m

Maserati MC20 testas på Fiorano
Ser kul ut

Maserati sågs nyligen med två stycken prototyper av den nya modellen MC20 på Ferraris testbana Fiorano. Vi får höra lite hur den nya dubbelturbomatade V6:an låter och se lite hur bilen beter sig när den pressas. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Buda hem en unik Ferrari F50
F50 Berlinetta Prototipo

Den 15 januari kommer Worldwide Auctioneers att auktionera iväg ett unikt exemplar av Ferrari F50 från 1995 med tilläggsnamnet Berlinetta Prototipo. Det här är den allra första prototypen av modellen som tillverkades och som sedan kördes ordentligt av Ferraris testförare och journalister på Fiorano-banan och på vägar runt omkring Maranello. Några stora namn som suttit bakom ratten och gasat är Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger och Jean Alesi. Det är också bilen som stått modell för alla skalmodeller tillverkade av Bburago, Maisto, Tamiya, Revell med flera. Efter att ha fungerat som testbil och misshandlats av journalister byggde Ferrari om bilen till nyskick igen och levererade den till en kund i Belgien. 2006 såldes den till Ferrari-samlaren David Walters. Efter honom har ytterligare tre stycken personer ägt bilen. Trots detta har den inte mer än 225 mil på mätaren sedan ombyggnationen, vilket är väldigt synd. Nu ska den alltså auktioneras iväg och man får väl hoppas att nästa ägare kommer att använda skapelsen. Vad bilen förväntas gå för är oklart men det lär bli en slant. Fler bilder och mer information på länken nedan. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0
2019

Fullt ös med en Ferrari FXX K Evo på Fiorano
Kul leksak för den med mycket pengar

När man inte trodde att FXX K kunde bli hårigare gick Ferrari ut och presenterade FXX K Evo hösten 2017. Ännu dyrare, ännu vassare och ännu mer exklusiv. Precis som sitt något tamare syskon är det här en bil som du endast får köra med på banan. En förare i racingteamet Tempesta Racing fick nyligen sitt exemplar, och här får vi se när den får sträcka ut lite på Fiorano-banan. Under skalet finns en V12:a utan överladdning som ger 850 hästar och som har ett vrid på 750 newtonmeter. Till den kopplas även en elmotor på 190 hästar vilket tar upp den totala effekten till 1 040 hästar och över 900 newtonmeter i vrid. Körningen på banan börjar efter fem minuter in i klippet. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0
2018

Över 150 stycken Ferrari Dino samlades i Maranello
Firade att modellen fyller 50 i år

I år är det 50 år sedan Ferrari började tillverka modellen Dino. Det är givetvis något att fira och man gjorde det bland annat genom att samla över 150 stycken exemplar i Maranello. Ägare från hela världen kom dit med sina bilar och spanade in museet för att sedan köra några varv på Fiorano-banan. Bilder från spektaklet finns på länken nedan. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende

Den senaste skapelsen i Ferraris unika One-Off-program är SP38 som man idag visades upp vid tillverkarens testbana Fiorano. Under det nya skalet som designats av Centro Stile Ferrari återfinns en 488 GTB. Bilen kommer att visas för allmänheten för första gången nu på lördag när Concorso dx27Eleganza Villa dx27Este anordnas. Vad tycker ni? Tumnagel
53.8°
+
Bobby Green
0
2015

