ryggstödet" på denna sadel ska göra att även baken sitter still och det ska i sin tur göra allting mycket bättre. Detta ger dig ett stöd när du ska trampa på och du får något att ta spjärn mot. Sadeln har utvecklats under sju års tid, väger 260 gram och ligger just nu uppe som projekt på Kickstarter. På prislappen står det 265 dollar och går allt enligt planerna ska de första exemplaren levereras i april nästa år. Tumnagel
39.7°
0
Grupp B-inspirerad Lancia Delta Integrale Automobili Amos presenterar Safarista Hösten 2018 skrev vi om Automobili Amos och deras restomoddade snordyra version av Lancia Delta Integrale kallad Futurista. Nu presenteras Safarista som är en specialversion ämnad för Grupp B-entusiaster. Och ja, denna är också snordyr. 575.000 euro närmare bestämt, och då måste du själv bistå med en Integrale som företaget sedan bygger om. Det man får för pengarna är en helt ny kaross som skippar de två bakdörrarna, hasplåtar undertill, stänkskärmar, nya hjul, ny vinge på bakluckan och en strippad insida med bur, hydraulisk handbroms och skalstolar försedda med ordentliga bälten. Mycket av delarna är i kolfiber och den här borde vara lättare än Futurista som väger in på 1250 kilo. Motorn byggs om helt av Autotecnica Motori och i Futurista ger den 330 hästar. Till denna kopplas en sekventiell växellåda. De första färdiga exemplaren är planerade att levereras någon gång under 2023. Endast tio stycken kommer att bli till. Tumnagel
44.6°
0
Audi presenterar eldrivna S1 Hoonitron Ken Blocks nya leksak Ken Block har kört Ford i tio år men i januari tog samarbetet slut. I september fick vi reda på att Ken nu börjat samarbeta med Audi istället och att han skulle ta fram en eldriven busbil tillsammans med dem. Nu är dagen kommen och här har vi S1 Hoonitron. Bygget påminner om den legendariska Audi Sport quattro S1 och den är helt eldriven. Bilen kommer tillsammans med Ken att ha huvudrollen i en ny video med arbetsnamnet Elektrikhana. Den håller man just nu på att producera men när den släpps vet vi inte. Under skalet finns två stycken elmotorer som driver alla fyra hjulen men några effektsiffror eller liknande får vi inte för tillfället. Det enda man säger är att den har tillräckligt med kraft. Tumnagel
45.6°
0
Nästa sida