11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Fisker presenterar tre nya modeller Ska lanseras mellan 2023 och 2025 Fisker har en kommande eldriven SUV vid namn Ocean på gång men nu får vi reda på att ytterligare tre stycken modeller kommer att göra den sällskap. Dessa ska lanseras mellan 2023 och 2025 och det handlar om en sportig crossover, en pickup och en supersportig sedan-modell. Den sistnämnda är en vidareutveckling av konceptet Emotion som visades upp för två år sedan. Vdn Henrik Fisker säger följande: "When we created Fisker Inc., we set out to create a company that could deliver electric mobility as a service, but do so through a range of highly emotional and differentiated vehicles. Together with our innovative lease program, we will be able to bring a diverse choice of products to suit a wide variety of customers across many different budget points." Hittills ska 7062 reservationer och handpenningar för Ocean trillat in, och målet är att den ska sättas i produktion hösten 2022. Tumnagel
37.2°
0
2019
Kia presenterar eldrivna crossovern HabaNiro Är självkörande i nivå 5 Efter den läckta bilden förra veckan är nu Kias nya konceptbil HabaNiro officiell. Som synes är det inget som kommer att börja rulla på gatorna i år, men ändå något som visar lite av hur Kia tänker inför framtiden. Bilen är givetvis eldriven och på modet något av en liten crossover. Den är även självkörande i den högsta nivån 5 som gör att du som åker i bilen helt kan släppa fokuset på körningen. Lite likt Fiskers modell EMotion öppnas dörrarna både fram och bak som flaxande fågelvingar. Väl inne finns det plats för fyra stycken personer. Interiören går i lava-rött och den långt uppdragna vindrutan ger mycket ljusinsläpp. Framför ratten som ser ut att vara hämtad från ett flygplan finns inga instrument utan istället förlitar man sig helt och hållet på head-up-displays. Den breda vita ytan fungerar som en stor pekplatta och via den styr man de olika funktionerna som finns. Drivningen sker på alla fyra hjulen och det finns elmotorer både fram och bak. Vad dessa har för effekt och vad man har använt sig av för batteripack vet vi inte, men på en laddning ska man i alla fall komma 48 mil. Tumnagel
41.5°
0
Första bilden på Fiskers eldrivna instegsmodell Kommer att kosta omkring 40.000 dollar Förra året visade Fisker upp den eldrivna modellen EMotion som man sa skulle lanseras i år. Det kanske den gör men man har andra grejer på gång också. Här får vi se en första teaser för ytterligare en elbil som man säger kommer att kosta omkring 40.000 dollar när den väl lanseras 2021. Än så länge är detta allt vi får, mer information och bilder kring bilen kommer att släppas den 18 mars. Announcing our “close” to $40,000 pure electric vehicle with a teaser picture & some tech details on March 18th. #fisker #ElectricVehicle #batterytech #EVs #automotive #cars #affordableev pic.twitter.com/GuJYAQTA4C— Henrik Fisker (@henrikfisker) 8 mars 2019 Tumnagel
38.8°
0
2018
CES2018 Fisker visar upp eldrivna EMotion Kommer 2019 med 65 mils räckvidd Fisker har nu visat upp elbilen EMotion på CES-mässan i Las Vegas och det besökarna och vi får se är en rödlackerad sportig sedan med dörrar som ser onödigt omständliga ut. Bilen ska lanseras 2019 och räckvidden sägs vara hela 65 mil på en laddning. Bilen driver på alla fyra och det ska sitta en elmotor på vardera axel. Effekten är omkring 780 hästar och 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder. Toppfarten ska ligga på 260 km/h. Batteripacket är av lithiumjon-typ och ska komma från LG Chem. Fisker jobbar dock på mer avancerade solid state-batterier som skulle kunna bjuda på hela 80 mils räckvidd och en laddtid på bara en minut, men detta är fortfarande några år bort. Längden på bilen anges till 5,08 meter, hjulbasen ligger på 3,01 meter och höjden är 1,46 meter. Teknikmässigt får EMotion Quanergy S3-lidarsensorer. Dessa beskrivs som världens första prisvärda solid state-lidarsensorer. De är såpass små att de får plats i en handflata och eftersom de inte har några rörliga delar ska de vara både bättre, mer pålitliga och klart överlägsna de sensorer som annars används i dag. Det här är en del i självkörningen och Emotion ska ha Level 4-teknik när det kommer till detta. Insidan har plats för fyra stycken personer och för baksätet kan man bland annat välja till en kurvad skärm på 27 tum som kan användas till att visa film och annat. Det finns även ett elektrokromafönster i taket som kan gå från helt genomskinligt till tonat genom att bara trycka på en knapp. Den som inte är så förtjust i skinn ska även kunna välja ett vegan-alternativ. Och det ska gå att få fem platser där fåtöljerna bak byts ut mot en soffa istället. Bilen kommer att byggas i USA och i andra halvan av 2018 kommer man att berätta var fabriken ska ligga. Om man är sugen på ett exemplar kan man betala en deposition på 2.000 dollar nu via länken nedan. Frånpriset kommer vid lansering att vara 129.000 dollar. Tumnagel
50.4°
0
2017