Ferrari presenterar F12tdf
Ännu mer redo för racerbanan

Spionfotografer har under en ganska lång tid sett mystiska versioner av Ferrari F12 smyga omkring och det har sedan dess snackats om att en Speciale-version därför skulle vara runt hörnet. Nu presenteras den, men den heter inte F12 Speciale utan F12tdf där tdf är en förkortning av Tour de France. Cykeltävlingen kanske ni tänker? Nej, detta är en hyllning till långloppsracingen Ferrari dominerade i på 50- och 60-talet. Den 9 november äger den officiella avtäckningen rum men bilder och fakta kring bilen får vi ta del av redan i dag. Bilen byggs i en begränsad upplaga om 799 stycken exemplar och det köparna får är en F12 som är ännu mer anpassad för att köras på banan. Effekten ur den 6.2 liter stora V12:an har skruvats upp från 740 till 780 hästar och vridet har ökats med 15 Nm till 705. 0-100 km/h ska gå på snabba 2.9 sekunder, 0-200 på bara 7.9 sekunder medan toppfarten anges till över 340 km/h. På Ferraris egna testbana, Fiorano, klockar bilen in på 1:21. Tjänstevikten anges till 1 520 kilo vilket innebär att ingenjörerna har lyckats trolla bort 110 kilo jämfört med en vanlig F12. Bromsoken hämtas från LaFerrari vilket gör att den nya stoppsträckan från 100 km/h blir 30.5 meter, från 200 km/h 121 meter. Nytt är även bakhjulsstyrning, som gör bilen ännu bättre på att ta kurvor. Utseendemässigt skiljer sig bilen genom ett helt nytt kjolpaket, ett par nya luftintag och en överlag mycket mer aggressiv design. Den är bredare, lägre, argare och så mycket uppkäftigare än tidigare. Allt om bilen finns i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
57.0°
+
Bobby Green
0
2014

Kimi Räikkönen sladdar med en F12berlinetta
På Fiorano-banan

Kimi Räikkönen kör inte alltid F1-bil, ibland rattar han även "vanliga" bilar. Här får vi se han i full fart med en Ferrari F12berlinetta på Ferraris egna testbana Fiorano. Tumnagel
57.3°
+
Bobby Green
0
2013

Ferrari LaFerrari på Fiorano
Ljud!

Bilder har vi sett tidigare men inte så mycket video. Men nu är det äntligen dags att höra Ferraris senaste superbil LaFerrari rumla runt på Fiorano-banan. Vad tycker ni om ljudet? Tumnagel
45.9°
+
Bobby Green
0

Ferrari presenterar 458 Speciale
600 hästar, mer teknik och bättre aerodynamik

En modern uppföljare till bansmiskarna 360 Challenge Stradale och 430 Scuderia. Det är nog så man bäst kan beskriva Ferraris nya specialversion av 458 Italia, som fått namnet 458 Speciale och inte Monte Carlo som det ryktats om tidigare. Den nya bilen får mer effekt, mer teknik och bättre aerodynamik. Och blir lättare. Motorn, samma V8:a på 4.5 liter, vrids upp från 570 till 600 hästar. Det gör att 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder och att bilen klarar Fioranobanan 1.5 sekund snabbare än vanliga 458 Italia (1:23.5). 458 Speciale väger också 90 kilo mindre och på vågen står det numera 1 290 kilo. Nya luftinsläpp och en större diffusor ger bättre aerodynamik. Nytt är också Side Slip Angle Control, ett system som matar rätt mängd pulver till bakdäcket med bäst fäste när man kör på ställ. Utseendemässigt är förändringarna ganska så små men den med skarp syn ser att tre utblås har blivit två och att frontspoilern ser annorlunda ut. Framskärmarna har även fått fler skåror i sig och längst bak på sidokjolarna sitter små vingar. Dessutom har huven fått sig ett par rejäla hål. Premiär blir det på Frankfurt-mässan nästa månad. Tumnagel
52.6°
+
Bobby Green
0

Viva LaFerrari!

Nu är den äntligen här! Ferraris nya och efterlängtade superbil som är här för att ta över världen. Uppföljaren till Enzo får namnet LaFerrari och blir det starkaste som någonsin har rullat ut från fabrikens portar i Maranello. Precis som väntat räknas bilen som en hybrid tack vare sitt KERS-inspirerade system med en elmotor som lagrar energi, och som kan användas när man känner för det. Som bas sitter världens starkaste sugmotor någonsin i en produktionsbil, en V8:a på 6.3 liter som ger 800 hästar jämnt. Elmotorn som kopplas till är på 163 hästar och total effekt uppgår alltså till 963 hästar. Vridet ska vara över 900 Nm. 0-100 km/h ska som tidigare sagt gå på under tre sekunder. Toppfarten anges till 350 km/h. Bilen ska ta sig runt Fiorano fem sekunder snabbare än Enzo och tre sekunder snabbare än F12berlinetta med tiden 1 minut och 20 sekunder. I hybridläge ska bilen släppa ut 220 gram per kilometer. Utseendemässigt ser bilen lite tajtare ut än Enzo, med ett klart intryck av både 458 Italia och F12berlinetta i nosen. Däcken mäter 265/30-19 fram och maffiga 345/30-20 bak. Innanför dessa sitter keramiska bromsar från Brembo i dimensionerna 398 millimeter fram och 380 bak. Tillräckligt för att ta besten från 200 km/h till stillastående på 115 meter. Gigantiska måsvingar alá McLaren P1 bjuder in till en kolfiberklädd inredning där man möts av en förarstol som inte går att justera, den är istället skräddarsydd för personen som köper bilen. Endast 499 exemplar kommer att tillverkas och på varje prislapp kommer det att stå 1.2 miljoner Euro. Klipp under "Läs mer". Tumnagel
62.3°
+
Bobby Green
0
2012

Auto Express testar Ferrari F12berlinetta
Ferraris starkaste modell

Auto Express har fått nycklarna till en Ferrari F12berlinetta, den starkaste modellen tillverkaren erbjuder med sin 730-hästars V12:a på 6.2 liter. 0-100 km/h ska gå på 3.1 sekunder, 0-200 på 8.5 och toppfarten anges till 340 km/h. Låter ju inte helt dumt. Några varv med bilen runt Fiorano med Ferraris biltestare Raffaele de Simone bakom ratten hittas under "Läs mer". Tumnagel
45.7°
+
Bobby Green
0

Världens kraftfullaste Ferrari är snart här
Den 29 februari presenteras uppföljaren till 599 GTB, F620 GT

Den 29 februari är det dags för Ferrari att visa upp sin efterträdare till modellen 599 GTB. Den nya bilen kommer att heta F620 GT och blir den kraftfullaste bil Ferrari någonsin har byggt med sin V12:a på 6.3 liter och 740 hästar. Den feta motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda och hela bilen väger 70 kilo mindre än sin föregångare, 1 525 kilo torr. 0-100 km/h ska gå på tre sekunder blankt och 0-200 på bara 8.5, det är 0.4 sekunder snabbare än en Aventador. Toppfarten kommer att ligga på över 340 km/h. Övriga uppgifter säger att bilen blir 49 millimeter kortare, 60 lägre och 20 smalare än 599 GTB. Den ska klara av ett varv på banan Fiorano på en minut och 23 sekunder, det är två sekunder snabbare än Enzo och en sekund snabbare än 599 GTO. På onsdag nästa vecka presenteras alltså bilen och videon här under är vad vi har fått hittills från Ferrari. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0
2011

Ferrari 599 GTB Fiorano VS Ferrari F40
Gammalt möter nytt

Ferrari har nu släppt en liten film på deras YouTube-kanal där man kan få se två riktiga bestar kämpa mot varandra. I filmen, som döpts till "Duel for the Crown", får vi se en 599 GTB Fiorano ta sig an en F40. 599:an gör som en påminnelse 0-100 km/h på 3.4 sekunder och toppar 330 km/h. Den är utrustad med F1-antisladdsystem och späckad med annan grym teknik. Det kan man inte riktigt säga om F40, som olikt sin mycket yngre bror är hardcore så det smäller om det. Här finns inget anti-sladdsystem utan här får man lära sig att bemästra bilen innan man utnyttjar dess resurser. För det finns det gott om. Trots sin gedigna ålder gör bilen 0-100 km/h på bara 4.1 sekunder, och toppar hela 324 km/h. Imponerande för en gamling som F40. Vackert filmat och vackert "musiksatt". Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Ferrari 458 Italia Spider till Frankfurt?
Det mesta pekar på det