Fiskers batteri har 80 mils räckvidd och kan laddas på en minut Kan bli verklighet om 4-5 år Fisker har sökt patent på ett nytt batteripack som ska kunna erbjuda 80 mils räckvidd och kunna laddas fullt på bara en minut. Det låter ju helt fantastiskt men tyvärr är det hela inte ute på marknaden än. Enligt Henrik Fisker skulle det kunna vara möjligt om 4-5 år och att tekniken förmodligen kommer att hitta till konsumentelektronik först, om några år. Fisker kommer att visa upp sitt batteri på CES-mässan i Las Vegas i januari. Där kommer de även att visa en så kallad "Ultra charger" som ska kunna ladda det. Den kommer fungera som så att den kommer ut under bilen och laddar batteripacket underifrån, vilket gör att man slipper gå ut och hålla på med en kabel. På ämnet Fisker - Aston Martin ringde och tackade för lånet av designen på EMotion till nya Vantages bakdel. Eller vem var först egentligen? Tumnagel
47.3°
0
Fiskers elbil får inte alls grafenbatterier Det blir vanligt litiumjon-pack istället En av sakerna biltillverkaren Fisker tryckte på inför lanseringen av den helt eldrivna modellen EMotion var att den skulle vara den första med grafenbatterier. Nu står det dock klart att det inte alls blir så, och att bilen istället får ett batteripack med litiumjon-batterier från LG Chem. Anledningen är att de som skulle ta fram batterierna, Nanotech, inte hinner. "In order to meet the timetable for Henrik Fisker, we would have had to just focus on (automotive applications) and that alone. It wouldnx27t be right to just focus on one thing." Fördelen med grafenbatterier är att de erbjuder en längre räckvidd och att de går att ladda snabbare. Trots batteribytet hävdar dock Fisker att bilens räckvidd ska vara oförändrad - det vill säga omkring 64 mil på en laddning. Om de nya batterierna kommer gå att ladda i det egna snabbladdningssystemet Ultracharger är oklart för tillfället. Planen är att EMotion ska börja säljas 2019. Tumnagel
37.1°
0
Fisker börjar ta emot beställningar på EMotion Blir din för 129 500 dollar Fisker har nu börjat att ta emot beställningar för den nya eldrivna modellen EMotion. På hemsidan går det att göra en reservation för 2 000 dollar och sen är det bara att vänta på att din bil ska byggas. Priset ligger på 129 500 dollar och för den slanten får du en bil med fyrhjulsdrift som ska ta sig runt 65 mil på en laddning, kunna snabbladda 20 mil på bara nio minuter och som har ett LIDAR-system som gör den självkörande. EMotion kommer att en stor premiär den 17 augusti och då lär vi få reda på mer om den. Tumnagel
40.8°
0
Fler bilder på Fiskers kommande elbil EMotion Dat face Det sägs att bildesignern Henrik Fiskers nya helt eldrivna bil EMotion kommer att få sig en ordentlig avtäckning senare i år och i väntan på det får vi ett par färska bilder på skapelsen. Designen har ändrats ytterligare och bilen har fått sig ett nytt ansikte. När den väl är här kommer det att vara en lyxig sedan som ska ha en räckvidd på över 64 mil och en toppfart på 260 km/h. Ladda gör man med systemet UltraCharger och på bara nio minuter ska man kunna få tillräckligt med kräm för att kunna ta sig 16 mil. Självkörande teknik kommer att finnas ombord och i den kromade delen i nosan ska det bland annat sitta ett LIDAR-system (Light detection and ranging). Den 30 juni ska man kunna lägga en förhandsbeställning på bilen som väntas kosta från 1,1 miljoner kronor i USA. Produktionen ska dock inte dra igång förrän 2019. Tumnagel
36.7°
0
2016
Så här ser Fiskers nya bil ut bakifrån Slimmad och tjock på samma gång Vi har tidigare fått se hur Fisker Incs nya elbil EMotion ser ut framifrån och från sidan, och nu är det dags att även visa upp en bild på baken. Och vad säger den då? Jo, att bilen får relativt breda höfter och väldigt slimmade bakljus. Själv tänker jag direkt på Renault Laguna Coupé när jag ser linjerna, även gamla Fisker Karma finns där. Kanske finns det fler modeller i designen om man tittar länge. Officiell premiär blir det senare delen av nästa år. Tumnagel
45.8°
0
Nya bilder på Fiskers elbil Får namnet EMotion Nu får vi reda på lite mer kring Henrik Fiskers nya elbil och planen kring den. Tanken är att man först erbjuder en sportig och lyxig sedan för de med mycket pengar för att om några år kunna erbjuda en bil för den stora massan. Om ni känner igen detta så hade man samma tanke med Fisker Automotive, fast riktigt så blev det ju inte eftersom pengarna tog slut 2013. Nytt försök igen alltså, och det vi ser här är EMotion - en helt eldriven bil med en toppfart på 260 km/h och en räckvidd på nästan 65 mil. Trevliga siffror såklart, men kommer det att hålla? Batterierna ska vara baserade på grafen och de ska enligt uppgift komma från startupföretaget Nanotech Energy Inc men mer än så vill man inte berätta. Bilen kommer även att bli självkörande men vem som pillat med de bitarna vill man inte heller säga riktigt än. Ramen till bilen ska vara tillverkad i aluminium och kolfiber. I mitten av nästa år är planen att EMotion ska introduceras. Tumnagel
41.8°
0
Nästa sida