Att det ska komma en öppen version av Ferrari 458 Italia är ingen nyhet, men när den kommer har varit oklart. Nu pekar det mesta på att premiären kommer att ske om en månad, på bilmässan i Frankfurt. Dessutom har den stegrande hingsten mer modeller i pipelinen. Men det verkar inte bli något tygtak på den nya kärran. Rykten säger istället att det kan bli en fällbar historia, kanske lik den vi sett på Superamerica 45. Övriga nyheter är en racingversion av 458:an, typ som 360 Challenge Stradale och F430 Scuderia. Ska enligt rykten dyka upp 2013. Arvtagare till Enzo och en uppdaterad 599 GTB Fiorano finns också med i planerna, och kan komma så tidigt som nästa år. Nya 599:an väntas få samma spis som i FF. Sen ska även California få sig en facelift till 2013 och 458:a 2014. Det ser ut att bli en massa goa nyheter från Italien framöver alltså. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Tre män stal tre bilar - fick böter på 522 000 dollar
Ångrar sig nog bittert nu

För en månad sen bestämde sig tre män från Polen att de skulle stjäla lite bilar. Valen föll på en BMW 7-serie, en Ferrari 599 GTB Fiorano och specialbygget Bugatti Veyron Grand Sport Sang Bleu, som bara finns i ett enda exemplar. Nu har de åkt dit, och fått en böteslapp på 522 000 dollar. Männen försökte att köra de stulna bilarna från Schweiz där de stals hem till Polen, via Tyskland. Men de är ju inte direkt några diskreta bilar det handlar om, så polisen fick snabbt tag på två utav de tre förövarna. Dock lyckades tjuven som satt i Bugattin skrapade den längst ett räcke innan han blev stoppad. Den tredje personen som körde Ferrarin dumpade bilen på en tågstation i Tyskland och är fortfarande på fri fot. De omhändertagna männen kommer dock att straffas, och det hårt. Eftersom bilarna var registrerade i Schweiz, som inte är med i EU, har de fått en enorm böteslapp. Försöker man smuggla stulet gods in i Tyskland, från ett land utanför EU, slås det på en tulltaxa på tio procent och en importskatt på 19. De exklusiva bilarna höjde därför summan en aning, som till slut landade på 522 000 dollar. Vågar vi tro att de tre männen ångrar sig? Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari visar Shooting Break i Genève
Teknikens Värld har kommit över de första bilderna

Teknikens Värld har fått de första bilderna på vad Ferrari har pysslat med den senaste tiden. Att det var något speciellt som skulle visas upp på mässan i Genève om några veckor visste vi redan, men att det skulle röra sig om en Shooting Break kanske inte var helt väntat. Suv och hybridversion av 599 GTB Fiorano har det snackats om tidigare men bilderna som tagits visar att det alltså handlar om en Shooting Break, eller en tvådörrars kombi om man vill förklara bättre. Bilen testas just nu i Arjeplog och under kamoufleringen skymtar man i fronten en 458 Italia. Vilken modell som slutligen kommer få kombitillägget är svårt att säga nu men förmodligen blir det till 612 Scaglietti. Det vi kommer få se på Genève blir ett koncept som kanske kan bli verklighet i framtiden, beroende på mottagandet. Hoppa vidare på länken för att se bilderna från Arjeplog. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0
2010

Ferrari Worlds åkattraktioner avslöjade
Den 28:e oktober öppnar stället

Om 100 dagar är det premiär för det galna nöjesfältet i Abu Dhabi, Ferrai World. Nu delar stället med sig av sina 20 åkattraktioner. Efter hoppet är alla attraktioner listade. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Häng med Fernando Alonso på Fiorano
Hej vad det går!

Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Ferrari ska lansera en ny modell varje år
Går i Lamborghinis fotspår

Det sägs att Ferrari ska göra precis som Lamborghini, lansera en helt ny eller kraftigt uppdaterad modell - varje år. Detta för att möta den ständigt ökade efterfrågan och minska väntelistorna, samt för att locka till sig nya kunder till märket. Det är inte ovanligt med väntetider på 18 månader upp till två år om man beställer en ny Ferrari, och då kan man förstå att något måste göras för att kunderna inte ska gå till konkurrenterna istället. Ferrari kommer behålla uppsättningen om fyra bilar de har idag, men dela in dessa i två olika divisioner. California och 612 Scaglietti hamnar i GT-divisionen och 458 Italia och 599 GTB Fiorano i sportbils-divisionen. Varje år ska en utav dessa modeller ersättas med en "Modificato"-modell. Varje "M"-modell ska komma runt fyra år efter att bilen släppts, och ska i stort sett handla om en facelift och diverse motor- och chassiuppdateringar. Efter ytterligare fyra år byts modellen ut helt och hållet. Inte nog med det, varje årtionde ska också en superbil typ som Enzo presenteras. Till det även Scuderia och Spyder-versioner. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Murciélago släpper ut mest koldioxid av alla
Fem gånger smutsigare än Toyota iQ

Det var väl kanske inte helt oväntat att bilmodellen skulle hamna långt ner på listan över miljöförstörande bilar, men att den skulle hamna längst ner av alla kanske var lite otippat. Det är brittiska Environmental Transport Association som sammanställt listan där Lambon hamnar i botten. Den släpper ut hela fem gånger mer koldioxid än Toyota iQ, som har ett utsläpp på 99g CO2/km. ETA har undersökt över 5000 bilar sålda i Storbritannien och rankat dessa efter effekt, utsläpp, bränsleeffektivitet och hur mycket oljud de avger. Efter hoppet hittar du komplett lista över de 10 bilar som släpper ut mest, de 10 som släpper ut minst, de 10 med högst bränslekostnad respektive de 10 med lägst bränslekostnad. Följer du länken hittar du även resultatet från ETA:s Green Car Awards 2010. Nu ska vi ha i åtanke att supersportbilar kanske inte används lika frekvent som till exempel en liten billig stadsbil, så helt rättvist är det ju inte. Så, superbilsägare, ut och kör med era bilar så att siffrorna kan bli rättvisa! Att bilden visar en grön Murciélago är bara en slump... Tumnagel
37.1°
+
Bobby Green
0

Cabversion av 599 GTB Fiorano kommer!
I augusti är det premiär

Ferrari har precis avslöjat det som alla cabälskare (med sjukt mycket pengar och en förkärlek för Ferrari) väntat på att få höra, en cabversion ska byggas av 599 GTB Fiorano. I augusti på Pebble Beach i Kalifornien ska vrålåket utan tak presenteras. 599 GTB Fiorano är en riktig racer, och hur Ferrari tänkt lösa det där med vridstyvheten och den extra vikten som uppkommer återstår att se, men vi kan nog lita på att de vet vad de gör. Kul med cab! Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Ferrari 599XX under sju minuter på Ringen
6.58,16 blev tiden för att vara exakt

I onsdags körde testföraren Raffaele de Simone de 20 832 meter som Nordslingan är på under sju minuter. Nu tar alltså Ferrari ledningen som snabbast på sträckan. De senaste rekorden sattes av en Nissan GT-R med tiden 7.26,7, som därefter slogs av en Corvette ZR1 med tiden 7.22,4. Rekorden har ifrågasatts en del men de är som bortsopade nu tack vare Ferrari och deras superbil 599XX. När sträckan var körd stannade klockan på 6.58,16, flera sekunder snabbare än tidigare rekord alltså. Även om 599XX är en experimentbil och byggd för banan, så har den stått modell till nyss släppta 599 GTO. 599XX har samma V12:a som sitter i 599 GTB Fiorano, men har här trimmats till 700 hästar. Se hela körningen efter hoppet! Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Ferraris hybrid läcker ut innan mässan
Grönt är skönt

Det här är motsatsen till den 599 GTB Fiorano jag skrev om igår. Ferrari visar sitt första bidrag till hybridcirkusen nästa vecka i Genéve, i form av just en 599 GTB Fiorano. Ferrari har tyvärr inte släppt några uppgifter om bilen men den ska i vart fall använda sig av KERS (Kinetic Energy Recovery System)-teknologi, det vill säga bromskraftsåtervinning som lagrar kraft som sedan kan användas för extra skjuts under korta perioder. På vanligt hybridvis handlar det om en elmotor kopplad till ett batteripack som i detta fall driver framhjulen vilket innebär att bilen blir fyrhjulsdriven. Mer information lär vi få när bilen avtäcks på mässan, fler bilder hittar du om du följer länken nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Bildfrossa Novitec Rosso RACE 848
Vacker bil baserad på Ferrari 599 GTB Fiorano

Novitec Rosso kommer också att ställa ut i Genéve och visar då sitt senaste alster döpt till RACE 848. Den snygga skapelsen baseras på Ferrari 599 GTB Fiorano och är så läcker att det fick bli en fredagsbildfrossa av det hela. Siffrorna i namnet avslöjar effekten på det här monstret, hela 848 hästar och 842 Nm plockas ur V12:an som försetts med dubbla kompressorer. Det är 228 hästar mer än standardversion, inte så pjåkigt. 3,4 sekunder behöver bilen nu för att ta sig från stillastående till 100 km/h och nålen stannar inte förrän man är uppe i 345 km/h. Novitec monterar också ett kjolpaket som dessutom testats i vindtunnel för optimal aerodynamik. Till de adderas 21 tum höga fälgar, sportfjädring och grymmare bromsar. Ett nytt avgassystem har också hittat dit, med en rördiameter på 90 mm, och med en liten switch på ratten där du själv kan välja hur mycket det ska bröla. Endast tre exemplar kommer att byggas så risken för att du stöter på en på stan är mycket liten, luta dig därför tillbaka och njut av dessa bilder istället. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0
2009

Edward Walson får en hård (h)julklapp i år
En specialbyggd Ferrari 599 GTB Fiorano

Edward Walson är son till John Walson, mannen som uppfann kabel-TV-tekniken. Edward har allt man kan man tänkas behöva och vad önskar man sig då i julklapp? Jo, något som inte finns. Edgars dröm har, ända sen han såg kortfilmen Toby Dammit från 1968, varit att bygga sig en egen unik Ferrari. Har man pengar är det inga problem visar det sig, för lagom till jul är hans Superfast Aperta, baserad på 599 GTB Fiorano, klar. Bilen har tagit 14 månader att färdigställa och har fått lite godsaker som fler luftintag och ny profil. Karossen har även fått diverse förstärkningar tack vare att Apertan har begåvats med targatak. Bilen behåller V12:a på 6,0 liter och 620 hästar och den elektro-hydrauliskt styrda växellådan F1-Superfast. Om du hade haft obegränsat med pengar och ville bygga en egen bil, antingen från skratch eller baserad på någon annan, hur hade den sett ut då? Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Video Ferrari Scuderia Spider 16M på Goodwood
Plus 599 GTB HGTE och California

I morse tog vi bilderna från Goodwood och nu hoppar vi över till filmer mer gemensam nämnare Ferrari. Till höger råa Scuderia Spider 16M och nedan 599 GTB Fiorano HGTE samt California. Och glöm inte det självklara: Höj volymen! Tumnagel
36.7°
+
Erik Svensson
0
Nästa sida